Ervaringen Fermentis K-97

Gestart door Hopmans, 24-06-2009 06:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Supergist. Denk dat dit mijn gist wordt voor alle Duitse bieren die ik met bovengist wil laten vergisten. Ik vergist altijd bij 16°C, na hoofdgisting overhevelen in nieuwe mandfles en dan de temperatuur elke dag 0.5 °C verhogen tot 18°C geeft bij mij het beste resultaat.

tdp

Citaat van: dirk op 13-09-2018  17:44 uSupergist. Denk dat dit mijn gist wordt voor alle Duitse bieren die ik met bovengist wil laten vergisten. Ik vergist altijd bij 16°C, na hoofdgisting overhevelen in nieuwe mandfles en dan de temperatuur elke dag 0.5 °C verhogen tot 18°C geeft bij mij het beste resultaat.

Ook een Weizen? Ik zie potentie in ieder geval!

Thom

Ik vind hem zelf te neutraal voor een weizen. Het geeft niet echt bananen esters. Misschien wel bij hogere temperaturen.

jaapz

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 13-09-2018  17:07 uOf je moet je moutstort aanpassen voor een Alt. Want het is wel de korrelgist voor Alt.

Gelukkig zeg ik ook nergens dat je hem niet voor een Alt kunt gebruiken

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: jaapz op 14-09-2018  12:17 uGelukkig zeg ik ook nergens dat je hem niet voor een Alt kunt gebruiken
:biersmile:

BrouwMark

Ik zit nu aan een kölsch. Ik weet het, erg vroeg, het bier zit pas 10 dagen in de fles. Dat is ook wel te proeven, de appeltjes zijn volop aanwezig. Een gistwaasje heeft het ook nog. Als ik daar omheen probeer te proeven, denk ik wel dat het een vrij zuiver bier is geworden.

tdp

Gisteren een monster genomen om mijn SG te bepalen. Hele dikke gistlaag bovenop. Smaak van de mouten overheerst vooral, de gist zelf proef ik niet tot nauwelijks

BrouwMark

De kölsch vandaag: nog niet helder maar begint uit te zakken in de fles. Erg zuivere smaak, mout en hop. Appeltjes zijn weg. Voor een kölsch zelfs te weinig fruitigheid, het is net een pilsje  :biersmile:

BrouwMark



Het resultaat. Heel zuiver van smaak, maar toch met twee kanttekeningen:

1) de boel wordt niet helder, ook erg veel koudetroebeling. Dit zou wel eens heel erg aan mijn lage calciumgehalte kunnen liggen
2) giet je de gist mee, dan ontstaat er 'brokkelig' schuim. Staat heel raar.

Conclusie: ik ga de gist nog eens proberen met een gezonde hoeveelheid ca in het water. Smaak is top, maar het oog wil ook wat; het oog krijgt nu niet heel veel behalve een mooi laagje schuim.

dirk

Citaat van: BrouwMark op 04-10-2018  23:07 u

Het resultaat. Heel zuiver van smaak, maar toch met twee kanttekeningen:

1) de boel wordt niet helder, ook erg veel koudetroebeling. Dit zou wel eens heel erg aan mijn lage calciumgehalte kunnen liggen
2) giet je de gist mee, dan ontstaat er 'brokkelig' schuim. Staat heel raar.

Conclusie: ik ga de gist nog eens proberen met een gezonde hoeveelheid ca in het water. Smaak is top, maar het oog wil ook wat; het oog krijgt nu niet heel veel behalve een mooi laagje schuim.

Haha lekker toch? Heb hier ruim 2 kratten Altbier staan, ook vergist met K-97 op 16 graden en na overhevelen laten oplopen naar 18 graden . Heerlijk bitter met fijne moutige smaak, echt een blijvertje. Ben wel benieuwd naar WY1007 welk de vloeibare variant is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.