Ervaringen Fermentis K-97

Gestart door Hopmans, 24-06-2009 06:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

ik zou hem in ieder geval in de koelkast zetten

Mark GA

Citaat van: BrouwMarkIk zou je starter koel zetten, dan stopt in ieder geval de intering. Maar inderdaad, starters maken is leuk!  :brouwen:
Zojuist gedaan. Bedankt voor de tip.

naero

Ik heb er net een soort van Kölsch mee gebrouwen, alleen maar Best Heidelberger Malz (vergelijkbaar met Premium Pilsener van Weyermann), en Perle als bitter- en aromahopgifte. Vergist bij 16°C.
Toen ik het bottelde was de geur niet best, een duidelijk geval van jong bier met scherpe randjes, zeker ook in de smaak. Nu, 2-3 weken later is het heerlijk fris, een klein beetje zuur. Een heerlijk zomerbiertje.
Ik heb daarna hetzelfde recept gemaakt met een klein beetje Carafa type3 (Weyermann) om te kijken hoe dat doorkomt. Heb het op de gistkoek laten klateren (ik weet dat dat niet de beste methode is, maar mijn smaakpupillen en die van mijn vrienden hebben nog nooit een vieze autolysesmaak kunnen bespeuren in mijn biertjes), en ook bij 16°C laten vergisten. Die zit nu ook op de fles maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.
Met het calciumrijke water uit de Jura zijn beide bieren erg helder geworden.

Ik vind het een leuke gist! Let wel op dat je genoeg kopruimte, had voor het eerst een spuitend waterslot met ~20cm kopruimte.

Mark GA

Citaat van: naero op 14-05-2018  13:47 u(...)maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.(...)
Nu word ik toch wel heel benieuwd wat hier uit komt... heel aanlokkelijk om er een brouwdag aan te besteden klinkt het nog niet, zolang ik geen koelmogelijkheden heb.

jaapz

Zaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.

Mark GA

Citaat van: jaapz op 14-05-2018  21:30 uZaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.
Je hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

BrouwMark

Citaat van: naero op 14-05-2018  13:47 uToen ik het bottelde was de geur niet best... / ...maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht.

Hoe snel heb je gebotteld dan? Beter nog even laten staan als het nog niet goed is / ruikt. Wat je onder de dop stopt blijft er in principe onder zitten ...  :brouwen:

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Mark GA op 14-05-2018  22:38 uJe hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Als je mijn eerdere post hebt gelezen over deze gist en zijn (vermeende) geschiedenis, dan zou het me niet verbazen als een Hoegaarden ook met iets dergelijks vergist is. En de Hoegaarden Grand-Cru en Verboden vrucht in elk geval vroeger ook. Dan moet een blonde ook kunnen. Wel iets warmer (boven de 20) dan een Alt of een Kölsch (beneden de 18).

naero

@BrouwMark: Ik heb er gisteren (na ~1 week op de fles) een bruine open getrokken, de putlucht is richting zuur/zwavel gegaan, het typische 'dit bier is te jong' geurtje, wat ik ook wel eens bij Danstar Nottingham heb.
Naar mijn ervaring kan je een stinkend biertje best bottelen, het is niet de eerste keer dat ik dat doe, en na een paar weken op de fles is de geur prima tot heerlijk.

In het begin van het vergistingsproces rook-ie trouwens hartstikke lekker.

jaapz

Citaat van: Mark GA op 14-05-2018  22:38 uJe hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Ik wilde graag eens deze gist uitproberen, en ik wilde graag een blond bier maken met veel kruiden geinspireerd door "Lost in Spice" van De Koninck. Deze gist vergist heel clean, en in Lost in Spice merk ik ook weinig gistkarakter (misschien een heel klein pepertje maar dat kan ook prima van de kruiden komen). Ik denk dat dat tot nu toe een prima beslissing is geweest aangezien de gist inderdaad geen specifiek gistkarakter achterlaat, en de kruiden dus mooi naar voren komen.

Deze gist maakt trouwens een hele mooie dikke romige schuimlaag dus het is een goede kandidaat om mee open te vergisten. Ik heb er gisteren nog een paar potjes schuim afgehaald zodat ik die weer opnieuw kan gebruiken.

Ook in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!

Mark GA

Citaat van: jaapz op 15-05-2018  09:51 uOok in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!
Houd ons op de hoogte van het vergistingsproces svp?
Ik ga aankomend weekend ook een blonde maken met deze maar dan kruidenloos...

jaapz

Citaat van: Mark GA op 15-05-2018  10:18 uHoud ons op de hoogte van het vergistingsproces svp?
Ik ga aankomend weekend ook een blonde maken met deze maar dan kruidenloos...

Na 4 dagen vergisting was hij van  1.046 naar 1.019 gegaan, en binnen een week was de vergisting voor dit bier wel voorbij. Ik heb hem echter nog een week langer in de vergistingskast laten staan omdat ik geen tijd had om te bottelen. Eergisteren heb ik gebotteld en hij is geeindigd op 1.011.

Ook dit bier was tijdens het bottelen erg helder, en op de bodem lag een mooie dikke laag gist terwijl ik geen cold crash heb gedaan. Ik moet zeggen dat de hydrometer staal die ik voor het bottelen heb genomen me erg goed smaakte: mooi vol/rond mondgevoel, mout komt goed naar voren en nagenoeg geen specifiek gistkarakter. Lekker bitter nasmaakje van de gebrande mout en de hop.

De blonde was na twee week op de fles mooi op smaak en kraakhelder. De gist bleef redelijk goed plakken aan de bodem, alhoewel niet zo goed als bij bijvoorbeeld Nottingham of de Voss Kveik.

BrouwMark

Gisteren een kölsch gebrouwen. Een eenvoudig recept zonder tarwe, een ietsjepietsje caramout, zuurmout (op één of andere rare manier had ik dat in huis  :biersmile:), magnum voor de bitter en Saaz voor het aroma (totaal 30 EBU).
Nu in de kersverse gistingskast bij 15°C. Eens kijken wat het wordt...  :brouwen:

BrouwMark

Het duurde bijna 24 uur voordat de gisting zichtbaar op gang kwam bij deze temperatuur. Er ligt nu een romige laag schuim op het jongbier en er komt een lekkere broodachtige geur uit het waterslot.

BrouwMark

Zojuist van dit bier het sg gemeten en het staaltje in een glas gegoten. De boel is nog zeer melkerig, al is het bier vrijwel uitgegist (1010, voorspelling 1009, nog elke 3 minuten een blupje). Er ligt ook nog een mooie laag gist op het bier. Ik ben benieuwd of het relatief lage kalkgehalte in mijn water er voor gaat zorgen dat het uitvlokken lang gaat duren. Vandaag naar Almere gereden en oa calciumtoevoegingen gehaald voor mijn volgende bieren in ieder geval...

Het bier smaakt, op de gistigheid na, erg mooi zuiver. Hop en mout komen mooi naar voren. Vooralsnog vind ik dit een leuke gist!

RoodeLeeuwVenlo

Op welk alcohol% kom je uit?

BrouwMark

5% zoals het er nu uit ziet.

BrouwMark

Het bier is uitgegist maar wil nog niet klaren. De gist is erg stoffig, waarschijnlijk helpt mijn redelijk lage calciumgehalte niet mee.

Maar ja, nu ik toch een vergistingskast heb... Proberen we meteen maar een koudeklap. De koelkast heeft netjes de 1 ºC bereikt, komende week maar ergens bottelen.

In de smaak zit nu nog wat acetaldehyde-groenigs, geen last van diacetyl. Benieuwd hoe helder het bier wordt!

jaapz

Citaat van: jaapz op 30-05-2018  10:11 uOok dit bier was tijdens het bottelen erg helder, en op de bodem lag een mooie dikke laag gist terwijl ik geen cold crash heb gedaan. Ik moet zeggen dat de hydrometer staal die ik voor het bottelen heb genomen me erg goed smaakte: mooi vol/rond mondgevoel, mout komt goed naar voren en nagenoeg geen specifiek gistkarakter. Lekker bitter nasmaakje van de gebrande mout en de hop.

Ik moet zeggen dat alhoewel de blonde met kruiden die ik gebrouwen heb met deze gist me erg goed smaakte, vind ik de Alt eigenlijk gewoon vies. Na wat weken op de fles is het eigenlijk veels te moutig, zoetig, karamellig, terwijl er bijna geen karamelmout in dit bier zit. Voornamelijk pils en munchener.

Ik heb nu al een tijd dit krat bier staan en het komt maar niet op, dus waarschijnlijk gaat het de gootsteen in.

tdp

Ik zit te dubben om deze gist te gebruiken voor iets in de richting van een Weizenbock.
50% tarwe, 40% Vienna, 5% Municher, 5% Caramunich type 2, begin SG van rond de 1.065, en IBU van rond de 20.

BrouwMark

Zojuist gebotteld. Het bier is nog niet helemaal helder, maar wat mij betreft genoeg. Er zit nog een zweempje acetaldehyde in. De flessen op 18 ºC gezet voor de hergisting.

Zojuist mijn glas met het restje erin uit de koelkast gepakt: gadver! Had ik nou zo'n enorme autolyse? Niet te hachelen!

Oh nee, er ligt nog een camembert in de koelkast te stinken... De smaak was helemaal in mijn bier getrokken  :). Meer proefervaringen komen dus nog...

WouterD

Welke smaken produceert deze gist, is jullie ervaring?

Thom

Ik vind het wat moeilijk te oordelen omdat ik een American wheat heb gebrouwen. Maar: redelijk neutraal, soort van romig mondgevoel (had ik ook bij een ander biertje met deze gist) en een licht zuurtje. Misschien komt dat licht zurige ook ergens anders vandaan.

jaapz

Citaat van: WouterD op 12-09-2018  14:09 uWelke smaken produceert deze gist, is jullie ervaring?

Ik heb hem in de blonde expres gebruikt omdat hij aardig neutraal gist. Alle kruiden in dat bier kwamen goed naar voren. In mijn altbier werden de moutige smaken veels te veel benadrukt. Dus voor een moutig bier zou ik deze gist niet gebruiken.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: jaapz op 13-09-2018  09:57 uIk heb hem in de blonde expres gebruikt omdat hij aardig neutraal gist. Alle kruiden in dat bier kwamen goed naar voren. In mijn altbier werden de moutige smaken veels te veel benadrukt. Dus voor een moutig bier zou ik deze gist niet gebruiken.
Of je moet je moutstort aanpassen voor een Alt. Want het is wel de korrelgist voor Alt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.