Waarom is bier in fust duurder dan in een fles

Gestart door DP, 25-06-2009 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP

 :proost2:

Dat het duurder is zal iedereen weten, maar waarom is het eigenlijk duurder?

Fust van 50 liter (Grolsch) € 125.50 (groothandel) (per liter € 2.51)
1 keer vullen 50 liter verkocht.
1 keer schoonmaken.
1 keer transport.
Statiegeld= € 30,00

Bier 50,40 liter a 0.45 cl (Beugels Grolsch) € 80,50 (per liter € 1.60)
7 kratten schoonmaken
112 beugelflessen schoonmaken en afvullen, 112 afsluitringen reiningen cq vervangen.
112 labels vernieuwen.
Statiegeld= € 27.30

Weet iemand hoe het komt dat een fust duurder is dan flessen, dat het lekker is oké,
maar waar in process worden kosten gemaakt waardoor het duurder is?

Graag uw mening!

Groet, DP
 :degroeten:

Ko

Wat ik ervan weet is dat supermarkten bier verkopen onder de kostprijs. Mensen komen namelijk als bijen op de honing af op goedkoop bier, en daarbij nemen ze dus andere producten uit de super mee (bijvoorbeeld op groenten en fruit zit een goede marge) waarmee deze kostenpost wordt opgeheven. De prijs die je in de supermarkt betaald schijnt dus lager te zijn dan wat de supermarkt aan de brouwer betaald.

Fusten worden niet in de supermarkt verkocht en daarom gaat dat hierbij niet op ondanks dat de kostprijs van een fust bier natuurlijk veel lager is. Het is immers veel eenvoudiger. Ik meen zelfs gehoord te hebben dat een caféhouder die contractueel verbonden is aan een brouwer (zoals bijna elk café volgens mij) verplicht is zijn kratten bier bij deze brouwer en niet in de supermarkt te kopen. Ondanks dat de kratten bier bij de brouwer veel duurder zijn.

Ik kan het mis hebben, maar dit is wat mij tijdens mijn opleiding verschillende keren is verteld. Maar misschien heb ik het mis.

gr. Ko

MO

Het is inderdaad een concurrentie verhaal. Het lukt de brouwers niet om pils in de supermarkt voor een normale prijs te verkopen. Met pils-aanbiedingen halen supermarkten klanten binnen. De pilsprijs is veel te laag in de supermarkt. Via hoge prijzen in de horeca kunnen brouwerijen toch een goede overall marge binnenhalen. Vreemd verhaal eigenlijk.

Een fust afvullen lijkt me ook goedkoper dan flessen. Overigens heeft een beetje café tegenwoordig biertanks en komt het bier per tankwagen binnen. Nog veel goedkoper, maar nog steeds een hogere prijs dan in de supermarkt.

Sjakie

Heb laatst ergens gelezen dat Heineken werd gezegd dat ze hun bier te goedkoop verkochten en daardoor de jeugd begon met drinken.
Daarop hebben ze meteen gezegd dat de supermarkten inderdaad het bier gewoon te goedkoop verkopen. Lees gewoon tegen kostprijs of daaronder. Ook doen ze dit met bijv. Coca cola.

Hier het artikel http://www.nieuws.nl/560444


 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Sjakie op 25-06-2009  12:11 uHeb laatst ergens gelezen dat Heineken werd gezegd dat ze hun bier te goedkoop verkochten en daardoor de jeugd begon met drinken.


Door een anti-alcohol (?) organisatie werd Heineken gevraagd of ze de prijzen in de supermakt wilde beheersen, maar Heineken heeft daar geen enkele invloed op... Dat wisten ze dus niet... :D

De-Geert

Uit het artikel:
CiteerOm deze reden wil Stap Heineken als marktleider oproepen prijsdalingen van het Heineken-bier tegen te gaan en indien noodzakelijk zelfs haar product terug te trekken wanneer de supermarkt ervoor kiest het Heineken-bier tegen een te lage prijs aan te bieden.
Ja hoor, dat zullen ze vast doen. Lekker realistische plannen.

Sjakie

Citaat van: De-Geert op 25-06-2009  12:44 uUit het artikel:Ja hoor, dat zullen ze vast doen. Lekker realistische plannen.

Er zijn al bedrijven in de voedingindustrie die dit hebben gedaan. Ze moeten ook een beetje aan hun imago denken...
A merken moeten duur zijn?

RoodeLeeuwVenlo

Er is nog iets dat je niet moet vergeten bij bierprijzen. Brouwerijen rijden met een aantal vrachtauto's naar het distributiecentrum van de supermarkten. (Alle supermarkten in Nederland worden door slechts 4 inkoop organisaties bevoorraad) Daar leveren ze een hele berg bier af. En nemen het leeggoed mee. Verder geen omkijken naar.
Bij een horeca klant komt er eerst een vertegenwoordiger op bezoek. Kennismakingsgesprek. Nog vier a vijf gesprekken voor daadwerkelijk het afname/huur contract getekend wordt. De brouwerij levert en betaalt de tapinstallatie die ze ook installeren. Er komen lampjes aan de gevel te hangen en er komt een bord aan de gevel en buiten te staan. Verder krijgt hij dan de eerste partij glaswerk gratis. Ook speelt de brouwerij vaak voor financier en lenen ze de ondernemer geld omdat die bij de bank vaak al op voorhand uitgelachen wordt.
Dan moet er elke week een vrachtauto de oude binnenstad met de smalle straatjes in rijden met een chauffeur en bijrijder om de paar kratjes en fustjes in de kelder van de horecazaak te zetten. Ze leveren er ook nog 'gratis' viltjes bij. Na een jaar wil de ondernemer een nieuw terras en nieuwe parasols en mag de brouwerij die laatste ook betalen...

Ik kan nog even door gaan. Ik ben horeca-ondernemer en weet dus hoe het werkt. Toch, is supermarktbier duurder voor de brouwer! De dure TV, radio en internet reclames worden voor 90% verzonnen om de thuis drinkende klant te binden. Je gaat namelijk niet naar een bepaald café omdat die Dommelsch verkopen in plaats van Heineken. (Op een paar beer-geeks op dit forum na dan) Je pakt en bepaald café omdat er een bepaalde sfeer hangt, mensen komen, of muziek gedraaid wordt.
Sinds 2003 berekenen de grote brouwers deze kosten door aan de horeca. Om zo goedkoper te kunnen blijven voor de supermarkten. Dit is te zien in een grafiek op de website van horeca Nederland. (www.horeca.org)

Grolsch heeft vorig jaar even ruzie gehad met Albert Hein over de prijs. Met als gevolg dat AH geen Grolsch meer in de winkel had staan. Toen heeft Grolsch weer braaf haar prijs aangepast aan de wensen van AH.

Die anti Alcohol mensen moet ik in dit geval gelijk geven. Alcohol hoort niet in de supermarkt!

Louis (Maar ik ben niet objectief)

DP

Citaat van: Ko op 25-06-2009  11:26 uWat ik ervan weet is dat supermarkten bier verkopen onder de kostprijs. Mensen komen namelijk als bijen op de honing af op goedkoop bier, en daarbij nemen ze dus andere producten uit de super mee (bijvoorbeeld op groenten en fruit zit een goede marge) waarmee deze kostenpost wordt opgeheven. De prijs die je in de supermarkt betaald schijnt dus lager te zijn dan wat de supermarkt aan de brouwer betaald.

Fusten worden niet in de supermarkt verkocht en daarom gaat dat hierbij niet op ondanks dat de kostprijs van een fust bier natuurlijk veel lager is. Het is immers veel eenvoudiger. Ik meen zelfs gehoord te hebben dat een caféhouder die contractueel verbonden is aan een brouwer (zoals bijna elk café volgens mij) verplicht is zijn kratten bier bij deze brouwer en niet in de supermarkt te kopen. Ondanks dat de kratten bier bij de brouwer veel duurder zijn.

Ik kan het mis hebben, maar dit is wat mij tijdens mijn opleiding verschillende keren is verteld. Maar misschien heb ik het mis.

gr. Ko

Hallo Ko,

Tjonge wat een afzetterij is dit eigenlijk voor de caféhouders en ons. Bedankt voor je reactie  :stom:

DP


Maarten

Het simpele feit waar nu heel luchtig overheen wordt geblazen, is dat de prijs van producten totaal niet wordt bepaald op basis van de daadwerkelijke kosten van een product. Een product wordt verkocht tegen de prijs die de klant wil betalen. Dat heeft dus niks te maken met de kosten. Alleen: als de kosten hoger worden dan wat het aan geld oplevert, verdwijnt het uit het schap.

Dat houdt in, dat een biertje in de supermarkt uit fles goedkoper kan zijn dan wat het kost om het daar in het schap neer te zetten, maar ook dat een biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt. Een biertje op een terras, of met je vrienden in het cafe, is gewoon meer waard dan datzelfde biertje thuis op de bank uit t flessie.

Om dezelfde reden zie je dat die perfectdraft fustjes etc veel te duur zijn per liter. gewoon omdat het rijke mensen zijn, op zoek naar luxe. Die betalen net zo lief de dubbele prijs voor hetzelfde product, de verkoop zal hierdoor niet afnemen.

Een extreem voorbeeld van dit principe zie je op het station: een fles spablauw bij de albert heijn to go kost per 1,5 liter 75 cent. Daarnaast, in hetzelfde schap, staat hetzelfde water met hetzelfde label in een 0.5 liter fles, die voor 1 euro 50 over de toonbank schuift. Alsnog kopen mensen liever die kleine flesjes, omdat het makkelijker meeneemt. Dat heeft duidelijk niks te maken met de kosten van die spafles om in de winkel te komen.

De-Geert

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 umaar ook dat een biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt. Een biertje op een terras, of met je vrienden in het cafe, is gewoon meer waard dan datzelfde biertje thuis op de bank uit t flessie.
De meeste horeca-ondernemers hebben het niet zo breed hoor. Je betaalt niet alleen voor het bier, maar ook personeelskosten, energie, huur van het pand, belasting etc. En ja, de ondernemer wil natuurlijk ook een boterham kunnen eten.


EBC

Ik ben het helemaal eens met Maarten. Het gaat om luxe en wat je daar voor over hebt.

En de horeca zou het veel beter doen indien ze hun prijzen gewoon verlagen. Ze zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht. Alles wat er nu gebeurt is op het randje. Zo ook dat rookverbod. Prijzen verlagen, een veel groter publiek aanspreken en het probleem is vast wel over.

Kijk eens in Duitsland wat het daar kost...daar kan je nog voor minder dan 15 euro avondeten én een liter bier drinken.

Maarten

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 ueen biertje in de horeca ongeacht wat voor het is, uit fles (speciaalbiertjes bijv) of uit tap, voor veel te hoge prijzen de deur uit vliegt.
Citaat van: De-Geert op 26-06-2009  11:47 uDe meeste horeca-ondernemers hebben het niet zo breed hoor. Je betaalt niet alleen voor het bier, maar ook personeelskosten, energie, huur van het pand, belasting etc. En ja, de ondernemer wil natuurlijk ook een boterham kunnen eten.
Misschien drukte ik dat wat apart uit, en is niet precies wat ik bedoelde. Je hebt gelijk, dat is waar je voor betaalt. Maar dat is niet waar de prijs op gebaseerd wordt. Dan zouden namelijk alle consumpties 3 euro zijn, plus of min 20 cent. Zoveel variatie zit er niet in de kostprijs van de producten onderling, en het grootste gedeelte van de kosten is inderdaad vaste lasten en personeel. Dus nog een voorbeeld over hoe horecaprijzen worden bepaald: Als jij een kop koffie koopt bij een koffietentje in de stad, betaal je 1,50. Een cappuccino, die in kostprijs maximaal 10 cent duurder is (een scheut melk en wat stoom), kost bij zo'n zaak echter 3 euro. Dat dit bij elkaar de huur en het personeel etc moet dekken, is logisch, anders bestaat zo'n zaak niet meer. Maar de koffie en de cappuccino kosten evenveel tijd van de bediening, evenveel plaats aan een tafeltje, en evenveel tijd en moeite voor de afwas. Het enige verschil in kosten is 10 cent. Waar komen die andere 1,40 vandaan?
De prijs van de producten wordt alleen bepaald aan de hand van hoe veel jij het waard vindt. Dat houdt in, dat het ene drankje dus verlies of quitte draait, en het andere winst. Zo geldt dat ook bij de supermarkt, maar ook voor een brouwerij.
Het antwoord op de vraag van de draad: Jij betaalt meer voor een pilsje uit de tap dan uit de fles, dus zij vragen er meer geld voor.

Of de horeca in z'n geheel in prijs kan zakken, weet ik niet. het zou best kunnen dat ze het krap hebben en geen kant op kunnen. Het zou ook kunnen dat door het zakken van de prijzen, ze meer mensen binnen zullen sleuren, meer verkopen, en dezelfde winst behouden. Dat zullen ze zelf ook wel nagerekend hebben. Daar weet ik helaas niet genoeg van.

MO

Wijze woorden op de vrijdagmiddag. Het is allemaal luxe in onze welvaart samenleving. Daar profiteert mijn Muifelbrouwerij ook van, crisis of niet.

Jacques

Citaat van: Maarten op 26-06-2009  11:42 uHet simpele feit waar nu heel luchtig overheen wordt geblazen, is dat de prijs van producten totaal niet wordt bepaald op basis van de daadwerkelijke kosten van een product. Een product wordt verkocht tegen de prijs die de klant wil betalen. Dat heeft dus niks te maken met de kosten. Alleen: als de kosten hoger worden dan wat het aan geld oplevert, verdwijnt het uit het schap.

Een waarheid als een koe. Kijk maar eens wat we betalen voor (de luxere) scheermesjes en wat de kosten zijn om die dingen te maken.

Dat de plaats waar je een biertje consument veel uitmaakt voor de verkoopprijs kun je goed ervaren in Parijs. Daar hanteren veel café's verschillende prijzen: aan de bar, aan een tafeltje in het café en buiten op het terras. Een biertje gekocht aan de bar mee naar buiten nemen om het op het terras op te drinken is er niet bij, tenzij je breidt bent bij te betalen...

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uEn de horeca zou het veel beter doen indien ze hun prijzen gewoon verlagen. Ze zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht. Alles wat er nu gebeurt is op het randje. Zo ook dat rookverbod. Prijzen verlagen, een veel groter publiek aanspreken en het probleem is vast wel over.
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen EBC. Wat voor wereldbeeld heb jij?
Ik preek voor eigen parochie, dat weet ik, maar als het zo simpel lag, dan koste een pilsje nog overal 1,50 euro.

Mijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen en als ze dat op hebben weer weg zijn en een rotzooi achterlaten.
Mijn buurman verdient er niet veel aan en het loopt er dus ook niet storm.

De oplossing voor dit probleem zit dieper en is niet met zo'n ondoordachte oplossing te verhelpen.

Louis

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uZe zitten aan het plafond van wat mensen ervoor over hebben en daarmee zitten ze op een zeer instabiel evenwicht.

Daar zit het probleem.
Mensen hebben geen geld over voor handenarbeid, service en kwaliteit, want dat is horeca. En betalen wel voor massaproducten en hypes.

Leg de salarissen van diverse vakgebieden naast elkaar en kijk wie er veel verdiend. Dan zie je ook waar veel geld aan uit gegeven wordt (en waar te-veel aan uit gegeven wordt.)
Horeca-ondernemers zul je niet in de top 50 van veelverdieners tegen komen.

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uMijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen

Met andere woorden, het werkt wel! :)
Alleen moet zoiets structureel doorgevoerd worden, zodat je niet zo piekt op 1 moment maar structureel meer omzet hebt.

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:57 uMensen hebben geen geld over voor, service en kwaliteit,

Tuurlijk wel! Dat heeft men altijd. De een wat meer dan de ander, maar toch.

Citeerwant dat is horeca.

Ik ben blij dat jij die instelling hebt, maar dat geldt niet voor al je collega's... helaas.

CiteerLeg de salarissen van diverse vakgebieden naast elkaar en kijk wie er veel verdiend. Dan zie je ook waar veel geld aan uit gegeven wordt (en waar te-veel aan uit gegeven wordt.)

Dat er op bepaalde gebieden veel verdiend wordt, wil niet zeggen dat daar niet (ook) hard gewerkt wordt?
De ene sector trekt nu eenmaal meer dan de andere. Dat jij vindt dat aan die sectoren te-veel uitgegegeven wordt, is slechts jouw persoonlijke mening die kennelijk niet gedeeld wordt door de maatschappij. Anders zou er aan die sectoren niet zoveel worden uitgegeven toch?

CiteerHoreca-ondernemers zul je niet in de top 50 van veelverdieners tegen komen.

Ligt eraan op welk niveau je die horeca-ondernemer ziet. Als jij alleen kijkt naar de zelfstandige kroegbaas zonder personeel, dan moet je dat natuurlijk ook alleen vergelijken met zzp-ers in de andere sectoren.
En nee, die zitten ook niet in de top 50...

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uIk heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen EBC. Wat voor wereldbeeld heb jij?

En dat allemaal in 4 zinnen! Tja, ik snap wel dat jij hiermee gelijk op de kast zit.  ;)

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  00:55 uMijn overbuurman heeft een Grand café en heeft elke donderdag van 22 to 23 uur happy hour. Resultaat; 50 tieners op bezoek die het bier met de bladen tegelijk bestellen en als ze dat op hebben weer weg zijn en een rotzooi achterlaten.
Mijn buurman verdient er niet veel aan en het loopt er dus ook niet storm.

Lekker structureel één keer per week een uurtje, en ook nog niet tijdens prime time voor publiek dat wél geld heeft. Als je mikt op pubers, dan krijg je ze ook...
Waarom niet op donderdag en vrijdagmiddag, zo net na werktijd? Trek de werkende mens naar je tent en maak het voor pubers onaantrekkelijk om dan te komen. Andere muziek, volwassen personeel, push ze om bij een leeg glas een nieuw te bestellen, maken ze een puinhoop? stuur ze weg. Zeg dat ze te luidruchtig zijn, het is niet zo moeilijk hoor. En de mensen die wel geld hebben komen er op af.

Met een beetje kennis van de markt en een daarop aangepast beleid, is er heus wel wat te halen. En natuurlijk met personeel met verstand van zaken, dat weet hoe met klanten om te gaan. Tieners achter de bar trekt alleen maar tieners.

Hier in Maastricht zit bijvoorbeeld restaurant Beluga. Erg prijzig, een groot restaurant in haar soort, maar het zit elke avond vol... het publiek is er heus, maar je moet ze weten te trekken. Als je niks te bieden hebt, dan komt ook niemand...

RoodeLeeuwVenlo

Robin,
Als je het zo zegt, klink je alsof je vind dat de meeste horeca ondernemers geen visie hebben en niet hard werken. En dat je mij als uitzondering ziet. Dat zie ik andersom. Ik ben geen uitzondering en de meeste van mijn collega's werken, net als ik, veel, hard en lang.
Het 'happy hour' werkt niet. Ook niet als het breder en langer doorgevoerd worden. Dan is het namelijk een algehele prijsverlaging en daardoor komen er niet meer mensen in de horeca.

Maar als ik het over veelverdieners heb, dan heb ik het niet over zzp'ers. Maar bijvoorbeeld over managers bij banken die door de overheid overeind worden gehouden, of directeuren van zorg centra die meer verdienen dan de minister president. Daar wordt te veel uitgegeven of gevraagd. Net hoe je het wil zien.

Als meer dan 50% van de horeca ondernemers net zo riant woonde en auto reed als dat deze beroepsgroepen doen, dan mag je je afvragen of ze wellicht te veel vragen voor dat pilsje.

Zolang je ziet (recent in de media) dat het merendeel van de horeca ondernemers onder een modaal jaarsalaris zitten maar qua gewerkte uren over een modale werkweek. Dan kun je nagaan dat het grootste deel van die €1,80 per pilsje opgaan aan kosten. Waaronder bijvoorbeeld aan bank-kosten en zorgpolis.  

Maar goed. Niemand die er zo ver over na denkt. Helaas is het nu eenmaal makkelijker om te denken; "Een liter bier in de supermarkt kost maar 10% van wat de kastelein vraagt. Dus de kastelein is een afzetter."
Louis

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  13:56 uRobin,
Als je het zo zegt, klink je alsof je vind dat de meeste horeca ondernemers geen visie hebben en niet hard werken.

Dat zeg ik juist niet...?
Ik zeg alleen dat er in de andere sectoren ook hard gewerkt wordt (en lang niet altijd veel verdienen)
Kwaliteit en service is wel iets wat ik met enige regelmaat onvoldoende vind in de horeca.

CiteerMaar als ik het over veelverdieners heb, dan heb ik het niet over zzp'ers. Maar bijvoorbeeld over managers bij banken die door de overheid overeind worden gehouden, of directeuren van zorg centra die meer verdienen dan de minister president. Daar wordt te veel uitgegeven of gevraagd. Net hoe je het wil zien.

Als meer dan 50% van de horeca ondernemers net zo riant woonde en auto reed als dat deze beroepsgroepen doen, dan mag je je afvragen of ze wellicht te veel vragen voor dat pilsje.

Hier gaat het al mis.
Je hebt het over topmanagers die teveel verdienen (en dat doen ze naar mijn mening ook), maar noemt dit dan de beroepsgroepen zorg en bankwezen.
Alsof die topmanagers representatief zijn voor die sectoren? ??? Topmanagers met een riant salaris heb je ook in de horeca...

In de zorg wordt door heel veel mensen hard gewerkt, en die hebben zéker niet allemaal zo'n riant inkomen/huis/auto...  ???

CiteerMaar goed. Niemand die er zo ver over na denkt. Helaas is het nu eenmaal makkelijker om te denken; "Een liter bier in de supermarkt kost maar 10% van wat de kastelein vraagt. Dus de kastelein is een afzetter."

Dat heb ik nergens gezegd, geen woorden in mijn mond leggen aub!

RoodeLeeuwVenlo

Ik weet het. Ik heb ook even in de zorg gewerkt en weet dat daar hard gewerkt wordt. Vooral op de werkvloer. En ik zeg ook niet dat jij zegt dat alle kasteleins afzetters zijn. Wat ik bedoel is dat dit in het algemeen gesuggereerd wordt als oorzaak van de 'hoge' prijzen in de horeca.
En dat is nu net wat ik probeer te bestrijden en probeer duidelijk te maken. Die prijzen zijn niet uit de duim gezogen.

En effe de prijzen verlagen als oplossing voor teruglopende bezoekers aantallen werkt niet. Alleen als prijs de oorzaak was hiervan. Maar die oorzaken liggen elders.

Gelukkig stijgen mijn omzetten nog. Ondanks rookverbod, krediet-crisis en accijnsverhoging. Desondanks ga ik mijn prijzen verhogen. Of beter gezegd, indexeren. Gewoon aanpassen aan de stijging van mijn inkoop kosten.  Ik breng ze niet naar het niveau van Beluga, want als iedereen dat zou doen. Zou café bezoek echt alleen nog maar voor directeuren betaalbaar zijn. En ik ga ze zeker dus ook niet velagen naar studenten niveau. Want dat is niet mijn hoofd doelgroep.

Ik denk dat de hele horeca haar prijzen sector breed met 20% moet verhogen. Dan is de opbrengst weer in evenwicht met de door de ondernemer gemaakte kosten. En alcohol uit de supermarkt halen en enkel nog door gediplomeerde slijters en horeca laten verkopen.  ;D

Louis

EBC

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 27-06-2009  14:36 u...En effe de prijzen verlagen als oplossing voor teruglopende bezoekers aantallen werkt niet. Alleen als prijs de oorzaak was hiervan. Maar die oorzaken liggen elders...

Ik ga nog wel naar cafés. En ik drink dan waar ik zin in heb. Al moet ik zeggen dat ik me bij een ABT café in Nederland verbaas over 4+ euro voor een Westmalle Tripel en 5+ euro voor een Rochefort 10.
Maar goed, het is gezellig, ik betaal. Ik voel me wel enorm belazerd, maar neem dat op de koop toe. De kastelein pleurt het bier in het glas tot het overschuimt. Hij neemt lege glazen terug, 4 in één hand door er met zijn vingers in te grijpen. Ze worden met twee tegelijk gespoeld in een spoelbak zonder wasmiddel, vette lippen worden niet van de rand verwijderd en ga zo maar door. Maar ja, de kastelein is stagiar van de lokale horecaschool en runt zo'n beetje de tent. Het is nochtans een ABT cafe...  :echtboos:

Waarom vind ik in België een Westmalle Tripel voor 2,25? En een Rochefort voor 2,75? In Belgie zijn de belastingen hoger dan in Nederland...  :weetniet:

Ik zou vaker gaan als die lekkere bieren minder zouden kosten. En als er beter met kwaliteit en service zou worden omgegaan. Ik ga liever één keer per jaar naar Beluga, dan me 5 keer per jaar bescheten te voelen in een Sligro kant-en-klaar-warm-me-maar-op restaurant.

Maar ja, ik wil soms uit. En ik neem het op de koop toe, omdat het wel moet.

Roode Leeuw, wat is dan wel de oorzaak, als het de prijs/kwaliteit niet is?


RobinB

+ het Duitsland mysterie...

Citaat van: EBC op 26-06-2009  11:56 uKijk eens in Duitsland wat het daar kost...daar kan je nog voor minder dan 15 euro avondeten én een liter bier drinken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.