Even voorstellen: Derob

Gestart door Derob, 23-07-2009 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Derob

Hallo beste brouwers,

Even mezelf voorstellen:

mijn naam is Rob (profielnaam Derob).
Ik woon in Neerlanden (België).

Ik ben ongeveer acht maanden geleden begonnen met brouwen. Nu ja, voorlopig heb ik enkel maar gewerkt met Brewferm blikken, dus ik beschouw mezelf voorlopig nog niet als brouwer, wel als menger van stroop met water en gist  :)
Mijn installatie bestaat dan ook enkel uit het deluxe startpakket voor bierkits. Omdat je voor het hele brouwproces toch een zekere investering moet doen qua materiaal, en ik toen nog niet wist hoe leuk ik het zou vinden, begon ik dus met de laagste trede van de ladder. Nu begin ik stilaan zin te krijgen in meer, en ben ik aan het uitkijken naar bijkomend materiaal (zowat alles wat niet in het startpakket zat).
Op dit forum vond ik al verwijzingen naar bouwhandleidingen voor diverse elementen, dus ik overweeg nu bepaalde onderdelen zelf te bouwen en andere aan te kopen. Binnenkort hoop ik een eerste biertje in te zetten dat ik zelf heb samengesteld in plaats van uit een blik getoverd  :brouwen:

Er staat al onnoemelijk veel informatie op dit forum, dus ik zal vermoedelijk meer lezen dan schrijven. Hopelijk heb ik op een dag voldoende kenis en ervaring om een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussies.

Groeten,
Rob

Hopmans

Citaat van: Derob op 23-07-2009  12:03 uHopelijk heb ik op een dag voldoende kenis en ervaring om een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussies.

Hoi Rob,

Het hoeft niet altijd zinvol te zijn hoor.
Ikzelf en Oscar zijn gezelligheids-posters, waar gewoon geen zinnig woord uitkomt.
We zitten vaak met een potje bier achter de PC om een praatje verlegen.

 :)


Oscar

Citaat van: Hopmans op 23-07-2009  12:13 uIkzelf en Oscar zijn gezelligheids-posters, waar gewoon geen zinnig woord uitkomt.
We zitten vaak met een potje bier achter de PC om een praatje verlegen.

 ;D ;D :proost2:  ja vaak wel... :D :D

Rob, welkom hier....en je kunt natuurlijk ook vragen stellen en laten weten wat je aan het brouwen bent...

JeroenCV

Citaat van: Hopmans op 23-07-2009  12:13 uHet hoeft niet altijd zinvol te zijn hoor.
Ikzelf en Oscar zijn gezelligheids-posters, waar gewoon geen zinnig woord uitkomt.
We zitten vaak met een potje bier achter de PC om een praatje verlegen.

Hoppie, je verbaast me, niet alleen zelf kennis, je kent ook Oscar  ;D

Derob, welkom hier. veel brouwplezier gewenst.

broeder

Hoi Derob

Welkom bij de club
De meesten van ons zijn denk ik begonnen met blikbrouwen,
daar is niets mis mee.
Ga je eenmaal verder in de materie, dan wordt het nog leuker.
Niet alleen het brouwen is leuk, maar ook maken van je eigen brouwapparatuur.
Tenminste... dat vind ik, zelf bouwen en verbeteren.
Er staat hier op de site ruim voldoende informatie.
Succes, Broeder :elifant:

ed

Citaat van: Derob op 23-07-2009  12:03 uEr staat al onnoemelijk veel informatie op dit forum, dus ik zal vermoedelijk meer lezen dan schrijven. Hopelijk heb ik op een dag voldoende kennis en ervaring om een zinvolle bijdrage te leveren aan de discussies.

Hoi Rob, het is ook leuk om te laten zien wat, en hoe je iets aan het maken bent. Vindt de rest ook leuk om te zien en misschien kunnen we nog aanwijzingen/verbeteringen aangeven.
Zet ook je recept van te voren op het forum. Je krijgt dan veel tips en reacties en soms discussies over je recept. Hier kun je veel van leren.

Ed

Adrie

Welkom Rob. Ik zie dat Hopmans en Oscar zich al juist hebben geïntroduceerd. Er zijn ook een hoop mensen waar je wel wat van kunt leren, gelukkig.  ;D

Stel vooral vragen, want er staat wel veel info op het forum, maar je zult zien dat jouw situatie net iets anders is dan die van de vragenstellers. En discussiëren over een recept is natuurlijk altijd mogelijk en leuk.

Muldermans

Hallo Rob, van harte welkom! Zoals anderen ook al zeiden, je kunt hier een boel leren, door flink te spitten in het forum, vragen te stellen en soms slap mee te ouwehoeren..

Groeten
Muldermans

Derob

Bedankt voor de ontvangst, allemaal  :)

Ik zal zeker nog van me laten horen wanneer ik eindelijk eens aan het echte werk begin.
Voorlopig ben ik nog wat op zoek naar goedkopere zelfbouwalternatieven voor bepaalde onderdelen (goedkoper vergeleken met bv Brewferm-artikelen).

Tot op het forum,
Rob

Muldermans

Wat zeker de moeite waard en betaalbaar is om zelf te bouwen is een hevelfilter, even zoeken op het forum en je ziet precies hoe je het kunt doen!

Gr
 :degroeten:

Hopmans

Of een filterkuip met twee curverboxen voor als je niet van hevelfrustraties,
verstopte filterbedden en lage wisselende rendementen gediend bent.

 :brouwen:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 24-07-2009  07:12 uOf een filterkuip met twee curverboxen voor als je niet van hevelfrustraties,
verstopte filterbedden en lage wisselende rendementen gediend bent.

Maar wel houdt van hete bostel overscheppen...

Voor mij geen filterkuip meer. Een hevelfilter werkt snel, is makkelijk te maken, geeft een goed rendement en van hevelfrustraties heb ik ook geen last. Kortom: een hevelfilter is voor mij ideaal.

broeder

Citaat van: Jacques op 24-07-2009  08:25 uMaar wel houdt van hete bostel overscheppen...

Voor mij geen filterkuip meer. Een hevelfilter werkt snel, is makkelijk te maken, geeft een goed rendement en van hevelfrustraties heb ik ook geen last. Kortom: een hevelfilter is voor mij ideaal.

Hoi Rob...

Jacques heeft wat mij betreft helemaal gelijk.
Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de hevelfilter.

Dus tip...
Gebruik eens een filterkuip eneens een hevelfilter...
Dan ben je meteen overtuigd...

Broeder

Hopmans

Er zijn ook mensen overgestapt op de filterkuip nadat ze hebben lopen pielen met hevelen.
De tarwe, haver, en vooral de roggebiertjes zijn leuk om te testen.
De voorkeur voor het soort filter is persoonsgebonden.
Ik ga er niet meer over in discussie gezien het feit dat het dan weer de zoveelste discussie wordt,
maar ik laat alleen maar zien dat er meerdere opties zijn dan alleen maar het hevelfilter.

 :biersmile:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 24-07-2009  10:51 uDe voorkeur voor het soort filter is persoons gebonden.
Ik ga er niet meer over in discussie gezien het feit dat het dan weer de zoveelste discussie wordt,
maar ik laat alleen maar zien dat er meerdere opties zijn dan alleen maar het hevelfilter.

Juist, ieder zo zijn voorkeur. Beide systemen werken perfect  :duimop:  aan jou de keuze  :)

Derob

Toevallig stond het maken van een filter (box of hevel) bovenaan mijn lijstje  :)

Het zal in elk geval minder duur zijn dan een plastieken emmer van Brewferm (€ 60!).

Bedankt voor de tips!

Rob

bazje

Een vergelijkbare, soms zelfs betere, emmer als die van Brouwland gebruiken ze meestal bij de bakker om de hoek.
Of eigenlijk gebruiken ze hem niet maar komt ie in de container terecht.
Je moet daar eens vragen !


Oh,
Welkom en ik hoop dat je hier veel zult leren en lekker bieren zult brouwen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.