Verband tussen smaak en CO2-druk

Gestart door Albertus, 31-08-2009 19:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus


In mijn Wunderbar zit momenteel een party-vaatje (commerciële) Paulaner Weizen. Zo'n vaatje kost tussen de acht en negen euro's en je bespaart de aanschaf van een leeg vaatje à (bijna) zeven euro, lijkt mij een echte win-win situatie.

De Weizen bevatte veel te veel koolzuur en was bijna niet te tappen. Telkens verlaagde ik de druk en nu ik halverwege het vaatje ben zit ik op 0,25 bar. Lijkt een beetje laag, maar tapt prima.

Het vreemde is dat ik het bier dat ik in het begin tapte wat vlak van smaak vond. Nu is de smaak veel beter en wat vooral opvalt is dat de kruidnagelsmaak die toch echt in een Weizen thuishoort nu pas, bij deze lage druk, goed naar voren komt. Ook bij zelfgebrouwen bieren heb ik gemerkt dat de smaak beïnvloed wordt door de koolzuurdruk.

Hebben meer forumleden vergelijkbare ervaringen?

Bert

Adrie

Absoluut. Ik heb wel eens gehad dat sommige flesjes meer bottelsuiker kregen dan andere en dat de smaak duidelijk verschilde tussen de sterk gekoolzuurde en minder gekoolzuurde flessen. Zeker bij Engelse biertypen komt het bier veel beter tot zijn recht met minder koolzuur.

Herman

Is meteen de reden dat ik mijn bieren altijd afvul met weinig suiker om niet teveel koolzuurdruk op te bouwen. De hoeveelheid suiker is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid opgelost koolzuur, maar max 6g suiker is bij mij normaal.

Albertus

Citaat van: Herman op 31-08-2009  21:47 uIs meteen de reden dat ik mijn bieren altijd afvul met weinig suiker om niet teveel koolzuurdruk op te bouwen.

Citaat van: Adrie op 31-08-2009  21:30 uZeker bij Engelse biertypen komt het bier veel beter tot zijn recht met minder koolzuur.

Dus: minder koolzuur is beter?
(Voor de smaak, afgezien van andere zaken.)

Wat voor mechanisme speelt daarbij een rol? Worden bepaalde smaak- en geurbestanddelen door de koolzuur mee uit het bier genomen of wordt je smaak "verdoofd" door veel koozuur?

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 01-09-2009  09:49 uDus: minder koolzuur is beter?
(Voor de smaak, afgezien van andere zaken.)

Dat kun je niet per definitie zeggen, hangt ook samen met het biertype. Koolzuur is een smaak/geur extractor, maar bij te veel koolzuur zal de smaak/geur van koolzuur overheersen. Wanneer dat punt bereikt is zal voor ieder bier verschillend zijn denk ik.

EBC

Dat koolzuur voorkomt dat het bier in contact komt met je smaakpapillen. Het bier 'hoovercraft' als het ware over je tong heen.

Nu weet je ook waarom cola eigenlijk naar niks smaakt.  ;D

Jacques

Helemaal plat bier smaakt ook niet. Bij heel veel koolzuur gaat de koolzuur overheersen. Je hebt een gulden middenweg die je moet bewandelen. Voor de een is dat wat meer koolzuur en voor de ander wat meer. Het mooie van zelfbrouwen is dat je dat zelf kunt regelen.

Brouw bier naar je eigen smaak!

Albertus


Citaat van: Jacques op 01-09-2009  15:36 uHelemaal plat bier smaakt ook niet.

Dat is zo en je proeft dan ook niet meer smaken in het bier dan met nog wat CO2.
Maar welk mechanisme is er voor verantwoordelijk dat bier met (te) veel koolzuur minder smaken toont?

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 01-09-2009  15:55 uMaar welk mechanisme is er voor verantwoordelijk dat bier met (te) veel koolzuur minder smaken toont?

De koolzuur zelf (vergelijk cola, duidelijk te veel koolzuur).

William

Citaat van: Albertus op 01-09-2009  15:55 uDat is zo en je proeft dan ook niet meer smaken in het bier dan met nog wat CO2.
Maar welk mechanisme is er voor verantwoordelijk dat bier met (te) veel koolzuur minder smaken toont?

[brainstorm-mode] Ik denk dat je met veel koolzuur in het bier ook veel schuimbellen in de mond krijgt waardoor je minder contact hebt met vloeistof. Minder papillen in de mond komen in aanraking met vloeistof en zal daardoor minder intensiteit geven. De vloeistof die wel in contact komt met de papillen zal waarschijnlijk een iets andere samenstelling hebben dan de bulk van de vloeistof: in de schuimlamellen is de concentratie oppervlakteactieve stoffen (eiwit, hop, fenolen) hoger die een andere smaakimpressie geven.

Met veel koolzuur zullen er ook meer vluchtige stoffen worden uitgedreven waardoor de retronasale holtes sterker geprikkeld worden wat ook effect zal hebben op de smaakbeleving in de mond (proef maar eens bier terwijl je je neus dicht knijpt).

Met meer koolzuur zul je ook een hele andere tijdsafhankelijk pH in de mond hebben wat ook de gevoeligheid van de papillen zal beinvloeden.

....

EBC

Citaat van: EBC op 01-09-2009  13:14 uDat koolzuur voorkomt dat het bier in contact komt met je smaakpapillen. Het bier 'hoovercraft' als het ware over je tong heen.

En dan wellicht een verhoogde speekselvorming, die smaken verdunt?

Herman

Bij gebrek aan reacties voorzie je nu jezelf van repliek? >:D

EBC

Citaat van: Herman op 01-09-2009  19:51 uBij gebrek aan reacties voorzie je nu jezelf van repliek? >:D

Ja ik voelde me vandaag een beetje alleen.  ;D

Albertus


Nog even gezocht in "Tasting Beer" van Randy Mosher, maar ook daar geen antwoord gevonden. Viel me een beetje tegen.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.