Wereldwijd experiment: invloed hoeveelheid gist

Gestart door Jacques, 20-08-2009 13:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Adrie op 20-08-2009  12:00 uEn het belangrijkste is natuurlijk de smaak: wat betekent meer of minder gist voor de smaak.

Gelukkig start nu een nieuw experiment van Brew Your Own Magazine en Basic Brewing Radio. Vorige keer ging het over wel of niet overhevelen na de hoofdgisting, nu gaat het over hoeveelheden gist.

De opzet is als volgt: brouw een bier, deel het wort in drieën. Aan deel 1 voeg je de aanbevolen hoeveelheid gist toe volgens de Pitchratecalculator van MrMalty, aan deel 2 voeg je een kwart van die hoeveelheid toe en aan deel 3 vier keer zoveel als aanbevolen. Dan noteer je alles wat er te noteren valt: wanneer zie je de eerste tekenen van vergisting, wanneer is het hoogtepunt, wanneer valt de vergisting stil, wat is de einddichtheid etc. Binnnkort komt er op de site van BasicBrewing een formulier waarop je alles kunt invullen. Je hebt zes weken de tijd (vanaf nu) om het experiment uit te voeren.

Wederom een leuk experiment. Bij een soortgelijk experment dat ik uitgevoerd heb bleek dat de verschillen in vergistingsgraad zeer minimaal waren. De vergisting gaat sneller naarmate je meer gist toevoegd. De smaakverschillen zijn toen niet met meerdere proevers vastgesteld.

Adrie

HIER staat trouwens meer over het experiment.

Edgar

Gisteren heb ik naar het verslag van de eindbeoordeling van dit experiment geluisterd. Het is een schoolvoorbeeld van de betrekkelijkheid van dit soort oefeningen en eigenlijk, erger nog, een handleiding voor hoe je zoiets dus níet moet doen.

Men had 4 (4!!) wereldwijde inzendingen waarvan 1 van de presentator zelf en 1 van nog een medewerker. Je moet zelf maar luisteren wat er allemaal aan schort, maar wat onder andere opviel was dat men een plat bier vergeleek met gecarboneerde bieren, dat de carbonatie van verschillende bieren ongelijk bleek, dat de bieren niet temperatuurgecontroleerd waren vergist (dus de bieren met veel gist veel warmer zijn geworden... hetgeen ergens op 3/4 van de uitzending als een AHA-moment door James werd ingezien, DUH!), en ga zo maar door. Eigenlijk gewoon een zootje en een gemiste kans.

Erg leuk idee, maar als je het dan doet, doe het dan goed, of toch op z'n minst iets beter dan dit. Overigens viel er ook door de uiteenlopende beoordelingen van de verschillende proef-beoordelaars sowieso geen pijl te trekken op enig resultaat.


Adrie

Het is inderdaad allemaal erg komisch. Toch was er wel een consistent resultaat: hoe meer gist, hoe sneller de gisting startte en hoe lager het eind SG. Maar dat is natuurlijk allemaal erg voor-de-hand-liggend.

Edgar

Citaat van: Adrie op 19-11-2009  11:35 uHet is inderdaad allemaal erg komisch. Toch was er wel een consistent resultaat: hoe meer gist, hoe sneller de gisting startte en hoe lager het eind SG. Maar dat is natuurlijk allemaal erg voor-de-hand-liggend.


Ja dat had ik ze ook kunnen vertellen. Maar het was niet helemaal consistent dacht ik. En er was er zelfs één die het presteerde om het SG weer te laten stijgen :D tijdens de lagering!  Én één die van 1.056 naar 1.005 vergistte met de US-05. Infectie dus. Echt een mislukt projectje kan je wel zeggen.

De-Geert

Ik vond het ook een beetje een gemiste kans.

Jacques

Citaat van: Adrie op 19-11-2009  11:35 uHet is inderdaad allemaal erg komisch. Toch was er wel een consistent resultaat: hoe meer gist, hoe sneller de gisting startte en hoe lager het eind SG. Maar dat is natuurlijk allemaal erg voor-de-hand-liggend.

De experimenten die ik eerder heb uitgevoerd en waarvan ik hier verslag heb gedaan, hebben dat ook al laten zien. Voor ons dus niets nieuws.

William

Die zogenaamde "wereldwijde" experimenten lijken niet te werken. Beide experimenten hebben laten zien dat er maar een beperkt aantal mensen zich willen inzetten voor zo'n experiment (ik ook niet  ;)). Daarnaast worden er bij de experimenten zoveel dingen niet echt vastgelegd dat de deelnemer veel dingen kan varieren zodat je uiteindelijk weinig kunt concluderen. De proefopzet zou veel beter doordacht kunnen worden. Verder wordt het resultaat vaak op afstand gekeurd en moet je maar afwachten of mensen objectief keuren.

Van dit soort experimenten moet je volgens mij een veel betere gecoördineerde actie maken van mensen die ik elkaar durven aanspreken op een proefopzet en die het resultaat ook samen beoordelen. B.v. via dit forum :duimop:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.