IN PERU

Gestart door wim, 20-05-2004 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Hoi Wim,

Wegens een drukke verbouwing heb ik momenteel niet veel tijd om op het forum aanwezig te zijn, maar ik volg je verhalen met interesse. Het valt blijkbaar niet erg mee om het geheel op te starten en die verhalen over die tegenwerkende jongen doen bij mij de haren te berge rijzen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom ze jou vragen om een brouwerij op te zetten en vervolgens de boel gaan sabotteren. Vrij bizar. Waar haal je de motivatie vandaan om door te gaan?
Aan de andere kant is het wel een mooie uitdaging om het toch te laten werken. Het is echt pionieren als je zelfs je eigen mout moet maken. Reken maar dat je hier heel veel van leert, zelfs al wordt het daar nooit wat met die brouwerij.

Hou vol, daar, ik leef met je mee.

Groeten,

A3

wim

Bedankt Adrie,

"ze" hebben me gevraagd ja, maar "hij" werkt tegen zij niet, we zijn enkel afhankelijk van zijn vertaalwerk.
Mijn motivatie haal ik inderdaad uit hetgeen ik leer op biergebied, dus het zelf mouten.
Ook heb ik natuurlijk die twee kroegen. Die brouwkroeg is erg leuk, want de barmanager wil dus leren voer bierbrouwen. Helaas mag je er geen foto's maken van de installatie (of althans enkel door het glas maar in de brouwruimte niet) Toch heb ik een andere barmanager bereid gevonden mij toch even met mijn telefoon wat foto's te laten maken in de ruimtes waar het allemaal gebeurd (de kwaliteit laat naturlijk wel wat te wensen over van die foto's maar iets is meer dan niets). Zodra ik terug ben in Nederland schrijf ik er vast wel een stukje over voor 't wort wat en zal een vriend vragen dit stukje ergens op het net te plaatsen en dan kan de URL op dit forum.
Uberhaupt ben ik hier nu al bij twee brouwerijen geweest en dat is altijd leuk natuurlijk. Bij die brouwkroeg hebben ze me de brouwruimte nu al vier keer laten zien, de laatste keer was met de brouwer die er natuurlijk erg veel van wist, ja dat is zeker de moeite waard.

En ik woon niet alleen met die Nederlandse jongen en die Peruaanse. Er werken/wonen hier tussen de 1 en de 3 neven van haar (dit fluctueerd) en met hun heb ik veel lol. Net zoals met de chauffeur en de werkster. Die laatste studeert Engels dus dat is prettig.

Bovendien wandel ik heel wat af in deze monsterstad en doek allerlei indrukken op die mij goed van pas zullenkomen met de verhalen ed die ik schrijf.

Dus overleven doen we heb wel, en nog maar iets meer dan drie weken en dan kan ik ook gaan genieten van de zon.

:degroeten:

Wim

Ps succes met je badkamer. (ga je nog een route leggen voor je warme koelwater van de HERMS naar het bad zodat je vrouw weer lekker kan baden als je het wort gereed maakt voor vergisting?)

wim

OKE dan een update van iets vrolijker toon, al laat de man die de grote rvsgistvaten zou maken niets meer van zich horen.

Vandaag even een gesprekje gehad en duidelijk gemaakt dat er nu toch echt weer wat schot in de zaak moet komen.
Resultaat was dat Doris (de Peruaanse) de hele morgen aan de telefoon heeft gezeten om uit te zoeken waar de HERMS blijft. Bovendien kon ik de stad in voor een nieuwe brander. JIPPIE
Daarnaast gaan ze nog een stapel gistemmertjes van 10 liter aanschaffen zodat er elke dag een bgrouwsel gemaakt kan worden (dat zijn dus brouwsels van 8 liter, ik mout per keer 2 kg dus dat komt mooi uit, vandaar ook deze grootte van emmers. Ik heb ze al eerder genoemd maar echt geweldige emmers, bij een grote supermarkt, een aftapkraantje onderaan, kwaliteit 2 en erg stevig, gaatje boren in de bovenzijde slangetje vaan een emmer water en klaar is Wim)

Deze brander is een iets slimmer model, maar wel weer geschilderd dus het rek waar de pannen op rusten ben ik nu aan het ontverven. Gelukkig is dit rek er gewoon af te halen dus gaat dit langzaam maar is het wel goed te doen.
De brander staat nu al wel aan, onder de mout op de laagste stand. Drie ladingen reeds dus de bak is enigszins vol. Het is hier dermate vochtig dat de eerste twee ladingen rustig door hebben gekiemd, maar goed gelukkig aan enzymen geen gebrek dus vanaf nu. Ik ga zo weer een nieuwe portie wassen en weken want we kunnen weer!!!!

De vorige brander gekocht op een soort markt met allerhande ijzerwaren. Deze in een straat met veel laboratiriumwinkels. Bij veel even binnen gewipt en gelijk maar even een bunzenbrander en driepikkel aangeschaft voor mezelf, minder 12 euro dus daar ben ik erg blij mee.

Morgen ga ik dus eindelijk mijn eerste brouwsel doen, had eigenlijk vandaag gepland maar dit vond ik toch belangrijker en nu is het iets te laat.
Ondanks de grote brander ga ik gewoon in de keuken boven op de kleine pitje maischen en wel volgens de decoctiemethode. Dan kan de mout beter drogen en ik wil die vorm van maischen ook wel eens proberen, zo leren we weer eens wat bij. Ik heb er dus erg veel zin in. Koken doe ik wel op de grote want dan kookt het tenminste lekker door.
DE PROBARROSSA KOMT ERAAN!

:degroeten:

Wim

wim

Oke het eerste brouwsel staat te pruttelen, de slang in een fles water als waterslot werkt geweldig.

De hevelfilter die ik thuis heb heeft een kraantje onder het laagste punt van de ketel. Deze is barbaarser, en de snelheid van stromen is niet te regelen, het resultaat was dat ik in mindewr dan drie minuten klaar was met filteren en omdat het zo snel ging nauwelijks tijd had het spoelwater in de  pan te doen, laat staan rustig. Helder zal dit bier dus wel niet worden, want ik heb ook geen tijd om te lageren. Maar bier zal het wel worden en dat is in ieder geval een mooi begin.

Korrelgist S33 gebruikt, en de eerste dag kwam er een constante stroom CO2 uit de slang, nu doet ie het al veel rustiger, bij niets meer eigenlijk, maar 1 zakje is voldoende voor 25liter en ik heb slechts 7 liter staan. Volgens de bechrijving kan deze gist in een paar (4) dagen klaar zijn en omdat er nu natuurlijk meer gist is dan normaal denk ik dat het zijn werk bijna voltooid heeft.  

Een nieuwe portie mout is droog dus ik ga vermoedelijk dinsdag hetzelfde recept opnnieuw brouwen, morgen eerst even een nieuwe hevelfilter met minder gleuven maken dan gebruik ik de oude om het bier na koken in het gistvat te doen, dan maakt het niet uit hoe snel het gaat.

En er is ook een nieuwe hydrometer nodig (gelukkig weet ik nu waar er 1 te kopen) de eerste was geijkt op 15GrdC en aangezien het water hier ongeveer 17GrdC is als het uit de kraan komt, heb ik het te meten wort gekeold tot 25GrdC en de tabellen voor foutcorrectie klaargelegd.
Ik hang de hydrometer in het vocht en wilde af gaan lezen. Knap knap en de meter zakte langzaam dieper weg. GRR. dit was dus teveel temperatuurverschil. Erg balen, dus nu maar op zoek naar een meter die geijkt is op 20GrdC want dat is haalbaar en zoiets als dit wil ik natuurlijk niet nog eens meemaken.
Maar brouwers, 10 graden verschil daar moet een hydrometer toch tegen kunnen? ??? Ik heb die van mij in Nederland wel eens in vloeistof van 50GrdC gehangen om te zien wat het verschi nu was met vloeistof van 20GrdC, zonder problemen.

:degroeten:

Wim

Gast

De hydrometer moet dit gewoon aankunnen lijkt me, ik heb t ook wel eens gedaan zonder problemen..

maar als je in 3 minuten spoelt Wim, is je sg dan niet te laag?

wim

Tje Jordi, het sg is natuurlijk schatten nu, maar inderdaad een rendement om niet blij van te worden, ach volgende keer beter,, met de nieuwe hevelfilter.


Trouwens helemaal vergeten, het decoctiemaschschen. Dat is leuk zeg, eigenlijk doorloop je een aantal maal op kleine schaal de normale maisch, alleen nu met 2 tot vijf liters. Prettig want ipv een half uur was na een minuut of tien op 73GrdeC de jodiumtest reeds goed. Zal er wel dor komen dat de temp van 73 een aantal malen is aangehouden tijdens het verwarmen van de deelmaisch waarddor de zetmelen makelijker omgezet konden worden.

Echt die decoctie methode is erg leuk, en ook actief, je hebt constant wat te doen, een rust zoals bij infusie is er niet omdat je dan een deel aan de kook brengt.

Gebruiken anderen de decoctiemethodfe wel eens?
Ik snap nl niet dat je bij spoelen de temp niet boven de 80 mag laten komen terwijl je met deze methode de temp van een deel van de maisch naar 100 grdC brengt. Je ziet zlefs eiwitten ontstaan net als bij het koken van het wort.

:degroeten:

Wim

wim

Zo weer eens even een update. De computer is gecrashed en gaat niet meer aan, daar is een nieuw moederbord voor nodig. Inloggen op dit forum was moeizaam, het werkt enkel als ik het blijvend doe.

Er staan naast de eerste Probarrossa nu twee batches pils of eigenlijk Kolsch te vergisten. Alletwee met de Nottingham korrelgist. De een iets meer hop dan de ander maar verder vrijwel identiek. Trouwens ik weet eigenlijk niet hoeveel meer hop erin zit, de weegschaal is erg vreemd, je gooit er wat bij en de waarde gaat omlaag vervolgens schuif je het wat heen en weer en de waarde schiet omhoog, daar moeten ze dus echt een nieuwe van kopen, maar dat is hun probleem.
Die eigen mout is zeer enzymrijk, maischschema
55 30
63 45
73 30
78 5
Dit gaf al na 15 minuten op 73 een positieve (of eigenlijk negatieve want er gebeurd dan niets) jodiumtest.
Dit was de tweede batch

De eerste had het volgende schema
40 20
47 20
55 20
63 45
73 30
78 5
Dit had  ik gedaan omdat ik niet wist hoe goed de mout zou zijn en deze gaf al na 10 minuten op 73 een goede jodiumtest.

De tweede is iets helderder lijkt het voor zover ik dat kan zien nu en ze staan gebroederlijk met zn tweeen te schuimen. De Probarrossa kan volgens mij wel gebotteld worden dat wil ik eigenlijk zo snel mogelijk doen om toch te kunnen proeven. Alleen heb ik nog steeds geen hydrometer en ik wil eerste wel even weten wat het eind SG is watn in ontploffende flessen heb ik natuurlijk geen zin, al proeft het absoluut niet zoet nu maar toch.

Vervelend genoeg is de man die gistvaten zou maken nog niet geweest dus dat is weer lekker en de HERMS is er ook nog steeds niet.
De lui waar ik ben zijn wel blij dat er in ieder geval wat pils staat te vergisten want dat willen ze uiteindeliojk gaan brouwen.

OKE dan ik ga maar eens even op zoek naar wat brouwspulletjes.

;degroeten;

Wim

MO

Zou je het niet beter een lichte blonde kunnen noemen. Kolsch en pils kunnen alleen gebrouwen worden met de juiste gist.
gr
De StijlPolitie

wim

Wat zijn dan de goede gisten?
De nottinghamis een zeer neutrtalegistdie geen tot nauwelijks smaken afgeeft en door een aantalmicrobrouwerijen gebruiktworden voor de bereiding van pils dus ik denk dat het opdit punt welgoed zit.
Helaas heb ik het sg niet kunnen meten dus de kans bestaat inderdaad dat het een blondeis als het begin Sg te hoog was,maar daar kom ik niet achter want ik heb tevens geen refractometertotmijn beschikking
Sorry Mo ik blijf het plis-Kolsch noemen,tot ik er iets van geproefd heb en eraschter zou komen dat er betrekkelijk meer alcoholin zit.
:degroeten:
Wim

wim

JOEPPIE
OLEE OLEE
De HERMS is af te halen op het postkantoorhier dusmorgenochten om acht uur staan we er op de stoep. CoolBen nu druk bezig dehoeveelheden mout te maken die nodig zijn.

:degroeten:

Wim

fritz

Citaat van: wim op 28-06-2004  03:02 uWat zijn dan de goede gisten?

Als we op stijl kijken dan moet een pils met een ondergister gefermenteerd worden.  Nottingham is een bovengister.  Voor Kolsch heb je (volgens de stijl) een kolsch gist nodig, zoals bv. Wyeast 2565 Kölsch Yeast.
De Nottingham laat inderdaad wel toe om op lage temperatuur te vergisten, maar is het dan een pils?  Ik denk het ook van niet.

:degroeten:

fritz

MO

Bij welke temperatuur ga je nu vergisten? Mijn ervaring is dat Nottingham helemaal niet zo neutraal is, ik vond mijn blonde die ik hiermee heb gebrouwen toch wat esterig. A3 had dezelfde ervaring met zijn rookbier.
De stijlpolitie blijft erbij dat pils ondergistend is. Dus pils kan per definitie niet met een bovengist gebrouwen worden. Dit geldt ook voor een Kolsch, alhoewel die met een bovengist dient te worden gebrouwen.
Maar ik zit tegelijk met Fritz te praten.
gr
MO

Adrie

Ach heren, sinds de Brand Cuveé op de markt is mag een bovengistend pils best. Ik vind het niet naar pils smaken, maar als het verkoopt, verkoopt het.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Wim,

Het is wel mogelijk om met een bovengist een bier te brouwen dat heel sterk op een pils lijkt. Afgelopen zaterdag toen we na afloop van de tripelproeverij nog een Blond van De Drie Ringen dronken twijfelde we er aan of we met een pils te maken hadden. Corrie Derks had ons echter verteld dat ze daar in Amersfoort met één bovengist alle bieren brouwen. Overigens kon één van de open gistbakken gekoeld worden en waarschijnlijk wordt die gistbak gebruikt voor het vergisten van de Blond. Zeker daar in dat warme Peru is mijn inziens een koeling een absolute vereiste als je een pilsachtig bier wilt gaan brouwen.

:degroeten: Jacques

wim

Oke lichte blonde dan maar.
Nee want ik ga hem lageren op koelkasttemp, ach het wordt een bier gemaakt met enkel pilsmout en saazhop en een zo neutraalmogelijke gist.

De temp hier komt niet boven de zeventien graden uit en die tien litervaatjes kunnen volgens mij net in de keokast en er staan er nu twee dus ik dank dat ik ze op 4 graden laat lageren.

Ik heb aan de lieden hier doorgegeven dat ik tuinslangen nodig heb, een vrieskist een frote boor (de boormachine is er ondertussen) antivries en eigenlijk nog een pomp voor elk gistvat dat ze willen, dit om de temp lekker laag te kunen houden.
Tevens ben ik via die brouwkroeg op het spoor van een lab dat biergist verkoopt. Maar die brouwkroeg brouwt Kolsch dus dat zal het worden. Maar goed weinig verschil met pils in mijn optiek ( :pcboos: :echtboos: maar raak pilsliefhebbers, dit is nl niet de stijl waar ik het meeste ervaring mee heb qua drinken)

De Herms is vandaag afgehaald op het postkantoor. Erg onlogisch want ze moesten mijn paspoort zien (en dan sta je dan bij internationale ontvangsten en niemand die het ook maar enigszins onlogisch vind)
Ik heb hem even in elkaar gezet, nog niet strak en liggend want er moet morgen dus even een kast voor gemaakt worden als er tenminste tijd gevonden word hout te gaan halen, dus dat zullen we wel weer zien.

Mout staat lekker te kiemen, weken en groeien, de 50 kg zak is nu op de helft dus dat gaat lekker. Ik twijfel er nog aan om het thuis ook te gaan doen, het drogen kost toch wel wat energie en je moet er wel wat voor bouwen qua droogfaciliteit, dus ik vermoed dat ik het in Nederland gewoon lekker bij Dingemans houd want dan is het makkelijker reproduceerdbaar.
Over mout gesproken de Cargill compagny (waar Dingemans ook bij hoort) uit de VS kan verschepenm maar het wordt dn toch wel erg duur, Eindelijk een maan van een mouterij uit Chillie en dat is een buurlanmd dus dat komt weer mooi uit.

Morgen dus bouwen en overmorgen De HERMS helemaal goed in elkaar zetten en dan maar eens even wat uurtjes liters watewr met citroenzuur erdoor heen spoelen. Tegen de tijd dat hij helemaal klaar is is er tevens genoeg mout gereed om een eerste brouwsel te kunnen doen. Ja ja zo op de valreep gebeurd er dus eindelijk weer eens iets positiefs.

:degroeten:

WIm

Adrie

Ha Wim,

Leuk om te lezen dat het nu eindelijk gaat gebeuren. Heel veel succes met het HERMS-en. Blijf je wel lang genoeg in Peru om je eerste daarin gebrouwen bier te kunnen proeven?

Groeten,

A3

Adrie

Wim,

Lang niets van je gelezen. Hoe staat het er nu mee? Is de HERMS operationeel?

Groeten,

A3

Fons

Hallo Wim,

Met je zoektocht naar gist is de gist van http://www.whitelabs.com misschien wat voor jou. Bij het biergilde in Ann Arbor in de VS geven ze allemaal daar de voorkeur aan boven die van Wyeast.
De gist is alleen in de VS te krijgen voor zover ik weet, maar misschien ook wel dichter bij jou in de buurt. De gisten zijn van uitstekende kwaliteit en worden geleverd in plastic buisjes en bevatten heel wat meer gist dan Wyeast. Zonder starter te maken breng je hiermee gemakkelijk 20 liter wort aan het gisten.
 :gistsmile:
Groeten.

Fons 8)

wim

Ik ben weer thuis.
Vrijdag aangekomen
Lekker uitgerust van de lange reis
Morgen zal ik jullie allen op de hoogte brengen van hoe het er verlopen is.
Helaas heb ik slechts drie keer gebrouwen en is de bom gebarsten de dag dat de HERMS daadwerkelijk klaarlag om de volgende dag voorzien te worden van een houten kast en in werking gesteld zou worden.

Jammerlijk frustrerend, maar ik ben nu wel vrij jullie te berichten wat er allemaal voor een soap achtige taferelen hebben plaatstgevonden daar en zorgvuldig uit de doeken te doen waarom de bom is gebarsten.

:degroeten:

Wim

Gast

Citaat van: wim op 12-07-2004  22:56 uJammerlijk frustrerend, maar ik ben nu wel vrij jullie te berichten wat er allemaal voor een soap achtige taferelen hebben plaatstgevonden daar en zorgvuldig uit de doeken te doen waarom de bom is gebarsten.  

Balen.. :o >:( :-\

By the way, hoe is het met Anna en jullie kind, wanneer komt hij of zei ter wereld?




Adrie

Heel jammer, Wim. Maar jij bent nu wel een van de weinigen op het forum die ervaring heeft met mouten en dat is ook wat waard. Als iemand zich hier een pionier mag noemen dan ben jij het wel.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.