Export stout

Gestart door BuBS, 27-05-2004 12:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Ik ga volgende week dinsdag weer brouwen en op het programma staat een export stout. Het recept is gebaseerd uit de W&P.

Recept voor 25 liter
5 kg pale
2 kg gestevlokken
400 gr zwarte mout ( ontbitterd )
30 liter maisch / 12 l spoelwater

45 gr Target 10.5 % FWH
15 gr Target 10.5 % 15 min
40 gr Fuggles Dry hopping

90 min 65 gr
Gist Guinness (Wyeast )

Hebben jullie nog suggesties, zelf denk ik om een deel zwarte mout te vervangen door chocolademout 800 EBC ontbitterd.

Gr Kees

BuBS

Sorry A3,
Ik zag later dat de vraag in de verkeerde rubriek stond.
Hier hoort ie thuis.

Gr Kees

Adrie

Waarom gebruik je geen geroosterde gerst in je recept? Je gebruikt nu 5% zwarte mout (ontbitterd) en deze lijkt me minder geschikt voor de stijl. In een stout hoort juist die bittere, geroosterde smaak. Bovendien lijkt 5% me wat aan de lage kant. Het boek Designing Great Beers van Ray Daniels raadt 8% geroosterde gerst aan voor dit biertype.

Groeten,

A3

JWVG

Volgens mij kan zwarte mout ook prima i.p.v. geroosterde gerst. Let's face it - het is alletwee verkoolde gerst, ik denk dat het moutingsproces hier een beetje bij in het niet valt. Ik heb het destijds in ieder geval ook gebruikt, omdat er (toen nog) geen geroosterde gerst bij Brouwland te krijgen was. Dat ontbitterde zou inderdaad wel een invloed kunnen hebben, al zou ik het gewoon proberen als je geen geroosterde gerst bij de hand hebt.

Sinds ik heb gelezen dat er onder de kampioenen van het ONK een bier met moutextract en een 1.5 jaar oud bier zit, ben ik weer een stuk flexibeler in het formuleren van recepten geworden, wat Ray Daniels ook zegt  ;)

:degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Een aantal jaren heb ik voor De Roerstok receptenboekjes samengesteld met prijswinnende bieren van ONK's.

Soms was ik stom verbaasd dat een bier in de prijzen was gevallen. Men had zowat alle brouwregels in de wind geslagen. Uit contacten met de betreffende brouwer bleek dat men zo maar wat gedaan had.
Een dergelijke brouwer had een toevaltreffer gebrouwen. Zijn succes was eenmalig.
Daarintegen heb je brouwers die jaar in jaar uit in de top meedraaien. Zij snappen dat bierbrouwen een kwestie van secuur werken en gevoel is. Een goed recept helpt maar is geen garantie voor een perfect bier. Afwijken van een recept is daarom ook geen ramp.

:degroeten: Jacques

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.