Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geplette korianderkorrels vs korianderpoeder

Gestart door Marcel, 25-08-2009 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Marcel

De laatse jaren gebruik ik regelmatig korianderkorrels in het bier. Ik haal hele korrels, plet deze en voeg ze toe. Nu is het de laatste tijd in mijn omgeving lastig om korrels te vinden in bijvoorbeeld supermarkten. Wel is er gemalen koriander/ korianderpoeder te vinden.
Op o.a. de serie "Tour Generale" zag ik dat er gewoon gemalen korander wordt toegevoegd in plaats van geplette koriander.

Ik heb hier de volgende vragen over:
1. Is gemalen koriander/poeder gewoon bruikbaar en zo ja het lijkt me dat bijv 10 gram poeder een hogere concentratie heeft als 10 gram geplette korrels
2. Merk je verschil met filteren? Koelen, lost het poeder geheel op? (Bij korrls blijven de vliesjes bijv achter).

:denken:

Gerb

Mijn ervaring is dat vers geplette koriander juist veel aromatischer is dan poeder. Omdat poeder veel meer oppervlak heeft, zal het aroma sneller verdwijnen. Tijdens het filteren merk je weinig verschil tussen beide, het poeder zal tussen de neergeslagen eiwitten en hopdelen verdwijnen. Hier heb je geen last van.

Heb je geen toko bij jou in de buurt? De korrels zijn redelijk lang houdbaar.

BuBS

Voor commerciƫle brouwerijen is geplette koriander een behoorlijke vervuiler.
Na het schoonmaken van je installatie, vervuilt het je schoonmaakmiddel en je desinfectie middel.
Deze kan je dus niet meer gebruiken, door alle stukjes koriander.
Vandaar dat ze de koriander geheel fijn malen, of heel weken in heet water en dan in een korf of zak meekoken.

Dus iedereen met een warmtewisselaar, wees gewaarschuwd.

Gr BuBs

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.