Golden Beverius

Gestart door vwcoach, 23-08-2009 09:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vwcoach

Goede morgen!
Met bovenstaand moutpakket heb ik me voor het eerst gewaagd aan zelf bierbrouwen.
Heb dan ook direct een vraag.

Ik heb het bijgeleverde brouwschema strikt gevolgd.
Begonnen aan de vergisting, deze startte als een speer, binnen 1,5 uur zeer hevig, om er na een halve dag zo goed als mee op te houden.

Gist kwam uit een zakje, die ik op aanraden van de verkoper direct zonder starter te maken, in het wort heb gedaan, bij een temp van 24 ºC.

Het zakje van de gist nog eens bekijkend bleek dat de houdbaarheidsdatum een maand overschreden was, en de gist in de ijskast bewaard had moeten worden.

Hoe red ik mijn bier?

Trouwens, begin dichtheid was rond 135. Wat zou hij nu moeten zijn als het klaar zou zijn voor het bottelen?

Alvast dank voor het meedenken!

Albertus


Welkom op het forum. Als alle beginners heb je samen met je eerste brouwsel meteen een lijstje vragen.

Over de houdbaarheid en het niet gekoeld bewaren van de gist zou ik me geen zorgen maken, de vergisting startte tenslotte voortvarend. Bij gebruik van korrelgist is het ook niet nodig een starter te maken.

Een begindichtheid van 135 ? Moet dat wellicht 1035 zijn? Dan nog is er iets fout gegaan want voor de Gouden Beverius wordt een begindichtheid van 1068 vermeld door de leverancier. Er is wellicht iets fout zijn gegaan tijdens het maischen.

Om het tijdstip voor het bottelen te bepalen kun je allereerst kijken naar activiteit van de gist. Niet het bereiken van een bepaalde dichtheid is het signaal om te bottelen, maar het niet meer zakken van de dichtheid geeft dat moment aan.

Overigens is de juiste spelling het wort (niet het wort). ;D

Bert

Jacques

Hoi vwcoach,

Allereerst welkom hier op het forum!

Bij een overmaat aan gist een een startvergistingstemperatuur van 24 ºC gaat de vergisting super snel. Het zou heel goed kunnen zijn dat de vergisting alweer is afgelopen.

Waarin vergist je hete bier. Is dat zo'n emmer met een deksel die je er op moet drukken? Indien dat het geval is dan kan het heel goed zijn dat de vergisting nog gewoon aan de gang is en dat de koolzuur ontsnapt zonder het waterslot te laten bewegen. Heel wat andere beginners hebben daar ook last van gehad.

Voor mij is het ook niet duidelijk wat je bedoeld met een begin SG van 135. misschien kijk je op een andere schaal dan wij gewend zijn. In ieder geval is het raadzaam om na de vergisting nog een keer te meten om te kijken hoeveel suikers vergist zijn. Aan de hand daarvan kun je bepalen of de vergisting goed verlopen is. Normaal gesproken hoort zo'n 75% van de suikers vergist te worden maar dat is geen wet van Meden en Perzen.

Hopmans

Als het inderdaad 1035 was, dan is er ook niet veel te vergisten geweest, dus kan de vergisting al klaar zijn.
Het wordt dan een licht biertje.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.