Wie brouwt het beste bokbier?

Gestart door Adrie, 24-05-2004 15:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

Enige tijd geleden is op dit forum geopperd om een wedstrijd te houden. Niet met een vast recept, maar volgens een bepaald type. Toen is afgesproken om een bokbier te brouwen, wat ook leuk aansluit bij het BONK,  het Bokbier Open Nederlands Kampioenschap.

Nu is ongeveer de tijd om een bokbier te gaan brouwen. Ik stel voor dat we niet een eigen proeverij organiseren, maar gewoon allemaal meedoen met het BONK, dat is ook wel zo leuk voor de organisatie én er zijn getrainde keurmeesters. Bovendien is dit een leuke gelegenheid om elkaar wederom te ontmoeten.

Uiteraard gaan we niet onze recepten posten voordat het BONK heeft plaatsgevonden, maar we kunnen natuurlijk wel over bokbier in het algemeen discussiëren.

De Vier Broeders doen in ieder geval mee, wij gaan over twee weken ons bokbier brouwen. Wie doen er nog meer mee?

Groeten,

A3

Johannes

Kijk!

Dat is nou 's een goed initiatief  ;D Uiteraard hoopt de organisatie (Herman en ik) dat er enoooormm veel inzendingen zijn. En verwachten stiekem een beetje veel inzendingen van het forum!

Ik ga waarschijnlijk morgen een 'oefen'brouwsel maken en misschien later een 2e brouwsel. Ik ben niet echt bekend met bokbier, de bieren die ik ooit heb gedronken, zijn hoofdzakelijk van grote brouwers. Jullie kennen het wel: zoeter dan suikerbiet.
Die van mij zal dan ook minder zoet worden en tsja, wat valt er verder te vertellen zonder het recept te verklappen? ;)

:rundum: Wie brouwt er mee? :rundum:
:degroeten:

Johannes

SiriS

Bonk lijkt me leuk. Ik heb op dit moment in ieder geval al een bockbier dat ik zou kunnen inleveren.

Groet, SiriS

MO

Ik was wel van plan mee te doen. Mag ik gewoon in beugelflessen in leveren of moet ik moeilijk gaan doen?
gr
MO

Johannes

Het BKG keurt dus wordt het Labo reglement gehanteerd, dus..... geen beugelflessen helaas. Ik hoop dat dit je er niet van weerhoud om mee te doen.

:degroeten:

Johannes

MO

Geen beugels, alweer niet, ik word zwaar gediscrimineerd. Telt de grondwet niet in de hobbybrouwerij: alle flessen zijn gelijk? Ik ben eigenlijk wel van plan om vaker mee te gaan doen met wedstrijden. Ooit zal ik een prijs winnen... Misschien dat ik binnenkort een kroonkurken eropduwer aanschaf, wie weet.

Maar goed, deze competitie dus. Ik heb het recept al heel aardig in mijn hoofd en de beugels zullen mij er niet van weerhouden om mee te doen. Wanneer is het kampioenschap?

gr
MO

Johannes

Fijn om te horen, 20 november, nadere info binnenkort in de desbetreffende thread elders op dit forum en op www.biergilde-groningen.tk

:degroeten:

Johannes

MO

Dan kunnen we nog tot eind juli/begin augustus wachten met brouwen...

gr
MO

JWVG

Heren, count me in! Ik vond het jammer dat ik dit jaar niet mee kon doen aan de ONK, maar inmiddels ben ik weer in business. Ik heb nog nooit een bo(c)kbier gebrouwen (vindt ze eigenlijk meestal niet zo lekker), dus het is een goede stijloefening voor mij. Bovendien kan ik nu mooi eens een paar mouten gebruiken die ik al een tijdje heb liggen (o.a. de vienna, melanoiden en cara-aroma). Ik vind het trouwens, na al die klonen, ook gewoon leuk om eens op een andere manier te strijden om eeuwige roem!

Ik plan trouwens wel om voor een Duitse stijl (dus lager) bock te gaan.

Martin,

als je vaker met wedstrijden mee wilt doen, zou ik je aanraden om in ieder geval per brouwsel een paar euroflesjes te bottelen, want er zijn maar weinig wedstrijden waar je met andere flessen mag binnenkomen (buitenlanders wel - je zou met jouw achternaam nog door kunnen gaan voor Duits en toch met beugels inschrijven - maar ja, dan moet je de onvermijdelijke overwinnaarsspeech die ooit komt ook ins Deutsch afsteken  ;D )

:degroeten: JW.

Adrie

Fijn, al dat enthousiasme. Het wordt vast weer een gedenkwaardige dag.

Ik heb ook nog nooit een bokbier gebrouwen, dus dat wordt spannend. Helaas hebben wij geen mogelijkheid om ons gistingsvat in de zomer te koelen, dus het wordt noodgedwongen een bovengister. Jammer, want ik vind ondergisters brouwen eigenlijk veel spannender. Het recept ligt al klaar en daar ga ik lekker niets over zeggen.  ;D In ieder geval gaan wij proberen om niet zo'n zoet monstrum te brouwen als bijvoorbeeld het Grolsch bokbier. Lekker moutig en bitter moet ie worden.

Groeten,

A3

fritz

Ik zou ook wel willen meedoen!  Als buitenlander kan ik lekker in mijn 33 cl flessen bottelen.  Probleem: zoals ik vroeger heb aangegeven heb ik absoluut geen kennis van bokbieren, laat staan dat ik me kan herinneren of ik er ooit eentje gedronken heb.  Niet zo echt bekend in België, vrees ik.  Ik zal eens op zoek moeten gaan.

Groeten,

fritz

Adrie

Ha Fritz,

Het is te hopen dat de bieren niet in Groningen ingeleverd moeten worden, anders heb je een lange weg te gaan  ;D . Heb je trouwens nooit een Chouffe Bok gedronken? Die vond ik altijd erg lekker, maar hij stond wel ver weg van de Duitse en veel Nederlandse bokken.

Groeten,

A3

fritz

Hey A3,

Weer zo'n voorbeeld van een Belgisch bier dat niet in België te vinden is.  Ik kan dus niet zeggen dat ik het al geproefd heb. :(
Ik zal eens tot in Nederland moeten komen rijden en een paar flesjes kopen!

Groetjes,

fritz

MO

Chouffe bok heb ik in 2003 en 2004 niet gezien. Zie hier voor de meest recente bokbieren

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=9;action=display;threadid=950;start=15

gr
MO

Adrie

Chouffe bok wordt sinds 2004 niet meer gebrouwen, helaas.

Jeroen - Soest

 :D Goed initiatief, ik hoop na het klussen en verhuizen in jullie en begin augustus nog tijd te hebben een bokbier te maken. Kan de nieuwe keuken meteen mooi ingewijd worden  ;D.

Groeten,
Jeroen  ;)

Johannes

Brouwers :brouwen:

Zo! Mijn bok zit achter slot en water. het begin SG is enkele puntjes lager uitgevallen dan de bedoeling was. Waarschijnlijk te veel spoelwater gebruikt. Normaal gesproken moet ik altijd water toevoegen nu dus niet 't is op zich geen probleem ik zit nog binnen het type   ;)

Dit was een proefbrouwsel waarschijnlijk brouw ik later nog een exemplaar. Tenzij deze goed uitpakt natuurlijk, er staat tenslotte nog genoeg op het 'te brouwen lijstje'

Over het recept verklap ik alvast dat het een bovengistende dubbelbok is. Ik heb nog nooit een dubbelbok gedronken maar de smaakomschrijving lezende ging mijn voorkeur uit naar dit type.

:degroeten:

Johannes

Herman

Mooi die enthousiaste reacties! Het is onze bedoeling door het land verspreide inleveradressen te gebruiken, a la het BONK. Hier moeten echter nog wat nadere contacten voor gelegd worden, al heb ik de voorzitter van het LABO reeds gesproken.

Ik was overigens zelf van plan een ondergister te maken en misschien tevens een bovengister (zie voor inspiratie mijn Hoggebok thread over de Honing-Rogge bok).

Herman

JWVG

Zijn jullie echt van plan om de recepten geheim te houden? (tot na de wedstrijd, neem ik aan) Ik denk dat ik het recept gewoon op de site ga zetten. Om te beginnen wordt het een ondergister, en die kunnen toch niet zo heel veel van jullie brouwen in de zomer. Daarnaast blijkt uit de kloonexercities toch ook wel dat hetzelfde recept bij de ene brouwer heel wat anders is dan bij de andere.

:degroeten: JW.

Johannes

Citaat van: JWVG op 27-05-2004  09:56 uZijn jullie echt van plan om de recepten geheim te houden?

Maakt mij niet uit, ik heb Adrie's initiatief gevolgd om het niet te doen. Het lijkt me leuk om in elk geval na de wedstrijd alle recepten te posten en bieren uit te wisselen.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Dat lijkt me ook. Na de wedstrijd publiceer ik in ieder geval ons recept met de beoordeling van de keurmeester erbij. Het is juist leuk om iedereen een eigen recept te laten bedenken en dan te kijken wat eruit komt. Het is juist niet leuk als forumleden hun recepten afstemmen op die van anderen, want dan krijg je als het goed is veel meer variatie in de bokken.

Groeten,

A3

MO

vind ik ook. Ondanks dat ik normaliter voorstander ben van openheid, komt het de spanning ten goede als we de recepten geheim houden. Zo heel veel kun je ook weer niet varieren met een bok lijkt mij.
gr
MO

Johannes

Citaat van: MO op 27-05-2004  12:08 uZo heel veel kun je ook weer niet varieren met een bok lijkt mij.

Oh nee? Ik dacht juist van wel!  Als je de recepten her en der bekijkt dan is er geen een gelijk. Vooral met de mout (soorten en storing) kun je enorm veel varieren zelfde verhaal met de hop, onder of bovengistend 'gewone' bok of dubbelbok...

:degroeten:

Johannes

Adrie

Precies! Als je alleen al de verschillende Nederlandse, commerciële bokken vergelijkt proef je al enorme verschillen. Het leuke van een bok is nou juist dat je zoveel kunt variëren. Juist daarom is het ook leuk om de recepten pas na afloop bekend te maken.

Uit het boek Designing Great Beers van Ray Daniels blijkt dat Amerikaanse thuisbrouwers die doorgedrongen zijn tot de tweede ronde van de landelijke brouwwedstrijd ook enorm gevarieerde recepten hebben. Dit zit hem in de moutsoorten, de hopsoorten en de gebruikte gist. Allemaal goede bokken (want doorgedrongen tot de tweede ronde), maar enorm veel verschillen.

Groeten,

A3

SiriS

Opmerkelijk bij de bokbier recepten is dat de biertypen gids van Derek uitgaat van voornamelijk munchnermout als storting met boven of ondergist. En natuurlijk de decotie methode. Designing great beers gaat uit van een basis van Palemout waaraan veel caramunich is toegevoegd, maar dan wel hoofdzakelijk met ondergisting. En een traps infusie of drie traps stijgende infusie. Op het ONK heb ik twee champagne flessen dubbele bock geruild. Dit is een gemiddeld recept uit Brew Classic European Beers at Home van Graham Wheeler  en Roger Protz. Heeft de gelukkige nieuwe eigenaar deze al geproefd?

Groet, SiriS

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.