Brouwerij de Vijfhoek stelt zich voor

Gestart door Vijfhoek, 02-07-2009 23:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vijfhoek

Ik heb me net aangemeld om te kunnen reageren op de draad over de Brumas BrauEule.

Mijn brouwerij begon in 2006 toen ik mijn eerste extract brouwsel maakte van een "startpakket". Het resultaat was ronduit smerig dankzij de bijgeleverde korrelgist -alleen wist ik dat toen nog niet. Twee "brouwsels" verder had ik eindelijk achterhaald dat de gist een van de bepalende factoren is voor de smaak van bier.

Tijd voor de volgende stap, de aanschaf van een Braumeister. Waarom dit apparaat verklaar ik in de draad over Brumas. Het eerste bier Weizen met Weihenstephan gist lukte bijzonder goed en was ook erg lekker. Helaas was dit bier snel op door de lage opbrengst (59%, slechts 12 l in de gisttank).
Daarna heb ik het recept en maischschema aangepast o.a. om de opbrengst te verhogen tot 70-74%, maar de smaak van het eerste brouwsel heb ik niet meer geevenaard. In oktober volgt een nieuwe poging.
In februari van dit jaar heb ik een trappist gemaakt die goed smaakt, maar wel wat schoonheidsfoutjes heeft.

Omdat ik nog ander hobbies heb en een druk gezin, brouw ik slechts twee keer per jaar in de winter en besteed ik geen tijd aan het knutselen van een installatie. Bij een zo lage brouwfrequentie is het van belang dat elke poging een drinkbaar resultaat oplevert. Aan een brouwdag gaat dan ook een zorgvuldige planning vooraf om op tijd de grondstoffen in huis te hebben.

Het brouwen gebeurt in de garage, het gisten op zolder. Tot nu toe zag ik nog geen reden om een temperatuur-geregelde gisttank aan te schaffen.

Mijn brouwerij heeft ook een Web-site: http://www.bvlkwaliteit.nl/

BertvL

joostdw

Welkom!

Zo als te zien op je website heb je de zaken goed voor elkaar/op een rijtje.
Dit forum herbergt een schat aan informatie en tips. Probeer ook eens het programma van Oscar (et al) "BrouwVisie".

Grt Joost

RobinB

Ha Bert!
Welkom hier.

Zowaar een leeftijdscheck op je site, hahaha! :D

Als je in de garage nog een hoekje vrij hebt voor een goedkope tweedehands koelkast, kan ik dat zeker aanraden!

gr.
Robin

Penners

Bert,

Ook van mij een warm (zeker met deze temperaturen ;D ;D) welkom
Ik ga zo dadelijk jou reactie op de brumas eens door lezen. Ik ben zelf namelijk de trotse bezitter van de Brau eule.

Gr. Fred

Oscar

Citaat van: RobinB op 03-07-2009  10:27 uZowaar een leeftijdscheck op je site, hahaha! :D

Ja lachu... het alternatief waar je terecht komt voor de niet 18-jarigen... ;D ;D

Kleine_Schriek


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.