Ko's Herms

Gestart door Ko, 29-06-2009 12:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Beste B(r)ouwers,

Vorige week zondag heb ik het mooie Zuid-Limburg een HERMS installatie in aanbouw over kunnen nemen. Er moeten nog verschillende dingen aan gebeuren en verbeterd worden. Middels deze draad zou ik graag jullie mening willen hebben op de beslissingen die ik hierover ga nemen. Helaas staat het apparaat bij mijn ouders in de schuur, daar ik als student niet echt ruimte heb voor een dergelijke installatie op mijn kamertje.

Ik heb nog geen foto's van de huidige installatie gemaakt, maar deze zal ik dit weekeinde gaan posten in deze draad. In de installatie zoals ik hem gekocht heb staan 3 gamellen naast elkaar gemonteerd op een ijzeren frame. Het wort zou dan met 2 pompen gepompt moeten worden. In de installatie is gewerkt met vaste koperen leidingen.

Nu wil ik eigenwijs als ik ben ook wat aanpassingen doen aan de installatie. De opstelling wil ik gaan veranderen vergelijkbaar met Adrie's Herms. Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik de vaste leidingen blijf behouden, dit omdat deze niet schoon te maken zijn wat agressievere middelen. In het beste (en duurste) geval zou ik zelfs de koperen warmtewisselaar in de HLT en de kranen en koppelingen willen vervangen door RVS varianten. Maar als iemand hier me kan overtuigen dat koper net zo goed schoongemaakt kan worden als RVS dan hoor ik het graag.

Omdat ik toevallig tegen deze installatie aanliep had ik al enkele onderdelen voor een te bouwen HERMS gekocht, ik heb daarom ook een grote RVS kookketel met een dikke bodem. Wat raden jullie mij aan om te gebruiken, mijn bestaande RVS kookketel of de gamellen met weliswaar een dunnere bodem, maar wel met een warmtemantel waardoor ik efficiënter kan stoken.

In de installatie zit ook een hele grote oude warmtewisselaar uit een CV installatie, wanneer kan ik zo'n warmtewisselaar gebruiken. Ik kan er namelijk niet inkijken hoe schoon deze is, maar hij heeft wel een behoorlijk vermogen is mij verteld en dus ideaal om te gebruiken om wort terug te koelen.

Ik weet dat dit een hele lap tekst is die misschien niet overal even duidelijk is, maar ik hoop toch dat er iemand (of meerdere iemanden :P) zijn visie hierover kan geven. Als mensen het interessant vinden wil ik best mijn vorderingen mbt deze HERMS in deze draad blijven toelichten.

Alvast bedankt,

gr. Ko

De-Geert

Hey Ko!
Gefeliciteerd met je Herms. Ik kan je niet adviseren, maar ben wel erg benieuwd naar foto's en vorderingen.

Albertus

Citaat van: Ko op 29-06-2009  12:38 uIn de installatie zit ook een hele grote oude warmtewisselaar uit een CV installatie, wanneer kan ik zo'n warmtewisselaar gebruiken. Ik kan er namelijk niet inkijken hoe schoon deze is, maar hij heeft wel een behoorlijk vermogen is mij verteld en dus ideaal om te gebruiken om wort terug te koelen.

Kijk hier eens voor het schoonmaken en houden van een platenkoeler.

Bert


Ko

Citaat van: Albertus op 29-06-2009  13:04 uKijk hier eens voor het schoonmaken en houden van een platenkoeler.

Bert

Deze link kende ik wel, maar ik was benieuwd of ik er achter kan komen of de warmtewisselaar (geen platenkoeler overigens) al redelijk schoon is, en wanneer deze schoon is. Het is namelijk een behoorlijke jongen die zo ver ik weet niet open geschroefd kan worden en waarvan ik dus niet kan zien hoe het er nu bij dit beestje voor staat. Dat is natuurlijk het nadeel van een bestaande installatie kopen, je weet nooit wat je nou precies hebt gekocht.

gr. Ko

RobinB

Ha Ko!
Wat je kan doen is wat Bert ook al eens gedaan heeft:
Goed rondpompen in beide richtingen (belangrijk) met hete loog (let op voor je ogen enz).
Als je dat dan opvangt kan je zien of het veel opgeleverd heeft aan vuil.
Indien ja: doorgaan tot schoon
indien nee: dan is hij zo schoon als mogelijk.

dennis

Hey Ko!  Gefeliciteerd, leuk joh.  :elifant:

Als ik het zo hoor ben jij eerder aan het brouwen in een herms dan ik.  Zitten er twee pompen bij?
Tips heb ik niet voor je, ik probeer om koper en een platenkoeler te vermijden en dat lijkt te lukken (al kost het tijd   :bokser: )

Ko

Dennis, ik probeer ook zo veel mogelijk koper te vermijden, maar omdat mijn installatie al een mooie koperen spiraal heeft vind ik het wel een beetje zonde om hier duur RVS voor te kopen. Want bv die slangen die jij had zullen naar alle waarschijnlijkheid wel buiten mijn budget liggen. Ik denk dat ik begin in koper en als het goed bevalt steeds meer vervangen door RVS.

Er zitten twee pompen bij, één iwaki md-20 en een grote March pomp, maar die laatste is volgens mij in een foto lab gebruikt, dus daarvoor moet ik nog een nieuw pomphuis kopen. Ik heb al op morebeer.com gekeken en daar staan ze al op. maar als iemand weet waar ik ze hier in de regio (Europa) kan vinden dan is dat helemaal geweldig.

gr. Ko

dennis

Hele volksstammen brouwen met koper dus dat moet gewoon kunnen, nu is het alleen wat lastiger omdat je niet weet hoe goed je voorganger hem schoongemaakt heeft.
Als je het uiteindelijk toch niet vertrouwd, desmar heeft mijn warmte wissel spiralen gemaakt, niet te duur.  Als ik die website zie dan kunnen zo'n beetje alles wat je nodig hebt.

DP

Hallo Ko, samenvol

Ik ben tevereden over het koper dat ik gebruik, schoonmaken gaat prima.
Als je de opstelling naast elkaar zou laten zoals ik dat heb kan je ook met één pomp volstaan,
je hebt er geen twee nodig als je een bypass maakt. dwz zorg dat alle slangen aan de voorzijde
gemonteerd zitten, en verbind ze aan de achterzijde met elkaar, op deze manier kan je met één pomp
van elke ketel naar elke ketel pompen.
zie foto, als je meer info wil laat het maar weten.


Groet, DP :degroeten:

Ko

Citaat van: DP op 30-06-2009  08:27 uHallo Ko, samenvol

Ik ben tevereden over het koper dat ik gebruik, schoonmaken gaat prima.
Als je de opstelling naast elkaar zou laten zoals ik dat heb kan je ook met één pomp volstaan,
je hebt er geen twee nodig als je een bypass maakt. dwz zorg dat alle slangen aan de voorzijde
gemonteerd zitten, en verbind ze aan de achterzijde met elkaar, op deze manier kan je met één pomp
van elke ketel naar elke ketel pompen.
zie foto, als je meer info wil laat het maar weten.


Groet, DP :degroeten:

DP,

Schitterende installatie heb je zeg, daar zal de mijne nooit aan kunnen tippen. Hoe bedoel je dat met die bypass? Want als je alle ketels naast elkaar hebt staan dan heb je toch tijdens het spoelen 2 pompen nodig. Één om het wort naar de kookketel te krijgen en één om het spoelwater bovenop de maisch te pompen.

Dennis,
Zou je een indicatie kunnen en willen geven wat bijvoorbeeld zo'n rvs spiraal van desmar jou gekost heeft? Want wat voor de één niet duur is, is voor de andere een hele uitgave :D

Alvast bedankt voor alle feedback,

gr. Ko

RobinB

Ha Ko!
Zoals je misschien gezien hebt, heb ik ook een gamellen HERMS met de standaadr A3/Mo/enz opstelling.
Voordeel hiervan is dat je inderdaad met 1 pomp kan spoelen terwijl je filtert.

Als je aan Batch-sparging doet, hoeft dit weer niet omdat je dan eerst alles uit de maischketel pompt (en filterbed droog laat vallen) waarna je gaat spoelen.
Mogelijk levert dit een beter rendement? Maar ook weer kans op oxidatie...

Hier nog een schema van mijn HERMS:


Zie hier voor details

Albertus


Bij het brouwen met mijn HERMS gebruik ik twee pompen.

Eén om het wort via de warmtewisselaar in de warmwaterketel rond te pompen, deze pomp gebruik ik daarna om het wort naar de kookketel te verplaatsen.

De andere pomp laat het warmwater in de warmwaterketel circuleren, daardoor stijgt het rendement van de warmtewisselaar aanzienlijk en is het ook makkelijker de temperatuur stabiel te houden. Daarna gebruik ik deze pomp om tijdens het spoelen het warme water naar de maischketel te pompen.

Foto's van mijn installatie vind je hier.

Bert

Ko

Mijn opstelling wil ik ook baseren op de standaar a3/mo etc opstelling. Nu heb ik wel een vraag, weet iemand waar ik RVS knietjes, leiding en knelkoppelingen kan vinden (en of deze bestaan) en wat deze kosten? Misschien dat ik de koperen koppelingen die nu door de gamellen voeren wil vervangen door zo'n weldless be gone die ze ook bij Brouwland verkopen. En zo min mogelijk met vaste leidingen werken maar met slangen. Kraantjes zou ik ook het liefst zien in de vorm van die drie delige RVS kogelkranen.

Natuurlijk heeft deze installatie me al enkele duiten gekost, dus ik denk dat ik eerst dit eens aan de praat ga proberen te krijgen en als ik uitgestudeerd ben en een echte baan heb ik wat duurdere onderdelen ga kopen.

Het leuke aan deze installatie is wel dat er twee gasblokken op gemonteerd zijn met twee behoorlijke CV branders. Ook heb ik 2 pid controllers erbij + 2 thermokoppels waardoor ik heel eenvoudig mijn maischtemperatuur kan sturen. Ik ben benieuwd of het net zo makkelijk werkt in de praktijk als dat het theoretisch werkt.

Ik heb er overigens ook een schitterende moutmolen bij gekocht die op krachtstroom werkt, dus dat wordt opletten voor de vingertjes :D

Albertus


Zoals je op de foto kon zien gebruik ik alleen slang en geen vaste leidingen. Voordeel hiervan vind ik het gemak met schoonmaken en de eenvoud. Alleen op de ketels zelf zit een kraan (op de maisch- en de kookketel een driedelige rvs, op de warmwaterketel een "gewone" kogelkraan). De koppelingen zijn van rvs.
Met zo'n simpel concept heb je wel meer werk tijdens het brouwen. Je kunt niet even een paar kraantjes omzetten, je moet ook de slangen verplaatsen. Het is een persoonlijke keuze.

Bert

Adrie

Ik heb ook bewust voor slangen gekozen vanwege het schoonmaken. Als je de ketels kunt loskoppelen, vergemakkelijkt dat het schoonmaken van de ketels zelf. Daarnaast zie je of slangen schoon zijn of niet en als ze echt heel smerig zijn, kun je ze gemakkelijk vervangen. Slangen zijn immers een stuk goedkoper dan koperleidingen. Mijn heetwatertank gebruik ik soms als bottelvat, dus dat moet deze ook los kunnen. En als je ervoor kiest, zoals ik, om twee ketels op elkaar te zetten, dan spreekt het voor zich dat alles los gekoppeld moet kunnen worden.

Daarnaast kun je als je dat wilt gemakkelijk nog eens een keer op een andere locatie (demonstratie)brouwen. Dat wordt toch wat lastiger met een opstelling waarin alles aan elkaar vast zit, of je moet een onderstel op wielen maken die in een aanhangwagen past.

RobinB

Bij mij is ook alles verbonden met siliconnenslangen in verband met het schoonmaken.
Ik heb alleen een schakelbord gemaakt, om geen slangen los/vast te hoeven klikken tijdens het brouwproces.

Citaat van: Adrie op 30-06-2009  10:43 uSlangen zijn immers een stuk goedkoper dan koperleidingen.

Per meter is koper volgens mij niet eens zoveel duurder dan siliconenslang? (als het al duurder is?)

Ko

Citaat van: RobinB op 30-06-2009  12:02 uPer meter is koper volgens mij niet eens zoveel duurder dan siliconenslang? (als het al duurder is?)

Maar ik denk dat een fatsoenlijke (RVS  :brouwen: ) aansluiting het toch weer duurder maakt dan koper, of niet? Ik zat net ook op een site te kijken hoeveel RVS leidingen kosten. Dit valt nog niet tegen, maar er zijn zeker geen knelkoppelingen voor RVS oid waardoor er toch weer duur gelast moet worden en een gehele RVS installatie niet te betalen blijft.

gr. Ko

EBC

Ko, een HERMS is natuurlijk leuk, maar heb je al een manier om temperatuurgecontroleerd te vergisten?

Adrie

Citaat van: EBC op 30-06-2009  15:09 uKo, een HERMS is natuurlijk leuk, maar heb je al een manier om temperatuurgecontroleerd te vergisten?

Dat is natuurlijk een uitstekend punt van EBC. Je kunt beter eerst investeren in een goede vergisting dan in een HERMS, omdat een HERMS geen kwalitatief beter bier oplevert in vergelijking met een eenvoudige pan op het fornuis, maar temperatuurgecontroleerd vergisten zeer zeker wel in vergelijking met niet temperatuurgecontroleerd vergisten. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je voldoende actieve gist toevoegt, en dat betekent investeren in een beluchtingspompje, een rvs bruissteentje en het liefst ook een magneetroerder.

En een HERMS met uitsluitend rvs levert al helemaal geen kwaliteitsverbetering op ten opzichte van een HERMS met koperen onderdelen. Met andere woorden: denk goed na over welke investering per euro de grootste kwaliteitsverbetering van je bier oplevert.

Ko

Citaat van: EBC op 30-06-2009  15:09 uKo, een HERMS is natuurlijk leuk, maar heb je al een manier om temperatuurgecontroleerd te vergisten?

Ik heb al een tijdje een koelkast met een UT-100, dus dat zit wel snor :D

Overigens, die HERMS was een "offer I could'nt refuse",  vandaar nu de (misschien iets te vroege) investering.

Citaat van: Adrie op 30-06-2009  15:33 uDat is natuurlijk een uitstekend punt van EBC. Je kunt beter eerst investeren in een goede vergisting dan in een HERMS, omdat een HERMS geen kwalitatief beter bier oplevert in vergelijking met een eenvoudige pan op het fornuis, maar temperatuurgecontroleerd vergisten zeer zeker wel in vergelijking met niet temperatuurgecontroleerd vergisten. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je voldoende actieve gist toevoegt, en dat betekent investeren in een beluchtingspompje, een rvs bruissteentje en het liefst ook een magneetroerder.

En een HERMS met uitsluitend rvs levert al helemaal geen kwaliteitsverbetering op ten opzichte van een HERMS met koperen onderdelen. Met andere woorden: denk goed na over welke investering per euro de grootste kwaliteitsverbetering van je bier oplevert.

Ben ik het volledig mee eens, maar daarom vroeg ik mij gewoon af wat de meerkosten waren voor RVS waren. Je zult toch altijd moeten blijven dromen, niet?

Ik ben er eigenlijk wel uit dat ik sommige vaste leidingen ga vervangen door een slang, maar de koperen onderdelen die er nu nog op zitten laat ik lekker zitten.

gr. Ko

dennis

Zie dit bericht voor mijn warmtewisselaar spiralen.

Emile

Citaat van: EBC op 30-06-2009  15:09 uKo, een HERMS is natuurlijk leuk, maar heb je al een manier om temperatuurgecontroleerd te vergisten?
Heren, kom op! We overdrijven een beetje. Niemand van ons is begonnen met een klimaatkast, alvorens te gaan brouwen. Dat een klimaatkast belangrijk is en, zeker op dit forum, de laatste tijd flink in de belangstelling staat, wil nog niet zeggen dat iemand eerst een klimaatkast moet hebben, alvorens een brouwinstallatie aangeschaft kan worden.

De-Geert

Ko kon al brouwen, dus het is niet zo dat'ie nog niets had. Is toch een verschil. Maar dus ook al een klimaatkast.  :duimop:

Adrie

Citaat van: Emile op 30-06-2009  20:19 uHeren, kom op! We overdrijven een beetje. Niemand van ons is begonnen met een klimaatkast, alvorens te gaan brouwen. Dat een klimaatkast belangrijk is en, zeker op dit forum, de laatste tijd flink in de belangstelling staat, wil nog niet zeggen dat iemand eerst een klimaatkast moet hebben, alvorens een brouwinstallatie aangeschaft kan worden.

Het gaat niet om het aanschaffen van een brouwinstallatie, maar om het zo goed mogelijk besteden van je schaarse eurootjes. Goed gistmanagement en een temperatuurgecontroleerde vergisting geven, naar mijn ervaring, een veel grotere verbetering van je bieren op dan een HERMS. We geven gewoon een goedbedoelde tip: ga je investeren, doe dat dan eerst in een klimaatkast. Wat is daar nou mis mee?

RobinB

Citaat van: Emile op 30-06-2009  20:19 uHeren, kom op! We overdrijven een beetje. Niemand van ons is begonnen met een klimaatkast, alvorens te gaan brouwen.
Dat een klimaatkast belangrijk is, wil nog niet zeggen dat iemand eerst een klimaatkast moet hebben, alvorens een brouwinstallatie aangeschaft kan worden.

Maar misschien is dat wel de betere volgorde?
Het kost relatief weinig:
Tafelmodel koelkast ca € 50
UT200 ca € 50

Die € 100 leveren meer kwaliteit dan overgaan van een pan naar een HERMS...
Terwijl dan al snel véél meer kost dan € 100
Om van een walsenmolen nog maar te zwijgen...

Het is natuurlijk wel zo dat "men" pas vrij laat op die vergistingstoer is gegaan en eerst vooral focuste op de installatie.
Ik weet, uit mijn ervaring met mijn 2 "installaties", dat de brouwsels uit de HERMS niet kwalitatief beter zijn dan die uit mijn pannetje...

Dus als je mij vraagt waar éérst in te investeren, doe dan die koelkast + UT200!

[edit] ik zie dat Adrie veel sneller typt... ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.