Hoe eerlijk?

Gestart door Adrie, 24-06-2009 14:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe eerlijk ben je als je een vies ruilbier proeft?

Eerlijk, keihard, op het botte af
2 (4%)
Eerlijk, maar voorzichtig
26 (52%)
Ik concentreer me op tips voor verbetering
9 (18%)
Ik "vergeet" een recensie te plaatsen
2 (4%)
Ik lieg dat het een goed bier is
0 (0%)
Hoe ik handel hangt van de brouwer af
9 (18%)
Ik stuur een persoonlijk bericht en zet niets openbaar op het forum
2 (4%)

Totaal aantal stemmen: 50

Adrie

Het overkomt ons allemaal: we proeven een ruilbier van een collega hobbybrouwer en aan dat bier mankeert van alles. De brouwer verwacht op zijn minst een recensie op het forum. Wat doe je dan? Ben je eerlijk en kraak je het bier af? Bedek je het bier met de mantel der liefde? Korom: hoe ga je ermee om? Discussiƫren mag uiteraard ook.

William

Ik twijfel tussen optie 2 en 3. Toch maar optie 3

Eerlijkheid boven alles maar wel met onderbouwing. Iedereen heeft het recht op een eerlijk (maar wel subjectief) oordeel. Als je denkt te weten waar het fout is gegaan heb je ook de plicht om dat aan die persoon te laten weten. Gelukkig zal iemand meestal nooit op één oordeel afgaan, maar op meerdere. De kans bestaat dat je uiteindelijk als een beroerd proever wordt neergezet  ;)

Waarom deze vraag Adrie? Heb je een ruilbier van mij geproefd :pan:

De-Geert

Leuke vraag.
Ik heb de 2e optie (voorzichtig) gestemd, maar de 3e (verbeteringen) is net zo goed van toepassing. Volgens mij heeft een brouwer er niets aan als je zegt dat het een goed bier is, terwijl dat niet zo is. Ik probeer me overigens wel aan te passen aan het ervaringsniveau van de brouwer.

Ik heb zelf ook liever dat ik het hoor als er iets aan mankeert, en hopelijk met suggesties ter verbetering. Daar ruilen we toch voor?

Citaat van: William op 24-06-2009  14:45 uWaarom deze vraag Adrie? Heb je een ruilbier van mij geproefd :pan:
Hm, daar ben ik ook benieuwd naar. Je mag me afkraken hoor.  ;D

Adrie

Citaat van: William op 24-06-2009  14:45 uWaarom deze vraag Adrie? Heb je een ruilbier van mij geproefd :pan:

Haha. Tegen jou ben ik goudeerlijk, natuurlijk.

Deze vraag komt wat mij betreft niet alleen voort uit ruilbieren proeven, maar ook uit proeven van bieren op clubavonden. Zeker als je te maken hebt met de eerste bieren van een brouwer is het soms lastig om eerlijk te zijn. Dat wil zeggen: ik probeer zo goed mogelijk de vinger te leggen op waar verbeteringen mogelijk zijn zonder het bier af te kraken. Maar soms is dat heel lastig.

Hoe ik dingen verwoord en wat ik precies vertel hangt trouwens ook af van de brouwer. Als ik de brouwer persoonlijk ken, is het gemakkelijker om in te schatten hoe een opmerking zal vallen. Het is natuurlijk nooit de bedoeling om iemand te kwetsen of af te kraken, maar om een oordeel te geven over een bier. Helaas is het voor brouwers niet altijd eenvoudig om het onderscheid te zien tussen een oordeel over een bier en een oordeel over de brouwer. Ik probeer altijd duidelijk te zijn dat ik het bier beoordeel en niet de brouwer.



De ruilbieren die ik te proeven krijg, zijn meestal prima in orde. Alhoewel... gisteravond heb ik met Albertus een aantal Irish Red Ales geproefd waar wel het een en ander op aan te merken was, maar daarover later meer.

MO

Ik zit eigenlijk tussen optie 1 en optie 2 in. Ik herken het probleem wel heel goed. Ik heb twee weken geleden een bier gekregen van brouwende collega's. Die brouwen al een tijdje. Het bier was echt heel erg slecht, bijna ondrinkbaar. Ik ben er nog niet uit hoe ik ze dat ga vertellen, maar ik ben ook niet van plan er niets over te zeggen.

EBC

Ik zou zelf willen dat mensen eerlijk zijn over mijn bier. Daar kan ik wat mee, ik wil immers steeds beter bier brouwen. Tips en ervaringen zijn dan altijd welkom, het is aan mij om daar iets mee te doen. Dus, was het mijn bier Adrie? inkoppertje  ;)

En omdat ik dat wil, zou ik ook een ander eerlijk vertellen wat ik proef. Als ik het mis vind, dan ben ik wellicht voorzichtig maar opbouwend, afhankelijk van wie het is. Nou, dat probeer ik toch.

Henielma

Ik heb gekozen voor 6: dat het afhangt van de persoon. Daarbij kies ik dan uit 2, 3, of 7.

Als ik een bier niet lekker vind geef ik duidelijk aan het dat mijn smaak niet is. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het bier niet goed is.

Brouwfouten vind ik lastiger. Deze kan ik niet zo goed herkennen. Sommige mensen brouwen bier dat regelmatig een bepaalde beginnerssmaak heeft, een niet frisse storende smaak. Deze probeer ik dan toch te benoemen.

Adrie

Citaat van: Henielma op 24-06-2009  15:42 uBrouwfouten vind ik lastiger. Deze kan ik niet zo goed herkennen. Sommige mensen brouwen bier dat regelmatig een bepaalde beginnerssmaak heeft, een niet frisse storende smaak. Deze probeer ik dan toch te benoemen.

Dat is heel eenvoudig te benoemen: Brewferm korrelgist.  ;)  ;D  >:D

Oscar

Ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn, maar wel opbouwend. En als een bier slecht is, moet je dat gewoon kunnen zeggen en proberen wat tips te geven hoe het beter kan...maar wel eerlijk blijven.

Eerlijk duurt het langst was het toch?  ;D

Henielma

Citaat van: Adrie op 24-06-2009  15:45 uDat is heel eenvoudig te benoemen: Brewferm korrelgist.  ;)  ;D  >:D

Daar heb je een punt. Maar ik denk dat het dat niet alleen is. Want ook met een Brewferm korrel bovengist zijn best aardige bieren te brouwen dus het moet nog wat meer zijn. Iets met brouwmethode denk ik.

De-Geert

Het schijnt dat je zelfs Alts kan brouwen met BrewFermKorrelGist. ???

Albertus

Optie twee heeft mijn voorkeur. Adrie stipte het al aan, het gaat ook om de context.
Bij iemand die zijn eerste bier presenteert benadruk je wat geslaagd is en geef je tips voor een volgend brouwsel.
Het bier van iemand die zojuist een eerste plaats op het ONK heeft gehaald mag je best wat steviger beoordelen.
Maar altijd: hard op de inhoud, zacht op de relatie (deze kreet is me bijgebleven van een of ander cursus).

Bert  

Adrie

Citaat van: Albertus op 24-06-2009  15:54 uMaar altijd: hard op de inhoud, zacht op de relatie (deze kreet is me bijgebleven van een of ander cursus).

Dat is inderdaad een mooie!

Hopmans

Ik ben eerlijk, maar extreem voorzichtig.
Ik probeer wel tips te geven voor verbetering.
En op een forum "vergeet" ik een slecht bier te posten.
Normaliter ruil ik eigenlijk bijna niets meer.
Te veel tinnef gedronken.



Oscar

Citaat van: Hopmans op 24-06-2009  16:37 uNormaliter ruil ik eigenlijk bijna niets meer.
Te veel tinnef gedronken.

Je moet wel weten met wie je ruilt...en wat deze gebrouwen heeft..

RobinB

Optie 2 + tips uiteraard!
Hoop dat men dat ook met mijn bieren doet (naar mijn ervaring in ieder geval we)
:)

Brouwbedrijf

Wat eerlijk is iedereen hier. :verbergen:

Ik ga voor optie 6. Het hangt er van af wie de brouwer is. Tegen gevorderde brouwers ben ik heel voorzichtig maar eerlijk. Tegen beginnende brouwers ben ik nog voorzichtiger, misschien wel soms oneerlijk. Hoewel ik nooit zal zeggen dat het lekker is. Ik zal het meer nuanceren. In ieder geval probeer ik er voor te zorgen dat ze een goed gevoel overhouden, zodat ze gemotiveerd blijven om vaker te brouwen. Als het bier niet goed was, probeer ik wel tips mee te geven om het beter te krijgen.

Maarten

Lastige vraag, dit werpt wel licht op hoe je proefoordelen moet interpreteren. Ik heb net pas voor het eerst geruild, en heb nog niet echt een 'gouden standaard' hoe te reageren. Ik hoop dat ik eerlijk maar voorzichtig kan zijn. Tips zijn lastig, ik weet niet wat waaraan ligt, maar ik kan wel proberen een smaak te benoemen die me heel erg of juist niet aanstaat.

De optie persoonlijk bericht spreekt me ook wel aan als het niet genuanceerd gebracht kan worden. dat spaart de schandpaal. (ook voor mezelf, als je iets hebt wat je smerig vindt, heb ik nog liever een vervelend pb'tje dan totaal geen bericht)

Jacques

Mijn reacties zitten meestal tussen 1 en 2.

De laatste ruilbieren die ik gedronken heb waren overigens erg goed. Dat is het helemaal niet moeilijk om eerlijk te zijn.

Overigens vind ik het ook wel plezierig om gewoon te genieten van een ruilbier zonder een uitgebreide recensie te schrijven.

Sjakie

Ik kan natuurlijk alleen antwoorden voor een beginner maar:

Als ik mijn bier aan een ervaren brouwer geef om te proeven is het natuurlijk de bedoeling om te weten te komen wat ik fout doe maar misschien net zo belangrijk wat ik goed doe.
Misschien proef je wel een aantal brouwfouten. Dit is voor mij natuurlijk fijn om te weten om dit te kunnen voorkomen. maar er zullen ook wel een aantal dingen goed zijn (hoop ik).

Het is dus niet alleen wat er fout of slecht is aan een bier maar ook wat er eventueel goed is. Dit mis ik soms wel eens als ik hier op het forum lees. Als je ook de goede dingen uitlicht dan komt het al een stuk anders over dan wanner alleen de slechtere dingen eruit gehaald worden.

Groeten,
Sjakie.

heijligers

Citaat van: Adrie op 24-06-2009  14:37 uBedek je het bier met de mantel der liefde?
De mantel der liefde, het meest misbruikte kledingstuk!

Ik heb nog niet veel van andere brouwers geproefd, maar merk van proevers van mijn eigen brouwsels (meestal geen brouwers) dat ze zeggen dat ze het lekker vinden, maar niet echt met goede verbeterpunten komen. Iets waar ik eigenlijk wel op zit te wachten, want een eerste graanbrouwsel kan natuurlijk niet perfect zijn, zelfs niet goed, hooguit voldoende...

Hoe goed het ook bedoelt is, aan lekker heb ik niks  :proost:.

Oscar

Citaat van: heijligers op 26-07-2009  22:31 umaar merk van proevers van mijn eigen brouwsels (meestal geen brouwers) dat ze zeggen dat ze het lekker vinden, maar niet echt met goede verbeterpunten komen.

Dat komt omdat die mensen ook niet bewust met bier brouwen proeven bezig zijn en dus vrijwel niets weten van biertypen en dus ook niet weten hoe een bepaald bier moet smaken (Behalve hun standaard pilsje).

Hopmans

Soms moet men zich ook afvragen hoe eerlijk men is tegenover zichzelf.
Ervaring of geen ervaring; als er een infectie in het bier zit, dan is dit duidelijk te proeven.
Soms proef ik wel een bier van iemand, en dan zie je ze al kijken met een verontschuldigende blik.
Ze weten dan zelf al dat er iets niet in de haak zit.
Wie houdt nu wie voor de gek...



Oscar

Citaat van: Hopmans op 26-07-2009  22:59 uSoms proef ik wel een bier van iemand, en dan zie je ze al kijken met een verontschuldigende blik.

Herkenbaar... ;D

Herman

Ik heb 6 gekozen, al geef ik meestal mijn ongezouten mening. Echter, soms is meer tact op zijn plaats: persoonlijk mailtje met alsnog de ongezouten mening >:D

Dit komt al met al wellicht op optie 2 neer, toch moeilijk goede antwoorden op te sommen bij zo'n poll.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.