Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bierbrouwinstallatie te koop op Marktplaza.nl  (gelezen 18264 keer)

Erick

• Gast
Re: Bierbrouwinstallatie te koop op Marktplaza.nl
« Reactie #25 Gepost op: 07-07-2009 21:04 u »
Ik brouw in een hele kleine lage blokhut, gas is geen optie.
Ik brouw dus met elektrische ketels. (nu nog met 1 (lidl), over 2 weken met 2 (Brewferm PRO???)
Deze lijkt mij nog steeds goed en niet te duur, iedereen baas over zijn eigen portemonee, nietwaar?
Als ik de concurentie in elektrische ketels vergelijk (voor zover ik kan overzien) lijkt deze mij het best.

Adviezen over andere elektrische ketels lees ik graag.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 07-07-2009 21:34 u »
En op dit moment is de Lidl ketel natuurlijk ook niet verkrijgbaar!
En het is maar afwachten wanneer hij weer verkrijgbaar wordt (if ever)...  :denken:

Zou hij nu wél verkrijgbaar zijn dan zie ik geen praktisch/overtuigend pluspunt voor de Brouwland ketel, maar dat was al wel duidelijk ;)

Erick

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 07-07-2009 21:40 u »
Ik ga hem in ieder geval over 2 weken eens bekijken bij Brouwland, ze hebben er nog wel meer (goedkopere) ketels.
Voor nu trekt die digitale thermostaat mij wel. Er wordt toch echt beweerd dat deze op een graad nauwkeurig is, ik zal daar eens vragen of dit echt zo is. Ik heb wel al op een Duits forum tevreden berichten gelezen waarbij wel de opmerking stond om goed te blijven roeren tijdens het opwarmen, maar ja, dat moet bij die van de Lidl ook al (en met gas ook denk?)

4 NOW;
cheerzzz
 :proost:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #28 Gepost op: 07-07-2009 22:22 u »
Roeren moet je altijd, daar kan je niet omheen.

Wellicht is dit een echt goede pan, die uitschakelt voordat de ingestelde temperatuur bereikt is en dan precies goed uitkomt. De meeste van die pannen schieten behoorlijk door en koelen dan weer te ver af, voordat ze weer aangaan.
Vraag na of die 1 ºC werkelijk de temperatuur van de vloeistof is en niet de instelwaarde op het display.

En ja, ach, wat is veel geld. Het is maar net wat je ervoor over hebt. Ik heb ook al flinke uitgaven gedaan, die anderen maar raar vonden.

Ik geloof toch dat je moet doen wat je goed lijkt.  ;D

Erick

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 07-07-2009 22:31 u »
Ik brouw in mijn Lidl ketel altijd met de rode alcohol thermometer ernaast, en ik moet zeggen dat dit redelijk klopt. Met wat bijroeren hier en daar gaat dat wel goed. Naast die digitale thermostaat lijkt mij het RVS kraantje ook wel een verbetering. Het plastic conisch aflopende (zodat al je slangen eraf glijden) kraantje van Lidl zuigt big time.

:proost2:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #30 Gepost op: 08-07-2009 11:00 u »
Ook een kraantje is te vervangen door een demonteerbare kogelkraan e.d. die me dan weer beter lijken dan het kraantje van de brouwlandketel.

Punt is dat de prijsdelta (€ 50 vs € 350) dermate groot is, dat je eenvoudig van de Lidl versie een ketel kan maken die de Brouwlandketel aan alle kanten voorbij streeft, voor de helft van het geld.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 08-07-2009 13:03 u »
Natuurlijk is € 349,- duur!  :bokser:

Bij vanderkooyjubbega.nl staan RVS ketels te koop voor € 273,- en afhankelijk van het kraantje zelfs voor € 237,-

RVS, 1800 W verwarmingselement en een digitale thermostaat.

Alleen al van het verschil kun je dan nog twee Lidl ketels kopen.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 08-07-2009 14:07 u »
Ook een kraantje is te vervangen door een demonteerbare kogelkraan e.d. die me dan weer beter lijken dan het kraantje van de brouwlandketel.

De LIDL met heuse kogelkraan:

Beetje creatief met messing hulpstukjes van de bouwmarkt.  Ik heb nog wel wat zitten rommelen om een grote messing ring te maken die met bestaande Si-rubber ring van de LIDL de zaak netjes vloeistofdicht maakt.  Het witte kunststof slangpilaartje aan de kraan is eigen productie, vandaag heb ik overigens een RVS moer plus slangpilaartje gekocht bij de Gamma, voor € 1,76 meen ik.  Maak ik 'm de volgende keer dus niet zelf voor.

Mooier is deze, een RVS soeppan van Marktplaats waaraan dankzij DP's RVS-bewerkende familie :groots: een fraai 3/4" RVS pijpje gelast zit. Een 2e kraan moet ik nog scoren.  Uiteraard heeft de pan niet het gemak van elektrische verwarming.

Wilko

Erick

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 30-07-2009 23:11 u »
Op veel foto's die ik zie van geisoleerde brouwpannen heb ik het idee dat de isolatie verkeerd om zit.
Volgens mij hoort het spiegelende stuk naar de binnenkant te zitten, dit is het isolerende deel.
Aan de buitenkant is het volgens mij minder nuttig.
Zie ik dat verkeerd?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 30-07-2009 23:18 u »
Op veel foto's die ik zie van geisoleerde brouwpannen heb ik het idee dat de isolatie verkeerd om zit.
Volgens mij hoort het spiegelende stuk naar de binnenkant te zitten, dit is het isolerende deel.
Aan de buitenkant is het volgens mij minder nuttig.
Zie ik dat verkeerd?

Als je die isolatie slim maakt, bestaat ie uit meerdere lagen. Als je dan beide zijden van spiegeling voorziet, dan is het altijd goed...

Offline j3r03nq

• Senior lid
  • Q-Brew
« Reactie #35 Gepost op: 31-07-2009 10:29 u »
Vraag na of die 1 ºC werkelijk de temperatuur van de vloeistof is en niet de instelwaarde op het display.

Hi Erick,

Heb je hier ondertussen al een antwoord op gevonden?
Als mijn eerste paar bierkit ervaringen bevallen was ik ook van plan om deze te kopen,
maar dan moet ie natuurlijk wel voldoen/bevallen.

Erick

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 31-07-2009 16:56 u »
Bij mij is het uiteindelijk deze geworden:
http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2398&cat=396&dt=24

Om de simpele reden dat hier mijn filter inpast :D
en hij ook nog eens een stuk goedkoper was.
De afmetingen van het digitale exemplaar waren heel anders waardoor ik een heel nieuw filter had moeten bouwen/kopen.
Ik heb dus geen antwoord op bovenstaande vraag, er liep ook geen geschoold personeel rond waar ik dat aan kon vragen.

Vandaag mee gebrouwen, beviel goed.

Offline Wild Chocolate

• Senior lid
  • Can't get enough of that wonderful Duff
« Reactie #37 Gepost op: 31-07-2009 17:52 u »
Als je die isolatie slim maakt, bestaat ie uit meerdere lagen. Als je dan beide zijden van spiegeling voorziet, dan is het altijd goed...

In theorie heeft Erick inderdaad gelijk. Hoewel ik me afvraag of water veel warmte verliest via straling. Mijn gevoel zegt dat een radiator dat meer heeft... Ik heb het ook verkeerd om zitten en heb precies zoals EBC geredeneerd, inderdaad meerdere lagen over elkaar. Misschien wel de belangrijkste overweging was dat de foliekant volgens mij minder kwetsbaar en beter schoon te maken is.

Groet,

Remco

Erick

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 01-08-2009 10:55 u »
Ik heb er zelf 2 lagen opzitten, 1x met de folie aan de binnenkant en 1x aan de buitenkant.
Het ziet er inderdaad wat beter uit...

Best of both worlds  :D

Tags: