Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Johan stelt zich voor  (gelezen 1118 keer)

Offline johandh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Johan stelt zich voor
« Gepost op: 22-08-2009 21:55 u »
Hallo Allen,

Mijn naam is Johan en ik woon in Zevenbergen. Ik lees al een tijdje mee op het forum maar heb daar zelf nog weinig aan toe te voegen. Ik zal me toch maar eens voorstellen.

Een jaar of tien geleden heb ik eens wat mislukt zelfgemaakt bier (uit een bierkit denk ik) geproefd, waar bij verteld werd dat een aantal van de overige flesjes waren geëxplodeerd. Op een of andere manier had ik daarna weinig ambitie om het zelf te gaan proberen.
Na het zien en proeven van zelfgemaakte wijn heb ik onlangs bedacht toch te gaan proberen mijn eigen favoriete drankje te brouwen.

Inmiddels heb ik al behoorlijk wat gelezen op internet. Voornamelijk op deze site maar ook op die van brouwverenigingen en hobbybrouwers.

Aan materiaal heb ik ook al het één en ander verzameld en ik heb vorige week een Brewferm Tripel Bierkit in elkaar gezet die nu fijn staat te vergisten. Volgende week kan ik dus gaan oefenen met bottelen.

Naast een emaille pan van 23 liter heb ik ook een thermometer, hydrometer, wortmolen en materiaal om zelf een wortkoeler en een hevelfilter te kunnen bouwen.

Ik wil het echte brouwen gaan beginnen met 10 liter Tripel of een Choufferig bier. Het zal nog wel een paar weken duren voor de vlam onder de ketel gaat maar de voorpret bevalt prima (lege flesjes verzamelen en zo).

Waarschijnlijk heb ik binnenkort wel een paar kritische vragen verzonnen...

tot hoi

johan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
Re: Johan stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2009 22:35 u »
Welkom Johan! En leuk he, al die voorbereidingen. En weet je, eenmaal beginnen maakt het allemaal NOG leuker!!! En stel gerust je vragen hier, ik spam de boel ook hier vol als beginner en heb al zoveel goede tips gekregen!!!
Antoinette

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Johan stelt zich voor
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2009 22:59 u »
Hoi Johan,

Welkom! De kwaliteit van zelfgebrouwen bier is de laatste jaren gigantisch verbeterd. Hier op het forum zijn diverse hobbybrouwers actief die een bier brouwen dat zo verkocht zou kunnen worden.

De oorzaak van deze verbetering is de grotere kennis over het proces. Er valt hier veel te lezen en te leren.

Tip: gebruik de tags om meer te weten over een bepaald onderwerp. Heel veel zaken zijn namelijk hier al aan de orde geweest.

Tags: