ONK 09 Algemeen Kampioen + B1 Milk Stout - Hay en Lei Staaks

Gestart door Jacques, 16-07-2009 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Per mail ontving ik het recept van dit prijswinnende bier. Hierna heb ik paar keer nog even contact gehad met Lei om het recept iets completer te krijgen. Het een en ander heeft geleid tot het volgende recept.



Milk Stout voor 20 liter

3200 gram pils mout
1300 gram Munchener
200 gram zwate mout ( 800 EBC)
200 gram Special B (350 EBC)

Het maisschschema:10 min op 37 graden
                30 min op 50 graden
                30 min op 63 graden
                30 min op 73 graden
                10 min op 80 graden

De hoeveelheid miachwater en spoelwater is niet bijgehouden.
Meestal (dat wil zeggen bij de meeste brouwsels) wordt gestart met 40 liter maischwater en wordt er gespoeld totdat 50 liter wort gewonnen is.

Het beslag wordt aangezuurd met melkzuur tot een pH van 5,2 à 5,5.

Hoeveelheid hop: 100 gram Goldings 1 uur koken
                 80 gram Saaz 15 min koken.

Gist: Brewferm bovengist korrelgist

Hoofdgisting bij 21 ºC in een gistkast. Lagering in het niet geïsoleerd brouwhok. In de zomermaanden (me, juni en juli) wordt er niet gebrouwen.

Begin SG 1057. Eind SG 1020.

Opmerking
Er wordt geen brouwsoftware gebruikt. Wel worden recepten regelmatig aangepast om een beter resultaat te krijgen.
Niet alles wordt steeds precies bijgehouden. Omdat telkens op ongeveer dezelfde manier gebrouwen wordt bestaat deze behoefte niet.

Henielma

Fijn dat het recept aangeleverd is. Hay en Lei gefeliciteerd.

Gecontroleerd vergist valt me op.

Met dit maischschema zijn blijkbaar ook goede resultaten te behalen.  :groots:

Jacques

Maar ook met de gebruikte gist.  ;D  ;D  ;D

bjgodefr

Citaat van: Jacques op 16-07-2009  22:55 uMaar ook met de gebruikte gist.  ;D  ;D  ;D

Ik haal ook goede resultaten met deze gist, je moet gewoon weten waarvoor je hem gebruikt.

Nerro

Is 1.020 niet een beetje een verdachte eind SG? Zou het niet kunnen dat de fermentatie blijft hangen?

Ook begrijp ik uit het recept één ding niet, er staat dat het een recept is voor 20 L maar er staat ook dat er wordt gespoeld tot er 50 L wort is. Moet er dan 30 L verdampt worden?

bjgodefr

Citaat van: Nerro op 17-07-2009  14:44 uIs 1.020 niet een beetje een verdachte eind SG? Zou het niet kunnen dat de fermentatie blijft hangen?

1020 is een typisch eind SG voor de Brewferm gist (tenminste wanneer het begin SG niet veel hoger dan 1065 gaat). Bepaalde suikers kan deze gist niet aan.

Jacques

Citaat van: Nerro op 17-07-2009  14:44 uIs 1.020 niet een beetje een verdachte eind SG? Zou het niet kunnen dat de fermentatie blijft hangen?

Geen enkel eind SG is verdacht. Maar het moet wel gaan om een echte eind SG. Om dit te controleren kun je een monster met veel gist goed warm wegzetten en regelmatig schudden. Als het SG niet daalt is het bier echt uitgegist.


Citaat van: Nerro op 17-07-2009  14:44 uOok begrijp ik uit het recept één ding niet, er staat dat het een recept is voor 20 L maar er staat ook dat er wordt gespoeld tot er 50 L wort is. Moet er dan 30L verdampt worden?

Dit recept is voor 20 liter. Normaal brouwen ze 50 liter en beginnen ze met 40 liter.

Terugrekend kom ik uit op zo'n 16 liter maischwater en 9 liter spoelwater.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 16-07-2009  22:55 uMaar ook met de gebruikte gist.  ;D  ;D  ;D
En het is niet de eerste keer dat deze jongens met deze gist hoog eindigen!!!

Bier is een complexe drank, laten we het brouwen er van simpel houden...  ;D

PDGRRR

Volgens de naam is het een Milk Stout, maar ik mis in het recept de toevoeging van de lactose.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 06-02-2016  12:52 uVolgens de naam is het een Milk Stout, maar ik mis in het recept de toevoeging van de lactose.

Er zijn meer wegen die leiden tot een een zoete stout.

Verder graag geen discussies over de recepten die geplaatst zijn in het board Bewezen recepten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.