ONK 04 E2 - Alcoholarm

Gestart door Rob Vissers, 25-05-2004 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob Vissers

Met dit bier ben ik tweede geworden bij het ONK in de vrije klasse. Het mooie van dit bier is, dat deze alcoholarm de smaak blijft behouden van echt bier, terwijl er toch maar 0,4% alc. in zit.
Keurmeester Nico Vonk heeft dit bier gewaardeerd met 82 punten
met als opmerking:
mooie, zuivere geur
fijn hoppige zachte (na)smaak


Het recept voor 10 liter:

2 kg.   Pilsmout  3 EBC
500gr. Munchner  20 EBC

Maischschema:  53 gr.    63 gr.   73 gr.   78 gr.
                     25 min   40 min   25 min   5 min.

17gram Cascadehop 6%  ( bitterheid 25EBU)

Vergisten met Wyeast  German Ale op 20 graden.

Voor het bottelen verwarmen tot 90 graden, 10 minuten laten staan, af laten koelen, 80 gram suiker toevoegen en een half zakje Brewferm korrelgist.

Edwin

Ha Rob :proost:

Gefeliciteerd en welkom op dit forum!

Kun je meer informatie geven over dit recept? Maischschema, vergistingstemperatuur en dergelijke?

Edwin

Adrie

Hoi Rob,

Allereerst gefeliciteerd met je prijs! Interessante manier om een alcoholarm bier te maken! Wat waren de opmerkingen van de keurmeester? Kun je nog wat meer informatie geven over de puntenverdeling op het keuringsformulier? Bij welke temperaturen heb je vergist, gelagerd en de nagisting gedaan? Met welke gist heb je de hergisting op fles gedaan? Kortom: kun je nog wat meer informatie geven?

Groeten,

A3

Edwin

Kijk :proost:

We dubbelen weer lekker (als prijswinnaars onder elkaar  ;D)

Edwin

Henk oet Paiz

Hoi Rob,

Ook namens mij van harte gefeliciteerd met je 2e prijs. :hoera:

Onder welk biertype zou dit bier zijn gevallen als het het niet als alcoholarm had gebrouwen, dus zonder verwarmen vóór het bottelen. Heb je al het jongbier verwarmd of heb je ook een deel gewoon gebotteld en daarna de smaak vergeleken. Dit lijkt mij een interessant experiment.

Groeten,

Henk :proost2:

Rob Vissers

Dag Henk,

Bedankt voor de felicitatie.
Dit zelfde bier is nog twee keer ingezonden.
1ste keer in de vrije klasse als lentegroen. Deze keer heb ik blauwe kleurstof aan het bier toegevoegd, zodat het uiteindelijk een groen bier werd. Uitslag 77 punten en een 4e plaats.
2de keer als een pale ale in de A klasse zonder toevoegingen.
Een echte pale ale was het niet maar benaderde dit het best.
Uitslag 73 punten.

Groeten, Rob

jacob

Ik weet niet of ik hier deze vraag mag stellen maar dan hoor ik het wel neem ik aan?
Hoe weet je of alle alcohol uit het bier is na 10 minuten, kan je dit testen op een of andere manier?
Ik bedoel als je distilleer ben je na 10 minuten echt niet gereed en komt er op 95 graden nog steeds 40% alc.
Jacob

Oscar

Citaat van: jacob op 04-05-2008  23:24 uHoe weet je of alle alcohol uit het bier is na 10 minuten, kan je dit testen op een of andere manier?

Je weet niet of alle alcohol uit je bier is. Maar je zo het kunnen "meten" aan de hand van je SG. Na het "uitdampen" van de alcohol zou je SG hoger moeten worden. Misschien dat je een soort omgekeerde alcohol berekening erop los kunt laten om zo te schatten hoeveel alcohol je er uit gedampt hebt.

jacob


RobinB

Hehehe, Volgens mij is dat bier van Rob Visser hooguit gepasteuriseerd en lang niet zo alcoholarm als hij beweert! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.