IN PERU

Gestart door wim, 20-05-2004 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

morgenochtend om 11.00uur vertrekt mijn vliegtuig naar den vreemde. Spannend.
In heb de lieden van 't wort wat beloofd een thread te openen met deze titel en hier als er weer nieuws is of vragen zijn dit melden en te stellen. Dus ik open hem nu maar alvast, dan hoef ik dat niet meer te doen :)

Het word nog lachen bij de douane, zowel de Nederlandse als de Peruaanse, dit heb ik zoal bij me:
3 digitale thermometers
1 digitale PHmeter
1 flesje buffervloeistof voor PHmeter
1 webcam
2 paar werkschoenen met metalen neus en zool
2 zakken hop
20 zakjes gist (8/8/2/2 = 4 soorten)
4 CDroms met veel informatie en software
2 informatieboeken over bier (zelf samengesteld)
8 a 10 flessen bier

De gist gaat in de handbagage, de cargoruimte wordt wel op druk gehouden (gelukkig maar met dat bier), maar op temperatuur is enkel het geval als er bijvoorbeeld dieren meegaan en de KLM wist niet of dit nu het geval was.
Gelukkig staat er duidelijk op de zakjes wat erin zit (ik heb ook de bijbehorende info geprint) het zou anders denkelijk zijn dat ze hun wenkbrouwen flink zouden fronsen.
Het volgende bericht zal zijn als ik aangekomen ben.

:degroeten:

Wim

Gast

He Wim.. namens mij en waarschijnlijk alle andere lieden van hobbybrouwen.nl bedankt voor het opstarten van deze thread..

Ik, en ik denk nog veel meer lieden, ben/zijn zeer geïntreseerd in de vorderingen daar in het verre peru!

Veel geluk, en misschien wel plezier :P bij de douane!

Hou ons op de hoogte en sluit die webcam aan ( en we verwachten natuurlijk niet dat hier fotos mee gemaakt worden, want deze fotos moeten van hoge kwaliteit zijn! ;D ) !

Jacques

Hoi Wim,

Heel, heeel, heeeel veel succes in Peru!

Ik heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in. In een korte tijd heb jij veel geleerd over het brouwproces.
Op dit moment ben ik de diploma's van het ONK 2004 aan het uitprinten. Uiteraard is de uitslag op dit moment nog uiterst geheim maar ik wil wel even kwijt dat ik bijzonder trots ben op de resultaten van de forumleden. Gelet daarop moet het haast daar in Peru ook goed gaan!

:degroeten: Jacques

Adrie

Beste Wim,

Ook namens mij heel veel succes gewenst. Gezien jouw activiteiten op dit forum van de laatste tijd denk ik dat ik je niet hoef te manen ons vooral op de hoogte te houden!

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: jacbier op 20-05-2004  17:50 uUiteraard is de uitslag op dit moment nog uiterst geheim maar ik wil wel even kwijt dat ik bijzonder trots ben op de resultaten van de forumleden.

Wordt het niet eens tijd voor een Hobbybrouwen clubkampioenschap?

Groeten,

A3

MO

Adrie, zijn wij ene club dan?

Jacques, je maakt het wel heeeeeeeeeeeeel erg spannend zo. Direct heb ik nog een prijs gewonnen (kan me eigenlijk niet voorstellen want over beide bieren ben ik uiteindelijk niet zo heel tevreden). Nog 1 nachtje slapen...

gr
MO

Jacques

Hoi Adrie,

Ik denk met het kloonboekproject dat we al regelmatig een clubkampioenschap hebben!

:degroeten: Jacques

wim

Hallo beste brouwers,

Het is allemaal gelukt, veilig aangekomen en al aardig geaclimatiseerd.
Wat si Amsterdam een dorp zeg! Dit is bijna monsterlijk zo groot. *ter voorbeeld, voor het huis langs loopt een vrij grote (niet eens de grootste weg) welke bestaat uit 2 ventwegen en daar tussen zes rijbanen voor normaal verkeer en daar weer tussen twee banen voor bussen dus tien! banen naast elkaar en zo zijn er hier wel meer.
Bijna niemand spreek Engels dus dat wordt nog lachen :(

De ruimete voor de brouwerij is iets groter dan gedacht dus dat is een meevallen. Een tegenvaller is het water dat hier zeer sterk ruikt naar chlor, na het douchen ruik je er nog een uur naar dus we zullen een filtersysteem moeten bouwen (morgen gaat Doris het waterleidingbedrijf vragen om een analyse zodat duidelijk wordt wat er allemal aan verandert dient te worden (CL is natuurlijk de 2/3 deel van CACL2 dus zou toevoegen van Ca niet een slimme oplossing zijn???)

De bieren hier zijn wat slapjes, CosQuena pils is het best en lijkt iets op Amstel. Cosquena Malta (het enige donkere bier hier) doet zijn naam eer aan en je proeft flink mout, zo flink dat het bijna is alsof je een hap brood neemt.

Het weer is fantastisch (ik heb natuurlijk gelijk thermometers opgehangen waarvan er 1 de hoogste en laagste temp van twee sensoren onthoud( de hoogste temp was 27,8GrdC en de laagste 14,7 en het is nu winter.

Helaas kan het warmwatersysteem niet want de brouwerijruimte is op de begane grond en er staan dermate hoge gebouwen in noordelijke richting (de zon gaat aan deze kant van de evenaar natuurlijk over het noorden) dat een zonnecollectorensysteem veel te weinig stralen op kan vangen. Dus ook hier zullen we weer wat op moeten vinden, maar goed een uitdaging meer of minder maakt feitelijk weinig uit.

ik houd jullie op de hoogte,

:degroeten:

Wim

PS Hobbybrouwen.nl kampioenschap klink wel leuk ja en dan itt andere kampieoenschappen geheel zonder stijlen en dan puur proeven op smaak en dus geen afkeuringen omdat het niet geheel binnen een bepaalde stijl valt. Dat zou ik dan voor willen stellen om het echt anders te maken *dan kan MO's buurvrouw bijv haar kaneelbier insturen en Jordi zijn limonadeweizen, likt me grappig wat we dan allemaal te poeven zouden krijgen.

MO

Dus je hebt geen ruzie met de douane gehad? Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij.

Ik vind het altijd grappig hoe eenvoudig jij over chemie denkt. Calcium toevoegen aan gechloreerd water zodat je CaCl2 krijgt. Was het allemaal maar zo makkelijk... Of maar gelukkig dat chemie moeilijker is anders had ik wellicht geen baan gehad.
Ik heb het even opgezocht, je kunt wel calcium (of calcium(0) spreek uit nul zoals een chemicus het zou noemen) kopen, kost ca E300/kg, maar de grap is dat het zeer heftig, zeg maar explosief met water reageert. Net zoals natrium eigenlijk, misschien heb je wel eens gehoord of gelezen van broodjes natrium in een meer, en wat voor een knal dat gaf.

Ik heb op het forum al eens gelezen dat je chloor uit drinkwater kunt koken. Kost je dat teveel energie?

gr
MO

JWVG

....en daar komt nog bij dat CaCl goed oplosbaar is, dus dat het niet zal neerslaan, en dat 'chloor' in water natuurlijk geen Cl- is, maar een andere verbinding....

Adrie

Om chloor uit drinkwater te verwijderen kun je ook koolfilters gebruiken:

The good news is, you don't have to drink it anymore.  The most practical and efficient method for removing chlorine, chlorine by-products, and taste and odor problems, is to filter it with granular activated carbon (GAC) or other suitable chemical-removing filter media, such as KDF.

En zie ook HIER.

Een filter is wellicht goedkoper en gemakkelijker dan koken.

Groeten en succes,

A3

Johannes

Ha Wim,

Ik ben benieuwd naar de verdere samenstelling van het water aldaar, misschien is chloor niet eens het grootste probleem?

Wat ik me ook afvraag: zijn die peru(anen,ezen,iers?) een beetje bierdrinkers m.a.w. is er in peru uberhaupt een markt voor bier?

groet Johannes

wim

Citaat van: MO op 24-05-2004  11:41 uDus je hebt geen ruzie met de douane gehad? Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij.
Ze hebben hier een systeem waarbij je op een knop drukt en dan gaat er een rode of een groene lamp branden rood betekend controle een soort electronische dobbelsteen zeg maar.
Ik had er al over nagedacht hoe hier mee om te gaan en had bedacht dat ze vast continu iemand aan het controleren waren en als de controle klaar was het licht weer op rood lieten springen. Ik heb dus even gewacht tot iemand voor mij het rode sein kreeg en heb me toen gemeld en groen jippie.

Helaas heb ik geen scheikundige achtergrond, tot mijn achtiende op school scheikunde gehad en me er verder niet in verdiept. Jullie hulp is dan ook onmisbaar op dit gebied.
Ik heb gisteren water tien minuten laten koken en het proeft niet meer naar chloor dus inderdaad werkt koken wel.
Vandaag gaat Doris bellen met het waterleidingbedrijf voor een analysen en ik ben zelf ook erg benieuwd.

Er wordt hier flink bier gedronken de standaard maat van de flessen is 62.5cc. Ik zal binnenkort wat smaakervaringen posten, maar het is iets slapper van smaak dan het Nederlandse pils. *veel mensen mixen het dan ook nog eens met Inca Kola (een soort nationale frisdrank die erg lijk op het bij ons berkende Fernandez, dus erg zoet en volgens mij bomvol geur/smaakstoffen. Maar bier wordt gelukkig volop gedronken.

Vandaag ga ik proberen een paar grote pannen te bemachtigen, brander, gasfles en wat koperwerk en tenslotten mout om eens een proefbrouwseltje te doen. Hop had ik dus al mee net als watersloten en verschillende rubberstoppen.

Trouwens de mensen hier zijn erg relaxed en vriendelijk, iedereen knikt vriendelijk terug op straat en zelfs als ze je niet verstaan bij een winkel proberen ze te helpen, dus dat is erg prettig. (gisteren een flink stuk door het monster gelopen. (ik blijf het toch maar het monster noemen want het is zo groot, zaterdag langs het strand gereden in de auto en dan ben je en uur onderweg en heb je nog niet de helft van het strand gezien (en weer een meerbaansweg. Wat bij ons een snelweg is dat loopt hier kriskras door de stad, er zijn volgens mij enkel tweebaanswegen in de wijken maar voor de rest zie je alleen meer minimaal vierbaans))

Het regent nu een beetje en dat is best prettig, voor het eerst dat je geen zware diesel en benzinedampen ruikt de hele tijd. (je hebt hier diesel, en verschillende soorten benzine, 90/92 en top of the line 95. In de hele goede wijken met veel rijken hebben ze voor veel geld 97 dus dat geeft wel iets aan, er rijden hier auto's rond die in Nederland al tien jaar geleden afgekeurd zouden zijn, gelukkig hebben de mensen war ik woon een 4x4 nissan die goed in de vering zit, maar dan doet er een voorlicht en de toeter het gewoon niet, maar dat maakt niet uit, er zijn vier grote spotlights op gemonteerd en die worden even aangezet als er iemand aan de kant moet gaan naar het idee van de chauffeur. erg grappig.

Zo ik ga eens even ontbijten en post vanavond de bevindingen van vandaag.

:degroeten:

Wim

wim

Hola amigos,

Een wateranalyse is niet te krijgen, het water is per wijk anders hier. Brouwen en proeven is hierbij het devies.

ondertussen ben ik erachter gekomen dat het mout dat geen probleem zou zijn dus niet te krijgen is hier en er staan nu graan te weken, helaas stond het reeds onder water toen ik de handleiding op deze site er bij nam dus wat de starthoeveelheid was weet ik niet.
!!! vraag, is het erg dat er chloor in het water zit, anders begin ik met een andere hoeveelheid opnieuw, ik heb nu ongeveer 50kr graan tot mijn beschikking, enkel geen aquaruimpomtje dus ik vervang  het water elke 8 tot twaalf uur???

Tot de Herms is aangekomen wil ik wel alvast wat proefbrouwen al is het maar voor de smaak, dus er zijn twee pannen, 15 m koperpijp op rol, roerstok, grote gasbrander en wat gereedschap aangeschaft dus op een gasfles, mout en sulfiet na kan ik van start, de lieden war ik ben hebben de lijst doch in Zuid amerika gaat alles iets anders dan ik Europa (10 minuten is een uur, een half uur is een halve dag en 1 uur is een hele dag.) Vandaag zou er iemand komen die de gistvaten zou maken, dus ik had netjes de tekeningen af en dan komt hij gewoon niet, jaja das wel even wennen, maar gelukkig niet mijn probleem. wel erg irritant.

Goed problemen te over en oplossingen te kort dus, maar ach we komen er wel uit, gelukkig is de chauffeur erg goed bekend in Lima en via een vriend van hem laat ik wat pijpjes van de Herms (als die er is natuurlijk ) aan elkaar solderen, dan hoeft er niet een heel ding voor gekocht te worden. Tito, zo heet hij, vind het wel leuk geloof ik, Fabrice de cerveza. Hij rijd hier lekker naar achteraf markten waar ze van alles en nog wat hebben en ook al kan ik nauwelijks met hem communiceren mogen we elkaar wel en is er respect naar twee kanten.  

Vl mensen vinden het wel erg leuk, ik heb nu goed contact met de eigenaar van de enige kroeg in de duurste uitgaanswijk die goed (Duits weizen en bockbier) bier verkoopt. Hij heeft een aanbeveling geschreven in het Spaans (zelf heeft hij op Harvard gestudeerd en vind het erg leuk om Engels te praten). Die aanbeveling houd in dat hij vraagt aan andere vrienden van hem die ook goede kroegen bezitten of ze mij willen behandelen alsof ik hem was en minimaal twee gratis bieren willen geven. Das is dus erg relaxed want een biertje in de betere wijken kost al gauw 13 soles (dat is dus 3,5 euro voor 62.5cl, nog weinig maar veel vergeleken met 4 van de ander wijken)) Niet allen daarom is het relaxed, want je bent nu niet meer de zoveelste toerist maar mensen willen echt met je praten en in de goede wijk zijn er toch nog wel aardig wat mensen die Engels spreken.
Tevens heb ik kennis gemaakt met een Belg die een Hostel heeft in Lima, gevonden op het internet en dat klikt ook als een speer, erg leuk dus.

In lima draait alles okm geld, er wonen 8.000.000 mensen en door de huidige mensen die ik ken is het een beetje veranderd en krijg je weer net zoals in adam dingen voor niets. das lekker en voelt erg goed. op dat vlak weer bijna thuis.

ik hoop dat jullie nog goede tips hebben voor zelf mouten en mail binnenkort wel weer iets nieuws.
(de computer hier is erg brak maar ik lees elke dag het forum, leuk hoor al die ONK gebeurtenissen, iedereen gefeliciteerd.)


:degroeten:
Wim

Mensen ik was op een markt en voor 10 sol dat is ongeveer 3 euro koop je hier rvs kanen die we gebruiken voor rims en herme installaties ik denk dat ik er een stuk of 10 meeneem voor de toekomstige bouw van mijn eigen. :)

Gast

He Wim,

Gaaf dat het zo klikt met de mensen daar (en dat je 2 gratis biertjes * 4 krijgt :>)
Is de Herms nu nog aangekomen, hoelang is de transporttijd?
Hebben jullie al iets verzonnen om het water te verwarmen?

Jordi

wim

Hola Amigos

Nu het graan heeft drie dagen geweekt en staan sinds gisteravond in een groot vergiet oben een pan gevuld met water. Eens in de zoveel tijd gooi ik voorzichtig wat water of de boel dus het is en blijft mooi vochtig.
Als je een graankorrel doormidden klieft is er onderaan al een geel puntje te zien dus nu maar wachten tot ongeveer 75% van de witte korrel geel is geworden en dan is het tijd voor de uitdaging van het drogen. Omdat Doris nogal een koukleum is hebben ze een kacheltje met een ventilator. Toen ik de sensor van de thermometer in de straal warme lucht hiel gaf hij op stand 1 50 GrdC en op stand 2 70GrdC aan. Stand twee gebruiken?

Gisteren bij een kleine brouwerij hier langsgeweest, of laat ik het zo zeggen, het was een brouwerij, maar de installatie stond er nog en enkel het vulgedeelte was nog in gebruik. De Colombiaan die het runde maakte nu frisdrank maar we mochten zijn installatie wel gebruiken als we dat wilden 44Hl en erg mooi compact. Ik mocht helaas geen foto's nemen of vragen stellen daar houden ze niet zo van.


Jordi,

De herms kunnen we vanaf maandag verwachten (of althans dan komt de boot aan hier en het hangt dus van de snelheid van de lokale posterijen af)
Een grote gasbrander moet het verwarmingswerk gaan doen, geen idee hoeveel kw maar toen ze hem demonstreedrden kwamen de vlammen ongeveer 30 cm hoog dus het zal wel genoeg zijn.

:degroeten:

Wim

wim

Hola Amigos,

vandaag was een mooie bierdag,

eerst een hevelfilter gemaakt, vervolgens een koelspiraal, de brander en vooral de nieuwe (doch zeer oude) gasfles getest.
Het graan begint uit te lopen dus over een dag of 1 a 2 drogen en dan brouwen maar. Eindelijk ik begon het echt te missen.

Vanavond naar een kleine brouwerij gekoppeld aan een kroeg gegaan. omdat ik het kaartje van Martin (van die andere goede kroeg) bij me had hoefde ik de installatie niet van achter het glas te bewonderen. Nee ik kreeg een volledige rondleiding en mocht alles aanraken en opendoen en zo.
Gewelidg hoor, wat een mooie installatie. Ik ga er nog een keer naartoe en zal wat foto's nemen. Hier kunnen ze in Nederland bij zowel het IJ als de Prael nog wat van leren. Mooie compacte 44hl installaties (deze en die vorige dus ook al) Waar ze in Nederland twee of drie zalen voor nodig hebben staat hier dermate slim geplaatst dat ze alles om ongeveer de helft van de ruimte kwijt kunnen. Dat zal met het klimaat te maken hebben, 1 ruimte is natuurlijk goedkoper te AC-en dan drie. ! grote verrijdbare pomt en universele aansluitingen en klaar is kees.
Heerlijk bier ook. Ze lasten hier een rust in op 95GrdC waarbij ze bij alle vier de bieren een kwart van de toe te voegen hop tien minuten lieten trekken. En die hop was zeer sterk maar vooral aromatisch aanwezig, heerlijk. Ze gebruikten vier soorten mout welke ze uit Chillie haalden en ? soorten hop die uit Amerika kwamen.
Alles was computergestuurd met duidelijke displays met informatie. Echt een snoeppie.

Helaas wilde ze me geen mout verkopen dus ben ik nog steeds afhankelijk van de kwaliteit van de eigen gemoute graan. Het is hier helaas overdag nog steeds warmer dan twintig graden als de zon schijn en dat kan toch wel een paar uur per dag zijn, dus is het nog even afwachten.

Adios
:degroeten:

Wim

wim

Nu hoop ik dat er even wat lieden zouden willen reageren.
Ik ben volgens mij bijna op het punt van het drogen van de mout.

Is het heel erg dat de temp dagelijks een paar uur net iets boven de 20grdc lag, dus op 20.5 oid?
Wat gebeurd er met de toch vrij lange wortels die ontstaan zijn?
Enkel drogen is voldoende om pilsmout te verkrijgen niet?
Hellup!

:degroeten:

Wim


Johannes

Wim,

Ik denk niet dat er veel ervaren mouters op het forum zitten. Want mouten is een vak apart, en dat kunnen we het beste aan mouterijen overlaten. Mijn tip is dan ook: Besteed je kostbare tijd aan het zoeken naar mout ipv zelf mouten.

:degroeten:

Johannes

Bas

Wim,

Ook ik heb geen verstand van mouten, en ik zal er ook nooit zelf aan beginnen. Maar kijk eens naar deze (Engelstalige) link, daar wordt wat meer beschreven over zelf mouten (wel voor andere doeleinden).

Grt, Bas H.

Gast

Citaat van: wim op 05-06-2004  02:34 uWat gebeurd er met de toch vrij lange wortels die ontstaan zijn?

Wim, Ik ben al helemaal geen mouter maar ik heb laatst het bierbrouw boek gekregen van jan van schaik (ver onder jullie niveau en inmiddels veel dingen ook voor mij..) en daar stond in dat ze op een of andere mannier deze worteltjes erafhalen aan de buitenkant.. Maar om nu elk korreltje te pellek :o..

Misschien eens proberen met de schrootmolen op de meest grote stand?

MO

Ook ik kan je niet helpen met je moutexperimenten maar ik weet wel dat alle worteltjes eraf moeten.
gr
MO

wim

Bedankt voor de reacties, Jacques heeft gelukkig een vrij heldere uitleg op deze site staan.
Er wordt inderdaad naargeestig gezocht naar mout en ik heb al wat globale leveranciers, doch ik wil wel eens een proefbrouwseltje maken vandaar dat ik toch maar ben gaan mouten, tevens staat die 50 kg graan hier dan ook niet voor niets.

De eerste portie is nu aan het drogen en de tweede protie ligt te wekene en wellen,
De eerste portie is iets te lang blijven groeien waardoor en nu bij veel korrels echt al een spruit uit is gekomen ach ja we zullen het wel zien.
De worteltjes schijnen flink te verschrompelen en als ik het mout lekker heel en weer beweeg op het rooster waar het op ligt vallen er volgens mij aardig wat worteltjes af, dus dat zal als het droog is nog wel makkelijker gaan.

Houd jullie op de hoogte, het is trouwens wel leuk hoor om echt bijna helemaal aan het begin te starten (het planten en oogsten van de grondstoffen dat vergeten we natuurlijk even :)) Dit gaan we in Nederland ook eens doen.

:degroeten:

WIm

wim

Volgens mij is de mout bijna droog. Alleen is niet elke korrel lekker knapperig, maar ja dat kan er ook aan liggen dat het nog niet helemaal droog is. Gelukig ben ik nu een tweede portie graan aan het mouten en kan ik gelijk het geleerde in praktijk brengen.
Als het morgen droog is dan kunnen we eindelijk eens gaan brouwen en ik wil gelijk maar even wat experimenteren met donkere mout maken nu ik toch bezig ben.

en oh wat heb ik zin in een bier met wat meer alcohol dan 5%, niet zozeer vanwege de alcohol hoor, maar omdat ik toch wel en beetje gek begin te worden van die slappe pilsners hier.
Bij de kroeg van Martin vandaag de laatste twee Erdinger Weisse Dunkels gedronken en hij weet niet wanneer de volgende binnenkomen. Ze zijn al in den lande echter de douane houd ze tegen. Dit bier was zeker in vergelijk met de Peruaanse bieren, erg lekker.

Maar lekker weer eens een zelfgebrouwen bier. Nu enkel oppassen dat dit feit me niet verblind en ik te snel tevreden ben:).
Oh wat heb ik zin om de roerstok weer eens ter hand te nemen.

Iemand nog een suggestie wat ik moet doen met de korrels met spruit?

:degroeten:

Wim

wim

Hola,

Na een dag drogen was het mout nog niet helemaal droog en omdat het eerste brouwsel toch een test is van de installatie en eigenlijk alles heb ik besloten de laatste restje vocht niet rustig te verwijderen maar met wat meer intense hitte.

De oven stonk dus heb ik maar een grote brouwpan gepakt en het mout erin gemikt. Lekker het vuur eronder aan en naar 125 grdC brengen. Dit zo een paar keer herhaald.
Er kwam een zwartige rook uit, maar er bleken slecht een klein aantal korrels iets aangebrand (was ook een beetje de bedoeling, nu kan ik nl een donkerder zwaar bier brouwen dat mis ik toch wel het meest op biergebied hier) Die rook bleek afkomstig van de worteltjes en spruiten dus dat probleem is opgelost.

Gisteren sulfiet gehaald en wat citroenzuur.
BELANGRIJKE VRAAG: is Sulfito Sodium hetzelfde als sulfiet? Dit was alles dat ze haden waar de naam sulfiet instaat dus heb ik het maar genomen, maar voor de scheikundigen onder ons, hoe moet je dit handelen. ???

Bij die winkel gelijk maar wat Zinkschilfers meegenomen om de gist een duwtje in de rug te geven (ik ga per brouwesel een schilfer meekoken)

 Ik wilde vandaag brouwen, maar de kamer waar de molen ligt is op slot en degene die de sleutels heeft is in de provincie en komt straks of morgen (zal dus wel morgenavond zijn) terug. Eigenlijk vind ik dit oponthoud niet eens heel erg, want eerst wil ik weten wat het verschil is tussen sulfiet en sulfiet sodium, ik weet namelijk dat toen ik het zakje dat ze me lieten zien even aanraakte ik gelijk een branderig gevoel kreeg en dat is met sulfiet niet zo.

Ondertussen gewoon het bier van hier aan het drinken, ze hebben drie typen, light (3,5%) normale pils en Negra/Malta en die is veel te moutig dus meng ik 2 flessen Negra en 1 fles normaal, de standaard maat hier is 62.5cl en dan staat er dus een lekkere kan bier te wachten die je met zn tweeen toch verbazingwekkend snel weg krijgt.
In kroegen kijken ze me vreemd aan als ik een normale Negra en een kleine normale bestel en nog vreemder als ze het me zien mengen, ach ze zijn vast wel wat gewent van Gringo's

Er staat nu een portie graan te kiemen en een andere te weken, 2 kilo deze keer dus genoeg voor 8 l pils. Ik heb er nog wat meer over gelezen en Pilsmout moet minder lang weken, 50 uur ipv 70 uur voor de donkerdere soorten. Helaas mag het niet warmer worden dan 15 grdc voor pilsmout en het loopt hier toch op naar 19.8, al begint het echt wel kouder te worden (ja ja jullie zitten leker in de zon terwijl ik in een wamr land in de winter ben)
Maar goed, nog 43 kg graan over dus nog lekker veel experimeteren, dat is erg leuk.

Gaarne antwoord op de vraag en tot de volgende keer,

:degroeten:

WIm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.