IN PERU

Gestart door wim, 20-05-2004 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Hola,

Morgen ga ik dus met het eerste mout aan de slag (of overmorgen maar in ieder geval snel.)
Er ligt hier ook wat semigemalen graan dat gebruikt wordt voor soep denk eraan er van te gebruiken om de totale graanstorting tot 2.5Kg te brengen dat zou minder dan een kilo en dus ongeveer 40% zijn.
Wil er wat suiker bij doen voor iets zwaarder bier

Challerger Hop 6,6% omdat ik die naam erg goed vind passen.
14gr geeft op 8 liter bij 90 minuten koken volgens Promash een geschatte bitterheid van achter in de dertig.
(verder beschikking over Brewers Gold en Saaz, maar die laatste is gereserveerd voor de pils experinmenten)

Het water eerst tien minuten koken om de chloor te verwijderen en dan gewoon brouwen.

Al moet ik natuurlijk wel anders maischen, de kwaliteit is lager dan ik gewent ben van de mout dus:
40GrdC  30min.
50GrdC  20min
60GrdC  45min
70GrdC  30min
78GrdC  5min
Zou het slim zijn ivm die ongemoute graan de decoctiemethode te gebruiken?

:degroeten:

WIm

MO

Hier een antwoord van de chemicus, wiens spaans niet al te best is: sulfiet is kort voor natrium sulfiet en natrium is in het engels sodium dus ja, ik denk wel dat je het juiste te pakken hebt.
Dat van dat zink lijkt me niet zo'n heel goed idee. Er is namelijk maar een hele lage concentratie zink nodig voor de gistgroei. Stel dat je 200 mg zink toevoegd op 20 L (is voor het gemak even 20 kg).  Dit komt overeen met 20 ppm (1 mg/kg is 1 ppm). Hopelijk weet iemand anders hoeveel zink gist nodig heeft maar volgens mij is dat een factor 10 lager. Goed wege n dus.

Maar: ik ben ook bang dat je niet zuur genoeg zit. Zink is zink(0), een niet geladen metaal. Gist heeft zink(II) nodig, bv ZnCl2, en dit zou gevormd worden door reactie met zuur, bv Zn plus 2HCl geeft ZnCl2 met H2. Dit heet een redox reactie. Wort heeft een pH van 5 tot 5.5, en dat lijkt me zeker niet voldoende om Zn(0) te reduceren. Ik zou een zink zout toevoegen, en dan ca 2 ppm.

Wat een verhaal he? Alles voor onze Peruaan, want je vertelt mooie verhalen!

gr
MO

wim

Oke Mo drioe dubbel bedankt.
Maar heo verklaar je dan dat mijn sulfiet thuis niet brand en dit spul echt wel irritaite op de3 huid veroorzaakt?
Ik was al bang dat er iets van een ontploffing op zou treden in contact met water oid.
    Maar goed dat zijn ze hier wel gewent, eergisteren had de vrouw des huizes een vat Kerosine en 1 of andere straal brander gekocht om Cocinia, een product waar ze in handelen) te drogen. Kerosine is goedkoper dan gas hier en gewoon te krijgen. Toen duidelijk werd dat die straal wel heel erg grote vlammen produceerde (werkelijk de halve binnenplaats stond in lichterlaaie en dan nog mazzel dat ik er was want ze wilde het vuur doven met water maar zand leek mij een beter idee) koos ze er toch maar voor de ruimte te verwarmen met de gasbrander die aangeschaft is voor het brouwen. Wat een vreemd land is dit zeg.

Ik heb eens gelezen dat een stukje zink meekoken meekoken goed zou zijn voor de gist, als dit niet klopt dan doe ik het natuurlijk niet. Een of ander zout met znk daar ga ik niet eens naar op zoek, het kostte een hel dag alleen al om sulfiet te pakken te krijgen, dus dat is weinig zinvol, ik heb de korrelgisten van SirIs bij me dus die moeten gewoon goed werken, zink was enkel een steuntje in de rug.

Nog commentaar op het maischschema en het idee van de decoctie ipv infusie methode? (deze vraag is aan eenieder, maar voel je vrij om als eerste te reageren Mo)
Ze zijn thuis gekomen, dus morgen moet ik bij de molen komen, wegens het zevenurige tijdsverschil betekend dit dat er nog tijd is deze vraag te beantwoorden.
 
:degroeten:

Wim

wim

Oh ja welke hop is beter en dan bedoel ik welke hop is beter geschikt als aroma hop:
Brewers Gold of Challenger.

Het wordt mijn eerst bier hier en ik wil natuurlijk dat het wel lekker word, ik mis het bier uit onze contreien zeker en vast heel erg, al die slappe pils hier.

:degroeten:

Wim

SiriS

Wim,

Meekoken van zink is een zeer onverstandige optie. Als je ergens zink koopt is het altijd een legering. Legerings elementen als lood, koper en tin kunnen dan gebruikt zijn om het zink bepaalde eigenschappen te geven. Ik kan je wel ZnCl2 opsturen als je persee zink wilt gebruiken voor de gist. Met de korrelgisten is het ook mogelijk om wat meer gist toe te voegen tot max. 1 gram per liter wort om een snelle gisting te krijgen, dan heb je geen zink nodig.

Groet, SiriS

SiriS

Wim,

Als aroma hop zou je Challenger kunnen gebruiken.

SiriS

MO

Wim,

over dat maischen heb ik geen mening. Eenstaps? Ik zeg maar wat.
Beide hoppen zijn bitterhoppen. Ik vind Challenger zelf wat lekkerder dan Brewer's gold, dus Challenger zou ik als aroma gebruiken als het echt niet anders kan.
gr
MO

wim

oke dan dan wordt het gewoon Challenger zoals ikl dacht

wim

Citaat van: MO op 10-06-2004  15:06 uWim,

over dat maischen heb ik geen mening. Eenstaps? Ik zeg maar wat.

Het is toch zo dat slechte kwaliteit mout en ongemout graan inmaischen op lagere temp nodig heeft? ("vroeger" moesten die lagere temperaturen toch echt, terwijl nu inmaischen op 55 GrdC en zelfs eenstapsmaischen goede resultaten opleverd?)

Corect me if I'm wrong, ik heb liever drie, of een stap ipv van meer dan drie.

:degroeten:

Wim

Adrie

Citaat van: wim op 10-06-2004  01:35 uBij die winkel gelijk maar wat Zinkschilfers meegenomen om de gist een duwtje in de rug te geven (ik ga per brouwesel een schilfer meekoken)

Ha Wim,

Zink meekoken lijkt me een slecht idee. De gist heeft maar zeer weinig nodig als sporenelement en dit zal in de gerst vanzelf al aanwezig zijn. De drinkwaternorm voor zink in Nederland is 0,1 mg/l. Dit is dus zeer weinig. Meer mag er vanwege de volksgezondheid niet in zitten. Zink geeft bovendien problemen in het oppervlaktewater: voor diverse organismen is het schadelijk. In het oppervlaktewater mag niet meer dan 0,04 mg/l aanwezig zijn (landelijke norm). Je kunt het dus maar beter achterwege laten, zowel voor je klanten als voor het milieu en voor een goede vergisting is het volgens mij onnodig.

Groeten,

A3

wim

Adrie bedankt voor de nuttige nformatie.

:degroeten:

Wim

RobS

Wim,

Fantastisch verhaal. Helaas kan ik (beginner) je niet veel vertellen over het brouwen, maar blijf vooral schrijven. We lezen hier met veel plezier met je mee.

Cheers,

Gast

Citaat van: RobS op 11-06-2004  23:47 uWim,
Fantastisch verhaal.
Totaal mee eens! Misschien is Wim wel de meest ondernemende brouwer van Nederland/peru! :>

Wim aallssjjeebblliieefftt ga verder met je peru gebeurtenis en laat ons alles weten..

Ik kan je denk ik ook niet met veel helpen maar wie weet!



wim

Bedankt vor de opbeurende woorden. Die heb ik wel nodig, want persoonlijk is het hier een ramp. Niet alleen mis ik Anna en Nederland erg, die Nederlandse jongen stelt alles in het werk om de boel te vertragen en saboteren.
Hij laat zich liever rondrijden en zit lekker in de auto terwijl zijn vriendin zaken doet.  Ik heb heel veel informatie meegenomen, allemaal in het Nederlands, dus hij weet dat als de brouwerij er komt, hij ofwel wat moet doen, ofwel door de mand valt als een zware profiteur, dus ziehier de reden dat hij zo tegenwerkt.

Jammer genoeg kom ik er hier pas achter anders was ik niet gegaan. Maar nu ik hier eenmaal ben doe ik ook waar ik voor gekomen ben en al is het maar voor haar. Ik laat me niet wegpesten en zal al helemaal geen aanleiding geven dat hij straks zal zeggen dat het door mij komt dat de brouwerij niet werkt. Handleidingen in het Spaans en natuurlijk een brief in het Spaans (ik ken nu zoveel mensen die zowel Engels als Spaans spreken hier dat ik dingen dus goed vertaald kan krijgen) waarin ik duidelijk mak welke informatie ik aan hem heb gegeven op papier en CDrom. Maar ook voor mezelf, ik zou het niet uit kunnen staan als ik hier naartoe ben gegaan en er was niet tot stand gekomen. Gelukkig leer ik langzaamaan wat Spaanse woorden en kan dus in Spanlish met haar communiceren zodat we niet afhankelijk van zijn vertaalwerk, want vertalen heeft hij natuurlijk nooit geen zin in.
Sorry hoor ik moest het even kwijt.

:degroeten:

Wim

Sorry hoor, ik zal de ruimte van dit forum vanaf nu weer opvullen met nutige informatie over brouwen.

wim

Testelier

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):           8.00    Wort Size (L):      8.00
Total Grain (kg):         2.33
Anticipated OG:          1.069    Plato:             16.80
Anticipated SRM:          16.6
Anticipated IBU:          26.4
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:    9.85    L
Pre-Boil Gravity:      1.056    SG          13.80  Plato


   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
 10.7     0.25 kg.  CaraMunich 60                 France         1.034     50
 55.8     1.30 kg.  Munich Malt(light)            Canada         1.034      8
  1.3     0.03 kg.  Roasted Barley                America        1.028    300
 32.2     0.75 kg.  Flaked Barley                 America        1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.00 g.     Challenger                        Whole    6.60  26.4  75 min.

Yeast
-----
Safbrew S33

Mash Schedule
-------------
Acid Rest Temp :              40  Time:  10
Protein Rest Temp :           53  Time:  30
Intermediate Rest Temp :      62  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  72  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Zo dit is de uitdraai van de eerste test.
Het is niets geworden.
Die flaked barley heb ik maar gekozen als naam voor het grof gemalen ontkafte ongemoute graan.
Die roasted barley staat erin omdat ik mijn mout had gedroogd/eest op dermate hoge temp dat een deel van de korrels zwart uitgeslagen was.
De rest heb ik gewoon even gekozen omdat ik hier plotsklaps beschik over tien kilo cara mout van onbekende herkomst dus vandaar de caramunich 60 want zo schat ik de kleur in.
Ik moest toch iets invullen om een beetje een idee te heben wat het zou kunnen worden.

Maar goed het is dus niets geworden. Ik heb namelijk twee fouten gemakt. De eerste was mijn eigen mout te nsel op hoge temp afeesten waardoor er veel enzymen verloren zijn gegaan en de jodiumtest dus niet positief uitviel ondanks de lange maischweg.
De tweede en zo mogelijk nog grotere fout was dat ik de ongemouten graan eerste even leker heb gekookt om de zetmeel te verstijfselen (dat was het idee) maar daarmee heb ik dus en mooie rou gemaakt die de rest van de maisch verschrikkelijk inbond tot een soort grote brinta pap.

Dit in combinamtie met het uitblijven ven een positoieve jodiumtest heeft mij doen besluiten de hele boel weg te gooien en morgen ga ik dus opnieuw een poging wagen. Ditmaal bestaat de storting uit 1.9 kg eigen mout die bij het drogen niet boven de 40 grd is geweest en dus enzymen moet bevatten en daarbij 0.75 kg van die caramout. Het is voor 8 liter dus het zal zeker geen verdere suikers of toevoegingen nodig hebben om een lekker zwaar bier te worden en daar heb ik echt wel zin in.
De Challenger blijft gehandhaafd en het maischschema wil ik ook maar weer toe gaan passen tenzij er voor morgen nieuwe input julliezijds komt voor mij tijd tien uur (dat is voor jullie 17 uur)

Morgen meer

:degroeten:

Wim

MO

Ik had natuurlijk beter niets kunnen zeggen over het maischschema, eenstaps was zomaar een idioot voorstel, ook een soort zelfspot omdat ik dat zelf een paar maanden zo overdreven heb gepromoot. Je hebt helemaal gelijk met de keuze voor je schema.
Waarom heb je die andere Nederlander meegenomen? Kennem we hem van het forum?
gr
MO

Gast

Volgens mij heeft Wim geen nederlander meegenomen maar is dit een man die uit Nederland komt maar in peru is gaan wonen met zijn vriendin..

wim

Juist Jordi.

En dan ga ik voor dit schema en maar eens zien of die tweede lading mout beter geworden is. Spannend hoor.

:degroeten:

Wim

wim

Hier is het recept. Ik heb de gekochte caramout nog eens goed bekeken en geproefd en volgens mij past deze naam er beter bij en mijn eigen mout heb ik maar pilsener genoemd enkel de drybasis wat verlaagd omdat het nog ietjespietjes vochtig was, tenminste het was niet knapperig.


Probarrossa

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):           8.00    Wort Size (L):      8.00
Total Grain (kg):         2.75
Anticipated OG:          1.073    Plato:             17.73
Anticipated SRM:          17.0
Anticipated IBU:          30.2
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
 63.6     1.75 kg.  Pilsener                      Belgium        1.035      2
 36.4     1.00 kg.  CarAmber                      France         1.032     30

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Challenger                        Whole    6.60  24.3  90 min.
 10.00 g.     Challenger                        Whole    6.60   5.9  15 min.


Yeast
-----

DCL Yeast S-33 SafBrew Specialty Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Acid Rest Temp :              40  Time:  15
Protein Rest Temp :           53  Time:  25
Intermediate Rest Temp :      63  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  73  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:  10

Morgen ga ik hem pas brouwen, kan de mout nog enigszins verzuren en dan heb ik een slang geregeld voor een waterslot. Het gistvat is tamelijk klein, met weinig headspce dus het gaat geheid door het waterslot heen. Ik wil dus maar even een slang in een emmertje water hangen dan hoef ik enkel dat water af en toe te vervangen, wellicht met een theelepeltje sulfiet erbij zal dit wel voldoende bescherming geven terwijl die kleine slangwaterslotjes die ik bij me heb natuurlijk zo gevuld zijn met een, voor bier schadelijke organismen, heerlijke drab. Bovendien heb ik op deze wijze precies bepaald waar de troep komt en dat is ook nog eens mooi. Ik wil de emmer boven het gistvat zetten, een metertje oid.

:degroeten:

Wim

wim

Gisteren eerst de 20 l pan met water opgezet om even het chloor uit te koken. Tot gisteren de gasbrander enkel gebruikt voor het drogen van de mout (op een hele lage stand) en natuurlijk bij het maischen de eerste brouwpoging (nu ook weer op niet al te hoge kant, omdat ik het brouwproces heb afgeblazen en er dus niet gekookt is)

Dat was schrikken zeg. Het statief (ik weet niet hoe ik het deel waar de pan op stat anders moet noemen) dat eruit zag als van emaille bleek gewoon geschilderd te zijn en vloog al snel in zijn geheel in de brand. Ik was erg blij dat ik erbij was blijven staan.

Doordat de verf wegbrandde is er een lek gekomen in de metalen toevoegbuis. (die verf zorgde ervoor dat alles mooi dicht was, kun je het geloven?)

Wat een prul, maar ja wat wil je ook voor 7 Euro.
Ik ga dus ook geen kranen kopen hier want alles ziet er degelijk en solide uit maar blijkt toch echt helemaal nergens tegen te kunnen.

Maar goed die brander dus. Het brander gedeelte is nog steeds goed en ook makkelijk te verwijderen. Enkel een nieuw statief nodig. Ik wil er zo snel mogelijk 1 scoren en dan eerst de verf eraf schrapen (behalve op de buis die het gas aanvoerd dus. De verf was gaan branden en het vuur had daardoor de buis bereikt, als er geen meer verf is (het zat dus ook op de punten waar de pan op rust) zal de buis wel goed blijven, hij zit nl onderaan en ruim onder en weg van de gasvlam.)

Die Belg had me al gewaarschuwd dat Peruanen alles namaken. (laatst kocht ik acht "Duracell" batarijen voor in mijn camera, die geen enkel teken van leven gaven en toen ik het gewicht van de drie die er in eerste instantie in zaten vergeleek wogen die acht ongeveer de helft van de drie)

Vandaag heb ik een afspraak bij de brouwkroeg. De barmanager gaat me voorstellen aan de brouwer en hij spreekt ook Engels en is bereid te vertalen. Dat is goed nieuws dus en ik heb er dan ook veel zin in. Hopenlijk lukt het om wat goede pilsmout te bemachtigen en de naam van de chileense mouterij waar zij hun mout betrekken. Cargill kan wel leveren en de prijs in 0.86$ perkilo, maar het verschepen en vervoeren kost voor 500kg 800$ en dan wordt het opeens een stuk minder handig bovendien is het hier dan pas over een maand als ik weer lekker in het warme Nederland ben (JIPPIE)  

:degroeten:

Wim


wim

Helaas is de HERMS nog niet aangekomen, afgelopen maandag hadden de mensen waar ik ben moeten bellen naar de douane met de mededeling dat we het zelf wel even op komen halen. Dit hebben ze niet gedaan en dat betekend dat de lokale postewrijen het overgenomen heben. Hoe lang het nu dus duurt is ongekend, maar het zal wel lang zijn.

MAW het gaan leker hier, niet dus. Ach 1 voordeel, omdat het met de brouwerij niet lekker loopt is die Nederlandse jongen poeslief en opeens weer fijn sociaal.  

:degroeten:

Wim

Gast

MAW het gaan leker hier, niet dus. Ach 1 voordeel, omdat het met de brouwerij niet lekker loopt is die Nederlandse jongen poeslief en opeens weer fijn sociaal.  


Is hiet niet verstandig om eens met zn 3en rond de tafel te gaan zitten en vragen wat die man nu werkelijk wil?

Ik vind niet dat dat een vorm is van je laten kennen of iets dergelijks, ik zou het erger vinden als dat alles klaar zou zijn en over een paar maandjes stoppen ze.. al dat werk voor niets..

Maar om toch nog wat positiefs te zeggen.. Ik vind t nog steeds leuk dat je het doet en het is een ervaring die niemand je meer af neemt, Keep on doing to good work

wim

Hoi Jordi, ik weet precies waarom hij dit doet en daarom is het ook zinloos om erover te praten, al heb ik dit natuurlijk wel geprobeerd. Stuur je wel even een pb-tje.

:degroeten:

Wim

RobS

Hi Wim,
Ben je eigenlijk nog van plan om na je inspanningen in de brouwerij nog wat te gaan rondreizen in het prachtige peru? Het is echt een geweldig mooi land. Als je kans hebt (en de tijd) kan ik het je echt aanbevelen.

Wij zijn naar Macchu Picchu geweest en het was echt magistraal. Een geweldig mooie plek op deze aardbol. En zo verstopt dat de spanjaarden hem nooit hebben gevonden.
Groeten,Rob

wim

Hoi Rob,

Mijn vrouw is nog in Nederland en ik wil het toeristische zeker eens gaan doen maar dan met haar.
Voorlopig leer ik Lima natuurlijk wel goed kennen, maar de plaatsen als Cuzco en Maccho Picchu gaan we in de toekomst zeker een keer bezoeken.
Wel denk ik er hard over om even twee daagjes langs te gaan bij een mooi reservaat een aantal uren zuiderlijk van Lima, dat is mij door een vriend aangeraden en dat zou ik dus als ik hier in de toekomst naartoe ga niet bezoeken wegens al die andere mooie plekken in dit land.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.