ONK 09 - Dubbel - D2 - Arie-Jan van Dort

Gestart door Arie-Jan van Dort, 19-08-2009 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arie-Jan van Dort

Hallo allemaal,

Jullie hebben er even op moeten wachten maar hier is mijn recept voor een dubbel.
Ik ben met dit recept tweede geworden op de ONK met 90 punten.

Jury rapport: "Geen afwijkingen/brouwfouten". "Prima, mag een tikkeltje zoeter".


Het recept is voor 25 liter:

Dubbel, 7,4%

4000 g pilsmout
2500 g palemout
250 g karamelmout
75 g kleurmout (900 EBC)
375 g bruine kandijsuiker

Hallertauer Perle bloemen (alfa 6,9%) 45 gram, toegevoegd bij de start van het koken
Saaz pellets (alfa 3,2%) 22,5 gram, toegevoegd 15 minuten voor het eind.

Safbrew S33 gist (1 zakje)

maischschema:
45C 30 min
53C 30 min
62C 60 min
72C 20 min
78C 1 min

Maischwater 25 l
spoelwater 15 l

kooktijd 90 min

Natuurlijk gekoeld

6 dagen open vergist en 27 dagen gesloten

Begin SG 1074
Eind SG 1018

Veel succes allemaal!

Groeten,
Arie-Jan van Dort

Jacques

Hoi Arie-Jan,

Hartelijk dank voor het plaatsen van het recept. Alle recepten van het ONK 2009 zijn nu binnen!

Hierbij wil ik alle prijswinnaars daarvoor danken.

Maarten

Bedankt voor het posten, maar het is me onduidelijk welke kleurwaarde de karamelmout had die je hebt gebruikt. Zou je dat nog kunnen vermelden?

William

Citaat van: Arie-Jan van Dort op 19-08-2009  17:08 uJury rapport: "Geen afwijkingen/brouwfouten". "Prima, mag en tikkeltje zoeter".
...
...
Begin SG 1074
Eind SG 1024

Met zo'n eind sg en dan de opmerking "het mag nog wel een beetje zoeter". Misschien vanwege de bitterheid van rond de IBU=43 of zouden er te weinig esters door de S33 gevormd zijn.

Trouwens nog gefeliciteerd met deze prijs Arie-Jan.

RobinB

Gefeliciteerd!
Mooi om alweer een prijsbier met korrelgist te zien!
Volgens mij zaten er bijna alleen korrelgisten in de top dit jaar?

Drents Hopbier

Citaat van: Arie-Jan van Dort op 19-08-2009  17:08 uJullie hebben er even op moeten wachten maar hier is mijn recept voor een dubbel.

Begin SG 1074
Eind SG 1024

ProMash rekent uit dat dit begin sg bij 99 % rendement gehaald wordt. Terwijl 75-80 % gangbaar is. Kloppen de opgegeven waarden?

Hopbier

Arie-Jan van Dort

Hoi Maarten 150 EBC is de kleurwaarde voor de karamelmout.

Hoi Drents Hopbier, goed gezien! Mijn eind SG was 1018 (anders zou ik die 7,4% ook niet halen). De 1024 was het einde van mijn open vergisting.
(Inmiddels aangepast).

Nu weer snel terug naar mijn kokende wort  ;D

Groetjes,
Arie-Jan

Maarten

Aha, dankjewel! Volgens mij doelde Hopbier op je brouwzaalefficientie, maar goed.

citrasimcoe

Bedankt voor dit recept. We hebben hier 10 liter van gemaakt en onze vrienden waren onder de indruk! Erg lekker bier :)

Omdat we de S33 en Saaz niet in huis hadden hebben we hem met standaard gist (muntons) en alleen Hallertau gemaakt. De eind SG waarde klopte met het recept.

Volgende week gaan we 25 liter maken maar dan met de S33 gist en de Saaz hop. Ben benieuwd of er duidelijk verschillen te proeven zullen zijn.

citrasimcoe

Citaat van: Drents Hopbier op 23-08-2009  17:45 uKloppen de opgegeven waarden?
Citaat van: Arie-Jan van Dort op 30-08-2009  17:21 uMijn eind SG was 1018 (anders zou ik die 7,4% ook niet halen).
Als ik dit allemaal met BrouwVisie doorreken lijkt het niet echt te kloppen hoor... Begin SG 1074 naar eind SG 1018 geeft een vol.alc. van 7,5% voor bottelen. Na bottelen met 8 g/l suiker komt ie op 7,7%. Dat is wel hoog voor een dubbel toch?

En om dit begin SG te krijgen met deze moutstort kom je op een brouwzaalrendement van 86% (afhankelijk van instellingen installatie natuurlijk).

Zou het kunnen dat het begin SG gewoon wat lager lag dan de aangegeven 1074?

@ Arie-Jan: verder ontzettend bedankt voor het delen van het recept want was voor mij goede basis voor een geslaagd bier :)

Jacques

Citaat van: Aart op 24-02-2013  13:38 uAls ik dit allemaal met BrouwVisie doorreken lijkt het niet echt te kloppen hoor... Begin SG 1074 naar eind SG 1018 geeft een vol.alc. van 7,5% voor bottelen. Na bottelen met 8 g/l suiker komt ie op 7,7%. Dat is wel hoog voor een dubbel toch?

En om dit begin SG te krijgen met deze moutstort kom je op een brouwzaalrendement van 86% (afhankelijk van instellingen installatie natuurlijk).

Zou het kunnen dat het begin SG gewoon wat lager lag dan de aangegeven 1074?

De gegevens die een prijswinnaar geeft klopt altijd! Hij heeft het recept zo gebrouwen en de opgegeven waarden gemeten.
Dat je anders uitkomt kan.

Een de grenzen van een biertype zijn vrij willekeurig. Een procentje meer of minder kan. Veel bepalender voor de vraag of het een juist recept is, is de smaak. Het begin SG kun je eenvoudig zelf aanpassen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  14:03 uDe gegevens die een prijswinnaar geeft klopt altijd! Hij heeft het recept zo gebrouwen en de opgegeven waarden gemeten.
Nou, hij heeft al een een keer een foutje gecorrigeerd...
Eerst stond er 1024 als eind SG. ;)

CiteerDat je anders uitkomt kan.

Aart berekent het op de waarden zoals opgegeven en komt daarmee anders uit. Het lijkt er inderdaad op dat Arie-Jan geen rekening heeft gehouden met het bottelsuiker.

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-02-2013  20:46 uNou, hij heeft al een een keer een foutje gecorrigeerd...
Eerst stond er 1024 als eind SG. ;)

Aart berekent het op de waarden zoals opgegeven en komt daarmee anders uit. Het lijkt er inderdaad op dat Arie-Jan geen rekening heeft gehouden met het bottelsuiker.

Dat foutje is Aart meegenomen en doet niets af van de waarde die Arie-Jan van zijn hydrometer heeft afgelezen toen hij het bier ging bottelen.

Dat de bottelsuiker niet is meegenomen bij de alcoholberekening komt heel wat vaker voor. De keurmeester heeft dit bier gewaardeerd met een tweede prijs. Het hogere alcoholgehalte was geen probleem.



En verder hoor je nooit een recept klakkeloos over te nemen. Reken het altijd na. Verbaas je soms en pas het recept aan voor wat betreft het rendement dat je gebruikelijk haalt. Maar verander de verhoudingen van de moutstort niet.

citrasimcoe

Citaat van: Jacques op 24-02-2013  21:17 uEn verder hoor je nooit een recept klakkeloos over te nemen. Reken het altijd na. Verbaas je soms en pas het recept aan voor wat betreft het rendement dat je gebruikelijk haalt. Maar verander de verhoudingen van de moutstort niet.
Doe ik ook nooit. Ik heb dit recept als basis gebruikt voor 2 brouwsels, met net iets andere moutstort.

Binnenkort brouw ik een derde dubbel en pas ik mijn vorige recept weer aan; maar was daarom weer even naar 'het originele recept' aan het kijken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.