1e bier brouwen...

Gestart door Joran, 18-08-2009 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joran

Binnenkort wil ik bij de Brouwmarkt in Almere spullen gaan halen om mijn eerste bier te brouwen. Ik heb dat al eens gedaan bij een cursus en toen was het een wit bier. Niet helemaal mijn favoriete bier. Ik houd zelf erg van tripels, maar ook van een blond bier van ongeveer 6%. Afgelopen weekend was ik in Brugge en heb daar de Brugse Zot gedronken een erg lekker blond bier van 6%. Ook de Blonde Ros van brouwerij De Bekeerde Suster uit Amsterdam vind ik een lekkere blonde. Lijkt ook wel wat op de Brugse Zot. Het is echt heel anders dan een Leffe Blond, volgens mij meer hoppig. Is het "verstandig" om zo'n bier als eerste bier te kiezen? En heeft iemand een idee voor een goed recept?

Adrie

Kijk eens bij de Bewezen recepten op dit forum en dan vind je enkele recepten voor blondes, zoals DEZE of DEZE.

Joran

Ik had het recept van Ben Jacobs al gezien in de database van de club. Lijkt me een mooi recept om te beginnen, hoewel ik denk dat het niet helemaal het recept is wat ik in mijn hoofd heb zitten. Daar komt die andere wat meer bij in de buurt denk ik, maar daar heb je wat meer grondstoffen voor nodig en moet je een gist opkweken. Dat laatste is meer iets voor later.

Adrie

Je moet helemaal niets. Je kunt natuurlijk prima een andere gist gebruiken. Voor een blond is de S-33 korrelgist een geschikte gist, maar ook de  T-58 of de S-04 kunnen prima.

Hopmans

Citaat van: Joran op 18-08-2009  14:23 uen moet je een gist opkweken. Dat laatste is meer iets voor later.

Je hoort dit wel vaker, en er wordt altijd een korrelgist aanbevolen voor de eerste keer,
maar eigenlijk is het een beetje kolder. Je leert juist een beetje met gist omgaan bij het maken
van een starter. Dat kan gewoon in een plastic cola-fles.
Voor je eerste brouwdag weet je al een beetje hoe je gist aan de praat kan houden, en hoe het ruikt etc.


Joran

Ik zat zojuist een beetje te zoeken naar het fenomeen giststarter. Nu heb ik laatst een filmpje gezien van iemand die een giststarter maakte met een 50 cl fles met appelsap en suiker. Lijkt me misschien niet helemaal de bedoeling. Maar met bijvoorbeeld de Wyeast Propagator moet je wel een giststarter maken. Volgens het artikel op hobbybrouwen.nl moet je dit doen met een fles met rubberen stop, die je dan later moet vervangen voor een stop met een waterslot. En heb je moutextract nodig. Maar weet iemand ook een ander artikel op de manier zoals Hopmans hieronder beschrijft met een plastic cola fles? Of zoals ik in het filmpje gezien heb? Lijkt me leuk om met een giststarter te gaan werken en niet met de Wyeast Activator of een korrelgist.

Albertus


Wanneer je graag een andere gist wilt gebruiken dan korrelgist en je brouwt niet al te veel dan kun je prima uit de voeten met een activator pack van Wyeast. Tot 20 liter met een maximaal SG van 1060 is een starter niet noodzakelijk. Mijn eerste bieren heb ik ook op die manier gemaakt omdat ik tegen het maken van een starter opzag.

Bert

MO

Maar voor je eerste bier raad ik je toch aan een korrelgist te gebruiken. Er gaat zoveel mis de eerste paar keren, ik zou nog geen risico nemen met het wat lastigere gebruik van een vloeibare gist. Brouw een paar keer met korrelgist, en als die bieren goed smaken, stap dan over op vloeibare gist.

Jacques

Citaat van: MO op 18-08-2009  20:56 uMaar voor je eerste bier raad ik je toch aan een korrelgist te gebruiken. Er gaat zoveel mis de eerste paar keren, ik zou nog geen risico nemen met het wat lastigere gebruik van een vloeibare gist. Brouw een paar keer met korrelgist, en als die bieren goed smaken, stap dan over op vloeibare gist.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Gewoon voldoende gedroogde gist over het afgekoelde wort strooien. Lekker simpel. Je hebt bijna altijd een prima lopende vergsting. Hydrateren (het vooraf weken van de gist in wat lauw water) is nergens voor nodig.

Adrie

Probeer alleen wel de temperatuur van het gistende bier een beetje in de hand te houden, zeker in de zomer. Het is het best om het wort te koelen tot een graad of 18 en dan de gist toe te voegen. Zet het wort weg op een plek waar het ook 18 graden is (door de warmteproductie tijdens de vergisting kan het bier gemakkelijk 5 graden warmer worden dan de omgeving) of controleer de vergisting in een klimaatkast. Neemt de vergisting af (veel minder waterslotactiviteit dan tijdens de piek van de vergisting of duidelijk inzakkend schuim op het bier), zet dan het gistende bier warmer weg (20-22 graden), zodat de temperatuur niet plotseling inzakt en de gist inactief kan worden door de snelle afkoeling. Pas in ieder geval goed op met de komende hete dagen!

Joran

Het wordt dan toch maar een korrelgist. Het is natuurlijk de eerste keer brouwen, ook met alle spullen en dergelijken. Een vergistingskast wordt lastig. Want dan wordt de lijst met aan te schaffen spullen wel heel lastig. Ook heb ik op de plek waar ik nu woon geen plaats voor een extra koelkast. Wel heb ik een kelder waar de temperatuur redelijk koel is ook bij warm weer. Ik heb dan ook goede hoop dat het bij die temperatuur wel moet lukken. Voor een beetje constante kwaliteit is het uiteindelijk wel fijn om een vergistingskast te hebben. Misschien dat ik die bij mijn ouders op zolder kwijt kan. Dat is meer voor later. Ik sta in ieder geval te popelen om te beginnen!

Adrie

Een koelkast is niet strikt noodzakelijk, maar ik gaf maar aan dat een vorm van temperatuurcontrole wél heel belangrijk is voor de kwaliteit van je bier. Maar een koele kelder is om te beginnen natuurlijk prima!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.