Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Boekwit  (gelezen 4671 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Boekwit
« Gepost op: 03-07-2009 09:57 u »
Oorspronkelijk was het plan om een Verboden Vrucht te brouwen met de gist koek van de Yonathan BPA, maar omdat ik nog even wil nadenken over het recept en omdat de Weizen wel heel snel gaat (wat wil je ook met deze hitte), ga ik eerst een witbier brouwen. Dus vanmorgen na het naar de peuterspeelzaal brengen van Daan ging ik even langs bij de natuurvoedingswinkel om tarwevlokken te halen. En wat denk je? De tweede Zutphense tarwecrisis is een feit. Maar er was nog wel precies genoeg spelt, en spelt is een oude tarwesoort, dus dat zal ook wel gaan.

Verder was het idee om in plaats van havervlokken boekweitvlokken te gebruiken, omdat boekweit een heerlijk frisse smaak geeft aan bier (zie Henielma's historische dropbier). Hier het recept:

BrouwHulp recept rapport

Naam bier: Boekwit
Biertype: Witbier

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel ===================================================

Gepland volume: 30 liter
Geplande begindichtheid: 1048 g/l
Gemeten einddichtheid: 1011 g/l
Geplande kleur (Morey): 7 EBC
Geplande bitterheid (BrouwHulp): 13 IBU

==== Maischen =======================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3    3,073    50,0
Speltvlokken                               4    2,151    35,0
Boekweitvlokken                            4    0,922    15,0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 18

Temperaturen       Tijden                          Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam         begin   eind    opwarm  rust   stap type          temperatuur  volume (l)    dikte
Eiwitrust           50     50        0     15    Infusie                 53       27,00         4,39
Beta-amylaserust    62     62       25     40    Directe verwarming       0        0,00         4,39
Alfa-amylaserust    72     72       20     20    Directe verwarming       0       

==== Filteren en spoelen ============================================================================

Spoelwater:             13,84 liter

==== Koken, hop en kruiden ==========================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Amarillo                   9,5            16,0           60         Hopbellen     12,7
Saaz                       4,0            10,0            7         Hopbellen      0,5

Kruiden
Kruid                           hoeveelheid (g)   kooktijd (min)
Koriander                            8,0               5
Verse sinaasappelschillen Valencia  40,0               5

==== Vergisting =====================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          Wyeast 3463 Forbidden Fruit
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Volume gist:             120 ml slurry

Het is de bedoeling om zondag te gaan brouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Boekwit
« Reactie #1 Gepost op: 03-07-2009 10:14 u »

Tsja, moet je maar bij je gildebroeders langsgaan. Sinds de vorige tarwecrisis heb ik altijd tarwevlokken in huis.
Maar misschien leidt dit wel tot mooie nieuwe bieren.

Bert

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 03-07-2009 10:58 u »
Zonde van je amarillo, ik zou een bier als dit brouwen met een hop waar ik van af moest. De hopsmaak zal toch niet opvallen.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 03-07-2009 11:06 u »
Ik vind de Amarillo dermate sinaasappel citrus dat ik em zelfs wel zůnder de schillen zou doen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-07-2009 11:25 u »
Kom, dat kleine beetje proef je echt niet hoor, zeker niet na een uur koken.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 03-07-2009 11:25 u »
Zonde van je amarillo, ik zou een bier als dit brouwen met een hop waar ik van af moest. De hopsmaak zal toch niet opvallen.

Tja, ik heb deze er even in gezet, ik zie zondag wel waarmee ik ga bitterhoppen. Ik geloof dat ik ook nog wat Target heb liggen.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 03-07-2009 14:13 u »
Ik vind spelt wel lekker in bier, bevalt me eigenlijk beter dan tarwe. Alleen jammer dat speltmout zo heel veel duurder is dan de andere mouten.
Valt de prijs van ongemoute spelt mee?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 03-07-2009 14:15 u »
Ik vind spelt wel lekker in bier, bevalt me eigenlijk beter dan tarwe. Alleen jammer dat speltmout zo heel veel duurder is dan de andere mouten.
Valt de prijs van ongemoute spelt mee?

Biologische speltvlokken kosten ongeveer Ä 2,40 per 500 gram. Duur dus, maar je moet wat.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #8 Gepost op: 03-07-2009 19:37 u »
Verder was het idee om in plaats van havervlokken boekweitvlokken te gebruiken, omdat boekweit een heerlijk frisse smaak geeft aan bier (zie Henielma's historische dropbier). Hier het recept:

Ik denk dat de frisse smaak van het Historisch dropbier zeker ook door de toegevoegde gedroogde vlierbloesem komt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 03-07-2009 20:19 u »
Ik denk dat de frisse smaak van het Historisch dropbier zeker ook door de toegevoegde gedroogde vlierbloesem komt.

Nogmaals: ik heb een paar keer gebrouwen met boekweit en steeds een fris smakend bier gehad. En dat waren bieren zonder vlierbloesem...

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-07-2009 20:12 u »
Hij is gebrouwen en staat al volop te gisten (verse gistkoek doet wonderen). Weinig bijzonders te melden, behalve dan dat spelt minder zetmeel bevat dan tarwevlokken, want mijn rendement was een paar punten lager dan normaal. De dichtheid is uitgekomen op 1045 in plaats van de geplande 1048. Verder heel veel eiwitneerslag in de kookketel, ondanks een eiwitrust van 20 minuten en dat betekent toch een dikke liter meer ketelverlies. Jammer, maar toch nog 25 liter in het gistingsvat. Zoals gezegd staat ie nu al te blubben bij 19 graden.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 06-07-2009 09:35 u »
Kostbaar bier lag vanmorgen op de bodem van de gistkast. Kortom: hij staat al over te schuimen. 25 liter bier in een van van 40 liter bij een biertemperatuur van 19 graden. Deze gist heeft er zin in. Jammer van het bier. Ik heb de slang maar even uit het flesje water gehaald en boven een bakje gehangen, zodat het schuim daar in kan lopen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 09-07-2009 21:03 u »
Zojuist heb ik hem overgeheveld en de dichtheid is al gedaald tot 1010. Lekker snelle vergisting dus. Na het overhevelen begon het bier direct met helder trekken, dus waarschijnlijk kan ik al na het weekend het bier op fust zetten. Hij was trouwens nog wel een beetje zwavelig, maar dat zal wel snel wegtrekken. Afgezien van het zwavelige lijkt de smaak wel veelbelovend: lekker fris en niet overdreven kruidig.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-07-2009 22:22 u »
En hij zit op fust, geŽindigd bij 1008 (4,8 vol.% alcohol ongeveer). Ondanks de afwijkende ingrediŽnten lijkt dit bier niet veel anders te smaken dan de andere witbieren die ik heb gebrouwen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-08-2009 21:14 u »
Ondertussen heb ik dit bier op de tap gezet (en de O'Malley Irish Red Ale even geparkeerd). Dit bier fietst er lekker in, zeker als het wat warmer is. Mijn betere helft is er in ieder geval heel blij mee. Ondanks de afwijkende ingrediŽnten smaakt hij niet veel anders dan een origineel witbier. Misschien dat de boekweit het bier iets lichter van smaak maakt (met haver wordt het bier wat romiger, voller). De dosering van koriander en sinaasappelschil is wat mij betreft zo precies goed.

Ik kan helaas niet laten zien hoe hij smaakt, maar wel  hoe hij eruit ziet vers van de tap:

Tags: