Normale bier toevoegen? Zoals amstel of Heineken...

Gestart door cheetos, 24-05-2004 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cheetos

Hallo mensen.
Ik heb een 9.5 liter bier gebrouw.
Na 4 weken van gisting is het proces klaar.
Maar ik heb een problem mijn alcohol gehalte is te laag. Het is 1%.
Ik wil 3.5% alc. bereiken.
Kan ik dit doen door normale bier toevoegen, bier zoals amstel of Heineken.
Of zal ik iets anders doen om het percentage te bereiken. En hoeveel tijd zal het duren.
Bedank voor jullie tijd.
Met vriendelijke groet
Cheetos  

Jacques

Hoi Cheetos,

Hoe weet jij dat jouw alcoholpercentage maar 1% is. Met andere woorden, hoe heb je dat bepaald?

:degroeten: Jacques

MO

Ik denk dat we iets meer informatie nodig hebben. Wat was je begin SG en wat was je eind SG (soortelijk gewicht, een maat voor het suikergehalte). En waar ben je nu, heb je al gebotteld of ben je nog aan het vergisten?
gr
MO

MO

Jacques,
we zaten weer eens tegelijk te typen....
grappig
gr
MO

Jacques

Hoi Martin,

Ja, lekker primair reageren!

:degroeten: Jacques

cheetos

Hoi Jacbier en MO bedank voor jullie antwoord.

Met een alcohol meter heb ik de potentiele acohol percentage bepaald. Het acohol meter is gesteld voor 20 graden celcius.
Het Sg waarde  aan het einde van het proces is 1005.
Het bier is klaar met gisten maar ik heb het nog laten staan in de gist vat. In een emmer met deksel en waterslot.


Bij het brouwen van het bier tijdens het maischen had ik geen sg meter bij mij aan de hand dat was 1 van de fouten tijdens het proces.

:)
bedankt voor jullie medewerking.
Cheetos :D

Jacques

Hoi Cheetos,

Wat voor soort alcoholmeter heb je gebruikt? Wanneer dit een glazen buisje is dat ook gebruikt wordt voor wijn dan geeft een dergelijk instrument geen betrouwbaar resultaat als het gaat om bier door de aanwezigheid van veel meer restsuikers.

Als je het begin SG niet gemeten hebt dan kan het begin SG en het alcoholgehalte nog wel bepaald worden met een nauwkeurige hydrometer in combinatie met een refractometer. Beide zijn nogal prijzig. Als je iemand bij jou in de buurt kent die over deze instrumenten beschikt heb je geluk.

:degroeten: Jacques

cheetos

Hoi Jacques,
Ik heb een Hydrometer geleend. Met deze hydrometer kun je het potentiele alcoholpercentage, het sg en nog een paar zaken meten. Met deze Hydrometer heb ik het potentiele alcoholpercentage gemeten.

Ik heb voor het koken van het bier, met een formule bepaald hoeveel mout te gebruiken.
Met deze formule heb ik totaal 4.67% alcohol berekend.

stamwort= (kg mout x 0.75)/(liter wort/100)
((1,8 x 0,75)/(12/100)) x 0,65 x 0,5 x (10/8) = 4.57 % alcohol
Formule uit Bier  brouwen boek. Blz 92
12 liter bier gebrouwen met 1,8 kg mout is ongeveer 4.57 % alcohol.
Licht gekleurde bieren hebben een verhouding 3,5 liter water op 1 kg mout. Dus we gebruiken 3,5 x 1,8 = 6,3 L  water

Maischen
het proces begon met 6.3 liter water + zout
67 graden C begin temperatuur voor de toevoeging van de mout.
65 graden C 40 min
71 graden C 10 min
pH waarde gemeten 5.5 pH
Jood test gedaan en Ok.

Bij 71 werd het beslag gefilterd. Met 6 liter spoelwater.  2 twee  gefilterd

Eind koken
Bij het begin van het koken werd hop toegevoegd. (1 ml hop)
Bij 60 min wordt gemalen aardbeien toegevoegd (2 kilo)
Duur tot het eind koken: 75 min

Soortelijke gewicht tot 5-5-2004 is 1.005  potientiele alcohol percentage 1%
Inhoud van het bier (5-5-2004) 9.5 liter zonder gist  

Zal het mogelijk om het alcohol percentage te verhogen door amstel bier toevoegen om 3.5% alcohol te bereiken?

Met vriendelijke groet
Cheetos


veranderd door Edwin vanwege vele spelfouten

Edwin

Hoi Cheetos :proost:

In theorie kun je inderdaad alcohol verhogen door het bier te versnijden met een ander bier met veel alcohol. Echter, als je een bier hebt van 1% en je wilt naar 3.5% door daar bier van 5% aan toe te voegen, heb je dezelfde hoeveelheid pils nodig als je hoeveelheid gebrouwen bier.

Da's de theorie, maar in de praktijk zul je een bier krijgen die wel de hoeveelheid alcohol heeft, maar waarschijnlijk NIET LEKKER, onevenwichitg. Het zou ook alleen maar kunnen als je ook een nederpils gebrouwen hebt.

NIET DOEN DUS!

Edwin

Edwin

Ha Cheetos :proost:

Toch nog twee vragen:
1   Heb je keukenzout aan het maischwater toegevoegd? Hoeveel en waarom?
2   Hoe weet je zo zeker dat er geen gist in het bier zit? Normaal gesproken zit er altijd wat gist in het bier, behalve als je het eruit filtert. Deze gist zorgt namelijk voor de hergisting op fles en dus voor de bubbels en het schuim in je glas...

Edwin

Herman

Als ik je goed begrijp is je finale SG 1.005 (= na vergisting). Een begin-SG (= voor vergisting) heb je niet gemeten. Een sg van 1.005 houdt niet in dat er dan maar 1% alcohol aanwezig is, gezien je ingredienten lijkt me dat ook sterk. Hoeveel er wel aanwezig is, is nu enkel te bepalen door een refractometer + hydrometer te gebruiken. Ook zal proeven wel e.e.a. duidelijk moeten kunnen maken (schatten).

het meten van een potentieel alcoholgehalte dmv een hydrometer is niet van toepassing op bier, wel op bijv wijn. Je meet ook dan overigens voorafgaande aan de vergisting.

Ps welk boek heb je gebruikt?

Herman

Adrie

Als ik even snel reken moet je begindichtheid op ongeveer 1035-1037 zijn uitgekomen, afhankelijk van je brouwzaalrendement. Met een einddichtheid van 1005 zit je dan ongeveer op 4,2 vol.% alcohol (exclusief hergisting op fles). Geen noodzaak dus om wat dan ook toe te voegen (behalve dan suiker voor de hergisting op fles).

Groeten,

A3

Henk oet Paiz

Hoi Cheetos,

Als ik deze thread zo doorlees heb ik ook het gevoel dat je een vergissing maakt. Jij meet aan het einde van de vergisting een SG van 1005. Op dezelfde hoogte op de hydrometer lees je een potentieel alcoholpercentage van 1%. Dat houdt in dat als je bier met een begin SG van 1005 zou vergisten tot een eind SG van 1000, je ongeveer 1% alcohol zou krijgen. In dit geval kun je dat niet meer achteraf op deze manier bepalen. Je had dan vooraf ook je SG moeten meten en het daarbij behorende potentieel alcoholpercentage moeten verlagen met die 1% behorende bij de 1005 die je nu nog over hebt. Op die manier zou je een redelijke schatting hebben van het uiteindelijke alcoholpercentage. Uitgaande van het feit dat jouw bier is doorgegist tot 1005, wat behoorlijk laag is, denk ik dat je eerder meer dan minder alcohol hebt dan dat je had berekend.

Groeten,

Henk :proost2:

wim

Er is nog een optie om het alc perc te meten zonder dure extra apparatuur.
Neem een bepaalde hoeveelheid en meet het sg, vervolgens kook je de helft weg (al de alc is dan weg) en vul je het aan met demi water. Weer meten. En je hebt het verschil en via een berekening weet je dan wat je hebt. Je hebt echter wel een vrij nauwkeurige  hygrometer nodig, ik heb een zeer nauwkeurige wijnhygrometer om het te meten, maar ja die ligt thuis en ik ben daar nu 16000 km van verwijderd maar ik ga ervan uit dan anderen weten waar ik het over heb en je de berekening kunnen geven.

(je kan ook gewoon aansluiten bij Adrie en het voor deze keer wel geloven, je weet in ieder geval wat je de volgende keer moet doen en 10 liter is niet het einde. En dan kan je gewoon bottelen en eens gaan proeven of je het lekker vindt, want dat is uiteindelijk veel belangrijker dan die cijfertjes (tenzij je mee wil gaan doen met een kampioenschap natuurlijk))

:degroeten:

Wim

Adrie

Om verwarring te voorkomen: een dichtheidsmeter heet een hydrometer. Een hygrometer meet luchtvochtigheid.

Groeten,

A3

gelfling

Hi, hi, inderdaad Adrie, zoek maar eens voor de lol op hygrometer binnen het forum, je krijgt in die context best leuke berichten te lezen.
(Ik heb die fouten van mij maar meteen verbeterd)...

wim

Citaat van: Adrie op 25-05-2004  14:30 uOm verwarring te voorkomen: een dichtheidsmeter heet een hydrometer. Een hygrometer meet luchtvochtigheid.

Groeten,

A3
Oeps dan heb ik dit woord echt wel vaak verkeerd gebruikt, dank voor het rechtzetten.

Maar iemand een idee wat die formule is waar ik het over had zodat de topicstarter er wat mee kan behalve deze twee woorden niet door elkaar gebruiken?

:degroeten:

Wim

cheetos

Hoi iedereen.
Bedankt voor de reacties die ik heb gekregen voor mijn topic.

Het formule die ik heb gebruikt is voor het bereken van de Stamwort
stamwort= (kg mout x 0.75)/(liter wort/100)
En door de stamwort  te vermenigvuldigen met een paar factoren krijg je het percentage acohol.

((1,8 x 0,75)/(12/100)) x 0,65 x 0,5 x (10/8) = 4.57 % alcohol
Formule uit Bier  brouwen boek. Blz 92
Deze informatie kom uit het boek Bier Brouwen boek. Blz 92



Aan de maischwater heb it wat ze zout noemen maar het doel is om het water te harden .

Hoe weet ik dat er geen gist is?
Het was niet bedoel dat in het bier geen gist meer zit. Maar er is +- 9.5 liter bier zonder gist en onder de 9,5 liter zit er bier met gist helemaal in het bodem.  Dus gewoon met een meet lint de hoogte van het bier in de emmer boven de gist en diameter van de emmer te meten en met deze de volume rekenen.
 
Ik heb een vriend die werk in een laboratorium. Ik zal hem een monster geven en mijn bier laten opmeten.
Ik zal morgen of overmorgen de resultaten hier posten.
Ik hoop dat het ong +-3.5 % alc.  of meer is.

Maar ik kan niet uit komen waar heb ik fout gemaakt bij het process. Want volgens mij ik heb alles gedaan zoals ik het onderzocht, met het boek en via internet.
dus :S

Bedank voor jullie help en medewerking.
groeten
Chester  


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.