Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even snel een voorstel  (gelezen 2150 keer)

Offline Leeghwater

• Senior lid
  • Land: nl
  • nieuw huis, nieuwe brouwerij, nieuwe naam
Even snel een voorstel
« Gepost op: 03-09-2009 14:42 u »
Beste brouwers,

Ik heb nu net mijn eerste bier op gedronken (had zo'n blik Grand Cru erg leuk maar wel wat simpel).
En na hier en daar wat uitgedeeld te hebben aan bekende kreeg ik al spoedig de vraag of en wanneer de volgende lading kwam.
Nu heb ik gister avond een bier gemaakt van een droogpaket (Bards (droogpakket) Amber Export ( 23 liter)) en deze heb ik wat aangepast.
Had begrepen dat als je de 23 liter zou maken dat het wat waterig bier werd en heb op aanraden van de verkoper 20 liter gemaakt.
Tevens heb ik de gewone suiker vervangen door rietsuiker en bruine basterd suiker.

Erg benieuwd wat het gaat worden. als deze ook gelukt is ga ik zeker nog een stapje verder want het is dan een leuke manier van het leren kennen van het brouwen maar echt spannend is het niet.

Of weet iemand nog iets wat je kan doen met zo'n pakket waardoor je het net wat ingewikkelder maakt dan het nu is?
suggesties altijd welkom.

Proost!
 :lekkerbier:
bas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Even snel een voorstel
« Reactie #1 Gepost op: 03-09-2009 14:46 u »
Je zou nu wat kunnen doen met een echte giststarter, zodat je verse gist gaat gebruiken.
Dat maakt het bier al stukken lekkerder.
Het brouwen blijft nog makkelijk, maar je kan je nu al focussen op het maken van een starter.

:biersmile:

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 03-09-2009 14:56 u »
Wat is een droogpakket? Is dat met moutextract? Zo ja, dan kan je hier licht moutextract aan toevoegen. Dit kan je kopen in de winkel. Gebruik voor je berekeningen een brouwprogramma (BrouwVisie, BrouwHulp, Promash).

En een andere gist is ook al een verbetering.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 03-09-2009 19:11 u »
Nu heb ik gisteren avond een bier gemaakt van een droogpaket (Bards (droogpakket) Amber Export ( 23 liter)) en deze heb ik wat aangepast.

Kan je daar wat meer info over geven?
Zegt me nog niet zoveel. :)

Ook nog welkom hier uiteraard!

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-09-2009 21:28 u »
Het is een pakket wat feitelijk het zelfde werkt als zo'n blik het enige verschil is dat het nu geen strooperig spul in een blik is maar een zak met poeder. (moutextract) daarbij zit een zakje hop (stroop bende). dit alles bij elkaar met 10 liter kokend water en 1.5 kilo suiker. daaraan voeg je nog 10 liter koud water toe. en dan koelen tot het 19 tot 24 graden is. gist doe je bij een half bier glas van dit spul (mag je het wort noemen?) en dat kieper je in het vat. Deksel er op en wachten tot het zo ver is dat het op de fles kan. (ik weet dat dit brouwen voor dummy's is maar het is erg leuk en het bier smaakt prima).

Hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 03-09-2009 21:35 u »
Je zou verwachten dat het brouwen met moutextractpoeder mindere bieren oplevert dan met moutextractstroop, wat weer minder is dan met mout en hop brouwen.

Zoals Hoppie al zegt zou je zelf wat variaties kunnen maken door bijvoorbeeld hopbellen mee te koken i.pv. het hopextract te gebruiken of door een gedeelte met een andere gist te laten vergisten. Zo krijg je steeds meer ervaring met allerlei deelaspecten.

Zolang jij (en je vrienden) het lekker vinden, vooral doorgaan!

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2009 09:07 u »
Zoveel was me wel duidelijk, maar waar heb je dat vandaan?
Is Bards het merk?
Ken het niet nl (maar ik ken dan ook alleen de Brewferm en muntons-paketten en daarvan lang niet alles...  :pan: )

Offline Leeghwater

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2009 09:23 u »
Jups is van bards... heb het bij Brouwmarkt in almere gekocht.
Volgens de zeer vriendelijke en enthausiaste meneer in de winkel was het een leuke opvolging voor het stoeien met de blikken...
Het werkt wel maar het is ongeveer net zo duf als zo'n blik...

Ben nu aan het uitzoeken hoe je zo'n giststarter maakt... is misschien wat voor de volgende keer...
Kan je trouwens met zou droogpakket (moutextract?) ook in plaats van die stroperige hop extract met gewoon hop werken? en zo ja hoe zou je dat doen dan? gewoon mee koken in het water wat je bij het moutextract kiepert?

proost

:proost2:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-09-2009 09:33 u »
Gebruik voor je berekeningen een brouwprogramma (BrouwVisie, BrouwHulp, Promash).
Juist voor beginners die zich willen concentreren op brouwen ipv moeilijke software adviseer ik ConfoMash.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-09-2009 09:38 u »
Die past inderdaad prima in het standaard rijtje.

Tags: