IN PERU

Gestart door wim, 20-05-2004 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wim

Beste brouwers,

morgenochtend om 11.00uur vertrekt mijn vliegtuig naar den vreemde. Spannend.
In heb de lieden van 't wort wat beloofd een thread te openen met deze titel en hier als er weer nieuws is of vragen zijn dit melden en te stellen. Dus ik open hem nu maar alvast, dan hoef ik dat niet meer te doen :)

Het word nog lachen bij de douane, zowel de Nederlandse als de Peruaanse, dit heb ik zoal bij me:
3 digitale thermometers
1 digitale PHmeter
1 flesje buffervloeistof voor PHmeter
1 webcam
2 paar werkschoenen met metalen neus en zool
2 zakken hop
20 zakjes gist (8/8/2/2 = 4 soorten)
4 CDroms met veel informatie en software
2 informatieboeken over bier (zelf samengesteld)
8 a 10 flessen bier

De gist gaat in de handbagage, de cargoruimte wordt wel op druk gehouden (gelukkig maar met dat bier), maar op temperatuur is enkel het geval als er bijvoorbeeld dieren meegaan en de KLM wist niet of dit nu het geval was.
Gelukkig staat er duidelijk op de zakjes wat erin zit (ik heb ook de bijbehorende info geprint) het zou anders denkelijk zijn dat ze hun wenkbrouwen flink zouden fronsen.
Het volgende bericht zal zijn als ik aangekomen ben.

:degroeten:

Wim

Gast

He Wim.. namens mij en waarschijnlijk alle andere lieden van hobbybrouwen.nl bedankt voor het opstarten van deze thread..

Ik, en ik denk nog veel meer lieden, ben/zijn zeer geïntreseerd in de vorderingen daar in het verre peru!

Veel geluk, en misschien wel plezier :P bij de douane!

Hou ons op de hoogte en sluit die webcam aan ( en we verwachten natuurlijk niet dat hier fotos mee gemaakt worden, want deze fotos moeten van hoge kwaliteit zijn! ;D ) !

Jacques

Hoi Wim,

Heel, heeel, heeeel veel succes in Peru!

Ik heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in. In een korte tijd heb jij veel geleerd over het brouwproces.
Op dit moment ben ik de diploma's van het ONK 2004 aan het uitprinten. Uiteraard is de uitslag op dit moment nog uiterst geheim maar ik wil wel even kwijt dat ik bijzonder trots ben op de resultaten van de forumleden. Gelet daarop moet het haast daar in Peru ook goed gaan!

:degroeten: Jacques

Adrie

Beste Wim,

Ook namens mij heel veel succes gewenst. Gezien jouw activiteiten op dit forum van de laatste tijd denk ik dat ik je niet hoef te manen ons vooral op de hoogte te houden!

Groeten,

A3

Adrie

Citaat van: jacbier op 20-05-2004  17:50 uUiteraard is de uitslag op dit moment nog uiterst geheim maar ik wil wel even kwijt dat ik bijzonder trots ben op de resultaten van de forumleden.

Wordt het niet eens tijd voor een Hobbybrouwen clubkampioenschap?

Groeten,

A3

MO

Adrie, zijn wij ene club dan?

Jacques, je maakt het wel heeeeeeeeeeeeel erg spannend zo. Direct heb ik nog een prijs gewonnen (kan me eigenlijk niet voorstellen want over beide bieren ben ik uiteindelijk niet zo heel tevreden). Nog 1 nachtje slapen...

gr
MO

Jacques

Hoi Adrie,

Ik denk met het kloonboekproject dat we al regelmatig een clubkampioenschap hebben!

:degroeten: Jacques

wim

Hallo beste brouwers,

Het is allemaal gelukt, veilig aangekomen en al aardig geaclimatiseerd.
Wat si Amsterdam een dorp zeg! Dit is bijna monsterlijk zo groot. *ter voorbeeld, voor het huis langs loopt een vrij grote (niet eens de grootste weg) welke bestaat uit 2 ventwegen en daar tussen zes rijbanen voor normaal verkeer en daar weer tussen twee banen voor bussen dus tien! banen naast elkaar en zo zijn er hier wel meer.
Bijna niemand spreek Engels dus dat wordt nog lachen :(

De ruimete voor de brouwerij is iets groter dan gedacht dus dat is een meevallen. Een tegenvaller is het water dat hier zeer sterk ruikt naar chlor, na het douchen ruik je er nog een uur naar dus we zullen een filtersysteem moeten bouwen (morgen gaat Doris het waterleidingbedrijf vragen om een analyse zodat duidelijk wordt wat er allemal aan verandert dient te worden (CL is natuurlijk de 2/3 deel van CACL2 dus zou toevoegen van Ca niet een slimme oplossing zijn???)

De bieren hier zijn wat slapjes, CosQuena pils is het best en lijkt iets op Amstel. Cosquena Malta (het enige donkere bier hier) doet zijn naam eer aan en je proeft flink mout, zo flink dat het bijna is alsof je een hap brood neemt.

Het weer is fantastisch (ik heb natuurlijk gelijk thermometers opgehangen waarvan er 1 de hoogste en laagste temp van twee sensoren onthoud( de hoogste temp was 27,8GrdC en de laagste 14,7 en het is nu winter.

Helaas kan het warmwatersysteem niet want de brouwerijruimte is op de begane grond en er staan dermate hoge gebouwen in noordelijke richting (de zon gaat aan deze kant van de evenaar natuurlijk over het noorden) dat een zonnecollectorensysteem veel te weinig stralen op kan vangen. Dus ook hier zullen we weer wat op moeten vinden, maar goed een uitdaging meer of minder maakt feitelijk weinig uit.

ik houd jullie op de hoogte,

:degroeten:

Wim

PS Hobbybrouwen.nl kampioenschap klink wel leuk ja en dan itt andere kampieoenschappen geheel zonder stijlen en dan puur proeven op smaak en dus geen afkeuringen omdat het niet geheel binnen een bepaalde stijl valt. Dat zou ik dan voor willen stellen om het echt anders te maken *dan kan MO's buurvrouw bijv haar kaneelbier insturen en Jordi zijn limonadeweizen, likt me grappig wat we dan allemaal te poeven zouden krijgen.

MO

Dus je hebt geen ruzie met de douane gehad? Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij.

Ik vind het altijd grappig hoe eenvoudig jij over chemie denkt. Calcium toevoegen aan gechloreerd water zodat je CaCl2 krijgt. Was het allemaal maar zo makkelijk... Of maar gelukkig dat chemie moeilijker is anders had ik wellicht geen baan gehad.
Ik heb het even opgezocht, je kunt wel calcium (of calcium(0) spreek uit nul zoals een chemicus het zou noemen) kopen, kost ca E300/kg, maar de grap is dat het zeer heftig, zeg maar explosief met water reageert. Net zoals natrium eigenlijk, misschien heb je wel eens gehoord of gelezen van broodjes natrium in een meer, en wat voor een knal dat gaf.

Ik heb op het forum al eens gelezen dat je chloor uit drinkwater kunt koken. Kost je dat teveel energie?

gr
MO

JWVG

....en daar komt nog bij dat CaCl goed oplosbaar is, dus dat het niet zal neerslaan, en dat 'chloor' in water natuurlijk geen Cl- is, maar een andere verbinding....

Adrie

Om chloor uit drinkwater te verwijderen kun je ook koolfilters gebruiken:

The good news is, you don't have to drink it anymore.  The most practical and efficient method for removing chlorine, chlorine by-products, and taste and odor problems, is to filter it with granular activated carbon (GAC) or other suitable chemical-removing filter media, such as KDF.

En zie ook HIER.

Een filter is wellicht goedkoper en gemakkelijker dan koken.

Groeten en succes,

A3

Johannes

Ha Wim,

Ik ben benieuwd naar de verdere samenstelling van het water aldaar, misschien is chloor niet eens het grootste probleem?

Wat ik me ook afvraag: zijn die peru(anen,ezen,iers?) een beetje bierdrinkers m.a.w. is er in peru uberhaupt een markt voor bier?

groet Johannes

wim

Citaat van: MO op 24-05-2004  11:41 uDus je hebt geen ruzie met de douane gehad? Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij.
Ze hebben hier een systeem waarbij je op een knop drukt en dan gaat er een rode of een groene lamp branden rood betekend controle een soort electronische dobbelsteen zeg maar.
Ik had er al over nagedacht hoe hier mee om te gaan en had bedacht dat ze vast continu iemand aan het controleren waren en als de controle klaar was het licht weer op rood lieten springen. Ik heb dus even gewacht tot iemand voor mij het rode sein kreeg en heb me toen gemeld en groen jippie.

Helaas heb ik geen scheikundige achtergrond, tot mijn achtiende op school scheikunde gehad en me er verder niet in verdiept. Jullie hulp is dan ook onmisbaar op dit gebied.
Ik heb gisteren water tien minuten laten koken en het proeft niet meer naar chloor dus inderdaad werkt koken wel.
Vandaag gaat Doris bellen met het waterleidingbedrijf voor een analysen en ik ben zelf ook erg benieuwd.

Er wordt hier flink bier gedronken de standaard maat van de flessen is 62.5cc. Ik zal binnenkort wat smaakervaringen posten, maar het is iets slapper van smaak dan het Nederlandse pils. *veel mensen mixen het dan ook nog eens met Inca Kola (een soort nationale frisdrank die erg lijk op het bij ons berkende Fernandez, dus erg zoet en volgens mij bomvol geur/smaakstoffen. Maar bier wordt gelukkig volop gedronken.

Vandaag ga ik proberen een paar grote pannen te bemachtigen, brander, gasfles en wat koperwerk en tenslotten mout om eens een proefbrouwseltje te doen. Hop had ik dus al mee net als watersloten en verschillende rubberstoppen.

Trouwens de mensen hier zijn erg relaxed en vriendelijk, iedereen knikt vriendelijk terug op straat en zelfs als ze je niet verstaan bij een winkel proberen ze te helpen, dus dat is erg prettig. (gisteren een flink stuk door het monster gelopen. (ik blijf het toch maar het monster noemen want het is zo groot, zaterdag langs het strand gereden in de auto en dan ben je en uur onderweg en heb je nog niet de helft van het strand gezien (en weer een meerbaansweg. Wat bij ons een snelweg is dat loopt hier kriskras door de stad, er zijn volgens mij enkel tweebaanswegen in de wijken maar voor de rest zie je alleen meer minimaal vierbaans))

Het regent nu een beetje en dat is best prettig, voor het eerst dat je geen zware diesel en benzinedampen ruikt de hele tijd. (je hebt hier diesel, en verschillende soorten benzine, 90/92 en top of the line 95. In de hele goede wijken met veel rijken hebben ze voor veel geld 97 dus dat geeft wel iets aan, er rijden hier auto's rond die in Nederland al tien jaar geleden afgekeurd zouden zijn, gelukkig hebben de mensen war ik woon een 4x4 nissan die goed in de vering zit, maar dan doet er een voorlicht en de toeter het gewoon niet, maar dat maakt niet uit, er zijn vier grote spotlights op gemonteerd en die worden even aangezet als er iemand aan de kant moet gaan naar het idee van de chauffeur. erg grappig.

Zo ik ga eens even ontbijten en post vanavond de bevindingen van vandaag.

:degroeten:

Wim

wim

Hola amigos,

Een wateranalyse is niet te krijgen, het water is per wijk anders hier. Brouwen en proeven is hierbij het devies.

ondertussen ben ik erachter gekomen dat het mout dat geen probleem zou zijn dus niet te krijgen is hier en er staan nu graan te weken, helaas stond het reeds onder water toen ik de handleiding op deze site er bij nam dus wat de starthoeveelheid was weet ik niet.
!!! vraag, is het erg dat er chloor in het water zit, anders begin ik met een andere hoeveelheid opnieuw, ik heb nu ongeveer 50kr graan tot mijn beschikking, enkel geen aquaruimpomtje dus ik vervang  het water elke 8 tot twaalf uur???

Tot de Herms is aangekomen wil ik wel alvast wat proefbrouwen al is het maar voor de smaak, dus er zijn twee pannen, 15 m koperpijp op rol, roerstok, grote gasbrander en wat gereedschap aangeschaft dus op een gasfles, mout en sulfiet na kan ik van start, de lieden war ik ben hebben de lijst doch in Zuid amerika gaat alles iets anders dan ik Europa (10 minuten is een uur, een half uur is een halve dag en 1 uur is een hele dag.) Vandaag zou er iemand komen die de gistvaten zou maken, dus ik had netjes de tekeningen af en dan komt hij gewoon niet, jaja das wel even wennen, maar gelukkig niet mijn probleem. wel erg irritant.

Goed problemen te over en oplossingen te kort dus, maar ach we komen er wel uit, gelukkig is de chauffeur erg goed bekend in Lima en via een vriend van hem laat ik wat pijpjes van de Herms (als die er is natuurlijk ) aan elkaar solderen, dan hoeft er niet een heel ding voor gekocht te worden. Tito, zo heet hij, vind het wel leuk geloof ik, Fabrice de cerveza. Hij rijd hier lekker naar achteraf markten waar ze van alles en nog wat hebben en ook al kan ik nauwelijks met hem communiceren mogen we elkaar wel en is er respect naar twee kanten.  

Vl mensen vinden het wel erg leuk, ik heb nu goed contact met de eigenaar van de enige kroeg in de duurste uitgaanswijk die goed (Duits weizen en bockbier) bier verkoopt. Hij heeft een aanbeveling geschreven in het Spaans (zelf heeft hij op Harvard gestudeerd en vind het erg leuk om Engels te praten). Die aanbeveling houd in dat hij vraagt aan andere vrienden van hem die ook goede kroegen bezitten of ze mij willen behandelen alsof ik hem was en minimaal twee gratis bieren willen geven. Das is dus erg relaxed want een biertje in de betere wijken kost al gauw 13 soles (dat is dus 3,5 euro voor 62.5cl, nog weinig maar veel vergeleken met 4 van de ander wijken)) Niet allen daarom is het relaxed, want je bent nu niet meer de zoveelste toerist maar mensen willen echt met je praten en in de goede wijk zijn er toch nog wel aardig wat mensen die Engels spreken.
Tevens heb ik kennis gemaakt met een Belg die een Hostel heeft in Lima, gevonden op het internet en dat klikt ook als een speer, erg leuk dus.

In lima draait alles okm geld, er wonen 8.000.000 mensen en door de huidige mensen die ik ken is het een beetje veranderd en krijg je weer net zoals in adam dingen voor niets. das lekker en voelt erg goed. op dat vlak weer bijna thuis.

ik hoop dat jullie nog goede tips hebben voor zelf mouten en mail binnenkort wel weer iets nieuws.
(de computer hier is erg brak maar ik lees elke dag het forum, leuk hoor al die ONK gebeurtenissen, iedereen gefeliciteerd.)


:degroeten:
Wim

Mensen ik was op een markt en voor 10 sol dat is ongeveer 3 euro koop je hier rvs kanen die we gebruiken voor rims en herme installaties ik denk dat ik er een stuk of 10 meeneem voor de toekomstige bouw van mijn eigen. :)

Gast

He Wim,

Gaaf dat het zo klikt met de mensen daar (en dat je 2 gratis biertjes * 4 krijgt :>)
Is de Herms nu nog aangekomen, hoelang is de transporttijd?
Hebben jullie al iets verzonnen om het water te verwarmen?

Jordi

wim

Hola Amigos

Nu het graan heeft drie dagen geweekt en staan sinds gisteravond in een groot vergiet oben een pan gevuld met water. Eens in de zoveel tijd gooi ik voorzichtig wat water of de boel dus het is en blijft mooi vochtig.
Als je een graankorrel doormidden klieft is er onderaan al een geel puntje te zien dus nu maar wachten tot ongeveer 75% van de witte korrel geel is geworden en dan is het tijd voor de uitdaging van het drogen. Omdat Doris nogal een koukleum is hebben ze een kacheltje met een ventilator. Toen ik de sensor van de thermometer in de straal warme lucht hiel gaf hij op stand 1 50 GrdC en op stand 2 70GrdC aan. Stand twee gebruiken?

Gisteren bij een kleine brouwerij hier langsgeweest, of laat ik het zo zeggen, het was een brouwerij, maar de installatie stond er nog en enkel het vulgedeelte was nog in gebruik. De Colombiaan die het runde maakte nu frisdrank maar we mochten zijn installatie wel gebruiken als we dat wilden 44Hl en erg mooi compact. Ik mocht helaas geen foto's nemen of vragen stellen daar houden ze niet zo van.


Jordi,

De herms kunnen we vanaf maandag verwachten (of althans dan komt de boot aan hier en het hangt dus van de snelheid van de lokale posterijen af)
Een grote gasbrander moet het verwarmingswerk gaan doen, geen idee hoeveel kw maar toen ze hem demonstreedrden kwamen de vlammen ongeveer 30 cm hoog dus het zal wel genoeg zijn.

:degroeten:

Wim

wim

Hola Amigos,

vandaag was een mooie bierdag,

eerst een hevelfilter gemaakt, vervolgens een koelspiraal, de brander en vooral de nieuwe (doch zeer oude) gasfles getest.
Het graan begint uit te lopen dus over een dag of 1 a 2 drogen en dan brouwen maar. Eindelijk ik begon het echt te missen.

Vanavond naar een kleine brouwerij gekoppeld aan een kroeg gegaan. omdat ik het kaartje van Martin (van die andere goede kroeg) bij me had hoefde ik de installatie niet van achter het glas te bewonderen. Nee ik kreeg een volledige rondleiding en mocht alles aanraken en opendoen en zo.
Gewelidg hoor, wat een mooie installatie. Ik ga er nog een keer naartoe en zal wat foto's nemen. Hier kunnen ze in Nederland bij zowel het IJ als de Prael nog wat van leren. Mooie compacte 44hl installaties (deze en die vorige dus ook al) Waar ze in Nederland twee of drie zalen voor nodig hebben staat hier dermate slim geplaatst dat ze alles om ongeveer de helft van de ruimte kwijt kunnen. Dat zal met het klimaat te maken hebben, 1 ruimte is natuurlijk goedkoper te AC-en dan drie. ! grote verrijdbare pomt en universele aansluitingen en klaar is kees.
Heerlijk bier ook. Ze lasten hier een rust in op 95GrdC waarbij ze bij alle vier de bieren een kwart van de toe te voegen hop tien minuten lieten trekken. En die hop was zeer sterk maar vooral aromatisch aanwezig, heerlijk. Ze gebruikten vier soorten mout welke ze uit Chillie haalden en ? soorten hop die uit Amerika kwamen.
Alles was computergestuurd met duidelijke displays met informatie. Echt een snoeppie.

Helaas wilde ze me geen mout verkopen dus ben ik nog steeds afhankelijk van de kwaliteit van de eigen gemoute graan. Het is hier helaas overdag nog steeds warmer dan twintig graden als de zon schijn en dat kan toch wel een paar uur per dag zijn, dus is het nog even afwachten.

Adios
:degroeten:

Wim

wim

Nu hoop ik dat er even wat lieden zouden willen reageren.
Ik ben volgens mij bijna op het punt van het drogen van de mout.

Is het heel erg dat de temp dagelijks een paar uur net iets boven de 20grdc lag, dus op 20.5 oid?
Wat gebeurd er met de toch vrij lange wortels die ontstaan zijn?
Enkel drogen is voldoende om pilsmout te verkrijgen niet?
Hellup!

:degroeten:

Wim


Johannes

Wim,

Ik denk niet dat er veel ervaren mouters op het forum zitten. Want mouten is een vak apart, en dat kunnen we het beste aan mouterijen overlaten. Mijn tip is dan ook: Besteed je kostbare tijd aan het zoeken naar mout ipv zelf mouten.

:degroeten:

Johannes

Bas

Wim,

Ook ik heb geen verstand van mouten, en ik zal er ook nooit zelf aan beginnen. Maar kijk eens naar deze (Engelstalige) link, daar wordt wat meer beschreven over zelf mouten (wel voor andere doeleinden).

Grt, Bas H.

Gast

Citaat van: wim op 05-06-2004  02:34 uWat gebeurd er met de toch vrij lange wortels die ontstaan zijn?

Wim, Ik ben al helemaal geen mouter maar ik heb laatst het bierbrouw boek gekregen van jan van schaik (ver onder jullie niveau en inmiddels veel dingen ook voor mij..) en daar stond in dat ze op een of andere mannier deze worteltjes erafhalen aan de buitenkant.. Maar om nu elk korreltje te pellek :o..

Misschien eens proberen met de schrootmolen op de meest grote stand?

MO

Ook ik kan je niet helpen met je moutexperimenten maar ik weet wel dat alle worteltjes eraf moeten.
gr
MO

wim

Bedankt voor de reacties, Jacques heeft gelukkig een vrij heldere uitleg op deze site staan.
Er wordt inderdaad naargeestig gezocht naar mout en ik heb al wat globale leveranciers, doch ik wil wel eens een proefbrouwseltje maken vandaar dat ik toch maar ben gaan mouten, tevens staat die 50 kg graan hier dan ook niet voor niets.

De eerste portie is nu aan het drogen en de tweede protie ligt te wekene en wellen,
De eerste portie is iets te lang blijven groeien waardoor en nu bij veel korrels echt al een spruit uit is gekomen ach ja we zullen het wel zien.
De worteltjes schijnen flink te verschrompelen en als ik het mout lekker heel en weer beweeg op het rooster waar het op ligt vallen er volgens mij aardig wat worteltjes af, dus dat zal als het droog is nog wel makkelijker gaan.

Houd jullie op de hoogte, het is trouwens wel leuk hoor om echt bijna helemaal aan het begin te starten (het planten en oogsten van de grondstoffen dat vergeten we natuurlijk even :)) Dit gaan we in Nederland ook eens doen.

:degroeten:

WIm

wim

Volgens mij is de mout bijna droog. Alleen is niet elke korrel lekker knapperig, maar ja dat kan er ook aan liggen dat het nog niet helemaal droog is. Gelukig ben ik nu een tweede portie graan aan het mouten en kan ik gelijk het geleerde in praktijk brengen.
Als het morgen droog is dan kunnen we eindelijk eens gaan brouwen en ik wil gelijk maar even wat experimenteren met donkere mout maken nu ik toch bezig ben.

en oh wat heb ik zin in een bier met wat meer alcohol dan 5%, niet zozeer vanwege de alcohol hoor, maar omdat ik toch wel en beetje gek begin te worden van die slappe pilsners hier.
Bij de kroeg van Martin vandaag de laatste twee Erdinger Weisse Dunkels gedronken en hij weet niet wanneer de volgende binnenkomen. Ze zijn al in den lande echter de douane houd ze tegen. Dit bier was zeker in vergelijk met de Peruaanse bieren, erg lekker.

Maar lekker weer eens een zelfgebrouwen bier. Nu enkel oppassen dat dit feit me niet verblind en ik te snel tevreden ben:).
Oh wat heb ik zin om de roerstok weer eens ter hand te nemen.

Iemand nog een suggestie wat ik moet doen met de korrels met spruit?

:degroeten:

Wim

wim

Hola,

Na een dag drogen was het mout nog niet helemaal droog en omdat het eerste brouwsel toch een test is van de installatie en eigenlijk alles heb ik besloten de laatste restje vocht niet rustig te verwijderen maar met wat meer intense hitte.

De oven stonk dus heb ik maar een grote brouwpan gepakt en het mout erin gemikt. Lekker het vuur eronder aan en naar 125 grdC brengen. Dit zo een paar keer herhaald.
Er kwam een zwartige rook uit, maar er bleken slecht een klein aantal korrels iets aangebrand (was ook een beetje de bedoeling, nu kan ik nl een donkerder zwaar bier brouwen dat mis ik toch wel het meest op biergebied hier) Die rook bleek afkomstig van de worteltjes en spruiten dus dat probleem is opgelost.

Gisteren sulfiet gehaald en wat citroenzuur.
BELANGRIJKE VRAAG: is Sulfito Sodium hetzelfde als sulfiet? Dit was alles dat ze haden waar de naam sulfiet instaat dus heb ik het maar genomen, maar voor de scheikundigen onder ons, hoe moet je dit handelen. ???

Bij die winkel gelijk maar wat Zinkschilfers meegenomen om de gist een duwtje in de rug te geven (ik ga per brouwesel een schilfer meekoken)

 Ik wilde vandaag brouwen, maar de kamer waar de molen ligt is op slot en degene die de sleutels heeft is in de provincie en komt straks of morgen (zal dus wel morgenavond zijn) terug. Eigenlijk vind ik dit oponthoud niet eens heel erg, want eerst wil ik weten wat het verschil is tussen sulfiet en sulfiet sodium, ik weet namelijk dat toen ik het zakje dat ze me lieten zien even aanraakte ik gelijk een branderig gevoel kreeg en dat is met sulfiet niet zo.

Ondertussen gewoon het bier van hier aan het drinken, ze hebben drie typen, light (3,5%) normale pils en Negra/Malta en die is veel te moutig dus meng ik 2 flessen Negra en 1 fles normaal, de standaard maat hier is 62.5cl en dan staat er dus een lekkere kan bier te wachten die je met zn tweeen toch verbazingwekkend snel weg krijgt.
In kroegen kijken ze me vreemd aan als ik een normale Negra en een kleine normale bestel en nog vreemder als ze het me zien mengen, ach ze zijn vast wel wat gewent van Gringo's

Er staat nu een portie graan te kiemen en een andere te weken, 2 kilo deze keer dus genoeg voor 8 l pils. Ik heb er nog wat meer over gelezen en Pilsmout moet minder lang weken, 50 uur ipv 70 uur voor de donkerdere soorten. Helaas mag het niet warmer worden dan 15 grdc voor pilsmout en het loopt hier toch op naar 19.8, al begint het echt wel kouder te worden (ja ja jullie zitten leker in de zon terwijl ik in een wamr land in de winter ben)
Maar goed, nog 43 kg graan over dus nog lekker veel experimeteren, dat is erg leuk.

Gaarne antwoord op de vraag en tot de volgende keer,

:degroeten:

WIm

wim

Hola,

Morgen ga ik dus met het eerste mout aan de slag (of overmorgen maar in ieder geval snel.)
Er ligt hier ook wat semigemalen graan dat gebruikt wordt voor soep denk eraan er van te gebruiken om de totale graanstorting tot 2.5Kg te brengen dat zou minder dan een kilo en dus ongeveer 40% zijn.
Wil er wat suiker bij doen voor iets zwaarder bier

Challerger Hop 6,6% omdat ik die naam erg goed vind passen.
14gr geeft op 8 liter bij 90 minuten koken volgens Promash een geschatte bitterheid van achter in de dertig.
(verder beschikking over Brewers Gold en Saaz, maar die laatste is gereserveerd voor de pils experinmenten)

Het water eerst tien minuten koken om de chloor te verwijderen en dan gewoon brouwen.

Al moet ik natuurlijk wel anders maischen, de kwaliteit is lager dan ik gewent ben van de mout dus:
40GrdC  30min.
50GrdC  20min
60GrdC  45min
70GrdC  30min
78GrdC  5min
Zou het slim zijn ivm die ongemoute graan de decoctiemethode te gebruiken?

:degroeten:

WIm

MO

Hier een antwoord van de chemicus, wiens spaans niet al te best is: sulfiet is kort voor natrium sulfiet en natrium is in het engels sodium dus ja, ik denk wel dat je het juiste te pakken hebt.
Dat van dat zink lijkt me niet zo'n heel goed idee. Er is namelijk maar een hele lage concentratie zink nodig voor de gistgroei. Stel dat je 200 mg zink toevoegd op 20 L (is voor het gemak even 20 kg).  Dit komt overeen met 20 ppm (1 mg/kg is 1 ppm). Hopelijk weet iemand anders hoeveel zink gist nodig heeft maar volgens mij is dat een factor 10 lager. Goed wege n dus.

Maar: ik ben ook bang dat je niet zuur genoeg zit. Zink is zink(0), een niet geladen metaal. Gist heeft zink(II) nodig, bv ZnCl2, en dit zou gevormd worden door reactie met zuur, bv Zn plus 2HCl geeft ZnCl2 met H2. Dit heet een redox reactie. Wort heeft een pH van 5 tot 5.5, en dat lijkt me zeker niet voldoende om Zn(0) te reduceren. Ik zou een zink zout toevoegen, en dan ca 2 ppm.

Wat een verhaal he? Alles voor onze Peruaan, want je vertelt mooie verhalen!

gr
MO

wim

Oke Mo drioe dubbel bedankt.
Maar heo verklaar je dan dat mijn sulfiet thuis niet brand en dit spul echt wel irritaite op de3 huid veroorzaakt?
Ik was al bang dat er iets van een ontploffing op zou treden in contact met water oid.
    Maar goed dat zijn ze hier wel gewent, eergisteren had de vrouw des huizes een vat Kerosine en 1 of andere straal brander gekocht om Cocinia, een product waar ze in handelen) te drogen. Kerosine is goedkoper dan gas hier en gewoon te krijgen. Toen duidelijk werd dat die straal wel heel erg grote vlammen produceerde (werkelijk de halve binnenplaats stond in lichterlaaie en dan nog mazzel dat ik er was want ze wilde het vuur doven met water maar zand leek mij een beter idee) koos ze er toch maar voor de ruimte te verwarmen met de gasbrander die aangeschaft is voor het brouwen. Wat een vreemd land is dit zeg.

Ik heb eens gelezen dat een stukje zink meekoken meekoken goed zou zijn voor de gist, als dit niet klopt dan doe ik het natuurlijk niet. Een of ander zout met znk daar ga ik niet eens naar op zoek, het kostte een hel dag alleen al om sulfiet te pakken te krijgen, dus dat is weinig zinvol, ik heb de korrelgisten van SirIs bij me dus die moeten gewoon goed werken, zink was enkel een steuntje in de rug.

Nog commentaar op het maischschema en het idee van de decoctie ipv infusie methode? (deze vraag is aan eenieder, maar voel je vrij om als eerste te reageren Mo)
Ze zijn thuis gekomen, dus morgen moet ik bij de molen komen, wegens het zevenurige tijdsverschil betekend dit dat er nog tijd is deze vraag te beantwoorden.
 
:degroeten:

Wim

wim

Oh ja welke hop is beter en dan bedoel ik welke hop is beter geschikt als aroma hop:
Brewers Gold of Challenger.

Het wordt mijn eerst bier hier en ik wil natuurlijk dat het wel lekker word, ik mis het bier uit onze contreien zeker en vast heel erg, al die slappe pils hier.

:degroeten:

Wim

SiriS

Wim,

Meekoken van zink is een zeer onverstandige optie. Als je ergens zink koopt is het altijd een legering. Legerings elementen als lood, koper en tin kunnen dan gebruikt zijn om het zink bepaalde eigenschappen te geven. Ik kan je wel ZnCl2 opsturen als je persee zink wilt gebruiken voor de gist. Met de korrelgisten is het ook mogelijk om wat meer gist toe te voegen tot max. 1 gram per liter wort om een snelle gisting te krijgen, dan heb je geen zink nodig.

Groet, SiriS

SiriS

Wim,

Als aroma hop zou je Challenger kunnen gebruiken.

SiriS

MO

Wim,

over dat maischen heb ik geen mening. Eenstaps? Ik zeg maar wat.
Beide hoppen zijn bitterhoppen. Ik vind Challenger zelf wat lekkerder dan Brewer's gold, dus Challenger zou ik als aroma gebruiken als het echt niet anders kan.
gr
MO

wim

oke dan dan wordt het gewoon Challenger zoals ikl dacht

wim

Citaat van: MO op 10-06-2004  15:06 uWim,

over dat maischen heb ik geen mening. Eenstaps? Ik zeg maar wat.

Het is toch zo dat slechte kwaliteit mout en ongemout graan inmaischen op lagere temp nodig heeft? ("vroeger" moesten die lagere temperaturen toch echt, terwijl nu inmaischen op 55 GrdC en zelfs eenstapsmaischen goede resultaten opleverd?)

Corect me if I'm wrong, ik heb liever drie, of een stap ipv van meer dan drie.

:degroeten:

Wim

Adrie

Citaat van: wim op 10-06-2004  01:35 uBij die winkel gelijk maar wat Zinkschilfers meegenomen om de gist een duwtje in de rug te geven (ik ga per brouwesel een schilfer meekoken)

Ha Wim,

Zink meekoken lijkt me een slecht idee. De gist heeft maar zeer weinig nodig als sporenelement en dit zal in de gerst vanzelf al aanwezig zijn. De drinkwaternorm voor zink in Nederland is 0,1 mg/l. Dit is dus zeer weinig. Meer mag er vanwege de volksgezondheid niet in zitten. Zink geeft bovendien problemen in het oppervlaktewater: voor diverse organismen is het schadelijk. In het oppervlaktewater mag niet meer dan 0,04 mg/l aanwezig zijn (landelijke norm). Je kunt het dus maar beter achterwege laten, zowel voor je klanten als voor het milieu en voor een goede vergisting is het volgens mij onnodig.

Groeten,

A3

wim

Adrie bedankt voor de nuttige nformatie.

:degroeten:

Wim

RobS

Wim,

Fantastisch verhaal. Helaas kan ik (beginner) je niet veel vertellen over het brouwen, maar blijf vooral schrijven. We lezen hier met veel plezier met je mee.

Cheers,

Gast

Citaat van: RobS op 11-06-2004  23:47 uWim,
Fantastisch verhaal.
Totaal mee eens! Misschien is Wim wel de meest ondernemende brouwer van Nederland/peru! :>

Wim aallssjjeebblliieefftt ga verder met je peru gebeurtenis en laat ons alles weten..

Ik kan je denk ik ook niet met veel helpen maar wie weet!



wim

Bedankt vor de opbeurende woorden. Die heb ik wel nodig, want persoonlijk is het hier een ramp. Niet alleen mis ik Anna en Nederland erg, die Nederlandse jongen stelt alles in het werk om de boel te vertragen en saboteren.
Hij laat zich liever rondrijden en zit lekker in de auto terwijl zijn vriendin zaken doet.  Ik heb heel veel informatie meegenomen, allemaal in het Nederlands, dus hij weet dat als de brouwerij er komt, hij ofwel wat moet doen, ofwel door de mand valt als een zware profiteur, dus ziehier de reden dat hij zo tegenwerkt.

Jammer genoeg kom ik er hier pas achter anders was ik niet gegaan. Maar nu ik hier eenmaal ben doe ik ook waar ik voor gekomen ben en al is het maar voor haar. Ik laat me niet wegpesten en zal al helemaal geen aanleiding geven dat hij straks zal zeggen dat het door mij komt dat de brouwerij niet werkt. Handleidingen in het Spaans en natuurlijk een brief in het Spaans (ik ken nu zoveel mensen die zowel Engels als Spaans spreken hier dat ik dingen dus goed vertaald kan krijgen) waarin ik duidelijk mak welke informatie ik aan hem heb gegeven op papier en CDrom. Maar ook voor mezelf, ik zou het niet uit kunnen staan als ik hier naartoe ben gegaan en er was niet tot stand gekomen. Gelukkig leer ik langzaamaan wat Spaanse woorden en kan dus in Spanlish met haar communiceren zodat we niet afhankelijk van zijn vertaalwerk, want vertalen heeft hij natuurlijk nooit geen zin in.
Sorry hoor ik moest het even kwijt.

:degroeten:

Wim

Sorry hoor, ik zal de ruimte van dit forum vanaf nu weer opvullen met nutige informatie over brouwen.

wim

Testelier

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):           8.00    Wort Size (L):      8.00
Total Grain (kg):         2.33
Anticipated OG:          1.069    Plato:             16.80
Anticipated SRM:          16.6
Anticipated IBU:          26.4
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:    9.85    L
Pre-Boil Gravity:      1.056    SG          13.80  Plato


   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
 10.7     0.25 kg.  CaraMunich 60                 France         1.034     50
 55.8     1.30 kg.  Munich Malt(light)            Canada         1.034      8
  1.3     0.03 kg.  Roasted Barley                America        1.028    300
 32.2     0.75 kg.  Flaked Barley                 America        1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 11.00 g.     Challenger                        Whole    6.60  26.4  75 min.

Yeast
-----
Safbrew S33

Mash Schedule
-------------
Acid Rest Temp :              40  Time:  10
Protein Rest Temp :           53  Time:  30
Intermediate Rest Temp :      62  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  72  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                 78  Time:   0

Zo dit is de uitdraai van de eerste test.
Het is niets geworden.
Die flaked barley heb ik maar gekozen als naam voor het grof gemalen ontkafte ongemoute graan.
Die roasted barley staat erin omdat ik mijn mout had gedroogd/eest op dermate hoge temp dat een deel van de korrels zwart uitgeslagen was.
De rest heb ik gewoon even gekozen omdat ik hier plotsklaps beschik over tien kilo cara mout van onbekende herkomst dus vandaar de caramunich 60 want zo schat ik de kleur in.
Ik moest toch iets invullen om een beetje een idee te heben wat het zou kunnen worden.

Maar goed het is dus niets geworden. Ik heb namelijk twee fouten gemakt. De eerste was mijn eigen mout te nsel op hoge temp afeesten waardoor er veel enzymen verloren zijn gegaan en de jodiumtest dus niet positief uitviel ondanks de lange maischweg.
De tweede en zo mogelijk nog grotere fout was dat ik de ongemouten graan eerste even leker heb gekookt om de zetmeel te verstijfselen (dat was het idee) maar daarmee heb ik dus en mooie rou gemaakt die de rest van de maisch verschrikkelijk inbond tot een soort grote brinta pap.

Dit in combinamtie met het uitblijven ven een positoieve jodiumtest heeft mij doen besluiten de hele boel weg te gooien en morgen ga ik dus opnieuw een poging wagen. Ditmaal bestaat de storting uit 1.9 kg eigen mout die bij het drogen niet boven de 40 grd is geweest en dus enzymen moet bevatten en daarbij 0.75 kg van die caramout. Het is voor 8 liter dus het zal zeker geen verdere suikers of toevoegingen nodig hebben om een lekker zwaar bier te worden en daar heb ik echt wel zin in.
De Challenger blijft gehandhaafd en het maischschema wil ik ook maar weer toe gaan passen tenzij er voor morgen nieuwe input julliezijds komt voor mij tijd tien uur (dat is voor jullie 17 uur)

Morgen meer

:degroeten:

Wim

MO

Ik had natuurlijk beter niets kunnen zeggen over het maischschema, eenstaps was zomaar een idioot voorstel, ook een soort zelfspot omdat ik dat zelf een paar maanden zo overdreven heb gepromoot. Je hebt helemaal gelijk met de keuze voor je schema.
Waarom heb je die andere Nederlander meegenomen? Kennem we hem van het forum?
gr
MO

Gast

Volgens mij heeft Wim geen nederlander meegenomen maar is dit een man die uit Nederland komt maar in peru is gaan wonen met zijn vriendin..

wim

Juist Jordi.

En dan ga ik voor dit schema en maar eens zien of die tweede lading mout beter geworden is. Spannend hoor.

:degroeten:

Wim

wim

Hier is het recept. Ik heb de gekochte caramout nog eens goed bekeken en geproefd en volgens mij past deze naam er beter bij en mijn eigen mout heb ik maar pilsener genoemd enkel de drybasis wat verlaagd omdat het nog ietjespietjes vochtig was, tenminste het was niet knapperig.


Probarrossa

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):           8.00    Wort Size (L):      8.00
Total Grain (kg):         2.75
Anticipated OG:          1.073    Plato:             17.73
Anticipated SRM:          17.0
Anticipated IBU:          30.2
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
 63.6     1.75 kg.  Pilsener                      Belgium        1.035      2
 36.4     1.00 kg.  CarAmber                      France         1.032     30

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Challenger                        Whole    6.60  24.3  90 min.
 10.00 g.     Challenger                        Whole    6.60   5.9  15 min.


Yeast
-----

DCL Yeast S-33 SafBrew Specialty Ale


Mash Schedule
-------------

Mash Type: Multi Step

Acid Rest Temp :              40  Time:  15
Protein Rest Temp :           53  Time:  25
Intermediate Rest Temp :      63  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  73  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:  10

Morgen ga ik hem pas brouwen, kan de mout nog enigszins verzuren en dan heb ik een slang geregeld voor een waterslot. Het gistvat is tamelijk klein, met weinig headspce dus het gaat geheid door het waterslot heen. Ik wil dus maar even een slang in een emmertje water hangen dan hoef ik enkel dat water af en toe te vervangen, wellicht met een theelepeltje sulfiet erbij zal dit wel voldoende bescherming geven terwijl die kleine slangwaterslotjes die ik bij me heb natuurlijk zo gevuld zijn met een, voor bier schadelijke organismen, heerlijke drab. Bovendien heb ik op deze wijze precies bepaald waar de troep komt en dat is ook nog eens mooi. Ik wil de emmer boven het gistvat zetten, een metertje oid.

:degroeten:

Wim

wim

Gisteren eerst de 20 l pan met water opgezet om even het chloor uit te koken. Tot gisteren de gasbrander enkel gebruikt voor het drogen van de mout (op een hele lage stand) en natuurlijk bij het maischen de eerste brouwpoging (nu ook weer op niet al te hoge kant, omdat ik het brouwproces heb afgeblazen en er dus niet gekookt is)

Dat was schrikken zeg. Het statief (ik weet niet hoe ik het deel waar de pan op stat anders moet noemen) dat eruit zag als van emaille bleek gewoon geschilderd te zijn en vloog al snel in zijn geheel in de brand. Ik was erg blij dat ik erbij was blijven staan.

Doordat de verf wegbrandde is er een lek gekomen in de metalen toevoegbuis. (die verf zorgde ervoor dat alles mooi dicht was, kun je het geloven?)

Wat een prul, maar ja wat wil je ook voor 7 Euro.
Ik ga dus ook geen kranen kopen hier want alles ziet er degelijk en solide uit maar blijkt toch echt helemaal nergens tegen te kunnen.

Maar goed die brander dus. Het brander gedeelte is nog steeds goed en ook makkelijk te verwijderen. Enkel een nieuw statief nodig. Ik wil er zo snel mogelijk 1 scoren en dan eerst de verf eraf schrapen (behalve op de buis die het gas aanvoerd dus. De verf was gaan branden en het vuur had daardoor de buis bereikt, als er geen meer verf is (het zat dus ook op de punten waar de pan op rust) zal de buis wel goed blijven, hij zit nl onderaan en ruim onder en weg van de gasvlam.)

Die Belg had me al gewaarschuwd dat Peruanen alles namaken. (laatst kocht ik acht "Duracell" batarijen voor in mijn camera, die geen enkel teken van leven gaven en toen ik het gewicht van de drie die er in eerste instantie in zaten vergeleek wogen die acht ongeveer de helft van de drie)

Vandaag heb ik een afspraak bij de brouwkroeg. De barmanager gaat me voorstellen aan de brouwer en hij spreekt ook Engels en is bereid te vertalen. Dat is goed nieuws dus en ik heb er dan ook veel zin in. Hopenlijk lukt het om wat goede pilsmout te bemachtigen en de naam van de chileense mouterij waar zij hun mout betrekken. Cargill kan wel leveren en de prijs in 0.86$ perkilo, maar het verschepen en vervoeren kost voor 500kg 800$ en dan wordt het opeens een stuk minder handig bovendien is het hier dan pas over een maand als ik weer lekker in het warme Nederland ben (JIPPIE)  

:degroeten:

Wim


wim

Helaas is de HERMS nog niet aangekomen, afgelopen maandag hadden de mensen waar ik ben moeten bellen naar de douane met de mededeling dat we het zelf wel even op komen halen. Dit hebben ze niet gedaan en dat betekend dat de lokale postewrijen het overgenomen heben. Hoe lang het nu dus duurt is ongekend, maar het zal wel lang zijn.

MAW het gaan leker hier, niet dus. Ach 1 voordeel, omdat het met de brouwerij niet lekker loopt is die Nederlandse jongen poeslief en opeens weer fijn sociaal.  

:degroeten:

Wim

Gast

MAW het gaan leker hier, niet dus. Ach 1 voordeel, omdat het met de brouwerij niet lekker loopt is die Nederlandse jongen poeslief en opeens weer fijn sociaal.  


Is hiet niet verstandig om eens met zn 3en rond de tafel te gaan zitten en vragen wat die man nu werkelijk wil?

Ik vind niet dat dat een vorm is van je laten kennen of iets dergelijks, ik zou het erger vinden als dat alles klaar zou zijn en over een paar maandjes stoppen ze.. al dat werk voor niets..

Maar om toch nog wat positiefs te zeggen.. Ik vind t nog steeds leuk dat je het doet en het is een ervaring die niemand je meer af neemt, Keep on doing to good work

wim

Hoi Jordi, ik weet precies waarom hij dit doet en daarom is het ook zinloos om erover te praten, al heb ik dit natuurlijk wel geprobeerd. Stuur je wel even een pb-tje.

:degroeten:

Wim

RobS

Hi Wim,
Ben je eigenlijk nog van plan om na je inspanningen in de brouwerij nog wat te gaan rondreizen in het prachtige peru? Het is echt een geweldig mooi land. Als je kans hebt (en de tijd) kan ik het je echt aanbevelen.

Wij zijn naar Macchu Picchu geweest en het was echt magistraal. Een geweldig mooie plek op deze aardbol. En zo verstopt dat de spanjaarden hem nooit hebben gevonden.
Groeten,Rob

wim

Hoi Rob,

Mijn vrouw is nog in Nederland en ik wil het toeristische zeker eens gaan doen maar dan met haar.
Voorlopig leer ik Lima natuurlijk wel goed kennen, maar de plaatsen als Cuzco en Maccho Picchu gaan we in de toekomst zeker een keer bezoeken.
Wel denk ik er hard over om even twee daagjes langs te gaan bij een mooi reservaat een aantal uren zuiderlijk van Lima, dat is mij door een vriend aangeraden en dat zou ik dus als ik hier in de toekomst naartoe ga niet bezoeken wegens al die andere mooie plekken in dit land.

:degroeten:

Wim

Adrie

Hoi Wim,

Wegens een drukke verbouwing heb ik momenteel niet veel tijd om op het forum aanwezig te zijn, maar ik volg je verhalen met interesse. Het valt blijkbaar niet erg mee om het geheel op te starten en die verhalen over die tegenwerkende jongen doen bij mij de haren te berge rijzen. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom ze jou vragen om een brouwerij op te zetten en vervolgens de boel gaan sabotteren. Vrij bizar. Waar haal je de motivatie vandaan om door te gaan?
Aan de andere kant is het wel een mooie uitdaging om het toch te laten werken. Het is echt pionieren als je zelfs je eigen mout moet maken. Reken maar dat je hier heel veel van leert, zelfs al wordt het daar nooit wat met die brouwerij.

Hou vol, daar, ik leef met je mee.

Groeten,

A3

wim

Bedankt Adrie,

"ze" hebben me gevraagd ja, maar "hij" werkt tegen zij niet, we zijn enkel afhankelijk van zijn vertaalwerk.
Mijn motivatie haal ik inderdaad uit hetgeen ik leer op biergebied, dus het zelf mouten.
Ook heb ik natuurlijk die twee kroegen. Die brouwkroeg is erg leuk, want de barmanager wil dus leren voer bierbrouwen. Helaas mag je er geen foto's maken van de installatie (of althans enkel door het glas maar in de brouwruimte niet) Toch heb ik een andere barmanager bereid gevonden mij toch even met mijn telefoon wat foto's te laten maken in de ruimtes waar het allemaal gebeurd (de kwaliteit laat naturlijk wel wat te wensen over van die foto's maar iets is meer dan niets). Zodra ik terug ben in Nederland schrijf ik er vast wel een stukje over voor 't wort wat en zal een vriend vragen dit stukje ergens op het net te plaatsen en dan kan de URL op dit forum.
Uberhaupt ben ik hier nu al bij twee brouwerijen geweest en dat is altijd leuk natuurlijk. Bij die brouwkroeg hebben ze me de brouwruimte nu al vier keer laten zien, de laatste keer was met de brouwer die er natuurlijk erg veel van wist, ja dat is zeker de moeite waard.

En ik woon niet alleen met die Nederlandse jongen en die Peruaanse. Er werken/wonen hier tussen de 1 en de 3 neven van haar (dit fluctueerd) en met hun heb ik veel lol. Net zoals met de chauffeur en de werkster. Die laatste studeert Engels dus dat is prettig.

Bovendien wandel ik heel wat af in deze monsterstad en doek allerlei indrukken op die mij goed van pas zullenkomen met de verhalen ed die ik schrijf.

Dus overleven doen we heb wel, en nog maar iets meer dan drie weken en dan kan ik ook gaan genieten van de zon.

:degroeten:

Wim

Ps succes met je badkamer. (ga je nog een route leggen voor je warme koelwater van de HERMS naar het bad zodat je vrouw weer lekker kan baden als je het wort gereed maakt voor vergisting?)

wim

OKE dan een update van iets vrolijker toon, al laat de man die de grote rvsgistvaten zou maken niets meer van zich horen.

Vandaag even een gesprekje gehad en duidelijk gemaakt dat er nu toch echt weer wat schot in de zaak moet komen.
Resultaat was dat Doris (de Peruaanse) de hele morgen aan de telefoon heeft gezeten om uit te zoeken waar de HERMS blijft. Bovendien kon ik de stad in voor een nieuwe brander. JIPPIE
Daarnaast gaan ze nog een stapel gistemmertjes van 10 liter aanschaffen zodat er elke dag een bgrouwsel gemaakt kan worden (dat zijn dus brouwsels van 8 liter, ik mout per keer 2 kg dus dat komt mooi uit, vandaar ook deze grootte van emmers. Ik heb ze al eerder genoemd maar echt geweldige emmers, bij een grote supermarkt, een aftapkraantje onderaan, kwaliteit 2 en erg stevig, gaatje boren in de bovenzijde slangetje vaan een emmer water en klaar is Wim)

Deze brander is een iets slimmer model, maar wel weer geschilderd dus het rek waar de pannen op rusten ben ik nu aan het ontverven. Gelukkig is dit rek er gewoon af te halen dus gaat dit langzaam maar is het wel goed te doen.
De brander staat nu al wel aan, onder de mout op de laagste stand. Drie ladingen reeds dus de bak is enigszins vol. Het is hier dermate vochtig dat de eerste twee ladingen rustig door hebben gekiemd, maar goed gelukkig aan enzymen geen gebrek dus vanaf nu. Ik ga zo weer een nieuwe portie wassen en weken want we kunnen weer!!!!

De vorige brander gekocht op een soort markt met allerhande ijzerwaren. Deze in een straat met veel laboratiriumwinkels. Bij veel even binnen gewipt en gelijk maar even een bunzenbrander en driepikkel aangeschaft voor mezelf, minder 12 euro dus daar ben ik erg blij mee.

Morgen ga ik dus eindelijk mijn eerste brouwsel doen, had eigenlijk vandaag gepland maar dit vond ik toch belangrijker en nu is het iets te laat.
Ondanks de grote brander ga ik gewoon in de keuken boven op de kleine pitje maischen en wel volgens de decoctiemethode. Dan kan de mout beter drogen en ik wil die vorm van maischen ook wel eens proberen, zo leren we weer eens wat bij. Ik heb er dus erg veel zin in. Koken doe ik wel op de grote want dan kookt het tenminste lekker door.
DE PROBARROSSA KOMT ERAAN!

:degroeten:

Wim

wim

Oke het eerste brouwsel staat te pruttelen, de slang in een fles water als waterslot werkt geweldig.

De hevelfilter die ik thuis heb heeft een kraantje onder het laagste punt van de ketel. Deze is barbaarser, en de snelheid van stromen is niet te regelen, het resultaat was dat ik in mindewr dan drie minuten klaar was met filteren en omdat het zo snel ging nauwelijks tijd had het spoelwater in de  pan te doen, laat staan rustig. Helder zal dit bier dus wel niet worden, want ik heb ook geen tijd om te lageren. Maar bier zal het wel worden en dat is in ieder geval een mooi begin.

Korrelgist S33 gebruikt, en de eerste dag kwam er een constante stroom CO2 uit de slang, nu doet ie het al veel rustiger, bij niets meer eigenlijk, maar 1 zakje is voldoende voor 25liter en ik heb slechts 7 liter staan. Volgens de bechrijving kan deze gist in een paar (4) dagen klaar zijn en omdat er nu natuurlijk meer gist is dan normaal denk ik dat het zijn werk bijna voltooid heeft.  

Een nieuwe portie mout is droog dus ik ga vermoedelijk dinsdag hetzelfde recept opnnieuw brouwen, morgen eerst even een nieuwe hevelfilter met minder gleuven maken dan gebruik ik de oude om het bier na koken in het gistvat te doen, dan maakt het niet uit hoe snel het gaat.

En er is ook een nieuwe hydrometer nodig (gelukkig weet ik nu waar er 1 te kopen) de eerste was geijkt op 15GrdC en aangezien het water hier ongeveer 17GrdC is als het uit de kraan komt, heb ik het te meten wort gekeold tot 25GrdC en de tabellen voor foutcorrectie klaargelegd.
Ik hang de hydrometer in het vocht en wilde af gaan lezen. Knap knap en de meter zakte langzaam dieper weg. GRR. dit was dus teveel temperatuurverschil. Erg balen, dus nu maar op zoek naar een meter die geijkt is op 20GrdC want dat is haalbaar en zoiets als dit wil ik natuurlijk niet nog eens meemaken.
Maar brouwers, 10 graden verschil daar moet een hydrometer toch tegen kunnen? ??? Ik heb die van mij in Nederland wel eens in vloeistof van 50GrdC gehangen om te zien wat het verschi nu was met vloeistof van 20GrdC, zonder problemen.

:degroeten:

Wim

Gast

De hydrometer moet dit gewoon aankunnen lijkt me, ik heb t ook wel eens gedaan zonder problemen..

maar als je in 3 minuten spoelt Wim, is je sg dan niet te laag?

wim

Tje Jordi, het sg is natuurlijk schatten nu, maar inderdaad een rendement om niet blij van te worden, ach volgende keer beter,, met de nieuwe hevelfilter.


Trouwens helemaal vergeten, het decoctiemaschschen. Dat is leuk zeg, eigenlijk doorloop je een aantal maal op kleine schaal de normale maisch, alleen nu met 2 tot vijf liters. Prettig want ipv een half uur was na een minuut of tien op 73GrdeC de jodiumtest reeds goed. Zal er wel dor komen dat de temp van 73 een aantal malen is aangehouden tijdens het verwarmen van de deelmaisch waarddor de zetmelen makelijker omgezet konden worden.

Echt die decoctie methode is erg leuk, en ook actief, je hebt constant wat te doen, een rust zoals bij infusie is er niet omdat je dan een deel aan de kook brengt.

Gebruiken anderen de decoctiemethodfe wel eens?
Ik snap nl niet dat je bij spoelen de temp niet boven de 80 mag laten komen terwijl je met deze methode de temp van een deel van de maisch naar 100 grdC brengt. Je ziet zlefs eiwitten ontstaan net als bij het koken van het wort.

:degroeten:

Wim

wim

Zo weer eens even een update. De computer is gecrashed en gaat niet meer aan, daar is een nieuw moederbord voor nodig. Inloggen op dit forum was moeizaam, het werkt enkel als ik het blijvend doe.

Er staan naast de eerste Probarrossa nu twee batches pils of eigenlijk Kolsch te vergisten. Alletwee met de Nottingham korrelgist. De een iets meer hop dan de ander maar verder vrijwel identiek. Trouwens ik weet eigenlijk niet hoeveel meer hop erin zit, de weegschaal is erg vreemd, je gooit er wat bij en de waarde gaat omlaag vervolgens schuif je het wat heen en weer en de waarde schiet omhoog, daar moeten ze dus echt een nieuwe van kopen, maar dat is hun probleem.
Die eigen mout is zeer enzymrijk, maischschema
55 30
63 45
73 30
78 5
Dit gaf al na 15 minuten op 73 een positieve (of eigenlijk negatieve want er gebeurd dan niets) jodiumtest.
Dit was de tweede batch

De eerste had het volgende schema
40 20
47 20
55 20
63 45
73 30
78 5
Dit had  ik gedaan omdat ik niet wist hoe goed de mout zou zijn en deze gaf al na 10 minuten op 73 een goede jodiumtest.

De tweede is iets helderder lijkt het voor zover ik dat kan zien nu en ze staan gebroederlijk met zn tweeen te schuimen. De Probarrossa kan volgens mij wel gebotteld worden dat wil ik eigenlijk zo snel mogelijk doen om toch te kunnen proeven. Alleen heb ik nog steeds geen hydrometer en ik wil eerste wel even weten wat het eind SG is watn in ontploffende flessen heb ik natuurlijk geen zin, al proeft het absoluut niet zoet nu maar toch.

Vervelend genoeg is de man die gistvaten zou maken nog niet geweest dus dat is weer lekker en de HERMS is er ook nog steeds niet.
De lui waar ik ben zijn wel blij dat er in ieder geval wat pils staat te vergisten want dat willen ze uiteindeliojk gaan brouwen.

OKE dan ik ga maar eens even op zoek naar wat brouwspulletjes.

;degroeten;

Wim

MO

Zou je het niet beter een lichte blonde kunnen noemen. Kolsch en pils kunnen alleen gebrouwen worden met de juiste gist.
gr
De StijlPolitie

wim

Wat zijn dan de goede gisten?
De nottinghamis een zeer neutrtalegistdie geen tot nauwelijks smaken afgeeft en door een aantalmicrobrouwerijen gebruiktworden voor de bereiding van pils dus ik denk dat het opdit punt welgoed zit.
Helaas heb ik het sg niet kunnen meten dus de kans bestaat inderdaad dat het een blondeis als het begin Sg te hoog was,maar daar kom ik niet achter want ik heb tevens geen refractometertotmijn beschikking
Sorry Mo ik blijf het plis-Kolsch noemen,tot ik er iets van geproefd heb en eraschter zou komen dat er betrekkelijk meer alcoholin zit.
:degroeten:
Wim

wim

JOEPPIE
OLEE OLEE
De HERMS is af te halen op het postkantoorhier dusmorgenochten om acht uur staan we er op de stoep. CoolBen nu druk bezig dehoeveelheden mout te maken die nodig zijn.

:degroeten:

Wim

fritz

Citaat van: wim op 28-06-2004  03:02 uWat zijn dan de goede gisten?

Als we op stijl kijken dan moet een pils met een ondergister gefermenteerd worden.  Nottingham is een bovengister.  Voor Kolsch heb je (volgens de stijl) een kolsch gist nodig, zoals bv. Wyeast 2565 Kölsch Yeast.
De Nottingham laat inderdaad wel toe om op lage temperatuur te vergisten, maar is het dan een pils?  Ik denk het ook van niet.

:degroeten:

fritz

MO

Bij welke temperatuur ga je nu vergisten? Mijn ervaring is dat Nottingham helemaal niet zo neutraal is, ik vond mijn blonde die ik hiermee heb gebrouwen toch wat esterig. A3 had dezelfde ervaring met zijn rookbier.
De stijlpolitie blijft erbij dat pils ondergistend is. Dus pils kan per definitie niet met een bovengist gebrouwen worden. Dit geldt ook voor een Kolsch, alhoewel die met een bovengist dient te worden gebrouwen.
Maar ik zit tegelijk met Fritz te praten.
gr
MO

Adrie

Ach heren, sinds de Brand Cuveé op de markt is mag een bovengistend pils best. Ik vind het niet naar pils smaken, maar als het verkoopt, verkoopt het.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Wim,

Het is wel mogelijk om met een bovengist een bier te brouwen dat heel sterk op een pils lijkt. Afgelopen zaterdag toen we na afloop van de tripelproeverij nog een Blond van De Drie Ringen dronken twijfelde we er aan of we met een pils te maken hadden. Corrie Derks had ons echter verteld dat ze daar in Amersfoort met één bovengist alle bieren brouwen. Overigens kon één van de open gistbakken gekoeld worden en waarschijnlijk wordt die gistbak gebruikt voor het vergisten van de Blond. Zeker daar in dat warme Peru is mijn inziens een koeling een absolute vereiste als je een pilsachtig bier wilt gaan brouwen.

:degroeten: Jacques

wim

Oke lichte blonde dan maar.
Nee want ik ga hem lageren op koelkasttemp, ach het wordt een bier gemaakt met enkel pilsmout en saazhop en een zo neutraalmogelijke gist.

De temp hier komt niet boven de zeventien graden uit en die tien litervaatjes kunnen volgens mij net in de keokast en er staan er nu twee dus ik dank dat ik ze op 4 graden laat lageren.

Ik heb aan de lieden hier doorgegeven dat ik tuinslangen nodig heb, een vrieskist een frote boor (de boormachine is er ondertussen) antivries en eigenlijk nog een pomp voor elk gistvat dat ze willen, dit om de temp lekker laag te kunen houden.
Tevens ben ik via die brouwkroeg op het spoor van een lab dat biergist verkoopt. Maar die brouwkroeg brouwt Kolsch dus dat zal het worden. Maar goed weinig verschil met pils in mijn optiek ( :pcboos: :echtboos: maar raak pilsliefhebbers, dit is nl niet de stijl waar ik het meeste ervaring mee heb qua drinken)

De Herms is vandaag afgehaald op het postkantoor. Erg onlogisch want ze moesten mijn paspoort zien (en dan sta je dan bij internationale ontvangsten en niemand die het ook maar enigszins onlogisch vind)
Ik heb hem even in elkaar gezet, nog niet strak en liggend want er moet morgen dus even een kast voor gemaakt worden als er tenminste tijd gevonden word hout te gaan halen, dus dat zullen we wel weer zien.

Mout staat lekker te kiemen, weken en groeien, de 50 kg zak is nu op de helft dus dat gaat lekker. Ik twijfel er nog aan om het thuis ook te gaan doen, het drogen kost toch wel wat energie en je moet er wel wat voor bouwen qua droogfaciliteit, dus ik vermoed dat ik het in Nederland gewoon lekker bij Dingemans houd want dan is het makkelijker reproduceerdbaar.
Over mout gesproken de Cargill compagny (waar Dingemans ook bij hoort) uit de VS kan verschepenm maar het wordt dn toch wel erg duur, Eindelijk een maan van een mouterij uit Chillie en dat is een buurlanmd dus dat komt weer mooi uit.

Morgen dus bouwen en overmorgen De HERMS helemaal goed in elkaar zetten en dan maar eens even wat uurtjes liters watewr met citroenzuur erdoor heen spoelen. Tegen de tijd dat hij helemaal klaar is is er tevens genoeg mout gereed om een eerste brouwsel te kunnen doen. Ja ja zo op de valreep gebeurd er dus eindelijk weer eens iets positiefs.

:degroeten:

WIm

Adrie

Ha Wim,

Leuk om te lezen dat het nu eindelijk gaat gebeuren. Heel veel succes met het HERMS-en. Blijf je wel lang genoeg in Peru om je eerste daarin gebrouwen bier te kunnen proeven?

Groeten,

A3

Adrie

Wim,

Lang niets van je gelezen. Hoe staat het er nu mee? Is de HERMS operationeel?

Groeten,

A3

Fons

Hallo Wim,

Met je zoektocht naar gist is de gist van http://www.whitelabs.com misschien wat voor jou. Bij het biergilde in Ann Arbor in de VS geven ze allemaal daar de voorkeur aan boven die van Wyeast.
De gist is alleen in de VS te krijgen voor zover ik weet, maar misschien ook wel dichter bij jou in de buurt. De gisten zijn van uitstekende kwaliteit en worden geleverd in plastic buisjes en bevatten heel wat meer gist dan Wyeast. Zonder starter te maken breng je hiermee gemakkelijk 20 liter wort aan het gisten.
 :gistsmile:
Groeten.

Fons 8)

wim

Ik ben weer thuis.
Vrijdag aangekomen
Lekker uitgerust van de lange reis
Morgen zal ik jullie allen op de hoogte brengen van hoe het er verlopen is.
Helaas heb ik slechts drie keer gebrouwen en is de bom gebarsten de dag dat de HERMS daadwerkelijk klaarlag om de volgende dag voorzien te worden van een houten kast en in werking gesteld zou worden.

Jammerlijk frustrerend, maar ik ben nu wel vrij jullie te berichten wat er allemaal voor een soap achtige taferelen hebben plaatstgevonden daar en zorgvuldig uit de doeken te doen waarom de bom is gebarsten.

:degroeten:

Wim

Gast

Citaat van: wim op 12-07-2004  22:56 uJammerlijk frustrerend, maar ik ben nu wel vrij jullie te berichten wat er allemaal voor een soap achtige taferelen hebben plaatstgevonden daar en zorgvuldig uit de doeken te doen waarom de bom is gebarsten.  

Balen.. :o >:( :-\

By the way, hoe is het met Anna en jullie kind, wanneer komt hij of zei ter wereld?




Adrie

Heel jammer, Wim. Maar jij bent nu wel een van de weinigen op het forum die ervaring heeft met mouten en dat is ook wat waard. Als iemand zich hier een pionier mag noemen dan ben jij het wel.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.