Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Flessen vullen van fust

Gestart door Adrie, 19-08-2009 10:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Hier een prima instructiefilmpje over hoe je met eenvoudige middelen flessen kunt vullen met bier op fust. Vooral handig als je mee wilt doen aan een wedstrijd en je hebt alleen maar bier in het vat.

Adrie

Ondertussen heb ik zelf zo'n vulhulpje gemaakt. Binnenkort test ik hem eens uit als ik flessen ga vullen voor het OBBK.

Eduard

Veel mensen gebruiken de Beer Gun. Dit apparaat lijkt een beetje op wat Adrie heeft gemaakt, met het verschil dat je met de Beer Gun ook eerst het flesje kunt vullen met koolzuur zodat het bier wat er daarna invloeit in veel mindere mate geoxideerd raakt. Als je de flesjes dezelfde avond opdrinkt is er niets aan de hand, maar als het bier een tijdje ligt voordat het getest wordt in een wedstrijd, heb je de kans om lager te eindigen door oxydatie.

Adrie

Dat van die oxidatie schijnt reuze mee te vallen. Het bier dat het flesje vult duwt de lucht eruit en omdat er een beetje koolzuurgas uit het bier ontsnapt, komt het bier niet met zuurstof in aanraking. Als je zorgt dat het bier tot aan de top van het flesje schuimt, drukt het schuim alle zuurstof uit de kopruimte. Doe het dopje op het schuim en maak de fles dicht en er zit geen zuurstof in. Op deze wijze zijn vele prijswinnende bieren in de VS gebotteld.

Hopmans

Cool apparaat,

Kan je iets meer vertellen over de constructie?

Goed bezig!

Adrie

Heel simpel: neem een pijpje (in mijn geval van een oude hevel), zaag de onderkant schuin af, duw er een stop met een gat overheen. De stop moet in de opening van een euroflesjepassen. Aan de bovenkant schuif je er een slangetje overheen die aan de ondere kant op een picknicktapje past. Klaar. Vijf minuten werk.

Muldermans

Dit is echt reuze simpel Adrie! Binnenkort komt er ook iets dergelijks bij mijn brouwkot :D De sodakeg heb ik al (voor niets gekregen, alleen zit er een beetje bakkersvet in)

Herman

Ik zal binnenkort ook eens zoiets fabrieken. Kijken of ik morgen even tijd heb om voor de juiste stop naar Valthermond te rijden, kan ik meteen even mijn hopvoorraad aanvullen.

Waarom eigenlijk niet aansluiten op je tapkraan?

RobinB

HA3!

Heb je hem al eens gebruikt en werkt ie?

pincopallino

Citaat van: RobinB op 27-12-2009  17:58 uHA3!

Heb je hem al eens gebruikt en werkt ie?

Inderdaad, ik wil het ook graag weten Adrie ! ???

Adrie

Ik ook. Even serieus. Ik heb een keer een paar flesjes ermee gevuld om te proberen en het gaat prima. Wat ik nog niet weet is hoe lang de bieren daarna houdbaar zijn en of ze geoxideerd raken. Ik denk dat ik dat binnenkort eens ga uitproberen. Voor het komende forumuitje wil ik een paar flesjes rookbier vullen om te ruilen en misschien ook nog een paar bitters.

Sjakie

Ik heb de "officiële" vuller gekocht bij Can Direct.
Ik heb hiermee het laatste uit mijn fust op een aantal flesjes gezet.
Deze zitten nu 2 weken in de fles en ik kan geen afwijkingen proeven.
Voldoende koolzuur zit er ook nog steeds op. Dus ik denk dat de flesjes wel een poosje houdbaar zijn.
Ik zal volgende week weer een fles proeven om op die manier er achter te komen hoe lang het goed gaat.

Polleke

Citaat van: Adrie op 30-08-2009  18:53 u.... duw er een stop met een gat overheen. De stop moet in de opening van een euroflesjepassen.

Adrie,
Waar dient de stop voor?

Adrie

Het stopje dient ervoor om gedoseerd lucht uit en dus bier in te kunnen laten.

pincopallino

Citaat van: Adrie op 13-01-2010  10:34 uoeling
Ik ook. Even serieus. Ik heb een keer een paar flesjes ermee gevuld om te proberen en het gaat prima. Wat ik nog niet weet is hoe lang de bieren daarna houdbaar dezijn en of ze geoxideerd raken. Ik denk dat ik dat binnenkort eens ga uitproberen. Voor het komende forumuitje wil ik een paar flesjes rookbier vullen om te ruilen en misschien ook nog een paar bitters.

Ik heb het geprobeerd maar het werkt bij mij voor geen meter. Het zal aan mij liggen maar ik heb het zelfde gedaan. (zie video). Pas als het bier bijna geen CO2 bevat is het bottelen mogelijk anders komt er maar schuim naar boven. Het is niet de bedoeling om een "platte " bier te bottelen.

http://img37.imageshack.us/i/kegy.jpg/

Hopelijk gaat hiermee beter ( druk gelijk als in de Keg ). Ik heb voorlopig geen geschikte dop..dus het wordt afwachten.

http://xs.to/thumb-9F20_4B7BFFCD.jpg

http://xs.to/misc.php?showseries=ODRGQl80QjdDMDMzRA%3D%3D&;

Eduard

@Pinco

Zowel bij jouw vuller als de BeerGun die ik gebruik zal dit probleem kunnen ontstaan. Wat je kunt doen is:

- De druk van het vat beduidend verlagen. Haal de druk van het vat er vrijwel helemaal af en zet er bijv 0,1-0,2 bar continu op (net genoeg om het bier door de vulslang te drukken).
- De vulslang moet het liefst lang en dun zijn. Lang, als in bijv 2 meter, en dun, als in bijv 3 mm binnendiameter
- Zorg ervoor dat het bier koud is (ik heb het op drinktemp staan: 7 graden), en leg de vulslang van te voren in de vriezer om goed voor te koelen, dan kun je gasvorming in de slang tegenwerken. Ook de flessen het liefst koud zetten.

Wat betreft die flessen: die leg ik in een grote emmer met koud water en een beetje fosforzuur erin (voor de ontsmetting). Dan koelen ze lekker af en ik pluk ze er gewoon een voor een uit en laat ze leeglopen zodra ik er één ga vullen. Dan gaat het ook lekker achter elkaar, zeker als iemand anders de doppen erop drukt. Als je eenmaal aan de gang bent op deze manier (ongeacht of het zo'n vuller is die jij hebt of een BeerGun) gaat het als een trein!

pincopallino

Citaat van: Eduard op 19-02-2010  15:48 u@Pinco

Zowel bij jouw vuller als de BeerGun die ik gebruik zal dit probleem kunnen ontstaan. Wat je kunt doen is:

- De druk van het vat beduidend verlagen. Haal de druk van het vat er vrijwel helemaal af en zet er bijv 0,1-0,2 bar continu op (net genoeg om het bier door de vulslang te drukken).
- De vulslang moet het liefst lang en dun zijn. Lang, als in bijv 2 meter, en dun, als in bijv 3 mm binnendiameter
- Zorg ervoor dat het bier koud is (ik heb het op drinktemp staan: 7 graden), en leg de vulslang van te voren in de vriezer om goed voor te koelen, dan kun je gasvorming in de slang tegenwerken. Ook de flessen het liefst koud zetten.

Wat betreft die flessen: die leg ik in een grote emmer met koud water en een beetje fosforzuur erin (voor de ontsmetting). Dan koelen ze lekker af en ik pluk ze er gewoon een voor een uit en laat ze leeglopen zodra ik er één ga vullen. Dan gaat het ook lekker achter elkaar, zeker als iemand anders de doppen erop drukt. Als je eenmaal aan de gang bent op deze manier (ongeacht of het zo'n vuller is die jij hebt of een BeerGun) gaat het als een trein!

Eduard,
Zie " ik heb hetzelfde gedaan ( zie video ). De P in de keg was minimaal en de flessen + slang  hebben een dag in de vriezer gelegen, de vulslang is origineel van de keg, met een doorlaat van 3,5 mm. Meer kan ik niet doen. Het zal lukken als de P in de fles gelijk als in de keg. Hoop ik.

Eduard

Ik heb nu het filmpje kunnen bekijken (dat ging gister niet). Hij doet het in weze net zoals ik met de BeerGun, behalve dan dat hij een stop in de vulbuis heeft om een beetje de tegendruk te regelen. Echt veel verschil zal dit niet uitmaken.

Nu heb ik ook je foto's gezien. Op de eerste foto zag ik een vuller met een heel kort slangetje. Daarmee krijg je geheid problemen omdat de slang een lage stroomweerstand heeft. Ik weet niet of dit een foto is van de vuller die je hebt gebruikt, of dat je daarna de slang hebt vervangen voor een langere, want dat maakt en enorm verschil. Op de tweede en derde foto zie ik een tegendrukvuller. Zoiets heb ik ook ooit geprobeerd maar dat ging niet fijn, het schuimde enorm. Maar dat kan te wijten zijn aan het feit dat we destijds het geheel ook niet hadden afgekoeld. Bovendien kan ik me niet meer herinneren hoe lang en dun de vulslang was.

De man in het filmpje had de flessen ook afgekoeld in de vriezer, verstandig. Maar als je, zoals ik, niet zoveel vriezerruimte hebt, dan is een emmer met koud water met een desinfectant ook in orde. Eventueel kun je dan nog ijsklontjes aan dat water toevoegen om het geheel nog kouder te krijgen.

Mijn ervaring is in elk geval dat het goed vullen van flessen (zoals het ook de filmmaker lukt) pas naar behoren verloopt als aan alle 'eisen' voldaan wordt. Houd je geen rekening met de temperatuur, dan lukt het niet. Is de vulslang te kort/dik, dan lukt het niet.

pincopallino

Ik zal het proberen met een lange slang, maar i.e.g met tegendruk vullen moet het lukken zie:

http://i50.tinypic.com/2u5uvdh.jpg

Vergelijkbare Topics (7)

32693

Reacties: 14
Gelezen: 4167

44491

Reacties: 3
Gelezen: 437

19910

Reacties: 12
Gelezen: 5413

5463

Reacties: 32
Gelezen: 7228

24723

Reacties: 23
Gelezen: 11284

29-11-2016 20:33 u
door Serge VL

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.