Broeder

Gestart door broeder, 24-07-2009 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

broeder

Hallo brouwlieden...
Niet nieuw op deze site, maar heb mij nog nooit voorgesteld, dus...

Mijn naam is Willem, 51 jaar, gehuwd zonder kinderen, wel pleegopvang gedaan en nu al 2 jaar een gehandicapt kind in huis.
Ik gebruik inmiddels brouw ik al zo'n 18 jaar Hilversums bronwater. Dus ben niet echt groen meer, maar leer nog steeds veel door dit forum.
Uiteraard begonnen met blikbrouwen en zo langzamerhand verder de brouwladder opgeklommen. :leren:
Inmiddels heb ik een leuke brouwinstallatie:
* schrootmolen, boormachine aangedreven
* 50 liter maischketel, biervat waar de bovenkant uit geslepen is.
* eigenbouw hevelfiter, aangepast aan de maischketel
* 50 liter RVS (inox voor onze zuiderburen) kookketel
* geëmailleerde 30 liter pan voor spoelwater
* industriebrander met kunststof gasfles (makkelijker te vervoeren)
* spiraalkoeler - een tegenstroom koeler is in ontwikkeling
* diverse vergistingsvaten en nu ook een kunststof cilinder conische vergistingsvat
* en de nodige bottelspulletjes
Dit vind ik ook een leuke kant van onze hobby, het ontwikkelen en verbeteren van de brouwinstallatie. Ik wil het niet gaan automatiseren, want het handmatig werken vind ik toch het leukst. Een goede kok heeft toch ook niet een geautomatiseerde/computergestuurde keuken?

Ik gebruik het liefst de Belgische flesjes, vind ik mooier, ook gebruik ik 75 cl flessen (voor cadeautjes)
Daar ik in de grafische sector werk, heb ik de mogelijkheid en kennis om mijn eigen etiketten te maken.
Best wel mooi vindt ze en ik heb ook mijn eigen bierviltjes.
Ik wil binnenkort ook mijn etiketten eens gaan vertonen op deze site.

Ik ben geen liefhebber van pilseners... ik heb een grote voorkeur voor tripels en zwaardere trappisten.

En ben uiteraard ook lid van een brouwclub, genaamd de "Happy Hoppers" uit Hilversum.
Weliswaar een vreemd clubje, want nieuwe leden zijn in principe niet welkom.
Lullig?
Nee toch niet, het is namelijk meer een vriendenclub geworden met 12 leden.
We komen maandelijks bij elkaar thuis bij een van de leden (beurtelings) en houden daar een blind-bierproef, we proeven elkaars bieren en "ouwenelen" wat af. In zo'n huiskamer is een groep van 12 mannen nog te doen en krijg je ook niet zo gauw subgroepjes. (daarom dus het beperkte ledental).
We brouwen gemiddeld 3 keer per jaar gezamenlijk een van te voren vastgesteld recept.
Ieder apart, maar vaak wordt ook een gedeelte van de brouw gebruikt voor een blende. Toch verrassend dat er van die dezelfde brouwsels zoveel verschillende smaken ontstaan.
Jaarlijks regelen/koken we ons gezamenlijk kerstdiner, ook gaan we een weekendje weg met brouwerijbezoek en BBQ.
Afgelopen september hebben we ons 20 jarig bestaan gevierd met onder andere een bezoek aan brouwerij Mommeriet en een proeverij bij hun "café" in Gramsbergen.
Al met al een gezellig kluppie.

Verder rijd ik ook nog motor; nu een BMW K100RT, maar mijn liefde ligt nog steeds bij Moto Guzzi (heb ik 21 jaar op rondgereden).
Muziek is bij ons te beluisteren van Stones tot Bach en van New Age tot Nina Simone.


Toch best wel een lang verhaal geworden,
brouw ze,
Broeder Willem
 :degroeten:

JeroenCV

Nou Broeder,

Volgens mij kunnen we ook wel iets van jou leren.... je hebt al redelijk veel ervaring.

Welkom hier.

Oscar

Hee Willem ( Wie willem niet  ;D ;D),

Leuk dat je je ff voorstelt.. eneeh, Hilversum - Oss is toch wel te doen in oktober  :proost2:  ;)

Anton

Hallo Willem,
Welkom op het forum.
Zo te zien ben je ongeveer net zo'n hobbybrouwer als ik, ook in de vijftig. Ik heb eenzelfde soort installatie en ik hou ook niet van automatiseren. Hoewel ik veel met automatisering werk bij een machinefabriek.
Het brouwen moet voor mij "ambachtelijk" blijven.
Ook ben ik niet zo gek op pilsener, behalve welke door sommige forumleden gebrouwen worden, zoals b.v. Adrie of EBC. (Van deze leden heb ik er al enkele geproefd.) :duimop:
Mijn voorkeur en smaak gaat ook uit naar tripels en soortgelijke bieren.
En misschien treffen we elkaar wel in Oss, zoals Oscar al aanstipte. ;D

Anton

goom

Ook welkom hier.

In al die jaren zul je volgens mij heerlijke tripels gebrouwen hebben denk ik.
Als tripel liefhebber ben ik altijd nieuwsgierig.

Jacques

Hoi Broeder,

Fijn dat je wat meer over je zelf vertelt. dat zouden meer mensen moeten doen.

Welkom heten doe ik je niet meer. Je loopt daarvoor toch wel te lang rond op het forum.

MO

Willem, ik zag net een bericht van je, jij bent al lid sinds 2005, sinds het begin van het forum dus! Heb jij al die jaren gewoon gebrouwen of heb je een brouwstop gehad?

Ben jij de enige forumbezoeker van je club? Pluk je hier veel recepten van af?

Kleine_Schriek

Wat een prachtig verhaal. Veel lees en brouwplezier! :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.