Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kaf

Gestart door RobinB, 26-08-2009 20:02 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Iedere brouwer is wel bekend met het feit dat tarwemout/-vlokken enz geen kafjes (meer) bevatten.
Brouwen met tarwe kan hierdoor filterproblemen opleveren.
Dat is op verschillende manieren te ondervangen, zoals oa. stort beperken, glasparels, stro (?), en rijstekaf.

Nu leek mij dat laatste de enige "mooie" oplossing, alleen is dit in NL niet echt verkrijgbaar terwijl het in de VS vrij normaal schijnt te zijn?

Maar waar blijft dan het kaf van de tarwe zelf?
Juist: bij de man die het kaf van het koren scheidt!
De molenaar!

Dus toen ik bij de lokale molenaar broodbakmixen ging halen, heb ik hem eens gevraagd of hij ook kaf had.
Zijn antwoord (na een ietwat verbaasde blik): "Natuurlijk heb ik kaf! Meer dan me lief is zelfs!"
Een zakje Kaf meekrijgen was dan ook geen probleem! Ik mocht even meelopen naar de vrachtwagen ("wij gooien het anders toch maar op de stort" deelde hij nog mee) en daar stonden een aantal vuilniszakken Kaf! :)
1 (grote KOMO) zak meegenomen, hij blij, ik blij!

Thuis aangekomen bleek dat de zak in kwestie:

meer bevatte dan alleen kaf.

Tussen het kaf zit een namelijk soort lichtbruinig poeder. Het zou meel kunnen zijn, maar het lijk meer op houtstof (qua uiterlijk):

Aangezien ik niet weet wat de samenstelling en / of kwaliteit van het poeder is besloot ik de kaf nog eens te zeven met een grote meelzeef.
Zie hier het eindresultaat:

Prachtig mooi kaf zonder vreemd poeder!

Ook nog even wat metingen gedaan:
Het product van de molenaar bevat maar liefst 86 gewichts% (!!!  :o ) ongedefinieerd poeder en "slecht" 14 gewichts% kaf. Qua opslagvolume is er maar weinig afname door het zeven. Het echte kaf is dan ook erg licht!

Hoe het kaf functioneert in de maisch is nog afwachten tot een volgend (tarwe-) brouwsel.

Maar ik kan dus iedereen met kaf/filterproblemen van harte aanbevelen even naar de lokale molenaar te gaan!
Koop wat van zijn producten en hij geeft je er graag een zak kaf bij!
:D

William

Leuk Robin! Ik ben benieuwd of dit gaat het filtreren gaat verbeteren en of het geen smaakconsequenties heeft.

Als dat bruine poeder maalsel is van het kaf zal het voornamelijk celstof zoals cellulose bevatten. Als het echt meel is zou het ook redelijk wat zetmeel moeten bevatten. Je zou er een zetmeelkleuring aan kunnen wagen. Als die 85% gewoon meel is heb je een goedkope zetmeelbron ;D

DP

:proost2:

Goed idee Robin, ben erg benieuwd hoe het gaat, wanneer ga je brouwen?
Hoe lang is dat kaf te gebruiken? Het lijkt me een prima oplossing maar de
praktijk zal het laten blijken. Hou ons op de hoogte!

Groet DP  :degroeten:

RobinB

Goede tip van die jodiumtest!
Net ff gedaan en is positief.

Het poeder bevat dus zetmeel, maar het wordt bij toevoegen van water geen mooi papje zoals bloem dat wel wordt?
Het zal dus waarschijnlijk uit een mengsel van celstof/cellulose en wat zetmeel bestaan.

Aangezien ik nog steeds de precieze samenstelling (% zetmeel) en kwaliteit ervan niet weet, ga ik het toch maar niet gebruiken!
Het uitzeven is simpel en snel gedaan en het poeder lijkt nou niet bepaald filterbevorderende eigenschappen te hebben!  :P

Wanneer ik een hoog% tarwebrouwsel ga maken weet ik nog niet. Heb het normaal niet zo op de witbieren/weizens...
Een geïnteresseerd gildelid mag wel een zakje om mee te experimenteren?

Penners

Robin,

Ik weet niet bij wat voor molenaar je geweest bent maar ik ben zelf ook gediplomeerd hobbymolenaar.
En het is mijns inziens net zo gemakkelijk om bij deze molenaar gewoon tarwe met kaf te kopen?
Het scheiden van kaf en meel is allen maar een extra handeling.

Gr. Fred

Oscar

Citaat van: RobinB op 26-08-2009  20:02 uIedere brouwer is wel bekend met het feit dat tarwemout/-vlokken enz geen kafjes (meer) bevatten.
Brouwen met tarwe kan hierdoor filterproblemen opleveren.

Nog nooit filterproblemen gehad met tarwe... (Afkloppen)  :brouwen:

William

Citaat van: Penners op 26-08-2009  22:12 uIk weet niet bij wat voor molenaar je geweest bent maar ik ben zelf ook gediplomeerd hobbymolenaar.
En het is mijns inziens net zo gemakkelijk om bij deze molenaar gewoon tarwe met kaf te kopen ?
het scheiden van kaf en meel is allen maar een extra handeling.

Maar waarom bevat tarwemout dan geen kaf? Komt dat los bij het mouten of kun je tarwe niet mouten met kaf  ???

Herman

Citaat van: Oscar op 26-08-2009  22:49 uNog nooit filterproblemen gehad met tarwe... (Afkloppen)  :brouwen:

Ik denk dat Robin een bier met 100% tarwemout bedoeld.

@Robin. Ik ben best geïnteresseerd  in wat kaf, maar moet eerst nog een Saison brouwen etc. Zou bij mij gaan om kaf voor ca 15 liter bier.

RobinB

Ha Herman!
Ik neem de komende gilde-avond wel een zakje mee!
Ik denk dat je het makkelijk 1:1 qua volume kunt nemen?
Normaal zit de kaf strak om de korrel en los neemt het schijnbaar eenzelfde volume in.

Citaat van: Oscar op 26-08-2009  22:49 uNog nooit filterproblemen gehad met tarwe... (Afkloppen)  :brouwen:

Er staat ook kan hè?
Dat jij het nog niet meegemaakt hebt (kiwi-wit?) wil niet zeggen dat het niet voorkomt. Er zijn voldoende verhalen over dichtslaande filterbedden met hoge tarwestorten.
Ook zou dit inderdaad een 100% tarwestort mogelijk kunnen maken

EtP

Citaat van: William op 26-08-2009  22:51 uMaar waarom bevat tarwemout dan geen kaf? Komt dat los bij het mouten of kun je tarwe niet mouten met kaf ???

Tarwe heeft geen kaf. Als ik de foto bekijk is het kaf van gerst. afgelopen zomer ook een weizen gebrouwen zonder gerstmout. had wat gerst gemalen en daar de kafjes van gebruikt. Het filteren liep redelijk.

Mvg Edwin

RobinB

Citaat van: EtP op 27-08-2009  12:05 uTarwe heeft geen kaf.

Dat is apart, want wanneer ik dit lees:

CiteerVerlies tarwekorrels
Als de tarwe netjes gemaaidorst wordt, ligt het verlies aan tarwekorrels op 20 tot 100 kg/ha. Voor de tarweteelt zijn dit geen grote hoeveelheden en het zijn met name kleine korrels (kippentarwe). Deze kleine korrels kiemen echter vrijwel net zo goed als grote korrels.
Het verlies aan tarwekorrels kan in vier componenten opgesplitst worden:

Zeefverlies: korrels die niet door de zeven heen vallen en afgevoerd worden met het kaf;
Dorsverlies: tijdens het dorsen worden niet alle korrels uitgedorsen;
Schudverlies: de korrels die met het stro over de schudders afgevoerd worden;
Uitval: korrels die voor de oogst uitvallen.
http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/mechanische-preventie-van-tarweopslag-graszaadteelt

Krijg ik sterk de indruk dat tarwe wel kaf heeft?
Ook dit bevestigd mijn vermoeden:
CiteerTarwekaf werd in het veevoeder vermengd en aan de runderen gegeven.
http://uitgelichttoegelicht.be/index.php?option=com_uitgelicht&task=tree&term1=reinigen+(graan)&term2=bewerken+(graan)

Citaat van: EtP op 27-08-2009  12:05 uAls ik de foto bekijk is het kaf van gerst.

Dat ben ik wel bereid te geloven! :)
Zo goed ken ik de granen ook niet en enige gelijkenis met gestekaf is er inderdaad.
Echter het hoofdmaalsel van de molenaar is tarwe, dus misschien toch?  :weetniet:

JWVG

Dit komt van heel ver, maar was het niet iets in de trend van dat tarwe kaf heeft die de korrel niet helemaal bedekt (zoals bij gerst wel het geval is), waardoor het technisch te lastig is om het met kaf te mouten? Ik meen me zoiets te herinneren.

:degroeten: JW.

EtP

Het spreekwoord: het kaf van het koren schieden, komt van het dorsen op het land. Daar wordt het koren gescheiden van het stro en de aren. Er zitten  "sprieten" aan de korrels. Dit noemt men het kaf. Het koren wordt in de dorsmachine los geslagen en het kaf wordt door vantilatoren en zeven verwijdert.

Mvg Edwin

JWVG

Ha Edwin,

Dat is wel erg algemeen. Heeft tarwe nou volgens jou wel of geen kafje? En zo ja (want dat is volgens mij het antwoord): wordt dat er in de combine al wel afgehaald tijdens het dorsen of niet (en waarom)? En zo ja: waarom gebeurd dat bij gerst dan niet?

Ik zeg niet dat jij die vragen allemaal moet beantwoorden, maar dat zijn wel de vragen die ik heb.  ;)

EtP

Tarwe heeft geen kafje. Het kaf dat de combine verwijdert is stro en aren en die sprieten. Die sprieten zouden vast wel een naam hebben, maar die weet ik niet. De verwarring komt omdat men dit ook kaf noemt.

Mvg Edwin

JWVG

Dat zal dan betekenen dat het kaf zo klein is geworden dat je het niet echt meer ziet. Die 'sprieten' heten namelijk kafnaaldjes en zijn de doorvergroeide middennerf van een kafje. Morfologisch gezien dus gewoon kaf.  :weetbeter:

Albertus

Misschien geeft deze foto een antwoord.

Je kunt zien dat de korrel los in het kafje zit. Het kafje (met de sprieten) blijft bij het dorsen dus achter met de rest van de aar.

Bert

RobinB

Mooi plaatje!
Ik zie daar trouwens ook "kaf" zonder de sprieten?

Vanavond zal ik eens goed naar het kaf kijken, het leek me lichter/dunner/meer papierachtig dan gerstekaf.
Mogelijk gaat niet alles er af in de combine?

De molenaar zei wel dat ze het graan bij binnenkomst altijd moesten "opschonen" en de zak kaf die ik kreeg was daar het restproduct van.

En dan is het maar gerste/haver/tarwe- of wat voor kaf dan ook, als het maar helpt bij het filteren! (en dat lijk het wel gezien de ervaringen van EtP)
:)

JWVG

Citaat van: RobinB op 27-08-2009  14:36 uMooi plaatje!
Ik zie daar trouwens ook "kaf" zonder de sprieten?

Die kafnaald is het verlengde van 1 bepaald soort kafje. Andere kafjes hebben dat niet. Dus het klopt dat je ze ook zonder kafnaald ziet. Overigens allemaal wikipedia wijsheid  :weetbeter:.

weed

Hier een aantal mooie tekeningen met uitleg.

In Zeeuws-Vlaanderen zie je meestal broodtarwe staan zonder naalden of gerst met naalden.

http://users.telenet.be/bakkerijfrank/blad/graansoorten.htm

:degroeten:

toon van den broek

Ook van ver weg uit mijn geheugen: ik dacht dat ze die naaldjes van het kaf van gerst 'de baard' noemen. Toon.

aldo

Tarwe heeft na het dorsen inderdaad geen kafjes meer.
Ik heb wat foto's gemaakt van  hoe de tarwe eruitziet als het net geoogst is en dus nog geen andere behandeling heeft gehad als het maaien/dorsen wat een combine doet:

MO

Prachtig. Heb je zulke foto's ook van gerst? Ik heb gerst nog nooit in zijn ruwe vorm gezien, alleen als vlokken of als mout.

RobinB

Mooie foto's inderdaad!
Wat voor korrels zijn dat waar nog kafjes aan zitten?
Ook tarwe, of verdwaalde gerst?

Ik heb gissteren ook nog met iemand die wat meer verstand van graan heeft (dan ik) naar het kaf gezeten.
Het is een mengelink van stugger kaf, dat gerstig aandoet en dun rijstpapier-achtig kaf, waarvan hij dat dat het wel van tarwe afkomstig zou kunnen zijn.
Beetje een allegaartje dus :)

aldo

Citaat van: MO op 28-08-2009  14:07 uHeb je zulke foto's ook van gerst?
jammer genoeg hebben we dit jaar alleen tarwe gezaaid...

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.