Nick stelt zich voor

Gestart door Nick, 10-08-2009 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nick

Dag mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum, en ook nieuw in de brouwwereld.
Ik ben 24 jaar en doe op dit moment een promotiestudie in Kopenhagen aan chemische communicatie in mieren.

Een aantal van mijn favoriete biertjes zijn: Westmalle dubbel, Duvel, Tripel Karmeliet en Brugse zot

Groetjes uit Denemarken!

Gerb

Welkom op het forum! Hoe ver ben je met de voorbereidingen voor het brouwen? Heb je al spullen in huis of ben je nog aan het rondlezen? Veel succes in ieder geval!

Nick

We hebben net een batch (grand cru, brewkit van Brewferm) gebrouwen. We hebben wel wat foutjes gemaakt, en ik heb er nog een paar vraagjes over (zie mijn topic in het Brouwproces forum)

We konden heel erg veel dingen van iemand lenen, die een keer enorm veel gekocht heeft, maar er niet zoveel aan vond. Een aantal brouwvaten, een elektrische brouwketel (waar je de graden van kunt instellen), een koelspiraal en een filter voor als we een keer met mout gaan brouwen :)

Dus wat dat betreft hebben we een luxe, maar nu moeten we er nog achter komen hoe dat we die luxe in goed bier omzetten =)

Groetjes!

RobinB

Hoi Nick,
Welkom op 't forum!

Klinkt interessant chemische communicatie tussen mieren!
Kijken jullie ook nog naar methoden om de communicatie te verstoren en zo een (relatief) non-toxisch bestrijdingsmiddel te hebben?

kijken jullie ook naar de plaagmier? Die moet wel effectieve communicatie middelen hebben als ik dat zo lees...

Nick

Heya!

Op zich kijken we hier niet naar, we doen vooral fundamenteel onderzoek eraan, maar het kan zeker uiteindelijk tot toepassingen leiden.

De plaagmier heeft juist een heel slecht communicatiemechanisme. Ze zijn namelijk niet aggressief tegen hun buren (terwijl mieren dat normaal wel zijn, omdat ze alleen voor hun familie willen zorgen, niet voor onbekenden). Hierdoor kan elke kolonie gewoon zo bij elkaar binnenlopen, en wordt het uiteindelijk gewoon 1 grote kolonie (een zogeheten superkolonie).

Ik zelf werk op het moment aan het leergedrag van mieren (wat kunnen ze leren, en hoe goed zijn ze in bepaalde chemische structuren van elkaar te onderscheiden?), en op het effect van infectie op een mierenkolonie. In planten is het aangetoond dat ze met elkaar kunnen "praten". Als er eentje aangevreten wordt, dan laat hij bepaalde pheromonen los, welke andere planten waarschuwt voor gevaar. Deze planten gaan dan alvast stofjes maken om hun bladeren minder lekker te maken, zodat zij niet aangevreten zullen worden. Ik kan me voorstellen dat een zieke mier hetzelfde doet. Als hij ziek is, dat hij stofjes maakt om andere mieren te laten weten dat ze hun immuunsysteem aan moeten zetten.

Dit is wat mij zo'n beetje bezighoud gedurende de dag :)

Verder zijn mijn hobbies: Gitaar, ukulele, bordspellen, , jongleren, kaarttrucjes, diabolo, en natuurlijk biertjes proeven.

Bedankt voor het warme onthaal. En als er nog mierenvraagjes zijn, vraag gerust :)

JWVG

Ha Nick,

ook welkom op het forum! Ik ben werkzaam in de bodemecologie groep in Wageningen, dus ik vind het ook erg leuk om over de mieren te lezen! Promotieonderzoek? Zit je toevallig op de populatie biologie afdeling van de Universiteit van Kopenhagen? Een kennis van me, Duur Aanen, heeft daar onderzoek gedaan naar co-evolutie tussen termieten en schimmels die ze kweken.

 :degroeten: JW.

Nick

Citaat van: JWVG op 11-08-2009  08:30 uHa Nick,

ook welkom op het forum! Ik ben werkzaam in de bodemecologie groep in Wageningen, dus ik vind het ook erg leuk om over de mieren te lezen! Promotieonderzoek? Zit je toevallig op de populatie biologie afdeling van de Universiteit van Kopenhagen? Een kennis van me, Duur Aanen, heeft daar onderzoek gedaan naar co-evolutie tussen termieten en schimmels die ze kweken.

 :degroeten: JW.

Haha, grappig zeg.

Duur ken ik goed :)
Ik heb er nog over gedacht om daar een PhD te doen, maar uiteindelijk ben ik in Kopenhagen terecht gekomen. Ik zit inderdaad op dezelfde afdeling als waar hij Post-doc is geweest.

Ik zie 'm nog wel eens op congressen, en heb een vak gevolgd in Estland waar hij les gaf, erg aardige man =)

Wat doe je precies in de bodemecologie?

Groetjes!

Drents Hopbier

Citaat van: Nick op 10-08-2009  23:11 uEn als er nog mierenvraagjes zijn, vraag gerust :)

Ik heb eens gehoord dat het gewicht van alle mieren op aarde meer is dan het gewicht van alle zoogdieren op aarde).
Enig idee hierover?

Hopbier

JWVG

Citaat van: Nick op 11-08-2009  10:22 uWat doe je precies in de bodemecologie?
Ik werk vooral aan de broeikasgasbalans van de bodem: koolstof vastlegging vs lachgas emissie. Ik ben geen 'echte' ecoloog, maar inmiddels doe ik wel veel onderzoek naar (interacties tussen) wormen(soorten) op die balans. Leuke beesten, wormen  ;).

Citaat van: Drents Hopbier op 11-08-2009  11:30 uIk heb eens gehoord dat het gewicht van alle mieren op aarde meer is dan het gewicht van alle zoogdieren op aarde).
Enig idee hierover?

Dat zou ook wel eens voor wormen kunnen gelden  :lessmile:. Als je een wei met koeien ziet, kun je er vanuit gaan dat er ongeveer netzoveel biomassa aan wormen onder de grond zit als er koeien boven de grond.

 :degroeten: JW.

Nick

Citaat van: Drents Hopbier op 11-08-2009  11:30 uIk heb eens gehoord dat het gewicht van alle mieren op aarde meer is dan het gewicht van alle zoogdieren op aarde).
Enig idee hierover?

Hopbier

Wat er bekend is hierover is hetvolgende:

In het Amazonegebied is 1/3 van het gewicht van alle(!!) dieren daar mier of termiet. Van de andere 66 procent is meer dan 90% evertebraat (spinnen, insecten, springstaarten, duizendpoten etc.). De rest is vertebraat (zoogdier, vogel etc., alle beesten met een ruggegraat).

Dus of zo voor de rest van de wereld ook is betwijfel ik, maar ze hebben zeker een enorm aandeel :)

Om je een leuk idee te geven hoe groot 1 nest kan worden, opgericht door 1 koningin:
Het gaat hier om bladsnijder mieren, die zover ik weet de grootste monogyne (1 koningin) kolonies maken.

Cheers! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.