Waarom is bier in fust duurder dan in een fles

Gestart door DP, 25-06-2009 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP

 :proost2:

Dat het duurder is zal iedereen weten, maar waarom is het eigenlijk duurder?

Fust van 50 liter (Grolsch) € 125.50 (groothandel) (per liter € 2.51)
1 keer vullen 50 liter verkocht.
1 keer schoonmaken.
1 keer transport.
Statiegeld= € 30,00

Bier 50,40 liter a 0.45 cl (Beugels Grolsch) € 80,50 (per liter € 1.60)
7 kratten schoonmaken
112 beugelflessen schoonmaken en afvullen, 112 afsluitringen reiningen cq vervangen.
112 labels vernieuwen.
Statiegeld= € 27.30

Weet iemand hoe het komt dat een fust duurder is dan flessen, dat het lekker is oké,
maar waar in process worden kosten gemaakt waardoor het duurder is?

Graag uw mening!

Groet, DP
 :degroeten:

Ko

Wat ik ervan weet is dat supermarkten bier verkopen onder de kostprijs. Mensen komen namelijk als bijen op de honing af op goedkoop bier, en daarbij nemen ze dus andere producten uit de super mee (bijvoorbeeld op groenten en fruit zit een goede marge) waarmee deze kostenpost wordt opgeheven. De prijs die je in de supermarkt betaald schijnt dus lager te zijn dan wat de supermarkt aan de brouwer betaald.

Fusten worden niet in de supermarkt verkocht en daarom gaat dat hierbij niet op ondanks dat de kostprijs van een fust bier natuurlijk veel lager is. Het is immers veel eenvoudiger. Ik meen zelfs gehoord te hebben dat een caféhouder die contractueel verbonden is aan een brouwer (zoals bijna elk café volgens mij) verplicht is zijn kratten bier bij deze brouwer en niet in de supermarkt te kopen. Ondanks dat de kratten bier bij de brouwer veel duurder zijn.

Ik kan het mis hebben, maar dit is wat mij tijdens mijn opleiding verschillende keren is verteld. Maar misschien heb ik het mis.

gr. Ko

MO

Het is inderdaad een concurrentie verhaal. Het lukt de brouwers niet om pils in de supermarkt voor een normale prijs te verkopen. Met pils-aanbiedingen halen supermarkten klanten binnen. De pilsprijs is veel te laag in de supermarkt. Via hoge prijzen in de horeca kunnen brouwerijen toch een goede overall marge binnenhalen. Vreemd verhaal eigenlijk.

Een fust afvullen lijkt me ook goedkoper dan flessen. Overigens heeft een beetje café tegenwoordig biertanks en komt het bier per tankwagen binnen. Nog veel goedkoper, maar nog steeds een hogere prijs dan in de supermarkt.

Sjakie

Heb laatst ergens gelezen dat Heineken werd gezegd dat ze hun bier te goedkoop verkochten en daardoor de jeugd begon met drinken.
Daarop hebben ze meteen gezegd dat de supermarkten inderdaad het bier gewoon te goedkoop verkopen. Lees gewoon tegen kostprijs of daaronder. Ook doen ze dit met bijv. Coca cola.

Hier het artikel http://www.nieuws.nl/560444


 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Sjakie op 25-06-2009  12:11 uHeb laatst ergens gelezen dat Heineken werd gezegd dat ze hun bier te goedkoop verkochten en daardoor de jeugd begon met drinken.


Door een anti-alcohol (?) organisatie werd Heineken gevraagd of ze de prijzen in de supermakt wilde beheersen, maar Heineken heeft daar geen enkele invloed op... Dat wisten ze dus niet... :D

De-Geert

Uit het artikel:
CiteerOm deze reden wil Stap Heineken als marktleider oproepen prijsdalingen van het Heineken-bier tegen te gaan en indien noodzakelijk zelfs haar product terug te trekken wanneer de supermarkt ervoor kiest het Heineken-bier tegen een te lage prijs aan te bieden.
Ja hoor, dat zullen ze vast doen. Lekker realistische plannen.

Sjakie

Citaat van: De-Geert op 25-06-2009  12:44 uUit het artikel:Ja hoor, dat zullen ze vast doen. Lekker realistische plannen.

Er zijn al bedrijven in de voedingindustrie die dit hebben gedaan. Ze moeten ook een beetje aan hun imago denken...
A merken moeten duur zijn?

RoodeLeeuwVenlo

Er is nog iets dat je niet moet vergeten bij bierprijzen. Brouwerijen rijden met een aantal vrachtauto's naar het distributiecentrum van de supermarkten. (Alle supermarkten in Nederland worden door slechts 4 inkoop organisaties bevoorraad) Daar leveren ze een hele berg bier af. En nemen het leeggoed mee. Verder geen omkijken naar.
Bij een horeca klant komt er eerst een vertegenwoordiger op bezoek. Kennismakingsgesprek. Nog vier a vijf gesprekken voor daadwerkelijk het afname/huur contract getekend wordt. De brouwerij levert en betaalt de tapinstallatie die ze ook installeren. Er komen lampjes aan de gevel te hangen en er komt een bord aan de gevel en buiten te staan. Verder krijgt hij dan de eerste partij glaswerk gratis. Ook speelt de brouwerij vaak voor financier en lenen ze de ondernemer geld omdat die bij de bank vaak al op voorhand uitgelachen wordt.
Dan moet er elke week een vrachtauto de oude binnenstad met de smalle straatjes in rijden met een chauffeur en bijrijder om de paar kratjes en fustjes in de kelder van de horecazaak te zetten. Ze leveren er ook nog 'gratis' viltjes bij. Na een jaar wil de ondernemer een nieuw terras en nieuwe parasols en mag de brouwerij die laatste ook betalen...

Ik kan nog even door gaan. Ik ben horeca-ondernemer en weet dus hoe het werkt. Toch, is supermarktbier duurder voor de brouwer! De dure TV, radio en internet reclames worden voor 90% verzonnen om de thuis drinkende klant te binden. Je gaat namelijk niet naar een bepaald café omdat die Dommelsch verkopen in plaats van Heineken. (Op een paar beer-geeks op dit forum na dan) Je pakt en bepaald café omdat er een bepaalde sfeer hangt, mensen komen, of muziek gedraaid wordt.
Sinds 2003 berekenen de grote brouwers deze kosten door aan de horeca. Om zo goedkoper te kunnen blijven voor de supermarkten. Dit is te zien in een grafiek op de website van horeca Nederland. (www.horeca.org)

Grolsch heeft vorig jaar even ruzie gehad met Albert Hein over de prijs. Met als gevolg dat AH geen Grolsch meer in de winkel had staan. Toen heeft Grolsch weer braaf haar prijs aangepast aan de wensen van AH.

Die anti Alcohol mensen moet ik in dit geval gelijk geven. Alcohol hoort niet in de supermarkt!

Louis (Maar ik ben niet objectief)

DP

Citaat van: Ko op 25-06-2009  11:26 uWat ik ervan weet is dat supermarkten bier verkopen onder de kostprijs. Mensen komen namelijk als bijen op de honing af op goedkoop bier, en daarbij nemen ze dus andere producten uit de super mee (bijvoorbeeld op groenten en fruit zit een goede marge) waarmee deze kostenpost wordt opgeheven. De prijs die je in de supermarkt betaald schijnt dus lager te zijn dan wat de supermarkt aan de brouwer betaald.

Fusten worden niet in de supermarkt verkocht en daarom gaat dat hierbij niet op ondanks dat de kostprijs van een fust bier natuurlijk veel lager is. Het is immers veel eenvoudiger. Ik meen zelfs gehoord te hebben dat een caféhouder die contractueel verbonden is aan een brouwer (zoals bijna elk café volgens mij) verplicht is zijn kratten bier bij deze brouwer en niet in de supermarkt te kopen. Ondanks dat de kratten bier bij de brouwer veel duurder zijn.

Ik kan het mis hebben, maar dit is wat mij tijdens mijn opleiding verschillende keren is verteld. Maar misschien heb ik het mis.

gr. Ko

Hallo Ko,

Tjonge wat een afzetterij is dit eigenlijk voor de caféhouders en ons. Bedankt voor je reactie  :stom:

DP


Maarten

Het simpele feit waar nu heel luchtig overheen wordt geblazen, is dat de prijs van producten totaal niet wordt bepaald op basis van de daadwerkelijke kosten van een product. Een product wordt verkocht tegen de prijs die de klant wil betalen. Dat heeft dus niks te maken met de kosten. Alleen: als de kosten hoger worden dan wat het aan geld oplevert, verdwijnt het uit het schap.

Dat houdt in, dat een biertje in de supermarkt uit fles goedkoper kan zijn dan wat het kost om het daar in het schap neer te zetten, maar ook dat een biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt. Een biertje op een terras, of met je vrienden in het cafe, is gewoon meer waard dan datzelfde biertje thuis op de bank uit t flessie.

Om dezelfde reden zie je dat die perfectdraft fustjes etc veel te duur zijn per liter. gewoon omdat het rijke mensen zijn, op zoek naar luxe. Die betalen net zo lief de dubbele prijs voor hetzelfde product, de verkoop zal hierdoor niet afnemen.

Een extreem voorbeeld van dit principe zie je op het station: een fles spablauw bij de albert heijn to go kost per 1,5 liter 75 cent. Daarnaast, in hetzelfde schap, staat hetzelfde water met hetzelfde label in een 0.5 liter fles, die voor 1 euro 50 over de toonbank schuift. Alsnog kopen mensen liever die kleine flesjes, omdat het makkelijker meeneemt. Dat heeft duidelijk niks te maken met de kosten van die spafles om in de winkel te komen.

De-Geert

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 umaar ook dat een biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt. Een biertje op een terras, of met je vrienden in het cafe, is gewoon meer waard dan datzelfde biertje thuis op de bank uit t flessie.
De meeste horeca-ondernemers hebben het niet zo breed hoor. Je betaalt niet alleen voor het bier, maar ook personeelskosten, energie, huur van het pand, belasting etc. En ja, de ondernemer wil natuurlijk ook een boterham kunnen eten.


EBC

Ik ben het helemaal eens met Maarten. Het gaat om luxe en wat je daar voor over hebt.

En de horeca zou het veel beter doen indien ze hun prijzen gewoon verlagen. Ze zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht. Alles wat er nu gebeurt is op het randje. Zo ook dat rookverbod. Prijzen verlagen, een veel groter publiek aanspreken en het probleem is vast wel over.

Kijk eens in Duitsland wat het daar kost...daar kan je nog voor minder dan 15 euro avondeten én een liter bier drinken.

Maarten

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 ueen biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt.
Citaat van: De-Geert op 26-06-2009  11:47 uDe meeste horeca-ondernemers hebben het niet zo breed hoor. Je betaalt niet alleen voor het bier, maar ook personeelskosten, energie, huur van het pand, belasting etc. En ja, de ondernemer wil natuurlijk ook een boterham kunnen eten.
Misschien drukte ik dat wat apart uit, en is niet precies wat ik bedoelde. Je hebt gelijk, dat is waar je voor betaalt. Maar dat is niet waar de prijs op gebaseerd wordt. Dan zouden namelijk alle consumpties 3 euro zijn, plus of min 20 cent. Zoveel variatie zit er niet in de kostprijs van de producten onderling, en het grootste gedeelte van de kosten is inderdaad vaste lasten en personeel. Dus nog een voorbeeld over hoe horecaprijzen worden bepaald: Als jij een kop koffie koopt bij een koffietentje in de stad, betaal je 1,50. Een cappuccino, die in kostprijs maximaal 10 cent duurder is (een scheut melk en wat stoom), kost bij zo'n zaak echter 3 euro. Dat dit bij elkaar de huur en het personeel etc moet dekken, is logisch, anders bestaat zo'n zaak niet meer. Maar de koffie en de cappuccino kosten evenveel tijd van de bediening, evenveel plaats aan een tafeltje, en evenveel tijd en moeite voor de afwas. Het enige verschil in kosten is 10 cent. Waar komen die andere 1,40 vandaan?
De prijs van de producten wordt alleen bepaald aan de hand van hoe veel jij het waard vindt. Dat houdt in, dat het ene drankje dus verlies of quitte draait, en het andere winst. Zo geldt dat ook bij de supermarkt, maar ook voor een brouwerij.
Het antwoord op de vraag van de draad: Jij betaalt meer voor een pilsje uit de tap dan uit de fles, dus zij vragen er meer geld voor.

Of de horeca in z'n geheel in prijs kan zakken, weet ik niet. het zou best kunnen dat ze het krap hebben en geen kant op kunnen. Het zou ook kunnen dat door het zakken van de prijzen, ze meer mensen binnen zullen sleuren, meer verkopen, en dezelfde winst behouden. Dat zullen ze zelf ook wel nagerekend hebben. Daar weet ik helaas niet genoeg van.

MO

Wijze woorden op de vrijdagmiddag. Het is allemaal luxe in onze welvaart samenleving. Daar profiteert mijn Muifelbrouwerij ook van, crisis of niet.

Jacques

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 uHet simpele feit waar nu heel luchtig overheen wordt geblazen, is dat de prijs van producten totaal niet wordt bepaald op basis van de daadwerkelijke kosten van een product. Een product wordt verkocht tegen de prijs die de klant wil betalen. Dat heeft dus niks te maken met de kosten. Alleen: als de kosten hoger worden dan wat het aan geld oplevert, verdwijnt het uit het schap.

Een waarheid als een koe. Kijk maar eens wat we betalen voor (de luxere) scheermesjes en wat de kosten zijn om die dingen te maken.

Dat de plaats waar je een biertje consument veel uitmaakt voor de verkoopprijs kun je goed ervaren in Parijs. Daar hanteren veel café's verschillende prijzen: aan de bar, aan een tafeltje in het café en buiten op het terras. Een biertje gekocht aan de bar mee naar buiten nemen om het op het terras op te drinken is er niet bij, tenzij je breidt bent bij te betalen...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uEn de horeca zou het veel beter doen indien ze hun prijzen gewoon verlagen. Ze zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht. Alles wat er nu gebeurt is op het randje. Zo ook dat rookverbod. Prijzen verlagen, een veel groter publiek aanspreken en het probleem is vast wel over.
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen EBC. Wat voor wereldbeeld heb jij?
Ik preek voor eigen parochie, dat weet ik, maar als het zo simpel lag, dan koste een pilsje nog overal 1,50 euro.

Mijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen en als ze dat op hebben weer weg zijn en een rotzooi achterlaten.
Mijn buurman verdient er niet veel aan en het loopt er dus ook niet storm.

De oplossing voor dit probleem zit dieper en is niet met zo'n ondoordachte oplossing te verhelpen.

Louis

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uZe zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht.

Daar zit het probleem.
Mensen hebben geen geld over voor handenarbeid, service en kwaliteit, want dat is horeca. En betalen wel voor massaproducten en hypes.

Leg de salarissen van diverse vakgebieden naast elkaar en kijk wie er veel verdiend. Dan zie je ook waar veel geld aan uit gegeven wordt (en waar te-veel aan uit gegeven wordt.)
Horeca-ondernemers zul je niet in de top 50 van veelverdieners tegen komen.

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uMijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen

Met andere woorden, het werkt wel! :)
Alleen moet zoiets structureel doorgevoerd worden, zodat je niet zo piekt op 1 moment maar structureel meer omzet hebt.

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:57 uMensen hebben geen geld over voor, service en kwaliteit,

Tuurlijk wel! Dat heeft men altijd. De een wat meer dan de ander, maar toch.

Citeerwant dat is horeca.

Ik ben blij dat jij die instelling hebt, maar dat geldt niet voor al je collega's... helaas.

CiteerLeg de salarissen van diverse vakgebieden naast elkaar en kijk wie er veel verdiend. Dan zie je ook waar veel geld aan uit gegeven wordt (en waar te-veel aan uit gegeven wordt.)

Dat er op bepaalde gebieden veel verdiend wordt, wil niet zeggen dat daar niet (ook) hard gewerkt wordt?
De ene sector trekt nu eenmaal meer dan de andere. Dat jij vindt dat aan die sectoren te-veel uitgegegeven wordt, is slechts jouw persoonlijke mening die kennelijk niet gedeeld wordt door de maatschappij. Anders zou er aan die sectoren niet zoveel worden uitgegeven toch?

CiteerHoreca-ondernemers zul je niet in de top 50 van veelverdieners tegen komen.

Ligt eraan op welk niveau je die horeca-ondernemer ziet. Als jij alleen kijkt naar de zelfstandige kroegbaas zonder personeel, dan moet je dat natuurlijk ook alleen vergelijken met zzp-ers in de andere sectoren.
En nee, die zitten ook niet in de top 50...

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uIk heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen EBC. Wat voor wereldbeeld heb jij?

En dat allemaal in 4 zinnen! Tja, ik snap wel dat jij hiermee gelijk op de kast zit.  ;)

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uMijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen en als ze dat op hebben weer weg zijn en een rotzooi achterlaten.
Mijn buurman verdient er niet veel aan en het loopt er dus ook niet storm.

Lekker structureel één keer per week een uurtje, en ook nog niet tijdens prime time voor publiek dat wél geld heeft. Als je mikt op pubers, dan krijg je ze ook...
Waarom niet op donderdag en vrijdagmiddag, zo net na werktijd? Trek de werkende mens naar je tent en maak het voor pubers onaantrekkelijk om dan te komen. Andere muziek, volwassen personeel, push ze om bij een leeg glas een nieuw te bestellen, maken ze een puinhoop? stuur ze weg. Zeg dat ze te luidruchtig zijn, het is niet zo moeilijk hoor. En de mensen die wel geld hebben komen er op af.

Met een beetje kennis van de markt en een daarop aangepast beleid, is er heus wel wat te halen. En natuurlijk met personeel met verstand van zaken, dat weet hoe met klanten om te gaan. Tieners achter de bar trekt alleen maar tieners.

Hier in Maastricht zit bijvoorbeeld restaurant Beluga. Erg prijzig, een groot restaurant in haar soort, maar het zit elke avond vol... het publiek is er heus, maar je moet ze weten te trekken. Als je niks te bieden hebt, dan komt ook niemand...

RoodeLeeuwVenlo

Robin,
Als je het zo zegt, klink je alsof je vind dat de meeste horeca ondernemers geen visie hebben en niet hard werken. En dat je mij als uitzondering ziet. Dat zie ik andersom. Ik ben geen uitzondering en de meeste van mijn collega's werken, net als ik, veel, hard en lang.
Het 'happy hour' werkt niet. Ook niet als het breder en langer doorgevoerd worden. Dan is het namelijk een algehele prijsverlaging en daardoor komen er niet meer mensen in de horeca.

Maar als ik het over veelverdieners heb, dan heb ik het niet over zzp'ers. Maar bijvoorbeeld over managers bij banken die door de overheid overeind worden gehouden, of directeuren van zorg centra die meer verdienen dan de minister president. Daar wordt te veel uitgegeven of gevraagd. Net hoe je het wil zien.

Als meer dan 50% van de horeca ondernemers net zo riant woonde en auto reed als dat deze beroepsgroepen doen, dan mag je je afvragen of ze wellicht te veel vragen voor dat pilsje.

Zolang je ziet (recent in de media) dat het merendeel van de horeca ondernemers onder een modaal jaarsalaris zitten maar qua gewerkte uren over een modale werkweek. Dan kun je nagaan dat het grootste deel van die €1,80 per pilsje opgaan aan kosten. Waaronder bijvoorbeeld aan bank-kosten en zorgpolis.  

Maar goed. Niemand die er zo ver over na denkt. Helaas is het nu eenmaal makkelijker om te denken; "Een liter bier in de supermarkt kost maar 10% van wat de kastelein vraagt. Dus de kastelein is een afzetter."
Louis

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  13:56 uRobin,
Als je het zo zegt, klink je alsof je vind dat de meeste horeca ondernemers geen visie hebben en niet hard werken.

Dat zeg ik juist niet...?
Ik zeg alleen dat er in de andere sectoren ook hard gewerkt wordt (en lang niet altijd veel verdienen)
Kwaliteit en service is wel iets wat ik met enige regelmaat onvoldoende vind in de horeca.

CiteerMaar als ik het over veelverdieners heb, dan heb ik het niet over zzp'ers. Maar bijvoorbeeld over managers bij banken die door de overheid overeind worden gehouden, of directeuren van zorg centra die meer verdienen dan de minister president. Daar wordt te veel uitgegeven of gevraagd. Net hoe je het wil zien.

Als meer dan 50% van de horeca ondernemers net zo riant woonde en auto reed als dat deze beroepsgroepen doen, dan mag je je afvragen of ze wellicht te veel vragen voor dat pilsje.

Hier gaat het al mis.
Je hebt het over topmanagers die teveel verdienen (en dat doen ze naar mijn mening ook), maar noemt dit dan de beroepsgroepen zorg en bankwezen.
Alsof die topmanagers representatief zijn voor die sectoren? ??? Topmanagers met een riant salaris heb je ook in de horeca...

In de zorg wordt door heel veel mensen hard gewerkt, en die hebben zéker niet allemaal zo'n riant inkomen/huis/auto...  ???

CiteerMaar goed. Niemand die er zo ver over na denkt. Helaas is het nu eenmaal makkelijker om te denken; "Een liter bier in de supermarkt kost maar 10% van wat de kastelein vraagt. Dus de kastelein is een afzetter."

Dat heb ik nergens gezegd, geen woorden in mijn mond leggen aub!

RoodeLeeuwVenlo

Ik weet het. Ik heb ook even in de zorg gewerkt en weet dat daar hard gewerkt wordt. Vooral op de werkvloer. En ik zeg ook niet dat jij zegt dat alle kasteleins afzetters zijn. Wat ik bedoel is dat dit in het algemeen gesuggereerd wordt als oorzaak van de 'hoge' prijzen in de horeca.
En dat is nu net wat ik probeer te bestrijden en probeer duidelijk te maken. Die prijzen zijn niet uit de duim gezogen.

En effe de prijzen verlagen als oplossing voor teruglopende bezoekers aantallen werkt niet. Alleen als prijs de oorzaak was hiervan. Maar die oorzaken liggen elders.

Gelukkig stijgen mijn omzetten nog. Ondanks rookverbod, krediet-crisis en accijnsverhoging. Desondanks ga ik mijn prijzen verhogen. Of beter gezegd, indexeren. Gewoon aanpassen aan de stijging van mijn inkoop kosten.  Ik breng ze niet naar het niveau van Beluga, want als iedereen dat zou doen. Zou café bezoek echt alleen nog maar voor directeuren betaalbaar zijn. En ik ga ze zeker dus ook niet velagen naar studenten niveau. Want dat is niet mijn hoofd doelgroep.

Ik denk dat de hele horeca haar prijzen sector breed met 20% moet verhogen. Dan is de opbrengst weer in evenwicht met de door de ondernemer gemaakte kosten. En alcohol uit de supermarkt halen en enkel nog door gediplomeerde slijters en horeca laten verkopen.  ;D

Louis

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  14:36 u...En effe de prijzen verlagen als oplossing voor teruglopende bezoekers aantallen werkt niet. Alleen als prijs de oorzaak was hiervan. Maar die oorzaken liggen elders...

Ik ga nog wel naar cafés. En ik drink dan waar ik zin in heb. Al moet ik zeggen dat ik me bij een ABT café in Nederland verbaas over 4+ euro voor een Westmalle Tripel en 5+ euro voor een Rochefort 10.
Maar goed, het is gezellig, ik betaal. Ik voel me wel enorm belazerd, maar neem dat op de koop toe. De kastelein pleurt het bier in het glas tot het overschuimt. Hij neemt lege glazen terug, 4 in één hand door er met zijn vingers in te grijpen. Ze worden met twee tegelijk gespoeld in een spoelbak zonder wasmiddel, vette lippen worden niet van de rand verwijderd en ga zo maar door. Maar ja, de kastelein is stagiar van de lokale horecaschool en runt zo'n beetje de tent. Het is nochtans een ABT cafe...  :echtboos:

Waarom vind ik in België een Westmalle Tripel voor 2,25? En een Rochefort voor 2,75? In Belgie zijn de belastingen hoger dan in Nederland...  :weetniet:

Ik zou vaker gaan als die lekkere bieren minder zouden kosten. En als er beter met kwaliteit en service zou worden omgegaan. Ik ga liever één keer per jaar naar Beluga, dan me 5 keer per jaar bescheten te voelen in een Sligro kant-en-klaar-warm-me-maar-op restaurant.

Maar ja, ik wil soms uit. En ik neem het op de koop toe, omdat het wel moet.

Roode Leeuw, wat is dan wel de oorzaak, als het de prijs/kwaliteit niet is?


RobinB

+ het Duitsland mysterie...

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uKijk eens in Duitsland wat het daar kost...daar kan je nog voor minder dan 15 euro avondeten én een liter bier drinken.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 27-06-2009  19:06 uIk ga nog wel naar cafés. En ik drink dan waar ik zin in heb. Al moet ik zeggen dat ik me bij een ABT café in Nederland verbaas over 4+ euro voor een Westmalle Tripel en 5+ euro voor een Rochefort 10.
Maar goed, het is gezellig, ik betaal. Ik voel me wel enorm belazerd, maar neem dat op de koop toe. De kastelein pleurt het bier in het glas tot het overschuimt. Hij neemt lege glazen terug, 4 in één hand door er met zijn vingers in te grijpen. Ze worden met twee tegelijk gespoeld in een spoelbak zonder wasmiddel, vette lippen worden niet van de rand verwijderd en ga zo maar door. Maar ja, de kastelein is stagiar van de lokale horecaschool en runt zo'n beetje de tent. Het is nochtans een ABT cafe...  :echtboos:
Wat bedoel je met 'een' ABT café in Nederland? Één ABT café in Nederland? Of bedoel je alle ABT cafés in Nederland of danwel tenminste meer dan de helft?
In het eerste geval zou ik denken. Als het een keer is voorgekomen, netjes wat van zeggen of een keer tolerant zijn. Ook jij bent niet foutloos op je werk dat je full-time doet. Hoe kun je dat wel van een student verwachten die iets part-time doet? Gebeurt het vaker dan zou ik er zeker wat van zeggen en als dat niet helpt gewoon niet meer komen. Er zijn genoeg andere cafés waar ze speciaal bier verkopen.
Als je vind dat (bijna) alle ABT cafés zo slecht met hun bier en service omgaan, dan moet je eens een brief sturen naar het bestuur en hen hiervan op de hoogte stellen. Of nog beter wellicht, een eigen café beginnen waar je het allemaal perfect regelt. Als ik je moet geloven wordt het een goudmijn die zaak. Je bent dief van eigen portomonee als je het niet doet.

CiteerWaarom vind ik in België een Westmalle Tripel voor 2,25? En een Rochefort voor 2,75? In België zijn de belastingen hoger dan in Nederland...  :weetniet:

Hier in Nederland vind je ook wel een Westmalle tripel voor 2,25 euro. Er is vast nog wel ergens een kastelein die het begrip kostprijsberekening niet kent. In België zijn niet alle belastingen hoger dan in Nederland. Heb je je ooit afgevraagd waarom er zoveel Nederlanders net over de grens in België in van die gigantische Villa's wonen? Accijns op bier was in B al altijd goedkoper dan in Nederland. Nu heeft onze regering die accijns in Nederland ook nog eens met 30% verhoogt op 1 januari 2009. Daarbij komt dat de kostprijs van een glas bier in een café uit meer bestaat dan belasting. Maar daar denkt bijna niemand over na dus ik kan het je niet kwalijk nemen.
Kostprijs berekening is moeilijk. Ik kan namelijk heel lastig bepalen welke klant hoeveel van mijn stroom rekening absorbeert, of hoeveel van mijn huur, of hoeveel van mijn verzekeringen. De belasting gaat er van uit dat ik minimaal een bruto inkoopmarge van 67% heb. Dat wil zeggen. Mijn inkoopkosten mogen maximaal 33% van mijn omzet (ex btw) zijn. Dus koop ik in, doe ik de inkoop prijs maal 3,5 en zet ik er BTW op. Dan kom je wat inkoopmarge betreft goed uit.

Waarom België en Duitsland goedkoper zijn? Allereerst zijn ze dat niet per definitie. Verder zijn woonlasten een hoge post. Vastgoed is in België en Duitsland goedkoper dan in Nederland. Ook die kosten moet je doorbereken.

CiteerIk zou vaker gaan als die lekkere bieren minder zouden kosten. En als er beter met kwaliteit en service zou worden omgegaan. Ik ga liever één keer per jaar naar Beluga, dan me 5 keer per jaar bescheten te voelen in een Sligro kant-en-klaar-warm-me-maar-op restaurant.

Als je het normaal vindt om bij Beluga een fles wijn te bestellen die 7 keer over de kop gaat en dat niet over hebt voor een schaarse Rochefort die slechts drie keer over de kop gaat, dan moet je dat zelf weten, maar ik weet wie er dan bescheten wordt. Niet de Rochefort drinker...
En ook ik eet liever 1 keer bij Beluga dan dat ik vijf keer een opwarm maaltijd voorgezet krijg. Net zoals dat ik liever 1 keer 4,50 voor een Westmalle betaal dan vijf keer 2 euro voor een blik Heineken in een snackbar. Dat is net zo'n vergelijking.

CiteerMaar ja, ik wil soms uit. En ik neem het op de koop toe, omdat het wel moet.
Roode Leeuw, wat is dan wel de oorzaak, als het de prijs/kwaliteit niet is?

De oorzaak van dalende inkomsten en stijgende kosten in de horeca zit hem in de hierboven al genoemde doorberekening van retail kosten aan de horeca door grote brouwerijen, de demografische verandering van de bevolking, de toename van illegale horeca en oneerlijke concurrentie van keten, kelders, garages, schuren, sportkantines etc. en uiteraard de verdere individualisering van de samenleving. En, je gelooft het misschien niet, de verruiming van de sluitingstijden.

Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je ze begrijpt. Als ik je nog één tip mag geven, niet te snel generaliseren. Dat is goedkoop en vaak onterecht.

Smakelijk drinken...  :proost:

MO

Hier nog een berichtje over de lage bierprijzen





jroen

Hier (in belgie) merk je direct dat vele cafeuitbaters liever lui dan moe zijn.
De prijzen in sommige ordinaire cafés zijn hier vaak 1.60 of meer voor een gewone pint.
En dan werken ze maar enkele uurtjes per week.

Mijn meter haar cafe dat ze nu al een 50 tal jaar openhoud, is 5 dagen op 7 , en 15/24 uur (al is het er uiteraard op sommige momenten rustig) open.
En de pinten kosten er 1.20 euro. En financieel geeft het zeker geen problemen.

Het probleem ligt vaak aan het feit dat 100 pinten schenken meer moeite kost dan 50 pinten.
En als je maar iets meer verdient dan vinden de meeste mensen het niet nodig.

(als je elke 5 minuten glazen moet afwassen heb je niet eens de tijd om vettige vingers te krijgen dus ook geen vuile glazen)

Maarten

1,60 voor een vaasje tappils is niet veel. in Nederland betaal je meestal over de 2 euro... :-\

Adrie

Citaat van: Maarten op 13-07-2009  16:21 u1,60 voor een vaasje tappils is niet veel. in Nederland betaal je meestal over de 2 euro... :-\

Daarom kun je maar beter thuis een mooie tapinstallatie hebben (met echt bier).  :proost2:

RobinB

Citaat van: MO op 13-07-2009  12:59 uHier nog een berichtje over de lage bierprijzen

In verhouding slechts 5% geworden, dus incl inflatie/euro correctie? :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 13-07-2009  16:46 uIn verhouding slechts 5% geworden, dus incl inflatie/euro correctie? :)

We hebben het hier over winkelprijzen en niet over de horecaprijzen. Die zijn namelijk veel meer gestegen.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: jroen op 13-07-2009  15:57 uMijn meter haar café dat ze nu al een 50 tal jaar openhoud, is 5 dagen op 7 , en 15/24 uur (al is het er uiteraard op sommige momenten rustig) open.
En de pinten kosten er 1.20 euro. En financieel geeft het zeker geen problemen.
Kijk! Let op,
Al 50 jaar. Da's sowieso knap, maar is dat pand van haar zelf en is de hypotheek dus al afgelost? Of huurt ze het nog altijd voor de prijs die in 1959 is afgesproken + inflatie correctie?
Als je een pand moet huren tegen zogenaamde 'Marktconforme' huurprijs zijn je maandelijkse kosten een stuk hoger dan wanneer je in de situatie van je meter zit.
In Nederland moeten we die paar vierkante kilometer met 17.000.000 mensen delen. Dan gaan de vastgoed prijzen omhoog. Als ondernemer moet je ook die kosten doorberekenen. Anders ga je daar aan failliet.

RoodeLeeuwVenlo

Even op de website van KHN gekeken en het volgende 'oude' bericht gevonden.
Let wel! Inmiddels zijn de inkoop prijzen voor de horeca ondernemer nog meer gestegen. De verkoopprijzen in de supermarkt, nauwelijks of niet.

Persbericht 17 februari 2005

Inkoopprijzen bier in horeca blijven stijgen, in supermarkten immer dalende prijzen.

Horeca dupe van prijsdumping bier in supermarkt

De horeca betaalt het gelag van de prijzenoorlog in supermarkten. In de winkel is bier structureel goedkoper geworden, terwijl de horeca door de brouwers geconfronteerd wordt met jaarlijkse prijsverhogingen. "Met andere woorden," zegt Jeu Claes, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, "de horeca financiert de prijsdumpingen van de brouwerijen. Wat ze in het supermarktkanaal aan marge inleveren, halen ze bij ons weer terug. We praten hier over € 150 miljoen op jaarbasis."
De brouwerijen hebben de horeca onlangs een prijsverhoging aangekondigd die varieert van 3% tot 4% per liter kelderbier. Sinds de start van de prijzenoorlog zijn de verkoopprijzen in de supermarkt per liter ongeveer 9% goedkoper geworden (bron: bedrijfschap Horeca en Catering). Uit de Bierenquête 2004 van Koninklijke Horeca Nederland is gebleken, dat de inkoopprijzen per liter voor de horeca 43% hoger waren dan de verkoopprijzen per liter in supermarkten. Hier komt dus nog eens 3 à 4 % bij. Door de nieuwe verhogingen 2005 betalen horecaondernemers voor bier gemiddeld € 1,44 per liter. De laatste prijsontwikkeling in het supermarktkanaal laat tarieven van € 0,74 (exclusief BTW) per liter zien. Volgens Jeu Claes betalen "horecaondernemers nu dus 95% meer bij de inkoop van een liter bier. En wat nog vreemder is: hoe groter de verpakking, hoe hoger de inkoopprijs. Dit is te zot voor woorden!"
Bier draagt voor 40% bij aan de omzet van het café- en barbedrijf. In de horeca is circa 50% van de ondernemers aan een brouwerij gebonden door bijvoorbeeld een huurcontract of met een lening. Zij zijn contractueel verplicht om rechtstreeks het merkbier bij de brouwerij of de groothandel in te kopen. "Ze kunnen daardoor niet zomaar elders, bijvoorbeeld in een supermarkt of het buitenland, bier inslaan", aldus Jeu Claes. Wij roepen de leden van Koninklijke Horeca Nederland op om alternatieven in de markt te bestuderen. Zo zijn er kleine brouwers, die tot wel 50% goedkoper zijn. Of profiteer zelf ook van de prijsoorlog in de supermarkten en koop daar het goedkope flesbier. In samenwerking met collega-ondernemers inkopen draagt ook bij aan lagere kosten. Een andere tip die we onze ondernemers meegeven is om eventuele inkoopkortingen van brouwers en leveranciers in procenten te laten uitbetalen en niet in euro's. Op die manier stijgt de korting evenredig mee als prijsverhogingen zoals nu worden doorgevoerd. Ga vooral opnieuw onderhandelen!"
Koninklijke Horeca Nederland beraadt zich over welke stappen genomen kunnen worden om de grote inkoopverschillen van bier tussen consumenten en horecaondernemers te verkleinen. De mogelijkheden voor het starten van een eigen inkooporganisatie of het sluiten van een collectieve raamovereenkomst met de individuele brouwerijen worden nader bekeken. De directies van de brouwerijen zijn inmiddels uitgenodigd voor een gesprek die transparantie in de prijsopbouw voor de ondernemers duidelijk moet maken. Nu is voor de ondernemers niet duidelijk wat bier kost en wat de meerprijs is van alle toegevoegde waarden, zoals leningen, materialen, promotie, panden en bouwadviezen."

Datum bericht: 17 februari 2005 | Vervaldatum: 17 februari 2010 | Auteur: Joris Prinssen





Edit MO: plaatje zichtbaar gemaakt.

RoodeLeeuwVenlo

Nog eentje, van de PROOST! website:

In juni was het bier in de supermarkten door actieprijzen drie procent goedkoper dan in mei. Dit was de grootste prijsdaling in één maand sinds november 2003. Toen daalden de bierprijzen met vijf procent. In november 2003 begon de supermarktoorlog die ruim een jaar duurde. Dit alles blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Duurder
Bier was in juni 29 procent duurder dan tien jaar geleden. Ter vergelijking: het leven voor de gemiddelde Nederlander was 24 procent duurder dan tien jaar geleden.

Accijns
De verhoging van belastingen op bier verklaart bijna de helft van de prijsstijging. Het btw-tarief ging in januari 2001 omhoog van 17,5 procent naar 19 procent. De accijns op alcohol is twee keer fors gestegen: in april 2002 en januari 2009.


RoodeLeeuwVenlo

CiteerEdit MO: plaatje zichtbaar gemaakt.

Dank je MO.

Wat nu goed te zien is, is dat de supermarkt oorlog vanaf november 2003, er voor heeft gezorgd dat de bierprijzen in de horeca zo hoog zijn.

Louis

MO

Ik ben wel benieuwd naar de grafiek tot en met nu. De aanzienlijke accijnsverhoging per 1-1-2009 zal toch ook een behoorlijke stijging gegeven hebben.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: MO op 16-07-2009  13:38 uIk ben wel benieuwd naar de grafiek tot en met nu. De aanzienlijke accijnsverhoging per 1-1-2009 zal toch ook een behoorlijke stijging gegeven hebben.

Ik ook. En dan ben ik benieuwd of die prijsstijging even groot is in de horeca, dan in de supermarkt...
Want dat is hier de vraag.

Vandaag nog een opmerkelijk nieuwsbericht van deze strekking:

Nijmegen meest betaalbare terrasstad       
16 juli 2009
Voor het zesde jaar op rij is Amsterdam de duurste terrasstad van Nederland. Het goedkoopst zijn gasten uit in Nijmegen. Daarvoor zijn terrassen op de meest toeristische pleinen of gebieden van de 21 grootste steden bezocht. Dat blijkt uit het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiderdorp. Landelijk steeg de prijs van een rondje drank (2 fluitjes, 2 rosé en 2 fris) ten opzichte van 2008 met 3,3 procent naar 14,26 euro.

Top drie
In Amsterdam betaalt men gemiddeld 16,00 euro voor een rondje drank. Rotterdam heeft zijn vertrouwde tweede plaats weer ingenomen, waar een rondje drank gemiddeld 15,23 euro kost. Den Haag volgt met een gemiddeld prijsniveau van 15,20 euro.

Ten opzichte van Amsterdam, waar de prijzen ten opzichte van vorig jaar met 3,2 procent stegen, was bij de nummers twee en drie sprake van een opvallend lage prijsstijging van respectievelijk 1,5 en 1,2 procent. Hierdoor vergroot Amsterdam zijn voorsprong in prijsniveau ten opzichte van voorgaande jaren.

Grootste stijger
De grootste stijger is Enschede (7,9 procent) die dit jaar samen met Utrecht op een gedeelde vijfde plaats staat. In beide steden moet gemiddeld 14,65 euro betaald worden voor een rondje, terwijl dit in Enschede een jaar eerder nog voor één euro minder kon.

In Nijmegen bleven de prijzen ongewijzigd; de stad is dit jaar met gemiddeld 13,30 euro per rondje dan ook de goedkoopste terrasstad van Nederland.

Fluitjes
Ook het fluitje is in Amsterdam het duurst: gemiddeld 2,45 euro. Dit heeft onder andere te maken met de flinke stijging van de prijs van een fust; deze steeg nog nooit zo hard. Toch verrekenen horecaondernemers niet de volledige stijging door aan de gast, aldus Van Spronsen & Partners.

Bierliefhebbers kunnen beter op het terras in Apeldoorn gaan zitten, waar een fluitje met 1,95 euro gemiddeld het goedkoopst is.

Rosé
De roséliefhebbers kunnen het voordeligst vertoeven op de terrassen in Nijmegen waar gemiddeld 2,65 euro voor een glas rosé betaald moest worden. Wederom is het duurste glas rosé in Den Haag te vinden met een gemiddelde prijs van 3,30 euro per glas. Gemiddeld steeg de prijs van een glas rosé met 4 procent naar 2,98 euro.

Fris
Wanneer de BOB het voor het uitzoeken heeft kan hij het best naar Dordrecht rijden, waar een frisje gemiddeld 1,86 euro kost. In Amsterdam is hij met 2,40 euro het duurst uit. Gemiddeld kost een glas fris in 2009 2,05 euro en dat is een stijging van 3,3 procent ten opzichte van 2008.

Trends
Al jaren zijn witbier, rosé en ice-tea ongekend populair op het terras. Ook rosébier heeft in menig horecabedrijf zijn intrede gedaan, aldus het onderzoeksbureau. (Nog steeds) populair zijn onder andere Prosecco en cider.

Een ander fenomeen dat zijn intrede doet is het zogenaamde 'sharing'. Hierbij bestellen gasten niet per glas, maar per pitcher. De pitcher kan bijvoorbeeld gevuld zijn met een zomerse cocktail of sangria.

Koffie
Dit jaar is ook voor het eerst gekeken naar de prijs van een kop koffie. Gemiddeld moet daarvoor 1,96 euro betaald worden op het terras. In Breda is deze het voordeligst (1,83 euro) en in Amsterdam het duurst (2,28 euro).

Maaltijden
Echte nieuwkomers met betrekking tot maaltijden zijn er dit jaar niet, zegt Van Spronsen & Partners. Met name salades, saté, bittergarnituur en tapas blijven ook dit jaar populair bij de terrasbezoeker.

 

EBC

En de horeca maakt dan die hogere bierprijs weer goed met de verkoopprijzen van frisdrank, mineraalwater, thee, cappucino...  ;D

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 16-07-2009  13:33 uWat nu goed te zien is, is dat de supermarkt oorlog vanaf November 2003, er voor heeft gezorgd dat de bierprijzen in de horeca zo hoog zijn.

Ligt er denk ik maar net aan wat je wilt zien?
Ik zie in ieder geval geen noemenswaardige stijging vanaf de prijsdaling in de supermarkt (okt2003) tot feb 2005? ???
Dus 1,5 jaar supermarkt-oorlog zonder (noemenswaardige) gevolgen...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: RobinB op 16-07-2009  15:59 uLigt er denk ik maar net aan wat je wilt zien?
Ik zie in ieder geval geen noemenswaardige stijging vanaf de prijsdaling in de supermarkt (okt2003) tot feb 2005? ???
Dus 1,5 jaar supermarkt-oorlog zonder (noemenswaardige) gevolgen...

7 index punten is niet niks in een periode van 1,5 jaar. Dat is meer dan de inflatie in die periode. Maar we wachten ook nog op de grafiek van na 2005.

RobinB

Dan kijk jij anders dan ik denk ik?
Ik zie van nov 03 tot feb 05 slechts een punt of 2 á 3 stijgen?
Van feb 05 - mar 05 schiet hij ineens 5 punten omhoog, maar tijdens die anderhalf jaar supermarkt-oorlog ervoor gebeurt er niet zoeveel (beetje op en neer)
 :degroeten:

Sjakie

Wat is de supermarkt oorlog dan?
Ik merk er eigenlijk weinig van op mijn uitgave aan supermarkt producten.

Albert heeft zich anders in de markt gezet. Ze willen naar het midden segment.

Nu is het paniek. Maar niemand schiet er maar een euro mee op.
Nu is het dus gewoon uitknijpen van leveranciers geblazen en domme ondernemers gaan hierdoor over de kop.

Supermarkten betalen het bier gewoon uit eigen zak omdat mensen op deze prijs Letten. Coca Cola is een ander voorbeeld.
Kijk maar eens naar de prijzen voor groente en fruit. Dat is gewoon belachelijk.

Groet,
Sjakie.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: RobinB op 16-07-2009  21:54 uDan kijk jij anders dan ik denk ik?
Ik zie van nov 03 tot feb 05 slechts een punt of 2 á 3 stijgen?
Van feb 05 - mar 05 schiet hij ineens 5 punten omhoog, maar tijdens die anderhalf jaar supermarkt-oorlog ervoor gebeurt er niet zoeveel (beetje op en neer)
 :degroeten:
Klopt, maar de prijs in de supermarkt schiet niet opeens omhoog. Dus de hogere kosten die ze vanaf dan in rekening brengen, brengen ze alleen bij de horeca in rekening. Maar nogmaals, ook ik wacht op de grafiek van na maart 2005 tot nu.
 :)

RoodeLeeuwVenlo

Ik lees net in een onderzoek van de consumentenbond, dat bij 38% van de onderzochte terrassen water met koolzuur werd verkocht als bronwater (spa-rood).  :o
Daar schrik ik van.
In tegenstelling tot de bierprijs die tegenwoordig gevraagd wordt door de gemiddelde horeca-ondernemer, vind ik dit wel oplichting!

Louis

Maarten

Eh, Spa Rood is toch water met koolzuur?

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Maarten op 18-07-2009  12:00 uEh, Spa Rood is toch water met koolzuur?

Klopt. Maar wel water uit gecertificeerde bron. En niet 'gewoon' kraanwater.
Als je zegt dat je echt bronwater verkoopt, moet je geen kraanwater verkopen.
Kanttekening; Vrumona, producent van o.a. Pepsi en 7up brengt ook sourcy op de markt. Bronwater uit de Utrechtse heuvelrug. Het zelfde water stroomt in Utrecht uit de kraan....

Maarten

Dus cafe's in Utrecht mogen wel leidingwater verkopen als bronwater? Het gezever over bronwater irriteert mij altijd mateloos. In Nederland hebben we kwalitatief prima water, het onderscheid tussen bron- en kraanwater hier is puur filosofisch.

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-07-2009  11:10 uIk lees net in een onderzoek van de consumentenbond, dat bij 38% van de onderzochte terrassen water met koolzuur werd verkocht als bronwater (spa-rood).  :o
Daar schrik ik van.
In tegenstelling tot de bierprijs die tegenwoordig gevraagd wordt door de gemiddelde horeca-ondernemer, vind ik dit wel oplichting!

Louis

En dat is natuurlijk niks nieuws, dit gebeurt al jaren sinds de invoering van de postmix installaties. Sommige cafés doen het stelselmatig, anderen zo af en toe eens. Als 38% een gemeten waarde is, dan ligt de werkelijkheid nog wel hoger. Maar welke klant proeft het verschil? Het levert natuurlijk wel forste winst op, maar toch ook een wat problematischer boekhouding.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 18-07-2009  16:48 uEn dat is natuurlijk niks nieuws, dit gebeurt al jaren sinds de invoering van de postmix installaties. Sommige cafés doen het stelselmatig, anderen zo af en toe eens. Als 38% een gemeten waarde is, dan ligt de werkelijkheid nog wel hoger. Maar welke klant proeft het verschil? Het levert natuurlijk wel forste winst op, maar toch ook een wat problematischer boekhouding.
De consumenten bond is niet op haar achterhoofd gevallen. Die zijn niet aan de ondernemers gaan vragen of zij zich hier schuldig aan maaken. Die hebben echt monsters laten onderzoeken. De gemeten waarde is waarschijnlijk vrijwel gelijk aan de werkelijke waarde. Enkele jaren geleden was deze waarde nog 61%. Nu 38%. Vind ik nog schrikbarend hoog hoor. Zijn 38% te veel. Als iemand bronwater besteld, hoort hij bronwater te krijgen.
Geld wat mij betreft ook voor bier en andere producten. Als iemand een 'biertje' besteld hoort hij het standaard pils te krijgen waarvan de lampen aan de gevel hangen en niet een of ander goedkoop merk. Al zullen de meeste dat ook niet proeven. (Bij mij krijg je overigens standaard het antwoord; Ik verkoop geen biertjes maar bieren.. ;D)
Qua boekhouding is het geen probleem overigens. Een collega van me vertelde me laatst nog dat hij dat gewoon opgeeft bij de belasting. Die doen er niet moeilijk over zolang je het maar aangeeft. Vind ik eigenlijk ook niet kunnen.

L.

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-07-2009  20:18 u...Qua boekhouding is het geen probleem overigens. Een collega van me vertelde me laatst nog dat hij dat gewoon opgeeft bij de belasting. Die doen er niet moeilijk over zolang je het maar aangeeft. Vind ik eigenlijk ook niet kunnen.

Ik dacht dat de belasting juist daarom een inkoop/omzet verhouding hanteerde. Zwarte inkoop wordt zo verminderd. Je kan immers niet meer verdienen dan je inkoopt. Maar met die computers tegenwoordig weet je natuurlijk precies hoeveel je van wat hebt verkocht, dus je kan altijd omzet achterhouden...dat was in mijn horecatijd niet zo.

In België hebben ze al een aantal pilsfraudes achter de rug met Tjechische pilsen vermomd als Jupiler. Weinig klanten vonden dat overigens erg, want die nep pils was lekkerder dan Jupiler  :D.

Maar het blijft een ernstige zaak. Er is niks mis met B-merken of kraanwater, maar de klant moet het wel weten.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 18-07-2009  20:29 uMaar het blijft een ernstige zaak. Er is niks mis met B-merken of kraanwater, maar de klant moet het wel weten.

Zo is het!

Maarten

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 18-07-2009  20:32 uZo is het!
Daar kan ik me ook prima in vinden.  :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.