Wat een vette tool!
[nerdmodus]

Al een paar keer is gezegd dat het bubbelvolume gelijk is aan de drukkolom van het water in het waterslot maal de kopruimte in de gistfles, maar daar vergeten we volgens mij een punt.

De drukkolom vervalt namelijk niet naar nul (=gelijk waterniveau in de 2 communicerende vaten), maar naar iets meer dan 0. Dus ik suggereer voor de formule van de belgrootte: drukkolom bij onstaan bubbel - drukkolom direct na bubbel x de kopruimte.
Helaas zijn we er dan nog steeds niet, want de kopruimte in het waterslot aan de gistkant communiceert via een vertraging (de weerstand van het omhooglopende buisje van het waterslot) met het volume van de kopruimte. Je zou het volume van 1 bel eens moeten meten, naar mijn inschatting (op het oog aan het formaat van de bel) is dat dichter bij 1 dan bij 4 ml.
Is dit nou zo relevant, zul je vragen? Op zich niet zo, het is maar een indicatie. Maar met deze teller erbij, kun je berekenen hoeveel suiker er vergist is aan de hand van de vrijgekomen CO2. Hiermee kun je je SG berekenen (als je het begin SG wist) zonder het vat te hoeven openen. Dán is het ineens wél belangrijk dat je belvolume exact is. Vandaar dit punt.
Maar gelukkig kunnen we de grootte van een bel ook mooi benaderen met dit apparaatje door de berekening om te draaien. Stel je hebt een begin en eind SG, en een aantal bellen, dan kun je berekenen hoeveel CO2 er per bel in moet hebben gezeten. Via de formule die ik net gaf, kun je (als de kopruimte in de fles bekend is, en dat is ie, want je weet het totaalvolume en het biervolume) dan de verhouding met je kopruimte bepalen, en de formule compleet maken.
(je moet dan wel elke keer dezelfde hoeveelheid water in je waterslot doen. Er staan gelukkig maatstreepjes op. Het CO2 volume dat wordt opgelost in de vloeistof wordt hier verwaarloosd. Ook het volume aan lucht in de kopruimte dat door koolzuur wordt vervangen wordt verwaarloosd. Op 250 of 1000 liter(als bel=1mL resp. 4mL) CO2[grafiek william] is dat denk ik ook niet zo veel, maar wel genoeg om de berekening te ven*ken.)
[/nerdmodus]

Ik zeg: minder SG meten is minder besmettingsgevaar. bellen tellen = beterrrr!