Ervaringen Fermentis K-97

Gestart door Hopmans, 24-06-2009 06:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Citaat van: Fermon op 09-04-2018  17:13 uNu net een opengemaakt en geen klonten, gist depot plakt behoorlijk aan de bodem, wanneer ik deze los schut, lost het mooi op tot een waas. Geen klont te bekennen.

Weet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

Fermon

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  00:14 uWeet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

53 mg/l.

jaapz

Citaat van: Fermon op 10-04-2018  13:44 u53 mg/l

Bedankt! Dat is niet eens zo heel hoog.

Jacques

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  00:14 uWeet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

Dat is niet alleen zo bij de Fermentis K-97 maar bij alle gisten. Voor een goede flocculatie zijn calciumionen nodig.

Voor uitgebreide leesvoer zie Yeast flocculation: what brewers should know
en dit ouder artikel The Flocculation of Saccharomyces cerevisiae

jaapz

Citaat van: Jacques op 10-04-2018  21:17 uDat is niet alleen zo bij de Fermentis K-97 maar bij alle gisten. Voor een goede flocculatie zijn calciumionen nodig.

Voor uitgebreide leesvoer zie Yeast flocculation: what brewers should know
en dit ouder artikel The Flocculation of Saccharomyces cerevisiae

Klopt, maar wat ik er van gelezen heb is K-97 daar wel extra gevoelig voor. Zal zeker verschillen per gistsoort, zo vlokt Nottingham bijv. prima uit bij mij ook bij redelijk lage hoeveelheden Ca, SafLager w34/70 idem.

Bedankt voor de linkjes echt super interessant wel!

Jacques

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  21:18 uKlopt, maar wat ik er van gelezen heb is K-97 daar wel extra gevoelig voor. Zal zeker verschillen per gistsoort, zo vlokt Nottingham bijv. prima uit bij mij ook bij redelijk lage hoeveelheden Ca, SafLager w34/70 idem.

De snelheid van flocculeren is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Sommige gisten flocculeren al na een paar dagen. Andere doen er daar weken over.

jaapz

Citaat van: Jacques op 10-04-2018  21:35 uDe snelheid van flocculeren is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Sommige gisten flocculeren al na een paar dagen. Andere doen er daar weken over.

Volgens mij is dat precies wat ik zeg  :biersmile:

BrouwMark

Dank voor de reacties mensen... Ik begrijp zeker dat een gist sneller neerslaat als er meer calciumionen in het water zitten. Dat was echter niet mijn punt: op een gegeven moment zorgt de lage pH in samenwerking met de hoge flocculatiegraad voor echte schilfers gist. Dit doet de k-97 dus ook volgens sommige van jullie?

jaapz

Citaat van: jaapz op 02-04-2018  12:57 uIk ben van plan om de K-97 te gaan gebruiken in een soort Blonde Ale (pin me niet vast op de stijl) met veel kruiden. Er is inderdaad bar weinig over te vinden. Van wat ik op het internet wel kan vinden is het een gist die een dikke romige krausen maakt en zou hij dus goed moeten kunnen werken in een open vergisting. Dat is ook hoe ik hem plan te gebruiken.

Wat ik ook vond is dat de gist een hoop calcium nodig heeft in het water om goed uit te vlokken, daar hou ik in mijn recept dan ook rekening mee. Ik denk dat ik zo rond de 100 ppm Ca zit met de toevoegingen die ik ga doen.

Ik ga dit brouwsel over een week of twee maken, ik zal je wel even op de hoogte houden als ik er wat meer van weet.

Gisteren dit bier gebrouwen. Ik had geen zin om te rehydrateren en de verpakking zegt "mik er maar gewoon droog op", dus dat heb ik gedaan. Gistermiddag rond 12:00 het gist toegevoegd en weggezet op 18C, en er ligt nu al een mooie laag krausen op. Ruikt vooral naar de berg kruiden die ik in dit bier heb gegooid...

Pyotr

Zaterdag conform Tripel recept een brouwsel gemaakt (40 liter) dat nu staat te gisten op K-97. Ik had gelezen dat dit gist normaliter bedoeld is voor witbier. Geen starter gemaakt maar de gist (2 zakjes) droog erop gestrooid en zondagochtend al een mooie schuimlaag. Het ruikt fruitig nu dus ben benieuwd hoe die verder gaat. Ik laat het jullie weten.   

Jacques

Citaat van: Pyotr op 16-04-2018  11:23 uZaterdag conform Tripel recept een brouwsel gemaakt (40 liter) dat nu staat te gisten op K-97. Ik had gelezen dat dit gist normaliter bedoeld is voor witbier.

De gist kan gebruikt worden voor een witbier.
Het is een Duitse bovengist die waarschijnlijk uit een kölsch brouwerij komt. Bij een kölsch wordt wel eens tarwe gebruikt vandaar waarschijnlijk de suggestie dat hij gebruikt kan worden in een witbier.

Traploper

Een tijdje terug een bier gebrouwen met de Wyeast 1007 German Ale, die naar het schijnt hieraan verwant is. Bij dat bier duurde het lang voordat er druk op de fles zat en lang voordat het op smaak was. Nu heb ik de K-97 gebruikt en loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Andere mensen die dit kunnen onderstrepen? (Het was geen gose overigens)

jaapz

Citaat van: jaapz op 16-04-2018  09:15 uGisteren dit bier gebrouwen. Ik had geen zin om te rehydrateren en de verpakking zegt "mik er maar gewoon droog op", dus dat heb ik gedaan. Gistermiddag rond 12:00 het gist toegevoegd en weggezet op 18C, en er ligt nu al een mooie laag krausen op. Ruikt vooral naar de berg kruiden die ik in dit bier heb gegooid...

Dit bier heb ik zojuist gebotteld. De gistige smaak die je vaak hebt bij zulk jong bier kan ik al bijna niet meer bespeuren. Ook is het al uitermate helder geworden, ook al lag er na de cold-crash niet een hele dikke laag gist op de bodem. De gist die op de bodem lag was wel erg stevig. Geen klonten te bekennen momenteel. Ik ben erg benieuwd hoe snel deze hergist op de fles en op smaak is.

BrouwMark

Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn met deze gist 'ontdekken'. Ik heb hem toch maar niet voor mijn gose poging 2 gebruikt, wéér een batch met vlokken erin wilde ik niet riskeren. De k-97 had ik wel al in huis gehaald, en ik denk dat ik er ook maar een kölsch mee ga vergisten. Mijn ervaringen zal ik hier posten, als de tijd daar is. Komende dinsdag eerst maar eens aan een flinke Westvleteren 12-achtige quadrupel met uit fles opgekweekte Westmalle-gist knutselen  :brouwen:

Mark GA

Vanmiddag een starter gemaakt met deze gist. Staat lekker te draaien op de magneetroerder.
Op de verpakking staat dat deze in het bijzonder geschikt is voor Belgische ales en dacht een soort blond te gaan brouwen ermee. Maar dan wel met een dosis vienna.
Zal mijn bevindingen hier plaatsen later.

BrouwMark

Waarom een starter maken met een korrelgist?

Op het zakje staat 'Belgische tarwebieren'.

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 11-05-2018  23:20 uWaarom een starter maken met een korrelgist?
Waarom niet? Zoveel mogelijk actieve cellen graag.

CiteerOp het zakje staat 'Belgische tarwebieren'.
Goed...dat was dus duidelijk weer een gevalletje "zet je bril op, sukkel".
Ik moet er nog aan wennen dat ik zonder leesbril echt niks meer kan lezen, als 40 plusser. Vanmiddag stond er toch écht "Belgian ales"...

Okee...
...1x raden wie er een witbiertje gaat brouwen?
☝️

RoodeLeeuwVenlo

Als achtergond info:
Deze gist is voor mij één van de 'bewijzen' dat Kölsch en Belgisch Witbier samen met Luiksbier verwant zijn. Duitse bovengist voor Belgische Tarwebieren. Daarbij moet je dan weten; in Kölsch zit vaak tarwe en ongefilterd wordt Kölsch vaak als Wies verkocht. Wies - Wiet(zo spreken Vlamingen wit vaak uit)
Daarbij, Hoegaarden was een enclave van het Prinsbisdom Luik. Dat had weer een sterke link met het bisdom Keulen.
Maar prima om een Kölsch of witbier meer te brouwen. Variatie in de gisttemperatuur brengt ook bij deze gist een smaakverschil. Wat warmer (20+) voor een Wit en en wat koeler (19-) voor een Kölsch of Alt.

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  03:08 uWaarom niet? Zoveel mogelijk actieve cellen graag.

Kun je er beter nog een zakje bij plempen. Gist in die zakjes is door de fabrikant zo optimaal en vet mogelijk in de zakjes gedaan. Met een starter is er altijd een kans op infectie en volgens mij krijg je de gist nooit zo fit als de heren en dames van Fermentis. Maar het kan wel natuurlijk...  :brouwen:

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2018  09:55 uKun je er beter nog een zakje bij plempen. Gist in die zakjes is door de fabrikant zo optimaal en vet mogelijk in de zakjes gedaan. Met een starter is er altijd een kans op infectie en volgens mij krijg je de gist nooit zo fit als de heren en dames van Fermentis. Maar het kan wel natuurlijk...  :brouwen:
Ik dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  10:49 uIk dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?

Gedroogde gist in die zakjes is 'stopgezet op het hoogtepunt' en staat klaar om je wort aan te vallen. Daarin vermenigvuldigen ze zich dan razend snel. Beluchten en voeden is ook niet nodig, de fabrikant heeft er voor gezorgd dat de cellen genoeg voeding en glycogeenvoorraad hebben voor de vermenigvuldiging. Je hoeft alleen nog maar het juiste aantal grammen te doseren.

Maar, zoals gezegd: een starter maken kán wel hoor. Die zakjes zijn echter zo goedkoop dat wat meer doseren veel makkelijker en sneller is (en zekerder wat betreft aantal cellen). Ik weet niet hoeveel liter van hoe zwaar wort je meestal brouwt, maar vaak is één zakje genoeg voor 20 liter. Even een calculatortje gebruiken.  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2018  11:30 uGedroogde gist in die zakjes is 'stopgezet op het hoogtepunt' en staat klaar om je wort aan te vallen. Daarin vermenigvuldigen ze zich dan razend snel. Beluchten en voeden is ook niet nodig, de fabrikant heeft er voor gezorgd dat de cellen genoeg voeding en glycogeenvoorraad hebben voor de vermenigvuldiging. Je hoeft alleen nog maar het juiste aantal grammen te doseren.

Maar, zoals gezegd: een starter maken kán wel hoor. Die zakjes zijn echter zo goedkoop dat wat meer doseren veel makkelijker en sneller is (en zekerder wat betreft aantal cellen). Ik weet niet hoeveel liter van hoe zwaar wort je meestal brouwt, maar vaak is één zakje genoeg voor 20 liter. Even een calculatortje gebruiken.  :brouwen:

Ik maak uitsluitend een starter bij oude zakjes korrelgist, om zeker te zijn dat ik voldoende vitale gist ent. Met verse korrels zou ik dat niet doen. Makkelijker om meer gist te strooien alhoewel het maken van een starter wel leuk is om te doen.

Knobby

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  10:49 uIk dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?
Als je het hele zakje (dat bedoeld is voor ~20 liter) in 1,5 liter starter gooit dan zitten er zo veel cellen in zo'n klein volume met zo (relatief) weinig nutriënten dat je amper vermenigvuldiging krijgt, zelfs met gistvoeding. De cellen zullen dan snel niet genoeg meer te eten hebben en gaan interen op de reserves die ze van de fabrikant hebben 'meegekregen'.
De enige reden waarom je van korrelgist een starter zou maken is als het flink over datum is, of niet juist bewaard is, of je heel veel nodig hebt en maar 1 zakje voor handen hebt. Dan voeg je maar een heel klein deel van het zakje aan je starter en krijg je een hoop nieuwe gezonde cellen.

Laatst heb ik voor een zware RIS (1,103 begin SF, die ik ook nog eens wilde over-enten) een starter gemaakt met Nottingham korrelgist. Ik heb toen 4,5 liter starter gemaakt en maar iets van een tiende van het (oude) zakje toegevoegd. Ik had voor het equivalent iets van 5-6 zakjes moeten toevoegen.

Mark GA

Citaat van: Knobby op 12-05-2018  11:40 uAls je het hele zakje (dat bedoeld is voor ~20 liter) in 1,5 liter starter gooit dan zitten er zo veel cellen in zo'n klein volume met zo (relatief) weinig nutriënten dat je amper vermenigvuldiging krijgt, zelfs met gistvoeding. De cellen zullen dan snel niet genoeg meer te eten hebben en gaan interen op de reserves die ze van de fabrikant hebben 'meegekregen'.
De enige reden waarom je van korrelgist een starter zou maken is als het flink over datum is, of niet juist bewaard is, of je heel veel nodig hebt en maar 1 zakje voor handen hebt. Dan voeg je maar een heel klein deel van het zakje aan je starter en krijg je een hoop nieuwe gezonde cellen.

Laatst heb ik voor een zware RIS (1,103 begin SF, die ik ook nog eens wilde over-enten) een starter gemaakt met Nottingham korrelgist. Ik heb toen 4,5 liter starter gemaakt en maar iets van een tiende van het (oude) zakje toegevoegd. Ik had voor het equivalent iets van 5-6 zakjes moeten toevoegen.
Gisteren starter gemaakt (1,5 L inderdaad) - morgen brouwen... ben ik nog op tijd toch?
Verder: wat Jeukstaardt zegt. [emoji41]

BrouwMark

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 12-05-2018  08:41 uAls achtergond info:
Deze gist is voor mij één van de 'bewijzen' dat Kölsch en Belgisch Witbier samen met Luiksbier verwant zijn. Duitse bovengist voor Belgische Tarwebieren. Daarbij moet je dan weten; in Kölsch zit vaak tarwe en ongefilterd wordt Kölsch vaak als Wies verkocht. Wies - Wiet(zo spreken Vlamingen wit vaak uit)
Daarbij, Hoegaarden was een enclave van het Prinsbisdom Luik. Dat had weer een sterke link met het bisdom Keulen.
Maar prima om een Kölsch of witbier meer te brouwen. Variatie in de Gisttemperatuur brengt ook bij deze gist een smaakverschil. Wat warmer (20+) voor een Wit en en wat koeler (19-) voor een Kölsch of Alt.

Goede gedachte. Lijkt me een valide oorsprong van deze giststam. Luiks bier is ook een mooie optie om te overwegen, ik heb nog een zak speltmout liggen omdat ik dacht een viergranen-gose te gaan maken voor de wedstrijd.  :P

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  11:52 uGisteren starter gemaakt (1,5L inderdaad) - morgen brouwen... ben ik nog op tijd toch?
Verder: wat Jeukstaardt zegt. [emoji41]

Ik zou je starter koel zetten, dan stopt in ieder geval de intering. Maar inderdaad, starters maken is leuk!  :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.