Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ervaringen Fermentis K-97  (gelezen 4875 keer)

Offline Knobby

• Super lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
Re: Ervaringen Fermentis K-97
« Reactie #50 Gepost op: 12-05-2018 12:10 u »
ik zou hem in ieder geval in de koelkast zetten

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #51 Gepost op: 12-05-2018 12:20 u »
Citaat van: BrouwMark

Ik zou je starter koel zetten, dan stopt in ieder geval de intering. Maar inderdaad, starters maken is leuk!  :brouwen:
Zojuist gedaan. Bedankt voor de tip.

Offline naero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #52 Gepost op: 14-05-2018 13:47 u »
Ik heb er net een soort van Kölsch mee gebrouwen, alleen maar Best Heidelberger Malz (vergelijkbaar met Premium Pilsener van Weyermann), en Perle als bitter- en aromahopgifte. Vergist bij 16°C.
Toen ik het bottelde was de geur niet best, een duidelijk geval van jong bier met scherpe randjes, zeker ook in de smaak. Nu, 2-3 weken later is het heerlijk fris, een klein beetje zuur. Een heerlijk zomerbiertje.
Ik heb daarna hetzelfde recept gemaakt met een klein beetje Carafa type3 (Weyermann) om te kijken hoe dat doorkomt. Heb het op de gistkoek laten klateren (ik weet dat dat niet de beste methode is, maar mijn smaakpupillen en die van mijn vrienden hebben nog nooit een vieze autolysesmaak kunnen bespeuren in mijn biertjes), en ook bij 16°C laten vergisten. Die zit nu ook op de fles maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.
Met het calciumrijke water uit de Jura zijn beide bieren erg helder geworden.

Ik vind het een leuke gist! Let wel op dat je genoeg kopruimte, had voor het eerst een spuitend waterslot met ~20cm kopruimte.

Offline Mark GA

• Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #53 Gepost op: 14-05-2018 13:54 u »
(...)maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.(...)
Nu word ik toch wel heel benieuwd wat hier uit komt... heel aanlokkelijk om er een brouwdag aan te besteden klinkt het nog niet, zolang ik geen koelmogelijkheden heb.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #54 Gepost op: 14-05-2018 21:30 u »
Zaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.

Offline Mark GA

• Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #55 Gepost op: 14-05-2018 22:38 u »
Zaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.
Je hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Offline BrouwMark

• Senior lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #56 Gepost op: 14-05-2018 23:16 u »
Toen ik het bottelde was de geur niet best... / ...maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht.

Hoe snel heb je gebotteld dan? Beter nog even laten staan als het nog niet goed is / ruikt. Wat je onder de dop stopt blijft er in principe onder zitten ...  :brouwen:

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #57 Gepost op: 15-05-2018 08:48 u »
Je hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Als je mijn eerdere post hebt gelezen over deze gist en zijn (vermeende) geschiedenis, dan zou het me niet verbazen als een Hoegaarden ook met iets dergelijks vergist is. En de Hoegaarden Grand-Cru en Verboden vrucht in elk geval vroeger ook. Dan moet een blonde ook kunnen. Wel iets warmer (boven de 20) dan een Alt of een Kölsch (beneden de 18).

Offline naero

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: ch
« Reactie #58 Gepost op: 15-05-2018 09:26 u »
@BrouwMark: Ik heb er gisteren (na ~1 week op de fles) een bruine open getrokken, de putlucht is richting zuur/zwavel gegaan, het typische 'dit bier is te jong' geurtje, wat ik ook wel eens bij Danstar Nottingham heb.
Naar mijn ervaring kan je een stinkend biertje best bottelen, het is niet de eerste keer dat ik dat doe, en na een paar weken op de fles is de geur prima tot heerlijk.

In het begin van het vergistingsproces rook-ie trouwens hartstikke lekker.

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #59 Gepost op: 15-05-2018 09:51 u »

Ik wilde graag eens deze gist uitproberen, en ik wilde graag een blond bier maken met veel kruiden geinspireerd door "Lost in Spice" van De Koninck. Deze gist vergist heel clean, en in Lost in Spice merk ik ook weinig gistkarakter (misschien een heel klein pepertje maar dat kan ook prima van de kruiden komen). Ik denk dat dat tot nu toe een prima beslissing is geweest aangezien de gist inderdaad geen specifiek gistkarakter achterlaat, en de kruiden dus mooi naar voren komen.

Deze gist maakt trouwens een hele mooie dikke romige schuimlaag dus het is een goede kandidaat om mee open te vergisten. Ik heb er gisteren nog een paar potjes schuim afgehaald zodat ik die weer opnieuw kan gebruiken.

Ook in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!

Offline Mark GA

• Senior lid
  • Green Anchors Crew
« Reactie #60 Gepost op: 15-05-2018 10:18 u »
Ook in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!
Houd ons op de hoogte van het vergistingsproces svp?
Ik ga aankomend weekend ook een blonde maken met deze maar dan kruidenloos...

Tags: