OBBK 06 Algemeen Kampioen Export Stout

Gestart door Arnoud en Erwin, 17-10-2006 23:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arnoud en Erwin

Op een heel leuk festival in Bergen op Zoom konden wij dit jaar de grote pul mee naar huis nemen. Onze export stout werd zowel 1e in de D klasse als algemeen kampioen. Hier volgt het recept en hopelijk gaan meer brouwers de stouten waarderen en brouwen! Succes.

9,7% vol.alc.
80 EBU
begin SG 1082
eind SG 1014

10 l. water

1,75 kg Pale Ale
0,75 kg Amber
0,1 kg geroosterd
0,1 kg zwart
33 gr Target hop
3,5 gr brouwzouten
0,25 kg suiker
#1084 Wyeast Irish Ale

6 liter spoelwater

maischschema:
T: 5   10   60   10   -
C: 45  52  65    72  78

Caspar

Gefeliciteerd! Ik hoop dat ik ook gauw weer een stout kan brouwen, jammie  :lekkerbier:.

Hij is wel behoorlijk sterk, lijkt bijna een Imperial Russian Stout... wat is de bitterheid?

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-10-2006  08:49 uHij is wel behoorlijk sterk, lijkt bijna een Imperial Russian Stout... wat is de bitterheid?

Citaat van: Arnoud en Erwin op 17-10-2006  23:55 u9,7% vol.alc.
80 EBU
begin SG 1082
eind SG 1014

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Goede zaak dat zo'n enorm bitter bier heel goed scoort. Dat valt me mee van de keurmeesters.

Caspar

Oeps, dacht dat het de kleur was... het is nog vroeg  ;)!

Inspirerend recept, ik ga iets soortgelijks brouwen onder de noemer Imperial Russian Stout.


JOT

Ik was net nog even op zoek naar een 'zware' stout en trof dit recept aan.
Maar hoe kan je met 2,7 kg mout en 250 gram suiker een 10 liter bier van SG 1082 maken?

Dan moet ik toch eens 't rendement van mijn brouwerij ondr de loep gaan nemen.

Als 't wel kan hoor ik graag de truk.  :merlin:

Caspar

Een rendement van 85% is wel mogelijk... ik heb wel eens hoger gezien hier  :merlin:.

Zelf kom ik ook niet boven de 68% hoor  ;)

Hopmans


Citeereen rendement van 85% is wel mogelijk... ik heb wel eens hoger gezien hier

Maar wat er van waar is................  ;)
De laatste keer zat ik op 84%, maar dat is wel goed roeren met maischen en 1,5 uur filteren.

 :degroeten:

MO

Ik zit regelmatig rond de 85%. Mijn record is 94%. Hoera voor mij. Maar wat ik wil zeggen: met een goede installatie vallen goede rendementen te behalen. Sommige microbrouwerijen zitten op de 95%. Het gaat allemaal om het filtreren na maischen.

korek

Gefeliciteerd zeg, mooi resultaat. Ik ben benieuwd naar jullie installatie. Zelf heb ik sinds kort (2 1/2 maand) een HERMS, waarmee ik, na wat aanloopprobleemtjes, zeer tevreden ben. Een 'stout' brouwen zit er niet in omdat ik dat niet lekker vind.

Jacques

Citaat van: Caspar op 12-01-2007  19:56 uEen rendement van 85% is wel mogelijk... ik heb wel eens hoger gezien hier.
Zelf kom ik ook niet boven de 68% hoor.

Het ligt er ook aan hoe je het rendement berekent. Daarvoor zijn twee methodes. De taditionele (Europese) methode, waarbij niet gekeken wordt naar het rendement dat je met de gebruikte moutsoorten maximaal kan behalen, en de Amerikaanse methode waarbij dat wel gebeurt. Bij de Amerikaanse methode is in theorie een maximaal rendement mogelijk van 100%. Bij de tradionele methode ben je een hele knappe brouwer als je een rendement haalt van zo'n 78 tot 80%.

Arnoud en Erwin

Beste brouwers,

Wij behalen eigenlijk bij elk brouwsel een hoog rendament! Dit is, denken wij, met name dankzij onze schrootmolen en filter. Wij hebben vrijwel direct een MALTMILL schrootmolen (regelbaar) gekocht. Wel duur, maar een goede investering. Ons filterbed werkt dan ook perfect. Na een keer aftappen hebben we een heldere vloeistof en blijft helder doorlopen tot er niks meer uitkomt! We maken geen gebruik van een hevelfilter, maar van een filterpan.

Arnoud en Erwin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.