Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chili bier  (gelezen 2918 keer)

Offline hop43

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Chili bier
« Gepost op: 03-05-2017 16:09 u »
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier en ga aanstaand weekend mijn allereerste bier brouwen. Ik maak het mezelf meteen iets moeilijker... Ik wil een chili biertje brouwen wegens een speciale verrassing over een week of 8.  >:D  Anders had ik wel gestart met "normaal" bier.  ;D Ik heb een brouwpakket en 2 boeken aangeschaft. In 1 van die boeken staat een advies: "Voeg ze vier dagen na het begin van de gisting toe". Met een foto van een standaard rode chilipeper erbij.

Heeft iemand hier ervaring met brouwen van Mexicaans / chili bier?
- Is dit de juiste keuze? (toevoegen 4 dagen na gisting)
- Hoeveel voeg ik toe? (ik brouw 15 liter)
- Pepers gesneden of in zijn geheel?
- Indien gesneden: Zonder / met pitjes?

Alvast heel veel dank voor jullie antwoorden!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
Re: Chili bier
« Reactie #1 Gepost op: 03-05-2017 16:29 u »
Zelf heb ik een Chipotle Porter gebrouwen. Chipotle peper heb ik toegevoegd als gedroogde poeder (Albert Heijn XXL) in de laatste 10 minuten van het koken. Op dit moment kan ik niet bij mijn recepten dus ik weet niet meer hoeveel ik toegevoegd heb. En om het makkelijk te maken: zelf was ik erg tevreden over de smaak, een andere brouwer vond het bier te pittig en weer een andere brouwer vond dat het wel pittiger kon.

Edit: ik had 12 gram op 15 liter.

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #2 Gepost op: 03-05-2017 18:36 u »
Ik heb ook een porter gebrouwen maar ik heb de peper een week in de navergisting gedaan na het overhevelen. Als peper heb ik 2 stuks Madame Jeannette pepers gebruikt. Open gesneden, de zaadlijsten eruit gehaald, ingesneden en in het bier gedaan.

Zelf vind ik het lekker maar de volgende keer doe ik ook cacaonibs in de navergisting om wat meer contrast te krijgen tussen de chocolade en de peper.

Offline ramon86

• Boven 10 berichten
  • *
    • FilmCentrum
« Reactie #3 Gepost op: 04-05-2017 14:50 u »
Ik heb drie keer een IPA gebrouwen met mango en habaneropeper. De hoeveelheid peper heb ik afgewisseld met wisselende resultaten:
  • Eerste keer 1 hele peper met zaadlijst op 17 liter, zeer pittig
  • Tweede keer een halve peper zonder zaadlijst op 17 liter: licht pittig (voor mij te licht, voor anderen wellicht net prima)
  • Derde keer een hele peper zonder zaadlijst op 23 liter: licht tot aardig pittig, gaf voor mij een mooi evenwicht
De eerste keer heb ik het gesneden toegevoegd aan het eind van het koken, de andere keren gesneden tijdens de nagisting.

Offline MarinusHolkema

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 04-05-2017 15:02 u »
Niet lullig bedoeld maar waarom zou je met je eerste biertje hiermee beginnen?
Als de smaak niet is wat je er van verwacht waar ga ja dan zoeken?

Maar goed, mijn advies zou zijn een deel normaal vergisten en een deel vergisten met pepers. Dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je echt goed leren inschatten wat toevoegen van extra ingrediënten met je bier doet.

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 04-05-2017 16:12 u »

- Is dit de juiste keuze? (toevoegen 4 dagen na gisting)
- Hoeveel voeg ik toe? (ik brouw 15 liter)
- Pepers gesneden of in zijn geheel?
- Indien gesneden: Zonder / met pitjes?

Geen ervaring met het brouwen van chili-bier, maar wel met pepers.
Sowieso de pepers snijden, hoe fijner je snijdt, des te meer contactoppervlak in je bier en dus ook meer geur en capsaïcine overdracht er plaats vindt, zelfde geldt overigens ook voor tijd in het gistvat.
De pitjes zijn overigens niet heel veel scherper dan de rest van de peper, vooral de zaadlijsten bevatten veel capsaïcine.
Dit lijkt me inderdaad niet iets voor een beginners biertje, omdat de juiste scherpte heel goed getimed moet worden.

Offline hop43

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 04-05-2017 17:23 u »
Goeie tips hier. Ook meerdere werkwijzen / moment van toevoegen dus ik kan kiezen  :) Alvast dank!

Offline wittrappistje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Working on a dream
« Reactie #7 Gepost op: 04-05-2017 18:12 u »
Als de smaak niet is wat je er van verwacht waar ga ja dan zoeken?

Maar goed, mijn advies zou zijn een deel normaal vergisten en een deel vergisten met pepers. Dan heb je vergelijkingsmateriaal en kun je echt goed leren inschatten wat toevoegen van extra ingrediënten met je bier doet.

Mee eens. Als je een gedeelte normaal laat vergisten en daar zitten (ook) smaakafwijkingen aan dan kan je veel beter traceren waar het is misgegaan in het brouwproces. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 04-05-2017 22:20 u »

Helemaal mee eens. Het is al een uitdaging om een eerste bier te brouwen zonder smaakafwijkingen.

Offline Slayer1965

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 05-05-2017 09:03 u »
Hallo Hop43,

Dit bier heb ik gedronken tijdens een tripje naar York met 8 collega's. De reacties waren bijzonder grillig kan ik je vertellen. Ikzelf was ook op zoek naar een peperig biertje om te gaan brouwen, maar wacht naar aanleiding van dit bier nog eventjes met dit plan. Miss kan je hier nog wat mee.

http://www.york-brewery.co.uk/Beers/Categories/Special-Ales

Mostly Ghostly - 5.4%

Produced in conjunction with The Chilli Jam Man

CONTAINS GLUTEN (Barley & Wheat)

Mostly Ghostly was born from the marriage between two great Yorkshire companies, The Chilli Jam Man and York Brewery.
 Deviously infusing the award winning, dark ruby, Centurion’s Ghost Ale with the infamous and scary Ghost Pepper, Mostly Ghostly could give you a bit of a shock.
 Coming in at 1.1 million Scoville heat units, the Ghost Pepper held the ‘World’s Hottest Chilli’ title for a number of years. Native to Assam and known locally as the ‘Bhut’ or ‘Naga’ it delivers a lovely delay to its heat coupled with a long and powerful growing warmth which makes it the perfect chilli to enhance stronger flavours.

Food: Steak and Ale Pie
Colour: Dark
Scent: Roast Malt, Smokey, Chilli
Taste: Smokey, Chilli, Fruity
Malt: Pale, Crystal, Chocolate, Roasted Barley
Hops: Bramling Cross, Fuggle (UK)

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #10 Gepost op: 05-05-2017 09:53 u »

wegens een speciale verrassing over een week of 8.  >:D  Anders had ik wel gestart met "normaal" bier. 

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #11 Gepost op: 05-05-2017 21:21 u »
Ik heb ook een chilli bier gebrouwen (blond bier met havernero chilli).

Na de hoofdvergisting bier gesplitst 1 met en 1 zonder in lagerflessen. Heb wel de chilli's 3 dagen geweekt in de vodka om te steriliseren.

Heb er 2 prima biertjes aan over gehouden waar van het bier zonder de chilli een lekkere doordrinker is en het bier met chilli is een biertje waar ik rustig voor ga zitten, bijna omgekeerd als wat ik verwacht had.

In elk geval succes met brouwen, maar ben het ook wel eens met dat je eerste biertje wellicht een simpeler recept verdient omdat je nog moet leren rijden om het maar zo te zeggen, ik zit inmiddels op brouwsel 20 en voor mij is het nog elke keer een verassing hoe mijn bier gaat smaken  :)

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2017 21:01 u »
In het begin heb ik zelf ook veel geexperimenteerd, dat maakt je leercurve wat moeilijker dan strikt noodzakelijk.
Maar je moet doen wat bij je past ;)

Succes met brouwen!

Tags: