3-10-2009 - OBBK2009 Bierbrouwkampioenschap

Gestart door PietO, 13-08-2009 14:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Ik ben ook weer in het land der levenden en ik ben erg blij met mijn prijs ;D. Het winnende bier is een American Pale Ale in klasse A. Ik post het recept vanavond even :proost2:. De dag zelf was ook echt top, leuke mensen, lekkere bieren en een goede locatie. Alleen de treinreis is wat lang, maar dat heb ik er zeker voor over ;).

Mijn andere drie bieren hebben ook aardig gescoord. Mijn pils en IPA werden met 78 punten 4e in de klasse A en C. Het witbier viel niet zo in de smaak met 66 punten, maar dit bier was ook meer bedoeld als slobber biertje voor gasten die niet zo thuis zijn in speciaal-bier... niet helemaal in stijl.

Volgend jaar weer!

PS Forumleden winnen de laatste jaren sowieso regelmatig prijzen, blijkbaar leren we dus echt nog iets van elkaar hier ;D... Of zijn we allemaal doorgeslagen, fanatieke bier-nerds die elkaar vinden op het forum >:D?

Oscar

Citaat van: Caspar op 04-10-2009  12:58 uPS Forumleden winnen de laatste jaren sowieso regelmatig prijzen,

Wat maar weer aangeeft waar de kennis zit... :)

Albertus


Toen ik gisteren na de prijsuitreiking mijn formulier ophaalde vergat ik er bij te zeggen dat ik had aangegeven het formulier op te sturen. :-[
Vandaag ontving ik een mail dat mijn formulier niet kon worden verstuuurd omdat dit kennelijk was meegenomen door iemand.
Wat een organisatie die dit zo soepel opvangt en afwerkt. Nogmaals hulde. :groots:

Bert

PietO

Citaat van: Caspar op 04-10-2009  12:58 uAlleen de treinreis is wat lang, maar dat heb ik er zeker voor over ;).

Maar helaas niet iedereen. Daarom zijn voor iedereen die dat aangegeven heeft de keuringsformulieren vandaag al op de post gedaan. Helaas ontbrak het formulier voor fles D031. Mocht iemand deze vinden dan graag retourneren.

Verder worden ook de oorkondes voor Ton van Gelder (1e klasse-D) en Johan Riethoff (3e klasse-A) verstuurd echter zonder goed gevulde biermand!


Gerb

Ik was degene met fles D-031. Ik had mijn formulier toch zelf opgehaald. Mijn naam is misschien niet doorgehaald. Ik had van mijn RIS een hogere score verwacht. Volgens de keurmeester was het bier poederig, wrang, zeepachtig, slechte vergist en zat er een verbrande eiwitsmaak aan het bier. Toen ik het bier gisteren nog eens proefde heb ik dit niet echt kunnen proeven. Dat het bier niet lekker fris is, is logisch voor zo'n donker zwaar zoet bier. Toegegeven: ik heb wel een 'smaakje' kunnen waarnemen. Toch nog 72 punten, maar daarmee eindig je in de lagere regionen tegenwoordig.

Verder heb ik lekkere bieren geproefd, vooral de weizenblond van brouwerij Geilings was erg lekker. De DIPA van Emelisse had wat weinig koolzuur, maar was ook erg lekker. Ik heb ook het jubileumbier geproefd maar dat was naar mijn smaak echt te zoet en had iets weg van limonadesiroop.

Oxhead

Mannen, bedankt voor de complimenten op het Tarweblond. ;D Het bier viel ook bij de overige bezoekers goed in de smaak. We hebben er 2 vaten van opgetapt. :nut:

TVERSCH

Gezien mijn  behaalde scores zou ik wat dus vaker op het forum moeten posten (63/67/72 punten). :weetniet:

Maar ik weet dat mijn bieren altijd wat meer hop hebben dan  de doorsnee, dus ben niet verbaasd over de uitslag.
Voor beide ingezonden Tripels was het commentaar:overmatig hopgebruik.
Wat mij wel verbaasde dat de Tarwetripel geen opmerking kreeg over een vreemde basissmaak+ geur.
Gelukkig  kreeg ik bij alle 3 bieren van verschillende keurmeester opmerkingen als: Prachtige presentatie (helderheid+schuimstabiliteit) en 2x Brouwtechnisch perfect bier :duimop:

Het was weer een leuke dag met lekkere bieren, helaas wel weer heel erg veel bieren met een hoog alc% wat de volgende dag nog te merken was :slaperig:

Ik denk dat ik alle winnaars al heb gefeliciteerd, maar nogmaals: :groots:



RobinB

Citaat van: TVERSCH op 05-10-2009  17:57 uzou ik wat dus vaker op het Forum moeten posten :weetniet:

Altijd gezellig!  :proost2:

Anton

Alle (bijna)winnaars van harte proficiat.
Het enthousiasme van iedereen die erbij was werkt zeer aanstekelijk. Ik vrees dat ik er volgend jaar bij ben.

PietO

Citaat van: Anton op 05-10-2009  22:21 uAlle (bijna)winnaars van harte proficiat.
Het enthousiasme van iedereen die erbij was werkt zeer aanstekelijk. Ik vrees dat ik er volgend jaar bij ben.
He Anton, niet nodig hoor gezien jouw eigen avatar: "eigen bier behoeft geen krans". Maar toch van harte welkom op het OBBK2010!

Helaas hebben we -zoals altijd- verlies gemaakt op de wedstrijd wat meestal weer gecompenseerd wordt door de opbrengsten van het festival. Vandaar ook deze combinatie die hopelijk weer in 2010 het nodige enthousiasme weet op te wekken.



William

Citaat van: PietO op 05-10-2009  22:29 uHelaas hebben we -zoals altijd- verlies gemaakt op de wedstrijd wat meestal weer gecompenseerd wordt door de opbrengsten van het festival.

Dat vind ik niet erg hoor. Ik ben net aan genieten van het bierpaket. Eerst de Rochefort 6, nu de Christoffel double hopped  ;D

PietO

Citaat van: William op 05-10-2009  22:32 uDat vind ik niet erg hoor. Ik ben net aan genieten van het bierpaket. Eerst de Rochefort 6, nu de Christoffel double hopped  ;D
Da's nou bale: jij hebt ons pakket (blij dat je ervan kan genieten), maar ik zou zo graag jouw kampioensbier: het yoghurtbier eens proeven. Helaas zijn beide flesjes door de keurmeesters verslonden  :proost2:.

Maar..... je hebt aan de vraag van mijn wederhelft voldaan en het recept hier publiek gemaakt. Kan ik dus ook eens brouwen maar "fractie geeent met een 0.1% yoghurt cultuur van een zure yoghurt" is iets anders dan uitplaten. Moet eens kijken hoe je dat geflikt hebt. :brouwen:

William

Citaat van: PietO op 05-10-2009  22:43 uDa's nou bale: jij hebt ons pakket (blij dat je ervan kan genieten), maar ik zou zo graag jouw kampioensbier: het yoghurtbier eens proeven.

Als jij 17 oktober naar Oss komt dan beloof ik jou (of jouw wederhelft) één van mijn laatste twee flesjes...

Rene Geilings

In mijn hoedanigheid als voorzitter van het Begs Bierfestival wil ik graag alle prijswinnaars feliciteren met hun behaalde scoren en ook alle forumleden bedanken voor het bezoek aan ons festival en vooral voor het meedoen aan onze wedstrijd. Zonder forumleden zou de wedstrijd een stuk minder interessant zijn. Als brouwer ben ik blij met de complimenten voor ons tarwe blond. Nu Marco en ik niet meer meedoen aan wedstrijden is het altijd leuk om te horen dat we nog steeds in staat zijn een goed maar vooral lekker bier te maken. Op naar het 14e Bergse Bierfestival en het 18e OBBK in 2010.   

Jacques

Citaat van: PietO op 05-10-2009  22:29 uHelaas hebben we -zoals altijd- verlies gemaakt op de wedstrijd wat meestal weer gecompenseerd wordt door de opbrengsten van het festival. Vandaar ook deze combinatie die hopelijk weer in 2010 het nodige enthousiasme weet op te wekken.

Dit is met meerdere wedstrijden het geval. De kosten voor het houden van een grote wedstrijd zijn nu eenmaal veel hoger dan de inkomsten die verkregen worden uit de inschrijfgelden.

Rene Geilings

Citaat van: Jacques op 05-10-2009  23:17 uDit is met meerdere wedstrijden het geval. De kosten voor het houden van een grote wedstrijd zijn nu eenmaal veel hoger dan de inkomsten die verkregen worden uit de inschrijfgelden.

Maar een festival zonder wedstrijd willen we in Bergen op Zoom niet. Juist omdat het aantal westrijden zo sterk verminderd is willen we zeker doorgaan met het OBBK. Bierliefhebbers kunnen op veel plaatsen terecht om bier te drinken, bierbrouwers kunnen maar op weinig plaatsen (meer) terecht op hun bieren te laten keuren en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Zeker als je ziet hoe de kwaliteit van de eigen brouwsels vooruit gegaan is.

Oscar

Citaat van: Rene Geilings op 05-10-2009  23:23 ubierbrouwers kunnen maar op weinig plaatsen (meer) terecht op hun bieren te laten keuren en dat vind ik persoonlijk erg jammer.

Bedenk wel dat als er meer wedstrijden zouden zijn, dat er per wedstrijd minder deelnemers zouden zijn. Je krijgt dan een beetje wedstrijd-moeheid bij de brouwers en gaan dan selectief aan wedstrijden medoen, waardoor veel wedstrijden niet meer uit kunnen. 3 wedstrijden per jaar (ONK,BONK,OBBK) is wel voldoende als je de clubwedstrijden ook meerekend. Iedere wedstrijd kost wel weer 2 of 3 kostbare flesjes... ;)

PietO

Citaat van: Oscar op 05-10-2009  23:32 uBedenk wel dat als er meer wedstrijden zouden zijn, dat er per wedstrijd minder deelnemers zouden zijn.

Daar zit vermoedelijk veel waarheid in; meer dan eens heb ik gehoord dat de timing t.o.v het ONK goed was; voldoende afstand en daarmee "wedstrijdmoeheid" voorkomen wordt. Het BONK is beperkt tot bokbieren zodat -naar mijn weten- alleen de FAWG federatiekeuring als algemene keuring overblijft. Trouwens, de Bokken zijn "beperkt"  ingezonden naar het OBBK (edit: 2 stuks) dus wat is de status van de BONK met inzendingen? Dom, dom staat natuurlijk op de website van het BONK!

Menno

Citaat van: Oscar op 05-10-2009  23:32 uBedenk wel dat als er meer wedstrijden zouden zijn, dat er per wedstrijd minder deelnemers zouden zijn. Je krijgt dan een beetje wedstrijd-moeheid bij de brouwers en gaan dan selectief aan wedstrijden medoen, waardoor veel wedstrijden niet meer uit kunnen. 3 wedstrijden per jaar (ONK,BONK,OBBK) is wel voldoende als je de clubwedstrijden ook meerekend. Iedere wedstrijd kost wel weer 2 of 3 kostbare flesjes... ;)

Ook ik denk dat je volledig gelijk hebt, Oscar! :denken:

Andere mogelijkheden om elkaar te treffen, naast genoemde wedstrijden, zijn de MTG-Hobbybrouwen-dag, de fora-uitjes, B-Day, Wagenings Geweld ( ;D) etc... ;)

De-Geert

Citaat van: Menno op 06-10-2009  13:02 uWagenings Geweld
Klinkt wel goed.  :)

JWVG

Drie wedstrijden vind ik inderdaad heel mooi, hoeft niet meer (maar ook niet minder). Ik hoop volgend jaar echt naar het OBBK te kunnen!

 :degroeten: JW.

PietO

Om de animo voor wedstrijden nog te vergroten zou het interessant kunnen zijn als 1 flesje voor 2 / 3 ronden zou volstaan. Spaart de organisatie werk en spaart kostbaar bier van inzenders. Ik b.v. heb maar 2 flesjes meibock over voor het BONK waar helaas 3 flesjes ingestuurd moeten worden (OBBK maar 2 flesjes).

Bestaat er een "eenvoudig" apparaatje (of heeft reeds iemand zoiets in elkaar gezet)waarmee je een flesje weer onder CO2-druk kan sluiten zodat het 1 dag "goed" blijft. Kan me zoiets in theorie voorstellen maar...

Adrie

Ach, wat is nou drie flesjes. Als je met wedstrijden mee wilt doen, moet je gewoon altijd van elk bier drie flesjes apart zetten voor een wedstrijd. Dan gaan ze ook niet "per ongeluk" op.

PietO

en de beste "Brouwer van Berrege" nu op foto:


Voor meer foto's zie het kleine album: http://picasaweb.google.nl/p.oosterhaven/OBBK2009#

Rene Geilings

Is deze foto genomen dit toen Caspar de beker kwam terugbrengen of weer mee naar huis nam  :dansen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.