(Pre)historische granen

Gestart door Penners, 15-07-2009 21:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Penners

Heeft iemand ervaring met het brouwen van (pre)historische granen?

Ik denk hierbij aan: Emmer tarwe (Triticum turgidum ), Groninger wintergerst (Hordeum vulgare),  Zeeuwse 6 rijige gerst (Hordeum vulgare), tros-gierst (Setaria italica) en pluim-gierst (Panicum miliaceum).

Het lijkt mij bijzonder interessant om eens met een van bovenstaande te experimenteren.

RobinB

Een gildelid van ons heeft een keer gebrouwen met emmer.
Was uiteindelijk niet echt bijzonder geweest?

Maar wel leuk voor de leuk inderdaad!

Penners

Ik denk dat ik hieruit mag opmaken dat er verder dus niemand ervaring heeft met het gebruik van (pre)historiche granen.

Jammer, maar wel des te intressanter om er zelf eens mee aan de slag te gaan.

Henielma

Ik brouw wel eens met speltmeel maar misschien is dat graan nog niet oud genoeg voor je.

Of boekweit, is weliswaar geen graan maar werd vroeger veel meer gebruikt dan nu.

De granen die je noemt heb ik geen ervaring mee en zijn onbekend voor mij.

Penners

Afgelopen week heb ik zowel een paar kilo Emmertarwe als Eenkoren op de kop kunnen tikken.

De laatste reactie in dit topic is inmiddels toch alweer 6 jaar geleden, dus eigenlijk de vraag of er inmiddels iemand ervaring heeft met bovenstaande granen.

jan le mercier

Penners,

Inderdaad, zeg! 6 jaar zit daar tussen!

Heb je er ondertussen zelf mee gebrouwen?

Heel benieuwd!

Jan.

Brouwers

Weet niet wat nu specifiek je vraag is maar Jopen heeft een tijd terug een emmerbier gehad. Je zou daar kunnen informeren.

Edolem

Ik denk, maar dat is puur speculatie, dat het meevalt of tegen, de verschillende smaken. De verschillende soorten historische granen als emmer en eenkoorn staan toch kort bij tarwe in dit geval. Je zou het kunnen proberen, maar verwacht er niet veel van. Het zal meer een gimmick zijn. Het zetmeel in oude granen is immers vergelijkbaar met zetmeel in gewone granen. Experimenteren met oude kruiden ipv daarentegen levert wel degelijk grote verschillen, maar of het lekkerder wordt is nog maar de vraag.

Penners

De specifieke vraag is eigenlijk welke verhouding, van Eenkoren of Emmertarwe ik met pilsmout moet aanhouden ?
Want Eenkoren en Emmertarwe zijn ongemout.

Voor wat betreft het brouwen met kruiden, heb ik inmiddels de nodige ervaring, onder andere rozemarijn, gagel, salie, citroenmelisse en wijnruit. Momenteel een brouwsel met goudsbloemen aan het vergisten.

Edolem

Citaat van: Penners op 06-09-2015  22:53 uVoor wat betreft het brouwen met kruiden, heb ik inmiddels de nodige ervaring, onder andere rozemarijn, gagel, salie, citroenmelisse en wijnruit. Momenteel een brouwsel met goudsbloemen aan het vergisten.

Gagel heb ik ook mee geexperimenteerd. Is vaak wat overheersend. Citroenmelisse lijkt me heel interessant.
Oh wat leuk: je zit in Munstergeleen!

seed7

Citaat van: Penners op 06-09-2015  22:53 uDe specifieke vraag is eigenlijk welke verhouding, van Eenkoren of Emmertarwe ik met pilsmout moet aanhouden ?
Want Eenkoren en Emmertarwe zijn ongemout.

45/55 pilsmout/ongemoute granen, dat is hoever je ongeveer kunt gaan,

Ingo

Penners

En dan gezamenlijk brouwen, of moet ik het ongemoute graan nog voorbehandelen (weken, verwarmen) ?

seed7

Citaat van: Penners op 07-09-2015  16:51 uEn dan gezamenlijk brouwen, of moet ik het ongemoute graan nog voorbehandelen (weken, verwarmen) ?

Waarschijnlijk is het niet nodig, maar je kunt de ongemoute granen een minuut of 10 koken om de zetmelen volledig te ontsluiten.

Ingo

Kimberley

Dag Penners,

Inmiddels is dit draadje wederom al ruim een jaar inactief maar ik kwam hem tegen in mijn zoektoch naar ervaringen met het brouwen met Panicum miliaceum (millet). Mocht je nog steeds geïnteresseerd zijn, mijn vriend heeft recent zijn eigen gierst vermout en een bier gebrouwen met dit gierstemout en gerstemout (barley) geïnspireerd door een beschrijving van de antieke auteur Strabo. Het experiment is succesvol verlopen en nu is hij bezig met een nieuwe gierst-gerst combi waarin hij ook een interessant kruid verwerkt - dit keer op basis van een beschrijving van de antieke auteur Hecataeus: alant (inula helenium). 

Ben benieuwd of jij nog interessante updates hebt over brouwen met (pre)historische granen en kruiden? Ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd je brouwsel met goudsbloemen!  :D

Groetjes,

Kimberley

Alfred Brouwer

Door de reactie van Kimberley kwam ik dit item tegen. Naar mijn (bescheiden) mening gaat het hier om één van de redenen waarom bierbrouwen onderontwikkeld blijft ten opzichte van wijnmaken. Het is als het ware of men wijn maakt van 'gewoon' druiven, zonder te weten wat voor druiven, of zelf maar te beseffen dat er verschillen zijn.
Er zijn hardnekkige misvattingen zoals hiervoor (in 2015) verwoord door Edolem; 'zetmeel in oude granen is immers vergelijkbaar met zetmeel in gewone granen' Dat is vergelijkbaar met te beweren dat het niet uitmaakt welke druiven je gebruikt voor wijn, het gaat 'immers' om de suiker. Neeee, het gaat niet om de suiker (of bij bier om het zetmeel), het gaat juist om een enorme waaier aan andere stofjes die er in zowel granen als in druiven al dan niet voorkomen.

Brouwgerst is niet gekozen vanwege de smaak, maar vanwege hogere opbrengst, vooral geldelijke opbrengst. Kiezen voor andere granen dan brouwgerst is duurder en moeilijker en levert minder winst op. Ik laat even de voorbeelden buiten beschouwing waar men heel kleine hoeveelheden ongemout graan toevoegt; dat is meer een vorm van interessant doen met het oogmerk daar een marketing voordeel te halen.

Zelf heb ik jaren geleden bier gebrouwen met voornamelijk haver en dat was een jaar lang op tap in een café onder contract van een grote landelijke brouwer. Ondanks dat het het duurste bier van de acht kranen was, was het een groot succes. De meeste mensen die het dronken wisten niet dat het een authentiek bier in Nederlandse stijl was (of dat zoiets bestond).

Een ander voorbeeld is Maris Otter. Een wintergerst met ronduit slechte opbrengst per hectare, maar wereldwijd nu een verkoopsucces in zijn nichemarkt vanwege de smaak. Leuk is dan ook te zien dat wintergerst vanouds werd gebruikt voor bier in Nederland en men in Engeland meer zomergerst gebruikte.

Ander goed voorbeeld is spelt; nu gebruikt door o.a. Van Moll in zijn Luikse Vechter gebrouwen op basis van spelt (dus niet een beetje spelt bijgemengd bij bier van brouwgerst, zoals bij bijv. 'het echte speltbier'). Granen zijn nu onderverdeeld in Soorten - Rassen - Variëteiten en ondanks dat het ras spelt van de soort tarwe is, is het totaal anders van karakter als de gewone tarwe. Het wachten is hier nog op een speltmout die niet eerst 'dehusked' is zodat je er echt goed mee kunt brouwen.

Kortom hier is héél veel te winnen voor technisch goede brouwers met een ambitie zich te onderscheiden en liggen kansen voor innovatie.

seed7

Als je een oude gerst variëteit zoekt, kijk dan eens naar "Bere"

Ingo

Jules

Heel interessant dit.

De huidige gerst wordt ook gebruikt omdat zijn korrels vrijwel allemaal even groot zijn: makkelijker te verwerken.

Experimenteren met andere granen is leuk: ik heb er zelf ook nog wat op het lijstje staan om te verwerken in pils. Dit om de invloed van het graan goed te proeven. Dus een basisrecept pils met telkens een andere graan soort erbij voor de smaak.

Alleen heb ik heel weinig tijd om te brouwen, dus gaat dit alles nog wel ff duren  ::)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.