Ik dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?
Als je het hele zakje (dat bedoeld is voor ~20 liter) in 1,5 liter starter gooit dan zitten er zo veel cellen in zo'n klein volume met zo (relatief) weinig nutriënten dat je amper vermenigvuldiging krijgt, zelfs met gistvoeding. De cellen zullen dan snel niet genoeg meer te eten hebben en gaan interen op de reserves die ze van de fabrikant hebben 'meegekregen'.
De enige reden waarom je van korrelgist een starter zou maken is als het flink over datum is, of niet juist bewaard is, of je heel veel nodig hebt en maar 1 zakje voor handen hebt. Dan voeg je maar een heel klein deel van het zakje aan je starter en krijg je een hoop nieuwe gezonde cellen.
Laatst heb ik voor een zware RIS (1,103 begin SF, die ik ook nog eens wilde over-enten) een starter gemaakt met Nottingham korrelgist. Ik heb toen 4,5 liter starter gemaakt en maar iets van een tiende van het (oude) zakje toegevoegd. Ik had voor het equivalent iets van 5-6 zakjes moeten toevoegen.