Even voorstellen: MM

Gestart door MM, 03-08-2009 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MM

Hallo medebrouwers,

Mijn naam is Martijn. Ik ben 23 jaar en zo'n 2 jaar terug heb ik de boeken 'Bier voor dummies' en 'Het groot zelf bierbrouwboek' gelezen. Een paar maanden later ben ik begonnen met bierbrouwen met de blikken van Brewferm en Muntons. Dit werd ik uiteindelijk zat en ben langzamerhand met moutextract aan de slag gegaan. Daarna heb ik een paar moutpakketten van Brewferm geprobeerd met gematigd succes. December 2008 heb ik het boek 'Designing great beers' van Ray Daniels gelezen en ben ik nu bezig, aan de hand van dat boek recepten samenstellen en brouwen natuurlijk.

Mijn brouwmateriaal is het Brewferm starterspakket aangevuld met een moutmolen, een Weck pan en een zelfgemaakte koeler.

Mijn smaak qua bier is heel divers, maar ik ben vooral een fan van winterbier. Dus stevige trappisten en abdijbieren, maar ook de minder zware Schotse ales en stouts vind ik er lekker. Verder probeer ik zoveel mogelijk bieren uit die ik nog niet ken.

Herman

Welkom. Je bent goed bezig zo te lezen. Ben je ook lid van een club? Altijd een goed idee om je bier ook door andere bierliefhebbers (en daar bedoel ik niet de innemers mee) te laten proeven.

Derob

Welkom!
Blij te zien dat er nog aspirant-brouwers met weckpannen zijn. Heb net ook een weck ketel gekocht en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit type pan...

Groet,
Rob

Nerro

Ik heb ook zo'n pan en sinds ik die geïsoleerd heb met radiatorfolie ben ik er helemaal blij mee! Hij warmt snel genoeg op, hij kookt netjes en hij blijft nu (dankzij 4 laagjes radiatorfolie) mooi op temperatuur.

Tevens, Welkom!

Muldermans

Citaat van: Derob op 03-08-2009  22:42 uWelkom!
Blij te zien dat er nog aspirant-brouwers met weckpannen zijn. Heb net ook een weck ketel gekocht en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met dit type pan...

Groet,
Rob

Ik heb er twee met kraan!

Derob

Ook geïsoleerd? Of is dat niet noodzakelijk?

Muldermans

Ligt een beetje aan je brander of je hem isoleert of niet, mijn ervaring is dat het stukken beter gaat met een geisoleerde ketel, dus gewoon lekker radiatorfolie eromheen maken!

MM

Bedankt voor het welkom, allemaal.

Citaat van: Herman op 03-08-2009  21:25 uWelkom. Je bent goed bezig zo te lezen. Ben je ook lid van een club? Altijd een goed idee om je bier ook door andere bierliefhebbers (en daar bedoel ik niet de innemers mee) te laten proeven.

Ik ben op dit moment niet aangesloten bij een club. Op het moment heb ik hier ook niet echt behoefte aan. Ik begrijp dat het goed is om ervaren brouwers te laten proeven, maar op het moment heb ik daar niet echt tijd voor (over).

Herman

Bierliefhebbers kunnen ook vrienden/familie/collega's zijn. Ik doelde niet alleen op brouwclubleden.

MM

Citaat van: Herman op 05-08-2009  06:43 uBierliefhebbers kunnen ook vrienden/familie/collega's zijn. Ik doelde niet alleen op brouwclubleden.

Foutje van mijn kant, ik dacht dat je met innemers mensen bedoelde die alleen bier drinken en niet brouwen. ;D

Ieder bier wordt ook geproefd door mijn vader en broertje. Mijn vader heeft mij Belgisch bier laten drinken.

Kleine_Schriek

Recepten kun je op dit forum ook plaatsen en commentaar vragen. Ook werkt BrouwVisie erg goed om een recept in te maken. Even zoeken op deze term hier en je kunt heel lang lezen ;-)

MM

Citaat van: Kleine_Schriek op 06-08-2009  09:57 uRecepten kun je op dit forum ook plaatsen en commentaar vragen. Ook werkt BrouwVisie erg goed om een recept in te maken. Even zoeken op deze term hier en je kunt heel lang lezen ;-)

Bedankt voor de tips. Ik ben een sinds een tijdje gebruiker van BrouwVisie. Ik moet zeggen dat het een erg goed programma is en het zijn geld meer dan waard is. :clownsmile:

Tot nu toe heb ik alleen gelezen over recepten van anderen, maar zal voor toekomstige recepten thread aanmaken. :D

Derob

Citaat van: Muldermans op 04-08-2009  12:09 uLigt een beetje aan je brander of je hem isoleert of niet, mijn ervaring is dat het stukken beter gaat met een geisoleerde ketel, dus gewoon lekker radiatorfolie eromheen maken!

Heb ik gedaan, en hij houdt inderdaad zijn temperatuur uitstekend!
Heb wel vastgesteld dat de koeltijd langer dan wenselijk is (ik koel in dezelfde pan). Zou het kunnen dat het isolatiemateriaal ervoor zorgt dat de koeling langzamer verloopt, of heeft dit volgens jullie geen invloed?

Muldermans

De isolatie zorgt ervoor dat het bier langer zijn temp behoudt en er vloet dus geen warmte weg aan de wanden van de pan, dus dit zal wel degelijk invloed hebben op het koelen.

Derob

Dan kan ik misschien beter een isolatiejasje ontwerpen dat je tijdens het brouwen gemakkelijk rond je ketel hangt en tijdens het koelen gemakkelijk verwijdert  :denken:

Albertus

Citaat van: Derob op 19-08-2009  18:22 uDan kan ik misschien beter een isolatiejasje ontwerpen dat je tijdens het brouwen gemakkelijk rond je ketel hangt en tijdens het koelen gemakkelijk verwijdert  :denken:

Voor mijn 50 l brouwketel gebruikte ik een inkorte (oude) slaapzak. Kun je er makkelijk overheen ritsen, isoleert fantastisch.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.