Zomerstop

Gestart door De-Geert, 02-07-2009 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Houd je een zomerstop, of niet?

Ja, in de (warme) zomer brouw ik niet.
26 (27.1%)
Nee, ik brouw gewoon door.
70 (72.9%)

Totaal aantal stemmen: 96

De-Geert

Nu het zo warm is, ben ik wel benieuwd of mensen in de zomer doorbrouwen of niet. Ik vind het wel een dilemma.
Enerzijds is het erg warm, zijn er meer vliegjes en dergelijke, gaat koelen langzamer en moet je de gehele vergisting wel in een koelkast/klimaatkast uitvoeren.

Maar anderzijds heb ik veel meer tijd dan normaal, aangezien ik nog studeer heb ik zo'n 9 weken vakantie.

Al met al ga ik wel brouwen, al doe ik het koelen en bottelen wel in de badkamer aangezien daar eigenlijk nooit vliegjes e.d. zijn.

Jacques

Op mijn brouwzolder is het nu te warm om te brouwen. De koelkast waarin mijn JacBock staat te lageren moet goed zijn best doen.

Dick

Ik heb een zomerstop, maar gebruik deze zomer om de brouwruimte (de garage krijgt o.a. een vloercoating, makkelijker schoonmaken) op te knappen.

Tevens ben ik van zins om mijn installatie een wat vastere plek te geven. de doelstelling om het mijzelf iets wat makkelijker te maken waardoor ik vaker op een avond kan gaan brouwen.

Dick  :brouwen:

JWVG

Ik ga gewoon door, maar brouw alleen lagers. Wel zo makkelijk, want dan kan mijn koelkast op dezelfde temp blijven de hele tijd, en zowel hoofdgisting, nagisting als flesjes om te drinken koel houden. Voor bovengisters is het buiten de koelkast te warm. Van extra infectiegevaar in de zomer (daar hoor je wel eens wat over) is mij nog nooit iets gebleken. Ik brouw lekker buiten, dus het wordt er alleen maar beter op voor mij  :brouwen:

 :degroeten: JW.

Oscar

Ook hier geen zomerstop... te veel lege flesjes die nog gevuld moeten worden... en met dit warme weer, moet je de boel vochtig houden  :lekkerbier:

Wild Chocolate

Voor mij wel een zomerstop, maar niet uit principe of zo. De zomer is voor mijn andere hobby, namelijk de strandwacht. Misschien dat ik later in het seizoen nog een zaterdagje vrijmaak om te brouwen, maar misschien ook niet.

Groet,

Remco

Oscar

Citaat van: Wild Chocolate op 02-07-2009  17:16 ude strandwacht.

Yeah Baywatch.... ;D ;D ;D

Albertus


Zomerstop? Ik ben bang dat ik dan vergeet hoe het moet. ;D

Bert

wilko

Citaat van: Oscar op 02-07-2009  17:28 uYeah Baywatch.... ;D ;D ;D

Babewatch?

 :dansen:
Wilko

EBC

Nee, geen zomerstop omdat het zomer is. Wel vaak wat minder brouwen, omdat andere zaken dan meer aandacht vragen...

Maar ik brouw in de zomer bovengisters, en in de winter ondergisters. Zo gaan de temperatuurbehoeften van het bier met de seizoenen mee. Dat scheelt koelwater en ik hoef de vergisting dan ook alleen maar te koelen en nooit te verwarmen.

Ook is bij mij het traject na koken tot in het gistvat een gesloten systeem, ik maak me dan ook niet druk om vliegjes.

Morgen brouw ik weer, is het al zomer?

Hopmans

Voor mij wel een zomerstop.
Met de CCT is het technisch geen probleem, maar met deze hitte ga ik echt niet in de keuken staan brouwen.
Wel ben ik huiverig om met agar etc te gaan klooien met dit weer.
Ach, ik heb ook helemaal geen zin om uberhaupt wat te doen.
Chillen en zuipen is het enige wat ik doe in de zomer.



 ;)

PS. Ik vergat BBQ-en.


Caspar

Voor mij geen zomerstop, maar ik heb mijn aankomende brouwsel wel een paar weekjes opgeschoven. De reden is dat mijn voorraad gewoon erg groot wordt... ik heb nog 9 kratten (incl ruilbier) plus dat er zondag nog eens 4 kratten pils gebotteld worden. Ik vind het ook lekker om af entoe een commercieel bier te kunnen drinken ;D.

Ik denk dat ik Hoppie's voorbeeld maar ga volgen samenvol.

Muldermans

Met dit warme weer brouw ik even niet, niet omdat het technisch niet mogelijk is, maar ik vind het gewoon nu even te warm. Moet er niet aan denken om nu boven de brouwketel te hangen... totdat het weer weer normale temperaturen bereikt geniet ik van de gemaakte brouwsels...

En in de zomer ben ik meer met de molenhobby bezig ;D

RobinB

Ik stop ook niet, maar doe nu wel mijn bovengisters in de koelkast!
:)

Maar over een paar dagen is het alweer koel, dus no problemo!

Adrie

Als het 30 graden is, stop ik. Wordt het koeler, dan brouw  ik gewoon door, maar in de zomer is de koelcapaciteit beperkt, dus ik brouw minder bier dan in de winter.

Oscar

Citaat van: Adrie op 02-07-2009  20:52 umaar in de zomer is de koelcapaciteit beperkt,

Dat klopt. Maar ach een bovengister enten bij 23°C en dan meteen de koelkast in, dat kan prima volgens mij... :brouwen:

Adrie

Citaat van: Oscar op 02-07-2009  20:56 uDat klopt. Maar ach een bovengister enten bij 23°C en dan meteen de koelkast in, dat kan prima volgens mij... :brouwen:

Dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik maar 1 koelkast tot mijn beschikking heb voor de hoofdvergisting en de lagering.

joostdw

Heb zojuist de UT200 thermostaat binnen en een koelkastje op de kop getikt. Ga dus eens beginnen aan mijn eerste ondergister. En jawel. Een dezer weken.  :dansen:
Zondag voor het eerst kaasmaken. Daar gaat de "klimaatkast" dus eerst voor gebruikt worden.
Weet iemand of ik de koelkast na de kaas extra moet reinigen/desinfecteren voor ik bier erin laat vergisten ?

Grt Joost

RobinB

Licht er een beetje aan wat voor kaas je gaat maken?
Sowieso is goed schoonhouden een goed idee ;)

joostdw

Citaat van: RobinB op 02-07-2009  21:35 uLicht er een beetje aan wat voor kaas je gaat maken?
Sowieso is goed schoonhouden een goed idee ;)

Het wordt een doodgewone edammer. Om te beginnen.

De-Geert

Je bier zit toch in een gesloten vat in de koelkast, lijkt me geen probleem.

William

Citaat van: joostdw op 02-07-2009  21:36 uHet wordt een doodgewone edammer. Om te beginnen.

Het grootste probleem bij kaas is schimmel in/op de korst. Dit krijg je vooral vanwege de iets hogere luchtvochtigheid en het gebruik van houten planken. Die luchtvochtigheid zal bij jouw wel meevallen (dus de kaas zal ook wel een beetje droog worden, vooral als je een één of twee kilo kaasjes maakt  ;) ).
Om schimmel te voorkomen kun je het kaasoppervlak regelmatig schoonmaken met een water en een beetje azijn.

Voor de rest geen problemen in relatie tot bier.

joostdw

Bedankt voor jullie reacties!!

Grt Joost

hans100w

Ik heb ooit eens tijdens een hittegolf gebrouwen, hittegolfwitbier, zo heb ik hem ook genoemd. Bij 30 graden in de garage. Er zijn wel wat zweetdruppels in de maischketel gevallen, maar hij was erg lekker en met die aanhoudende hitte ook snel weer op.

EDIT Toen had ik al een vrieskast met UT100, dus vergisting is op lagere temperatuur gedaan.

MO

Ik brouw altijd door in de zomer. Niets zomerstop, je bent brouwer of niet.

EBC

Misschien kunnen juli en augustus dan de Saisonmaanden worden? Naar het schijnt is 30 ºC geen probleem voor de gist. Ik ga het morgen in ieder geval proberen, de Saison van Henielma heeft mij aangestoken.

Nu zal ik niet op 30 ºC gaan vergisten, ik denk twee dagen op 23 ºC en dan langzaam laten gaan. Verwarmen doe ik niet, dus waar ze eindigt zal afhangen van de temperatuur in de garage...

In ieder geval hoeven hoge temperaturen geen probleem te zijn, als je je bier er maar op uitkiest. En we kunnen dan in het najaar een Saison proeverij doen...

Frank Ramon

Als de Saison rijp is kom ze eens proeven!
Veel brouwgenot morgen!

EBC

Citaat van: Frank Ramon op 02-07-2009  23:37 uAls de Saison rijp is kom ze eens proeven!
Veel brouwgenot morgen!

Ge zijt welkom.

Overigens ga ik een hopstop inlassen na vandaag. Mijn hop is op en ik ga niet meer brouwen totdat mijn eigen oogst rijp is.

EBC

Vandaag gebrouwen, hoog zomer, buiten 30 ºC. Het leidingwater hier is 21 ºC. Mijn Therminator krijgt het wort op 22 ºC, maar dat kost wel water... gecontroleerde gekoelde vergisting is een must.

Booz

Citaat van: Wild Chocolate op 02-07-2009  17:16 u... De zomer is voor mijn andere hobby, namelijk de strandwacht....

Strandwacht vanuit KNBRD?

Edwin

JWVG

Citaat van: EBC op 03-07-2009  19:51 uVandaag gebrouwen, hoog zomer, buiten 30 ºC. Het leidingwater hier is 21 ºC. Mijn Therminator krijgt het wort op 22 ºC, maar dat kost wel water... gecontroleerde gekoelde vergisting is een must.

Oei, dat zit op het randje. Ik hoop dat je een mooie Belgische gist hebt die op deze temperatuur mooie dingen kan creeeren!

Heb je ooit overwogen om een put te slaan bij je huis? Dan heb je volop koelerwater. Heeft Martin ook laten doen, volgens mij. Met zo'n Therminator zou dat de kosten wel eens waard kunnen zijn, als die zo veel water gebruikt in de zomer.

 :degroeten: JW.

Kruimeltje

Ik heb vorig jaar ook een buisje in de grond laten spuiten. Kosten inclusief pomp € 300,-. Werkt erg goed.

MO

Altijd water van 11 °C, best handig bij zomer-brouwsels.

EBC

Ik heb ook nog een tank met 10 m3 regenwater. Het is er nog niet van gekomen, maar dat probeer ik de volgende keer eens. Ik zal dat water trouwens eens temperatuur meten...

Verder wordt het een saison, met Wyeast 3724, dus die kan wel wat hebben. Ik vergist nu op 23 ºC. Over een dag of twee, als ze in begint te zakken, laat ik de koeling los en mag ze omhoog.

JWVG

Ah, dan heb je geen enkel probleem. Die gist wordt pas lekker boven de 45 ºC!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: EBC op 04-07-2009  18:19 uVerder wordt het een saison, met Wyeast 3724, dus die kan wel wat hebben.

Wat zit je dan te mekkeren over koelen. Man je moet bijverwarmen. Inzaaien bij 25°C en deze op 27-29 houden anders ben je over een jaar nog met dit bier bezig... ;D ;D

EBC

Ik heb mijn starter op 23 ºC laten draaien en die smaakte al naar saison. Ik maak starters met wort van een vorig brouwsel, eigenlijk gewoon bier dus...

Die hoge temperaturen? Nergens voor nodig. Dupont doet dat alleen maar omdat ze capaciteitsgebrek hebben.

Allez, we zullen zien en ik ben natuurlijk altijd dwars.  ;D

Enne, nou ja, wat is koelen. Mijn 'koelwater' is ingesteld op 22 ºC. Mijn koelwater is maar net 1 ºC kouder dan mijn vergistende bier.

Ik verwacht dat dit bier over 3 dagen volledig is uitgegist. We zullen zien of ook bij mij de traagheid zal insluipen. Ik hou jullie op de hoogte. Ach, ik heb de tijd tot dat de hopoogst binnen is  :D, dan pas weer brouwen.

Jacques

Citaat van: EBC op 04-07-2009  23:53 uIk hou jullie op de hoogte.

Is het misschien geen idee om een aparte draad te starten? Dat maakt het terugzoeken een stuk makkelijker.
(En het forum wat overzichtelijker).

Eduard

Er wordt hier vrolijk doorgebrouwen. Al was het alleen al omdat het bier op is, en omdat daardoor de tapkoelkast vrijkwam voor het vergisten van pils. Van deze gelegenheid heb ik vlak voor mijn zomervakantie gebruik gemaakt door een pils te brouwen. Na 3,5 week was het mooi uitgegist en geklaard zodat op de dag van het overhevelen naar biervat al van het bier genoten kon worden.  :biersmile:

Nu is dan alleen de tapkoelkast weer in gebruik voor tapbier, maar het weer is zodanig verslechterd dat hier zonder problemen ale op kamertemperatuur gebrouwen kan worden.

Oscar

Zo deze weer even naar boven toveren. Ondertussen zijn weer nieuwe forummers bij gekomen.
Dus :

Wat gaan jullie deze zomer doen? Stoppen vanwege de warmte (of andere reden) of gewoon door brouwen?

Ik brouw nog gewoon door, juist in het seizoen dat het weer om het meeste bier vraagt ga je toch niet je productie stoppen?  :brouwen:

Rowan Huigen

Ik brouw lekker door.
Heb een geweldige gecontroleerde gistkast.  >:D



jelle

Vorige week een dubbel gebrouwen en maandag werd er op de zelfde gist nog een tripel gestort.
En dan in de vakantie een IPA.

groet Jelle

dennis

De zomerse temperaturen probeer ik te gebruiken voor twee saisons.

Bert Brouwer

Ik brouw ook gewoon door. In huis is het gelukkig altijd redelijk koel, dus dat gaat goedkomen.

Maarten_L

Ik ga een mooie/simpele gistkast maken voor de zomer...

Lekker wat witbiertjes maken en Belgische speciale doordrinkers... Oh ja en een chouffe (ben gist aan het jatten van Dennis:-)

Maarten

dennis

Citaat van: Maarten_L op 11-06-2011  12:27 ulekker wat witbiertjes maken en Belgische speciale doordrinkers.. oh ja en een chouffe (ben gist aan het jatten van Dennis:-)
Nou wordt ie mooi! ;)

Kleine_Schriek

Juist in de zomer moet ik meer brouwen. Het gaat dan altijd harder dan ik dacht en mijn voorraden gaan er te snel door dan.  :biersmile: Dus juist een versnelling hoger tijdens de zomer. Natuurlijk in de vergistingskoelkast, anders zou het niet kunnen....

Adrie

Ik brouw meestal ook gewoon door, helemaal nu sinds ik temperatuurgecontroleerd vergist. Binnenkort een IPA en op de gistkoek daarvan een RIS.

Monkey

CiteerOndertussen zijn weer nieuwe forummers bij gekomen.
Dus : Wat gaan jullie deze zomer doen?

Hoi Oscar,

Leuk dat je dit vraagt en deze draad ophaalt, want ik had net bedacht eens op het forum op te zoeken hoe andere hobbybrouwers dit doen. Ik heb nog geen koelkast staan voor gecontroleerde vergisting, heb er niet echt de ruimte voor. De kleine doucheruimte die ik gebruik komt toch wel boven de 20 ºC. Ik ben dus aan het twijfelen wanneer ik aan mijn derde brouwsel zal beginnen. Nu staan er de drie kratten Sterke Blonde II en een 10 L fles peterseliewijn.

Oscar

Citaat van: Monkey op 11-06-2011  22:29 uIk heb nog geen koelkast staan voor gecontroleerde vergisting, heb er niet echt de ruimte voor.

Heb je ruimte voor een speciekuip ?  :)

Cisdevésser

Nou, een extra koelkast voor gecontroleerde vergisting moet toch wel ergens te plaatsen zijn....deze gebruik ik trouwens ook nog voor de navergisting op fles....

Jacques

Citaat van: Oscar op 11-06-2011  22:37 uHeb je ruimte voor een speciekuip ?  :)

Dat is een echte ruimtevreter! Daar kun je niets opzetten als je daar een gistvat in hebt staan.

SeekingBeer

Ik probeer wat extra te brouwen zodat alle bottel flessen vol zijn als de hitte te hoog is straks.

Voor de rest: Natuurlijk wel een saison. Dat is zulk lekker spul als ie lukt, als je tijd hebt deze zomer en je hebt het nog nooit gemaakt dan is dat toch wel een zomertip voor de lege uurtjes.

In de vriezer ligt nog gist van de vorige zomer, hoewel ik wel van die glycerol erbij gedaan heb is dat toch wel iewat lang voor in de vriezer.
Hopelijk krijg ik em weer aan de praat..

orangeloo

Ook ik ben nieuw en ga mijn eerste zomer in als hobbybrouwer.
Ik heb een gistkast en 3 koelkasten dus ga ook in de zomer brouwen na het lezen van alle reacties.
Heb vandaag mijn wagen vol geladen met brouwspullen in Beverlo.
En ik begin morgen :brouwen:

peter.gelder

Citaat van: orangeloo op 12-06-2011  22:31 uOok ik ben nieuw en ga mijn eerste zomer in als hobbybrouwer.
Ik heb een gistkast en 3 koelkasten dus ga ook in de zomer brouwen na het lezen van alle reacties.
Heb vandaag mijn wagen vol geladen met brouwspullen in Beverlo.
En ik begin morgen :brouwen:

Volgeladen? Bij Brouwland kreeg ik 5% korting, terwijl de gemiddelde importeur in Nederland 10% op Brouwland geeft, jammer...

Henielma

Zojuist de vooraad bekeken en ik heb van vanalles voldoende op voorraad. Dus dat wordt voorlopig niet brouwen. Niet vanwege de temperatuur of de zomer maar eerst maar eens de reeds gebrouwen bieren opdrinken vordat die minder lekker worden.

Jacques

Citaat van: peter.gelder op 12-06-2011  22:35 uVolgeladen? Bij Brouwland kreeg ik 5% korting, terwijl de gemiddelde importeur in Nederland 10% op Brouwland geeft, jammer...

Dan mag je mij een lijstje van deze leveranciers geven. 10% korting krijg je echt niet overal.

jtdaling

Ik brouw eigenlijk juist in de zomer. Nu is de ideale tijd voor Weizen, Tripel, Dubbel, Amber en dat zonder bijverwarmen! De enige beperking die ik in de zomer heb is ruimtegebrek!  :weetniet:

BierHenk

Ik brouw wanneer ik zin heb. Wat een luxe. Gisteren een wazig blondje gemaakt (wordt niet echt helder denk ik, maar komt tijd komt helderheid?).

Henk

Dieter

Amaai ,
Ik verschiet eerlijk gezegd wel over de hoeveelheid van mensen die wel doorbrouwen in de zomer.
Ons hebben ze bij hoog en laag wijsgemaakt dat in de zomer brouwen niet aangewezen is omdat er dan veel meer bacteriën in de lucht hangen en zo dus ook veel meer kans maakt op infecties?

Ronald_

Citaat van: Dieter op 06-02-2012  09:29 uAmaai ,
Ik verschiet eerlijk gezegd wel over de hoeveelheid van mensen die wel doorbrouwen in de zomer.
Ons hebben ze bij hoog en laag wijsgemaakt dat in de zomer brouwen niet aangewezen is omdat er dan veel meer bacteriën in de lucht hangen en zo dus ook veel meer kans maakt op infectie's?

Stopt een commerciële in de zomer?

Dieter

Citaat van: Ronald_ op 06-02-2012  09:36 uStopt een commerciële in de zomer?

Maar die commerciële heeft wel het juiste en degelijke materiaal. (koelen enz..).
Als je in de winter genoeg volume maakt sluit je dat gevaar toch uit?

BBA

Ja, maar in de zomer brouwen is ook gewoon leuk! Net als in de winter overigens, en in de lente en de herfst. Dat hogere infectiegevaar zal vast wel, maar ik ben daar niet zo bang voor. Gewoon schoon en netjes werken, net als altijd.
 
Nee hoor, geen zomerstop voor mij. Wort terugkoelen gaat prima en daarna de vergisting gewoon in de gistkast.

MO

Zonder goede koeler heb je zomers inderdaad meer kans op infecties.

dennis

Citaat van: MO op 06-02-2012  11:30 uZonder goede koeler heb je zomers inderdaad meer kans op infecties.
Maar wat is meer?
Als je schoon werkt dan is de kans op een besmetting niet zo groot, hoeveel procent van de bieren mislukt? Ik heb er nu 31 gebrouwen en 1 is tegen mijn bedoeling in zuur geworden. Stel dat de kans 1 procent groter zou zijn, dan nog zou er maar 1 zuur geworden zijn.
(gevaarlijke bewering van een niet-statisticus)

RobinB

Nog nooit een infectie gehad in de zomer, dóór de zomer. Ik brouw gewoon door en merk niks qua infecties, voor wat het waard is... ;)

Herman

Volgens mij heb je zomers gewoon wat meer last van fruitvliegjes e.d. De enige keer dat ik er problemen mee had, was toen ik nog open vergisting toepaste in een emmer met hierover een theedoek gespannen. Op zich geen probleem, maar als je de doek er af haalt, is de open oppervlakte een te grote kans voor heer/mevrouw fruitvlieg om te weerstaan. Het overige bier van dezelfde batch was prima, dit zat keurig onder waterslot.

Als je geen koelmogelijkheden hebt, is het soms wel lastig. Bij 30 ºC  ontwikkelt je bier heus wel niet bedoelde bijsmaken om es wat te noemen. Vandaar dat een vergistingskast wel als onmisbaar geacht wordt.

Oscar

Citaat van: RobinB op 06-02-2012  19:54 uNog nooit een infectie gehad in de zomer, dóór de zomer. Ik brouw gewoon door en merk niks qua infecties, voor wat het waard is... ;)

Genoeg... geeft aan dat je een prima brouwer bent en de boel redelijk tot goed onder controle hebt. Brouwers die een brouwstop inlassen in de zomer hebben dat niet en zijn nog onzeker over hun manier van werken, of kunnen niet gecontroleerd vergisten.

Jacques

Citaat van: Oscar op 06-02-2012  23:29 uGenoeg... geeft aan dat je een prima brouwer bent en de boel redelijk tot goed onder controle hebt. Brouwers die een brouwstop inlassen in de zomer hebben dat niet en zijn nog onzeker over hun manier van werken, of kunnen niet gecontroleerd vergisten.

Of dat ze brouwen op een plek waar het in het in de volle zomer te warm is. Op mijn brouwzolder willen de temperaturen flink oplopen. Bij een temperatuur van 30 ºC of hoger zoek ik de verkoeling op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.