Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ultrasoon reinigingsapparaat  (gelezen 2330 keer)

Offline Ko

• Senior lid
  • Land: nl
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
Ultrasoon reinigingsapparaat
« Gepost op: 08-07-2009 09:10 u »
Beste Brouwers,

Zojuist zag ik een nieuwe aanbieding bij de aldi:http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_29/OFF08.SHTML

Een ultrasoon reinigingsapparaat voor een (volgens mij) zacht prijsje. Is dit iets voor de brouwer die de smerige stukjes uit bv zijn kranen wil krijgen, of is dit gewoon een waardeloos apparaat voor de hobbybrouwer.

gr. Ko

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Ultrasoon reinigingsapparaat
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2009 09:29 u »
Zijn wel leuke dingetjes... maar voor de hobbybrouwer niet echt nodig denk ik...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2009 18:09 u »
Beste Brouwers,

Zojuist zag ik een nieuwe aanbieding bij de aldi:http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_29/OFF08.SHTML

Een ultrasoon reinigingsapparaat voor een (volgens mij) zacht prijsje. Is dit iets voor de brouwer die de smerige stukjes uit bijvoorbeeld zijn kranen wil krijgen, of is dit gewoon een waardeloos apparaat voor de hobbybrouwer.

Ik gebruik een ultrasoon-apparaat om snel bier koolzuurvrij te krijgen.

Hopbier

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2009 19:00 u »
Ik gebruik een ultrasoon-apparaat om snel bier koolzuurvrij te krijgen.

Hmmmm...wat is het omgekeerde van ultrasoon ?  :denken: :denken:  :D :D :D

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2009 20:01 u »
Er staat niet bij welk type ultrasoon, welke frequentie enz..
Een ultrasoon met pizo is geschikt voor in proces reinigen van elektronische onderdelen, bijvoorbeeld om soldeerharsen te verwijderen. Maar dan moet het medium geschikt zijn voor OF het ene OF het ander medium (vandaag de dag geen solventen meer maar op waterbasis).

Vroeger was meestal een werkfrequentie van 40kHz gangbaar (pizo). Maar waterige middens (loog bijvoorbeeld) dempt flink de werking ervan.
Met water eerder een lage frequentie gebruiken, dan is dat meestal met magneto-restrictieve elementen, zo tussen 14 en 22 kHz. Die zijn heel krachtig. Nadeel: bij sommige elektronica componenten van generatie van ouder dan 10 jaar geleden kunnen interne verbindingen (wire bonds) in resonantie komen en stuk gaan.

Hoe dan ook voor hetgeen hier (bij de amateurbrouwer) gebruikt kan worden: grondig schoonmaken van pincetten, entnaalden, spuitjes en allerlei klein grut dat je in alcohol wil reinigen tot op z'n intiemste plekjes..

Maar met heet water + product kan dat ook, duurt wat langer.
Schoonmaken en ontsmetten moet naast chemische stoffen en medium altijd gepaard gaan met actie (schrobben, afvrijven..) gevolgd door spoelen. De actie kan met ultrasoon gebeuren.

Het enige wat ik zie is inderdaad het evacueren van CO2 uit je pas gegist bier als je wil meten.

Tags: