Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe eerlijk ben je als je een vies ruilbier proeft?

Eerlijk, keihard, op het botte af
2 (4%)
Eerlijk, maar voorzichtig
26 (52%)
Ik concentreer me op tips voor verbetering
9 (18%)
Ik "vergeet" een recensie te plaatsen
2 (4%)
Ik lieg dat het een goed bier is
0 (0%)
Hoe ik handel hangt van de brouwer af
9 (18%)
Ik stuur een persoonlijk bericht en zet niets openbaar op het forum
2 (4%)

Totaal aantal stemmen: 50

Auteur Topic: Hoe eerlijk?  (gelezen 19479 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Re: Hoe eerlijk?
« Reactie #25 Gepost op: 30-07-2009 11:27 u »
Leuke draad - zie hem nu pas. Ik heb voor optie 6 gekozen. Het hangt van de brouwer af. Zowel de 'senioriteit' van de brouwer (ik vind dat je, naarmate je verder komt, steeds kritischer moet worden - bij beginnende brouwers is het al mooi als er geen infectie in zit en niet al te veel rare bijsmaakjes) telt mee als de persoonlijkheid. De ene persoon kan nou eenmaal beter tegen (opbouwend bedoelde) kritiek dan de andere, en sommige mensen zitten eigenlijk niet eens te wachten op commentaar maar op applaus ;). En ik heb geen zin in ruzie. Bovendien verwachten sommige mensen verschillende dingen - sommigen zijn bv waarschijnlijk geinteresseerd in hoeverre ik het bier in de stijl vind passen, terwijl anderen het daar helemaal niet over willen hebben. Maar liegen zal ik niet - hoogstens voorzichtiger formuleren. En 'vergeten' doe ik eigenlijk nooit, dat vind ik niet sjiek.

Bij Geert ben ik altijd wat negatiever dan strikt noodzakelijk hoeft - dat houdt hem scherp  ;D.

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #26 Gepost op: 30-07-2009 11:48 u »
Overigens vind ik het ook wel plezierig om gewoon te genieten van een ruilbier zonder een uitgebreide recensie te schrijven.

Dat herken ik ook wel. Ik merk dat ik een beetje een 'backlog' krijg van nog te proeven bieren omdat ik dan weer notities moet gaan maken. Dan is een eigen biertje soms makkelijker open te trekken. Maar ja - dat is ook geen oplossing. Daarom worden mijn notities de laatste tijd vaak wel wat korter. Bovendien vind ik mezelf niet zo'n erg goede proevern, dus dan moet je ook geen heel lange epistels gaan schrijven.

:degroeten: JW.

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #27 Gepost op: 30-07-2009 12:03 u »
Ik ben geen ervaren brouwer, en op het gebied van proeven heb ik ook nog veel te leren (al heb ik wel genoeg geproefd om mezelf qua liters ervaren te noemen  :lekkerbier: ) Maar als ik een biertje laat proeven hoop ik wel een eerlijk antwoord te ontvangen waarmee ik mijn volgende bier beter kan maken. Misschien dat deze feedback soms niet leuk is, maar mijn ervaring in het algemeen is, dat je van negatieve feedback het meeste leert!

Als ik alleen maar positieve feedback zou willen, dan zou ik mijn bier alleen aan mijn moeder moeten laten proeven :D

gr. Ko

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 30-07-2009 13:13 u »
Hard op de inhoud, zacht op de relatie , da's de meeste treffende opmerking hierboven!
Toch heb ik gekozen voor "ligt aan de brouwer", omdat je zoveel verschillende karakters aan brouwers en brouwsel hebt!

Inderdaad is proeven zonder recensie lekker en daarom is het ruilen van meerder flesjes van een soort hier een mooie uitkomst.

Nog nooit heb ik een ruilbiertje weg hoeven gooien of niet lekker gevonden, dus is het vrij makkelijk om commentaar te geven.

el heb ik eens een zuur bier gebrouwen dat men per se wou proeven.
Bleken ze het ook nog lekker te vinden ook!
Ik heb ze toen de hele krat meegegeven en twee weken later kreeg ik die weer leeg terug!

Hiermee wil ik zeggen dat ik ook proevers van mijn bieren heb (eigenlijk de meesten) die alleen maar proeven of het bier wel of niet lekker is.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #29 Gepost op: 30-07-2009 13:21 u »
Op zich ook wel het belangrijkste criterium.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #30 Gepost op: 30-07-2009 14:20 u »
Ik ben op dit gebied altijd eerlijk, maar ik ben niet super bot. Ik heb ook wel eens een PB'tje gestuurd naar iemand zonder het te posten... toen vond ik het niet nodig om iedereen op de hoogte te brengen. Tsja, niet alle bieren zijn nou eenmaal even lekker ;).

Trouwens, ik proef ook wel eens een vies biertje van iemand die nooit op het forum zit... deze kiep ik gewoon leeg in de gootsteen zonder iets te posten, vind ik niet de moeite waard... goh, wat ben ik weer eerlijk ;D!

Tags: