Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Houd je een zomerstop, of niet?

Ja, in de (warme) zomer brouw ik niet.
26 (27.1%)
Nee, ik brouw gewoon door.
70 (72.9%)

Totaal aantal stemmen: 95

Auteur Topic: Zomerstop  (gelezen 33365 keer)

Offline Cisdevťsser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Re: Zomerstop
« Reactie #50 Gepost op: 11-06-2011 22:42 u »
Nou, een extra koelkast voor gecontroleerde vergisting moet toch wel ergens te plaatsen zijn....deze gebruik ik trouwens ook nog voor de navergisting op fles....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 11-06-2011 22:45 u »
Heb je ruimte voor een speciekuip ?  :)

Dat is een echte ruimtevreter! Daar kun je niets opzetten als je daar een gistvat in hebt staan.

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 12-06-2011 21:12 u »
Ik probeer wat extra te brouwen zodat alle bottel flessen vol zijn als de hitte te hoog is straks.

Voor de rest: Natuurlijk wel een saison. Dat is zulk lekker spul als ie lukt, als je tijd hebt deze zomer en je hebt het nog nooit gemaakt dan is dat toch wel een zomertip voor de lege uurtjes.

In de vriezer ligt nog gist van de vorige zomer, hoewel ik wel van die glycerol erbij gedaan heb is dat toch wel iewat lang voor in de vriezer.
Hopelijk krijg ik em weer aan de praat..

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #53 Gepost op: 12-06-2011 22:31 u »
Ook ik ben nieuw en ga mijn eerste zomer in als hobbybrouwer.
Ik heb een gistkast en 3 koelkasten dus ga ook in de zomer brouwen na het lezen van alle reacties.
Heb vandaag mijn wagen vol geladen met brouwspullen in Beverlo.
En ik begin morgen :brouwen:

Offline peter.gelder

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 12-06-2011 22:35 u »
Ook ik ben nieuw en ga mijn eerste zomer in als hobbybrouwer.
Ik heb een gistkast en 3 koelkasten dus ga ook in de zomer brouwen na het lezen van alle reacties.
Heb vandaag mijn wagen vol geladen met brouwspullen in Beverlo.
En ik begin morgen :brouwen:

Volgeladen? Bij Brouwland kreeg ik 5% korting, terwijl de gemiddelde importeur in Nederland 10% op Brouwland geeft, jammer...

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #55 Gepost op: 12-06-2011 23:34 u »
Zojuist de vooraad bekeken en ik heb van vanalles voldoende op voorraad. Dus dat wordt voorlopig niet brouwen. Niet vanwege de temperatuur of de zomer maar eerst maar eens de reeds gebrouwen bieren opdrinken vordat die minder lekker worden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 12-06-2011 23:55 u »
Volgeladen? Bij Brouwland kreeg ik 5% korting, terwijl de gemiddelde importeur in Nederland 10% op Brouwland geeft, jammer...

Dan mag je mij een lijstje van deze leveranciers geven. 10% korting krijg je echt niet overal.

Offline jtdaling

• Junior lid
  • **
    • Sinds kort te volgend op:
« Reactie #57 Gepost op: 28-07-2011 22:19 u »
Ik brouw eigenlijk juist in de zomer. Nu is de ideale tijd voor Weizen, Tripel, Dubbel, Amber en dat zonder bijverwarmen! De enige beperking die ik in de zomer heb is ruimtegebrek!  :weetniet:

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 29-07-2011 12:17 u »
Ik brouw wanneer ik zin heb. Wat een luxe. Gisteren een wazig blondje gemaakt (wordt niet echt helder denk ik, maar komt tijd komt helderheid?).

Henk

Offline Dieter

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #59 Gepost op: 06-02-2012 09:29 u »
Amaai ,
Ik verschiet eerlijk gezegd wel over de hoeveelheid van mensen die wel doorbrouwen in de zomer.
Ons hebben ze bij hoog en laag wijsgemaakt dat in de zomer brouwen niet aangewezen is omdat er dan veel meer bacteriŽn in de lucht hangen en zo dus ook veel meer kans maakt op infecties?

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
« Reactie #60 Gepost op: 06-02-2012 09:36 u »
Amaai ,
Ik verschiet eerlijk gezegd wel over de hoeveelheid van mensen die wel doorbrouwen in de zomer.
Ons hebben ze bij hoog en laag wijsgemaakt dat in de zomer brouwen niet aangewezen is omdat er dan veel meer bacteriŽn in de lucht hangen en zo dus ook veel meer kans maakt op infectie's?

Stopt een commerciŽle in de zomer?

Offline Dieter

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #61 Gepost op: 06-02-2012 09:47 u »
Stopt een commerciŽle in de zomer?

Maar die commerciŽle heeft wel het juiste en degelijke materiaal. (koelen enz..).
Als je in de winter genoeg volume maakt sluit je dat gevaar toch uit?

Offline BBA

• WHO Wageningen
  • Vol lid
  • Ik brouw al mijn bieren in de Franse stijl
« Reactie #62 Gepost op: 06-02-2012 10:34 u »
Ja, maar in de zomer brouwen is ook gewoon leuk! Net als in de winter overigens, en in de lente en de herfst. Dat hogere infectiegevaar zal vast wel, maar ik ben daar niet zo bang voor. Gewoon schoon en netjes werken, net als altijd.

Nee hoor, geen zomerstop voor mij. Wort terugkoelen gaat prima en daarna de vergisting gewoon in de gistkast.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #63 Gepost op: 06-02-2012 11:30 u »
Zonder goede koeler heb je zomers inderdaad meer kans op infecties.

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #64 Gepost op: 06-02-2012 17:18 u »
Zonder goede koeler heb je zomers inderdaad meer kans op infecties.
Maar wat is meer?
Als je schoon werkt dan is de kans op een besmetting niet zo groot, hoeveel procent van de bieren mislukt? Ik heb er nu 31 gebrouwen en 1 is tegen mijn bedoeling in zuur geworden. Stel dat de kans 1 procent groter zou zijn, dan nog zou er maar 1 zuur geworden zijn.
(gevaarlijke bewering van een niet-statisticus)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #65 Gepost op: 06-02-2012 19:54 u »
Nog nooit een infectie gehad in de zomer, důůr de zomer. Ik brouw gewoon door en merk niks qua infecties, voor wat het waard is... ;)

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #66 Gepost op: 06-02-2012 22:34 u »
Volgens mij heb je zomers gewoon wat meer last van fruitvliegjes e.d. De enige keer dat ik er problemen mee had, was toen ik nog open vergisting toepaste in een emmer met hierover een theedoek gespannen. Op zich geen probleem, maar als je de doek er af haalt, is de open oppervlakte een te grote kans voor heer/mevrouw fruitvlieg om te weerstaan. Het overige bier van dezelfde batch was prima, dit zat keurig onder waterslot.

Als je geen koelmogelijkheden hebt, is het soms wel lastig. Bij 30 ļC  ontwikkelt je bier heus wel niet bedoelde bijsmaken om es wat te noemen. Vandaar dat een vergistingskast wel als onmisbaar geacht wordt.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #67 Gepost op: 06-02-2012 23:29 u »
Nog nooit een infectie gehad in de zomer, důůr de zomer. Ik brouw gewoon door en merk niks qua infecties, voor wat het waard is... ;)

Genoeg... geeft aan dat je een prima brouwer bent en de boel redelijk tot goed onder controle hebt. Brouwers die een brouwstop inlassen in de zomer hebben dat niet en zijn nog onzeker over hun manier van werken, of kunnen niet gecontroleerd vergisten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 06-02-2012 23:55 u »
Genoeg... geeft aan dat je een prima brouwer bent en de boel redelijk tot goed onder controle hebt. Brouwers die een brouwstop inlassen in de zomer hebben dat niet en zijn nog onzeker over hun manier van werken, of kunnen niet gecontroleerd vergisten.

Of dat ze brouwen op een plek waar het in het in de volle zomer te warm is. Op mijn brouwzolder willen de temperaturen flink oplopen. Bij een temperatuur van 30 ļC of hoger zoek ik de verkoeling op.

Tags: