Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Soda kegs koelen met Wunderbar  (gelezen 6828 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Soda kegs koelen met Wunderbar
« Gepost op: 20-07-2009 19:12 u »
Een paar dagen terug viel mijn oog op mijn Wunderbar om deze te gebruiken om Soda kegs te koelen en mogelijk ook te tappen.

Het blijkt dat de smalle 9,45 liter uitvoering met de afmetingen breedte 219 mm, hoogte 372 mm precies in mijn Wunderbar passen.

Aangezien de Wunderbar 1 ding goed kan en dat is koelen (heeft een koelcompressor aan boord) is dit een mooie oplossing om op locatie (en thuis) een soda keg koel te houden en mee te tappen.

Na het een en ander proberen is het goed gelukt om de tapkraan van de Wunderbar te koppelen met de 2 meter lange 4 mm bierslang. Deze twee meter bierslang is om de keg gewikkeld zodat deze wat koel blijft. Voor de CO2 druk kan een normale CO2 cilinder gebruikt worden. Of een 16 grams cilinder met een koppeling naar de soda keg.

Hieronder twee foto's om een indruk te krijgen. Waarschijnlijk neem ik deze mee naar de hobbybrouwendag.

Aleen nog wat isolatie over de bovenzijde van de keg en klaar is Henielma.

De koppeling tussen de siliconenslang van de Wunderbartapkraan en de 4mm bierslang. De klemmen worden bij de Wunderbar geleverd. Met een beetje kracht passen de klemmen er overheen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
soda kegs koelen met wunderbar
« Reactie #1 Gepost op: 20-07-2009 19:47 u »
Herman, leuk idee! Standaard Wunderbar?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 20-07-2009 19:50 u »
Ik heb zo'n standaard Gamma Wunderbar van destijds EUR 100.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #3 Gepost op: 20-07-2009 20:50 u »
Prachtig Herman! Ik had nooit gedacht dat dat zou passen. Zo kan mijn Wunderbar ook nog wel eens van pas komen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2009 21:10 u »
Johannes, let op dit werkt alleen met het smalle hogere type soda kegs van 9,45 liter.

Ik had eigenlijk gebruikte kegs besteld met een diamter van 232 mm maar uiteindelijk de smalle uitvoering gekregen met een diameter van 219 mm. Uiteindelijk ben ik hier blij mee want deze passen twee naast elkaar in mijn koelkast en ze passen in de Wunderbar.

Het bestelnummer van Candirect.de van deze kegs is 75728340.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2009 21:30 u »
Ah, dan zullen die van jou smaller zijn dan die van mij. Ik wist niet eens dat er verschillen in diameters waren.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 20-07-2009 21:32 u »
Mooi gedaan, Herman! Ik heb ook nog zo'n apparaat en met een klein Corneliusvat is het natuurlijk ideaal om mee te nemen naar bijvoorbeeld het ONK.  :duimop:

Offline jurgenfd

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Vol lid
    • Dodo Brouwerij (2005-2013)
Re: soda kegs koelen met wunderbar
« Reactie #7 Gepost op: 16-08-2009 10:04 u »
Ideaal. Eenvoud is troef.

We hebben nog een kapotte wunderbar op het werk waarvan de koeling nog goed is. Helaas heb ik er 2 van 23 cm.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
Re: Soda kegs koelen met Wunderbar
« Reactie #8 Gepost op: 20-08-2009 21:27 u »
Vandaag nog even naar Brouwland geweest voor gist, mout en hop. Uiteraard zie je dan ook weer andere dingen die je "nodig" hebt.

Ditmaal was het een 16 gram CO2 houder voor soda kegs met daar tussenin een drukmeter.

Aanstaande zondag ga ik voor de eerste keer echt tappen met deze Wunderbar met daarin een 9 liter soda keg. Aangezien ik geen zin had om te gaan sjouwen met een 6 kg CO2 cylinder is die kleine (picknick) CO2 houder een handige oplossing. Het enige nadeel is dat er geen drukregelaar op zit. Maar met de drukmeter erbij lijkt het mij goed te doen.

Verder heb ik er een echte tapkraan op gemonteerd omdat de kraan van de Wunderbar niet lekker tapt volgens mij. Er komt een dunne snelle straal uit. Deze spuit dan hard in het glas waardoor alle koolzuur uit het bier is. Zelfs bij 2,3 meter bierleiding van 4 mm bleef dit zo.

Met deze echte tapkraan komt er een mooie rustige brede straal bier uit.

Hieronder nog wat foto's om een indruk te krijgen van de aanpassingen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #9 Gepost op: 23-08-2009 22:07 u »
Vandaag met de Wunderbar anderhalve soda keg (van 9 liter) leeggetapt. Dat ging goed. Na het vervoer heeft het reeds gekoelde bier nog een kwartier rustig gestaan en het tappen ging eigenlijk direct goed.
Het eerste fustje had wat minder schuim maar wel veel koolzuur in het bier. Bij het tweede fustje, dat mijn dochter had laten vallen was het meer andersom daarbij wat de hoeveelheid schuim prima maar leek er iets minder koolzuur in het bier te zitten.

Het witbier van de tap smaakte goed, wel gingen een aantal doorwinterde pilsdrinkers over op Warsteiner.

De keg-charger viel me wat tegen. Na een liter of 5 tappen bij 1 bar overdruk was de 16 grams vulling al leeg. Gelukkig had ik twee extra vullingen meegenomen. Maar deze paste niet.  :echtboos:
Nu blijkt dat de 16 gram CO2 patronen voor de keg-charger 5 stuks EUR 13,50 kosten en de 16 grams patronen voor de Beer-king kosten 10 stuks EUR 9,45. Ik had dus de goedkope gekocht maar dat zijn niet de juiste.

Echter ter plaatse met een boor de keg-charger wat aangepast zodat het toch ging met die verkeerde vullingen.

Kortom, lekker bier, tappen ging goed, Keg-charger kon beter.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 23-08-2009 22:48 u »
Herman,

Ik heb ook zo'n soort kegcharger, maar dan gekocht bij candirect. Dit is een rvs gevalletje die wel direct de goedkope patronen slikt. Dat 16 g snel opgaat vind ik niet zo verwonderlijk, een 5 l blik gebruikt zo'n patroon ook al (bijna) op. Die manometer bij de kegcharger vind ik wel een leuk idee, kon je de druk hier een beetje goed mee regelen? Was hij standaard zo geleverd? Ziet er nl wel een beetje uit als knutselwerk.

Herman (blijft raar om de aanhef met je eigen naam te beginnen ;) )

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #11 Gepost op: 23-08-2009 23:13 u »
Herman,

Ik heb even grof zitten te rekenen en 16 gram geeft bij 1 bar ongeveer 8 liter, dus inderdaad niet zo vreemd. Maar viel me toch wel wat tegen.

Dus die Keg-charger van candirect doet het wel normaal op die andere patronen, dat is mooi. Ik probeer die van mij aan te passen maar ik weet niet zeker of dit ook lang blijft werken.

Die manometer met dat kraantje is wel handig. Deze is zo te koop bij Brouwland (058.097.3). Ik gebruik die ook om fustjes met een normale lucht compressor van druk te voorzien. Dit om slangen en tapkranen door te spoelen met water.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2011 22:56 u »
Tegenwoordig sluit ik gewoon een koolzuurfles aan op de Soda keg. Die zijn niet zo snel leeg als een keg-charger.

Offline Rowan Huigen

• Super lid
  • Smaakt het naar meer, dan brouwen we nog een keer.
« Reactie #13 Gepost op: 31-03-2011 23:48 u »
Mooi gemaakt Henielma,

Dit ga ik morgens eens rustig bekijken, heb vanavond weer een proef avond.
Lijkt erop dat dit elke donderdag op het programma staat.

Leuk als je een aantal verschillende biertjes heb gebrouwen.
Moet je toch elke week de smaak evaluatie in de gaten houden.

Gr Rowan  :slaperig:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2016 19:22 u »
Makkelijke verplaatsbaar is de Wunderbar.

Of dezelfde soda kegs maar dan inclusief tapkraan helemaal in de koelkast. Direct het eerste bier goed getapt omdat de kraan al koud is.

Offline jwestra

• Boven 10 berichten
  • *
  • brouw nerd
« Reactie #15 Gepost op: 11-05-2016 15:25 u »
Mocht iemand toch nog met kleine patronen willen werken dan kan ik deze van harte aanbevelen bin plaats van een "domme" charger:
CO2 Keg Regulator With Gauge 60PSI Homebrew CO2 Injector Premium Regulated
 http://s.aliexpress.com/Qb2qER7N 
Deze kan namelijk wel druk regelen en kost ook maar 20 euro.
Zie ook: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29951.0/all.html

Tags: thuistap