Wyeast 3724 Belgian Saison: ervaringen

Gestart door EBC, 05-07-2009 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

Hadden we al draden per gistsoort om ervaringen uit te wisselen? Misschien zelfs een sub board voor openen? Bij deze dan de 3724...

Beschrijving Wyeast:
Classic farmhouse ale yeast. Spicy and complex aromatics including bubble gum. Very tart and dry on palate with mild fruit. Finishes crisp and mildly acidic. Benefits from elevated fermentation temperatures. This strain is notorious for a rapid and vigorous start to fermentation, only to stick around 1.035 sg. Fermentation will eventually finish, given time and warm temperatures.

Origin:
Flocculation: Low
Attenuation: 76-80%
Temperature Range: 70-95F, 21-35C
Alcohol Tolerance: 12% ABV

Styles:
   Saison


Ik heb vrijdag gebrouwen, vandaag is zondag. Ik heb een prima starter gemaakt en alles zou perfect moeten zijn.

Vanaf vrijdag gecontroleerd op 23,0 ºC, al heel snel heftige vergisting, toch zakt de vergisting momenteel, na 36 uur, wat in.
Ik heb de temperatuur vanmiddag vrij gelaten. Ze stijgt langzaam, nu 23,9 ºC. Eigenlijk zoals voorspeld, dus niks aan de hand.

SG is gezakt van 1068 naar 1049. Ja Oscar, wellicht dan toch nog een lange zit  ;). Maar ik heb tijd, want brouw niet meer totdat mijn hop rijp is en dan met name de Centennial voor de Bell's Two Hearted Ale lookalike. Wat een puik bier was dat. 100% Centennial, recept in de Hop Lover's Guide!

William

Deze gist kan toch best wel snel vergisten. Zie de schijnbare vergistingsgraad als functie van de vergistingstijd van een brouwsel van mij uit 2007. Je ziet dat ie de eerste dagen snel gaat en daarna iets minder snel maar toch gestaag doorgist.

Ik had een droog maischschema gebruikt met ongeveer 30 min bij 60 ºC en daarna langzaam naar 72 ºC. Hierdoor schijnen de zetmeelstukken die normaal maltotriose vormen dusdanig worden afgebroken dat ze minder maltotriose vormen.

De vergisting was de eerste 5 dagen bij 25-26 ºC uitgevoerd waarna de rest was vergist bij 23 ºC.


Oscar

Citaat van: EBC op 05-07-2009  20:13 uHadden we al draden per gistsoort om ervaringen uit te wisselen?

Niet per soort... maar deze draad heb ik enkele jaren geleden geopend.

Oscar

Citaat van: EBC op 05-07-2009  20:13 uSG is gezakt van 1068 naar 1049. Ja Oscar, wellicht dan toch nog een lange zit  ;).

 ;D Mijn moeder zou zeggen : "Zie je wel, eigenwijze sodemieter.."  :D :D :D

Albertus

Twee keer heb ik met deze gist gebrouwen. De eerste keer liep de vergisting vast rond 1046 daarna duurde vergisting bij 29 ºC nog anderhalve maand en eindigde op 1010.
Hoewel ik mij voorgenomen had nooit meer een Saison te maken, ben ik door het goede resultaat dit voorjaar toch voor de bijl gegaan.
Deze tweede keer een dijk van een starter gemaakt, het wort explodeerde ongeveer bij toevoeging. Maar helaas, bij 1033 stokte de vergisting. Weer de temperatuur gelijdelijk opgeschroefd naar 29 ºC, en anderhalve maand later kon ik bottelen bij een SG van 1009. Wel weer heel lekker die Saison.

Het stokken van de vergisting wordt door Wyeast expliciet genoemd, ook het daarna weer op gang komen bij hoge temperatuur. Deze gist kan temperaturen tot 35 ºC aan en geeft daarbij geen banaantjes maar een kruidig karakter aan het bier.

Ik vind het een heel bijzondere gist met een totaal afwijkend karakter. Vervelend is vooral dat je twee maanden je gistkast kwijt bent. Al de bijzondere aandacht die je deze gist moet geven is de moeite waard. Een derde Saison, en dan zonder enige toevoeging van kruiden en dergelijke zodat alleen de door de gist gegenereerde smaken aanwezig zijn, staat op mijn programma.

Bert

Henielma

Afgelopen voorjaar voor het eerst met deze gist gebrouwen. Het resultaat staat bij de bewezen recepten.  ;)

Hieronder het temperatuursverloop tijdens deze vergisting.


Na 10 dagen stokte de vergisting bij 1035. Daar staat de gist bekend om. Door om de paar dagen met het vat wat te schommelen is de vergisting weer verder gegeaan tot aan een eind SG van 1010.

JWVG

Volgende keer ga ik een list bedenken bij deze gist. Ik brouw high gravity, en als het SG is gedaald tot 1.035 verdun ik het bier in 1 klap tot 1.020. Op die manier wordt de 1.030 zone overgeslagen, en moet de vergisting lekker vlot doorgaan.

Ik verwacht hier echt heel, heel veel goeds van  :clownsmile:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 05-07-2009  21:45 uVolgende keer ga ik een list bedenken bij deze gist. Ik brouw high gravity, en als het SG is gedaald tot 1.035 verdun ik het bier in 1 klap tot 1.020. Op die manier wordt de 1.030 zone overgeslagen, en moet de vergisting lekker vlot doorgaan.

Ik schat zo in dat ie dan bij een hoger sg een hick-up laat zien.  :clownsmile:

EBC

Citaat van: Oscar op 05-07-2009  21:12 uNiet per soort... maar deze draad heb ik enkele jaren geleden geopend.

Dan gaan we nu in de herkansing, want het is volgens mij nog steeds een goed idee. Ga je brouwen met een bepaalde gist, dan helpt een lijst vol ervaringen van anderen.

Ja Oscar, die moeder van jou, ze kent je goed hè?  :D

EBC

Nou hij staat stil hoor, of hij gaat heel langzaam. Het is nu 23,5 ºC.

Ik wil dan toch maar proberen of een hogere temperatuur helpt om de boel te versnellen. Ik kan natuurlijk een deel aftappen en in mijn warmtekast zetten. Dat zou zelfs een mogelijk verschil geven in eindresultaat. Maar ik kan nu ook besluiten om mijn CoolFermenator te wijzigen in een HeatFermenator  ;D

Dat laatste ga ik dus doen. Ik hang een elektrische dompelaar, zo'n klein vakantiegevalletje in het water van mijn waterkoeler. De PID verander ik van koelen naar verwarmen. De circulatiepomp van de waterkoeler heeft een eigen 220 V stekker en kan dus gelijk met de dompelaar worden geschakeld. Nu is het een waterwarmer geworden. Ik hoef maar te verwarmen tot ca 1 ºC boven de gewenste vergistingstemperatuur.

De PID van de Fermenator zet ik ook om naar verwarmen, dat is maar 1 simpele instelling. Ik ga ervan uit dat de hele warmtebalans van het systeem niet verandert, dus meer hoef ik niet te doen. Ik ben benieuwd...

EBC

We zijn 5 dagen verder. Sinds de temperatuurverhoging naar 29 ºC zijn er 10 SG punten afgegaan.
Bij 23 ºC gingen er in de eerste twee dagen na brouwen 20 SG punten af. Toen stokte het tot het 1 SG punt in 4 dagen. Temperatuurverhoging lijkt dus een flink effect te hebben, hoewel het natuurlijk ook de gist kan zijn die een verandering moest doormaken van simpele suiker naar complexere ketens, of zoiets...laten we het maar op de temperatuur houden.

Nog een week of 3 á 4...in ieder geval op tijd klaar voor de hopoogst. Dan ga ik brouwen met Wyeast 1272 en veel Centennial. En een draadje aanmaken voor die gist.  :D

EBC

Sinds gisteren valt me op dat het waterslot sneller begint te bluppen. Ik heb er al wat water bijgedaan, in de gedachte dat verdamping van het water snellere bluppen zou kunnen veroorzaken, maar dat maakt niks uit (het is een Amerikaans 3-piece airlock).

De luchtdruk op de barometer is de laatste 24 uur ook niet noemenswaardig gedaald.

Ik weet wel dat waterslotbluppen geen wetenschappelijke grootheid zijn, maar gaat de vergisting nu sneller? Zou de gist zich aanpassen? Hebben anderen dit gemerkt?

Albertus

Citaat van: EBC op 17-07-2009  15:36 uSinds gisteren valt me op dat het waterslot sneller begint te bluppen. Zou de gist zich aanpassen? Hebben anderen dit gemerkt?

Dat stemt overeen met mijn ervaringen. Na het verhogen van de temperatuur moest de gist kennelijk eerst uit zijn coma ontwaken, maar na enige tijd ging de vergisting gestaag verder. Na ongeveer een maand kapt hij er mee, maar bij mij had hij toen een vergistingsgraad van 87 % bereikt.

Bert

EBC

Gisteren heeft Frank Ramon mijn saison gemeten. 1017 met de densimeter en 9,2 brix. Dat stemt volgens Promash precies overeen.

Aan de ene kant is dat goed, aan de andere kant jammer, want zodra beide metingen overeenstemmen is bij mij de boel afgelopen. Ik zit nu op 75%, en hoopte dat het nog zou zakken.

Maar deze gist is toch raar, dus ik wacht nog tot de hopoogst. Als die komt, want ik krijg helaas steeds meer gele bladeren  :-\

Frank Ramon

Citaat van: EBC op 25-07-2009  16:43 uGisteren heeft Frank Ramon mijn saison gemeten...

En geproefd: eerste indruk was stalgeur en fruitig, later kruidnagel, ananas, appeltjes....
Zullen deze aroma's deels vergaan of veranderen tijdens verdere gisting en rijping van het bier?

Nogmaals dank voor de deskundige rondleiding in jouw 'brouwerij' en de uitleg! :biersmile:



EBC

Citaat van: Frank Ramon op 25-07-2009  20:59 uEn geproefd: eerste indruk was stalgeur en fruitig, later kruidnagel, ananas, appeltjes....
Zullen deze aroma's deels vergaan of veranderen tijdens verdere gisting en rijping van het bier?

Nogmaals dank voor de deskundige rondleiding in jouw 'brouwerij' en de uitleg! :biersmile:

Ja, dat is saison. Ik ben benieuwd hoe het smaakt na hergisting en koel in plaats van op 29 ºC.

Graag gedaan en achteraf heb ik nog wel het een en ander gemist, maar ja...volgende keer kom je gewoon meebrouwen. En dan brouwen we 10 liter meer, die je dan thuis zelf kan vergisten.

bakkerman

ik vind dit een wereldgist. Ik gebruik deze hier in de zomer, en laat em in de schuur tot boven de 30 graden uitkomen,

Het bier is pas na twee maanden op fles echt op dronk, dan komen de eesters en het paardendeken van stal.

EBC

Vanmorgen 8,6 brix = 1013 SGb (ik gebruik tegenwoordig SGb en SGm, om aan te geven of het berekend of gemeten is).
Gemeten 1014 SGm.

Dit komt overeen met 80% vergistingsgraad. We gaan de goede kant op. Het is nu wel bijna klaar denk ik. Het heeft nu 3 weken op 29 ºC gestaan. Ik heb de verwarming nu uitgezet, zodat het langzaam terugzakt.

Ik ga morgen een weekje naar Hamburg voor mijn werk, als ik terug kom, is het waarschijnlijk wel botteltijd.

Hoe is jullie ervaring met hergistingstemperaturen? Ook zo warm of kan dat op een gebruikelijkere temperatuur?

Albertus

Citaat van: EBC op 01-08-2009  11:23 uVanmorgen 8,6 brix = 1013 SGb (ik gebruik tegenwoordig SGb en SGm, om aan te geven of het berekend of gemeten is).
Gemeten 1014 SGm.

Dit komt overeen met 80% vergistingsgraad. We gaan de goede kant op. Het is nu wel bijna klaar denk ik. Het heeft nu 3 weken op 29 ºC gestaan. Ik heb de verwarming nu uitgezet, zodat het langzaam terugzakt.
Ik ga morgen een weekje naar Hamburg voor mijn werk, als ik terug kom, is het waarschijnlijk wel botteltijd.

Gisteren opende ik een flesje van mijn Saison en dat ging gepaard met een behoorlijk harde knal. Kennelijk was het bier na twee maanden gisten (waarvan anderhalve maand op 29 ºC) en een eind SG van 1009 (87 % SVG) toch nog niet helemaal uitgegist. Ik heb 8 g/l suiker gebruikt bij het bottelen, daar kan het niet aan liggen. Ook het partyvaatje met 3 g/l had te veel druk: het overdrukventiel heeft zijn werk gedaan en er lag een plasje bier op het vaatje.

CiteerHet is nu wel bijna klaar denk ik.
Ga pas bottelen als je zeker weet dat je Saison volledig is uitvergist. In de laatste week voor het bottelen zakte het SG nog van 8,6 ºbrix naar 8,0 ºbrix, een volgende keer zal ik wachten tot er een week niets meer af gaat.

CiteerHoe is jullie ervaring met hergistingstemperaturen? Ook zo warm of kan dat op een gebruikelijkere temperatuur?
Hergisting heeft bij mij gewoon bij kamertemperatuur plaatsgevonden.

Bert


Oscar

Citaat van: EBC op 01-08-2009  11:23 uHoe is jullie ervaring met hergistingstemperaturen? Ook zo warm of kan dat op een gebruikelijkere temperatuur?

Met kristalsuiker heeft deze gist niet zo'n probleem, dus kamertemperatuur is voldoende

EBC

Dank heren. Ik heb nog eens geproefd en het smaakt nog prima. Ik hou de temperatuur nog maar even wat langern op 29 ºC.

EBC

Vandaag gebotteld bij een schijnbare vergsitingsgraad van bijna 87 % (van 1068 naar 1009).

Totale vergistingsduur was van 3 juli tot 25 augustus, bijna 8 weken.

Temperatuurverloop was ongeveer:

1 week op 23 ºC (van 1068 naar 1048)
4,5 weken op 29 ºC (van 1048 naar 1010)(in de eerste twee weken van 1048 naar 1016)
2,5 weken op 23 ºC (van 1010 naar 1009)

Over een week of wat zal ik vertellen hoe het smaakt. En over nog langer of het nu ook echt was uitgegist  ;)

Albertus

Citaat van: EBC op 25-08-2009  16:52 uEn over nog langer of het nu ook echt was uitgegist  ;)

Ja, dat moet je bij deze gist maar afwachten. Mijn Saison heeft twee maanden vergist, geëindigd op 1009, 87 % SVG. Nu, drie maanden na het bottelen gaat het openen (beugelfles) gepaard met een soort kanonschot. Nog geen gusher, maar wel heel veel schuim.
Deze gist doet het rustig aan, maar gaat heeeeel ver. Een volgende keer (ik moet wel want de smaak is geweldig) zal ik pas bottelen wanneer er totaal geen activiteit meer is.

Bert

EBC

Citaat van: Albertus op 25-08-2009  17:03 uJa, dat moet je bij deze gist maar afwachten. Mijn Saison heeft twee maanden vergist, geëindigd op 1009, 87 % SVG. Nu, drie maanden na het bottelen gaat het openen (beugelfles) gepaard met een soort kanonschot. Nog geen gusher, maar wel heel veel schuim.
Deze gist doet het rustig aan, maar gaat heeeeel ver. Een volgende keer (ik moet wel want de smaak is geweldig) zal ik pas bottelen wanneer er totaal geen activiteit meer is.

Bert

Twee weken geleden kwam ik op nagenoeg hetzelfde SG. Tja, misschien gaat hij nog langzaam verder. Ik zal het moeten leren, net als jij  :D en eigen ervaring is de beste leermeester.

Ik heb veel 75 en 37,5 cl champagneflessen gebotteld. Met Altec champagnekurk, juist voor die kanonschoten  ;D. En nog een paar met een gewone wijnkurk met kroonkurk eroverheen en een paar flessen met gewone geconglomereerde bierkurk. Die laatste geven zeker kurksmaak. Ik ben benieuwd wat die wijnkurk doet. In ieder geval lekker knallen, oh-la-lal!

Zo plat en warm uit de tank is het al lekker. Ik denk toch ook dat dit een jaarlijks terugkomend 'zomerstop' bier gaat worden.

RobinB

Mijn saison met opgekweekt depot uit een Dupont-flesje is van 1060 naar 1003 gegaan  :o
Wel anderhalve maand op de primaire gist, grotendeels bij 28-29 ºC gestaan.

Hij staat nu te klaren in een mandfles, maar doet niks meer! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.