Ervaringen Fermentis K-97

Gestart door Hopmans, 24-06-2009 06:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hey Brewbuddies,

Heeft iemand ervaring met K-97 gist en/of gist voor donker zwaar bier bij vd Kooy Jubbega?

Hoe smaakt deze?
Wat is de schuimvorming in de praktijk etc?


MO

Ik heb er een paar keer mee gebrouwen. Ik hield heel troebel bier over, en de smaak was ook niet zo. De vergistingsgraad was wel heel goed. Schuim ook prima. Maar ik vond de smaak zeker niet mooi. Het schijnt een afgeleide te zijn van de WY1007, maar dit is maar een gerucht.

Adrie

Citaat van: MO op 24-06-2009  08:53 uIk heb er een paar keer mee gebrouwen. Ik hield heel troebel bier over, en de smaak was ook niet zo. De vergistingsgraad was wel heel goed. Schuim ook prima. Maar ik vond de smaak zeker niet mooi. Het schijnt een afgeleide te zijn van de WY1007, maar dit is maar een gerucht.

Heb je hem dan wel koel vergist? De WY1007 geeft hogere temperatuur ook onaangename smaken af.

RobinB

Ik heb em wel eens gebruikt voor een Alt, koel vergist. Dat gaf een prima resultaat!

Hopmans

Mmm, ik maak hier uit op dat de gist een lastige is qua temperatuur.
Dat is met een hoop Duitse gisten, zo lijkt wel.

Weet ik ff genoeg.

Bedank.

BrouwMark

Het wordt straks hopelijk weer mooier weer, tijd om eens aan een lekker witbier of weizen te gaan werken.

Een tijdje al ben ik met een schuin oog aan het kijken naar de K-97. Het lijkt me wel leuk om eens met zo'n echte hoogkräusenvormende gist te gaan werken. Wellicht, naar aanleiding van een andere draad, zelfs met een open fermentatie. De informatie die ik her en der over deze gist vind is echter behoorlijk tegenstrijdig, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Fermentis zelf zegt dat deze gist behoorlijk flocculeert, terwijl ik in vele brouwverslagen lees dat de gist vrolijk in suspensie blijft hangen. Ook lees ik ergens dat deze gist een gemiddeld svg van 81% heeft, en een ander heeft het weer over zo'n 73%. Ook heeft de één het over veel banaan- en kruidnagelsmaak, en de ander vindt het een neutrale gist.

Op dit forum lees ik nauwelijks ervaringen. Zijn er ondertussen al meer mensen die iets over de K-97 kunnen zeggen uit eigen ervaring? Is het een gist die weinig wordt gebruikt omdat de algehele mening is dat het een slechte optie is? Is deze gist dezelfde als de Wyeast 1007?

Dank alvast!

Mark.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 01-04-2018  23:30 uOp dit forum lees ik nauwelijks ervaringen. Zijn er ondertussen al meer mensen die iets over de K-97 kunnen zeggen uit eigen ervaring? Is het een gist die weinig wordt gebruikt omdat de algehele mening is dat het een slechte optie is? Is deze gist dezelfde als de Wyeast 1007?

Even samengevoegd met een ouder topic.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29875.msg456501

BrouwMark

Dank, Jacques. Had ik zelf kunnen bedenken  ;D

jaapz

Citaat van: BrouwMark op 01-04-2018  23:30 uHet wordt straks hopelijk weer mooier weer, tijd om eens aan een lekker witbier of weizen te gaan werken.

Een tijdje al ben ik met een schuin oog aan het kijken naar de K-97. Het lijkt me wel leuk om eens met zo'n echte hoogkräusenvormende gist te gaan werken. Wellicht, naar aanleiding van een andere draad, zelfs met een open fermentatie. De informatie die ik her en der over deze gist vind is echter behoorlijk tegenstrijdig, en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Fermentis zelf zegt dat deze gist behoorlijk flocculeert, terwijl ik in vele brouwverslagen lees dat de gist vrolijk in suspensie blijft hangen. Ook lees ik ergens dat deze gist een gemiddeld svg van 81% heeft, en een ander heeft het weer over zo'n 73%. Ook heeft de één het over veel banaan- en kruidnagelsmaak, en de ander vindt het een neutrale gist.

Op dit forum lees ik nauwelijks ervaringen. Zijn er ondertussen al meer mensen die iets over de K-97 kunnen zeggen uit eigen ervaring? Is het een gist die weinig wordt gebruikt omdat de algehele mening is dat het een slechte optie is? Is deze gist dezelfde als de Wyeast 1007?

Dank alvast!

Mark.

Ik ben van plan om de K-97 te gaan gebruiken in een soort Blonde Ale (pin me niet vast op de stijl) met veel kruiden. Er is inderdaad bar weinig over te vinden. Van wat ik op het internet wel kan vinden is het een gist die een dikke romige krausen maakt en zou hij dus goed moeten kunnen werken in een open vergisting. Dat is ook hoe ik hem plan te gebruiken.

Wat ik ook vond is dat de gist een hoop calcium nodig heeft in het water om goed uit te vlokken, daar hou ik in mijn recept dan ook rekening mee. Ik denk dat ik zo rond de 100 ppm Ca zit met de toevoegingen die ik ga doen.

Ik ga dit brouwsel over een week of twee maken, ik zal je wel even op de hoogte houden als ik er wat meer van weet.

BrouwMark

Ok, als je het wilt laten weten, graag!

Verder niemand die deze gist wel eens heeft gebruikt en er iets over te zeggen heeft?

Rene Haring

Heb het zaterdag ingezet bij 18 ºC. Al gauw een krausen te zien. Geurt prima dus afwachten maar.

Traploper

Heb deze gist op dit moment in gebruik voor een honingbier en dat lijkt prima te gaan. Wilde iets neutraals en een keer iets anders dan de US-05.

BrouwMark

Bedankt traploper... Blijkbaar zijn jij, ik en Jaapz (en Hopmans, MO, Adrie en RobinB in een vorig leven) de enige die deze gist interessant vinden? Voor zo een bijzondere gist vind ik de kennis en belangstelling wel erg tegen vallen. Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen!

Maareh, niet om het één of ander of zo, maar... Niemand die deze gist al een paar jaar kent? Echnie? Neuh?

tdp

Heb deze gist laatst meegenomen en ben voornemens deze te gaan gebruiken in een Vienna 'Ale', een Alt of een Kölsch. Lijkt mij inderdaad ook een mooie gist.

SanderH

Heb deze pas nog gebruikt voor een nog niet nader te noemen bier. Zal mijn ervaringen en die van de keurmeesters delen wanneer dat kan.

Fermon

Ik heb hem laatst gebruikt voor de Brand wedstrijd in een gose. Ik heb hem vergist op 18.5 graad. Ik had ergens gelezen dat deze gist goed bestand is tegen lagere pH waarden. Vergisting graad van 76%. Qua smaak kan ik er weinig over vertellen omdat het bier zurig en citrusachtig smaakt en deze zijn wel overheersend in dit bier.

BrouwMark

Daar lijkt het me inderdaad ook een interessante gist voor. Misschien ga ik hem daar ook wel voor gebruiken. Ik moet mijn gose nog een keer brouwen, de gist die ik voor de eerste batch heb gebruikt (nottingham) geeft een goed smaakresultaat maar vreselijke vlokken in de fles door de hoge flocculatie in combinatie met de lage pH.

SanderH

Citaat van: BrouwMark op 04-04-2018  12:47 uDaar lijkt het me inderdaad ook een interessante gist voor. Misschien ga ik hem daar ook wel voor gebruiken. Ik moet mijn gose nog een keer brouwen, de gist die ik voor de eerste batch heb gebruikt (nottingham) geeft een goed smaakresultaat maar vreselijke vlokken in de fles door de hoge flocculatie in combinatie met de lage pH.

Dat was mijn ervaring ook met de K-97 gist in een gose.

BrouwMark

Citaat van: SanderH op 04-04-2018  13:02 uDat was mijn ervaring ook met de K-97 gist in een gose.

Ook vlokken? Dan heb ik in ieder geval één antwoord op mijn vragen: K-97 flocculeert dus flink.

SanderH

Bij de eerste die ik open trok wel. Dat was na 1 week in de fles, daarna nog niet geprobeerd.
Zal er een koud zetten voor vanavond.

Fermon

Ik zal ook nog een fles koud zetten, kijken of de mijne ook vlokken heeft. Zit nu 2 weken op de fles.

BrouwMark

Met rustig uitschenken blijft de Nottingham wel plakken, maar het depot moet natuurlijk ook mee gekeurd. Dat laat in schilfers los van de bodem. Als ik een flesje op zijn kop rondschud, is het net zo'n sneeuwbol  :P

Traploper

Citaat van: Traploper op 02-04-2018  18:58 uHeb deze gist op dit moment in gebruik voor een honingbier en dat lijkt prima te gaan. Wilde iets neutraals en een keer iets anders dan de US-05.
Vandaag het bovengenoemde bier gebotteld. SVG van 79%, wat wellicht komt door het gebruik van honing. Verder nog geen smaak van de gist kunnen ontdekken.

BrouwMark

Nog klonten opgemerkt, mensen?

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 05-04-2018  21:42 uNog klonten opgemerkt, mensen?

Nu net een opengemaakt en geen klonten, gist depot plakt behoorlijk aan de bodem, wanneer ik deze los schut, lost het mooi op tot een waas. Geen klont te bekennen.

jaapz

Citaat van: Fermon op 09-04-2018  17:13 uNu net een opengemaakt en geen klonten, gist depot plakt behoorlijk aan de bodem, wanneer ik deze los schut, lost het mooi op tot een waas. Geen klont te bekennen.

Weet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

Fermon

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  00:14 uWeet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

53 mg/l.

jaapz

Citaat van: Fermon op 10-04-2018  13:44 u53 mg/l

Bedankt! Dat is niet eens zo heel hoog.

Jacques

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  00:14 uWeet je toevallig je calciumgehalte? Ik lees her en der dat de flocculatie van K-97 daar sterk afhankelijk van is.

Dat is niet alleen zo bij de Fermentis K-97 maar bij alle gisten. Voor een goede flocculatie zijn calciumionen nodig.

Voor uitgebreide leesvoer zie Yeast flocculation: what brewers should know
en dit ouder artikel The Flocculation of Saccharomyces cerevisiae

jaapz

Citaat van: Jacques op 10-04-2018  21:17 uDat is niet alleen zo bij de Fermentis K-97 maar bij alle gisten. Voor een goede flocculatie zijn calciumionen nodig.

Voor uitgebreide leesvoer zie Yeast flocculation: what brewers should know
en dit ouder artikel The Flocculation of Saccharomyces cerevisiae

Klopt, maar wat ik er van gelezen heb is K-97 daar wel extra gevoelig voor. Zal zeker verschillen per gistsoort, zo vlokt Nottingham bijv. prima uit bij mij ook bij redelijk lage hoeveelheden Ca, SafLager w34/70 idem.

Bedankt voor de linkjes echt super interessant wel!

Jacques

Citaat van: jaapz op 10-04-2018  21:18 uKlopt, maar wat ik er van gelezen heb is K-97 daar wel extra gevoelig voor. Zal zeker verschillen per gistsoort, zo vlokt Nottingham bijv. prima uit bij mij ook bij redelijk lage hoeveelheden Ca, SafLager w34/70 idem.

De snelheid van flocculeren is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Sommige gisten flocculeren al na een paar dagen. Andere doen er daar weken over.

jaapz

Citaat van: Jacques op 10-04-2018  21:35 uDe snelheid van flocculeren is sterk afhankelijk van de gebruikte gist. Sommige gisten flocculeren al na een paar dagen. Andere doen er daar weken over.

Volgens mij is dat precies wat ik zeg  :biersmile:

BrouwMark

Dank voor de reacties mensen... Ik begrijp zeker dat een gist sneller neerslaat als er meer calciumionen in het water zitten. Dat was echter niet mijn punt: op een gegeven moment zorgt de lage pH in samenwerking met de hoge flocculatiegraad voor echte schilfers gist. Dit doet de k-97 dus ook volgens sommige van jullie?

jaapz

Citaat van: jaapz op 02-04-2018  12:57 uIk ben van plan om de K-97 te gaan gebruiken in een soort Blonde Ale (pin me niet vast op de stijl) met veel kruiden. Er is inderdaad bar weinig over te vinden. Van wat ik op het internet wel kan vinden is het een gist die een dikke romige krausen maakt en zou hij dus goed moeten kunnen werken in een open vergisting. Dat is ook hoe ik hem plan te gebruiken.

Wat ik ook vond is dat de gist een hoop calcium nodig heeft in het water om goed uit te vlokken, daar hou ik in mijn recept dan ook rekening mee. Ik denk dat ik zo rond de 100 ppm Ca zit met de toevoegingen die ik ga doen.

Ik ga dit brouwsel over een week of twee maken, ik zal je wel even op de hoogte houden als ik er wat meer van weet.

Gisteren dit bier gebrouwen. Ik had geen zin om te rehydrateren en de verpakking zegt "mik er maar gewoon droog op", dus dat heb ik gedaan. Gistermiddag rond 12:00 het gist toegevoegd en weggezet op 18C, en er ligt nu al een mooie laag krausen op. Ruikt vooral naar de berg kruiden die ik in dit bier heb gegooid...

Pyotr

Zaterdag conform Tripel recept een brouwsel gemaakt (40 liter) dat nu staat te gisten op K-97. Ik had gelezen dat dit gist normaliter bedoeld is voor witbier. Geen starter gemaakt maar de gist (2 zakjes) droog erop gestrooid en zondagochtend al een mooie schuimlaag. Het ruikt fruitig nu dus ben benieuwd hoe die verder gaat. Ik laat het jullie weten.   

Jacques

Citaat van: Pyotr op 16-04-2018  11:23 uZaterdag conform Tripel recept een brouwsel gemaakt (40 liter) dat nu staat te gisten op K-97. Ik had gelezen dat dit gist normaliter bedoeld is voor witbier.

De gist kan gebruikt worden voor een witbier.
Het is een Duitse bovengist die waarschijnlijk uit een kölsch brouwerij komt. Bij een kölsch wordt wel eens tarwe gebruikt vandaar waarschijnlijk de suggestie dat hij gebruikt kan worden in een witbier.

Traploper

Een tijdje terug een bier gebrouwen met de Wyeast 1007 German Ale, die naar het schijnt hieraan verwant is. Bij dat bier duurde het lang voordat er druk op de fles zat en lang voordat het op smaak was. Nu heb ik de K-97 gebruikt en loop ik tegen hetzelfde probleem aan.

Andere mensen die dit kunnen onderstrepen? (Het was geen gose overigens)

jaapz

Citaat van: jaapz op 16-04-2018  09:15 uGisteren dit bier gebrouwen. Ik had geen zin om te rehydrateren en de verpakking zegt "mik er maar gewoon droog op", dus dat heb ik gedaan. Gistermiddag rond 12:00 het gist toegevoegd en weggezet op 18C, en er ligt nu al een mooie laag krausen op. Ruikt vooral naar de berg kruiden die ik in dit bier heb gegooid...

Dit bier heb ik zojuist gebotteld. De gistige smaak die je vaak hebt bij zulk jong bier kan ik al bijna niet meer bespeuren. Ook is het al uitermate helder geworden, ook al lag er na de cold-crash niet een hele dikke laag gist op de bodem. De gist die op de bodem lag was wel erg stevig. Geen klonten te bekennen momenteel. Ik ben erg benieuwd hoe snel deze hergist op de fles en op smaak is.

BrouwMark

Leuk om te lezen dat er meer mensen bezig zijn met deze gist 'ontdekken'. Ik heb hem toch maar niet voor mijn gose poging 2 gebruikt, wéér een batch met vlokken erin wilde ik niet riskeren. De k-97 had ik wel al in huis gehaald, en ik denk dat ik er ook maar een kölsch mee ga vergisten. Mijn ervaringen zal ik hier posten, als de tijd daar is. Komende dinsdag eerst maar eens aan een flinke Westvleteren 12-achtige quadrupel met uit fles opgekweekte Westmalle-gist knutselen  :brouwen:

Mark GA

Vanmiddag een starter gemaakt met deze gist. Staat lekker te draaien op de magneetroerder.
Op de verpakking staat dat deze in het bijzonder geschikt is voor Belgische ales en dacht een soort blond te gaan brouwen ermee. Maar dan wel met een dosis vienna.
Zal mijn bevindingen hier plaatsen later.

BrouwMark

Waarom een starter maken met een korrelgist?

Op het zakje staat 'Belgische tarwebieren'.

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 11-05-2018  23:20 uWaarom een starter maken met een korrelgist?
Waarom niet? Zoveel mogelijk actieve cellen graag.

CiteerOp het zakje staat 'Belgische tarwebieren'.
Goed...dat was dus duidelijk weer een gevalletje "zet je bril op, sukkel".
Ik moet er nog aan wennen dat ik zonder leesbril echt niks meer kan lezen, als 40 plusser. Vanmiddag stond er toch écht "Belgian ales"...

Okee...
...1x raden wie er een witbiertje gaat brouwen?
☝️

RoodeLeeuwVenlo

Als achtergond info:
Deze gist is voor mij één van de 'bewijzen' dat Kölsch en Belgisch Witbier samen met Luiksbier verwant zijn. Duitse bovengist voor Belgische Tarwebieren. Daarbij moet je dan weten; in Kölsch zit vaak tarwe en ongefilterd wordt Kölsch vaak als Wies verkocht. Wies - Wiet(zo spreken Vlamingen wit vaak uit)
Daarbij, Hoegaarden was een enclave van het Prinsbisdom Luik. Dat had weer een sterke link met het bisdom Keulen.
Maar prima om een Kölsch of witbier meer te brouwen. Variatie in de gisttemperatuur brengt ook bij deze gist een smaakverschil. Wat warmer (20+) voor een Wit en en wat koeler (19-) voor een Kölsch of Alt.

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  03:08 uWaarom niet? Zoveel mogelijk actieve cellen graag.

Kun je er beter nog een zakje bij plempen. Gist in die zakjes is door de fabrikant zo optimaal en vet mogelijk in de zakjes gedaan. Met een starter is er altijd een kans op infectie en volgens mij krijg je de gist nooit zo fit als de heren en dames van Fermentis. Maar het kan wel natuurlijk...  :brouwen:

Mark GA

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2018  09:55 uKun je er beter nog een zakje bij plempen. Gist in die zakjes is door de fabrikant zo optimaal en vet mogelijk in de zakjes gedaan. Met een starter is er altijd een kans op infectie en volgens mij krijg je de gist nooit zo fit als de heren en dames van Fermentis. Maar het kan wel natuurlijk...  :brouwen:
Ik dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?

BrouwMark

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  10:49 uIk dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?

Gedroogde gist in die zakjes is 'stopgezet op het hoogtepunt' en staat klaar om je wort aan te vallen. Daarin vermenigvuldigen ze zich dan razend snel. Beluchten en voeden is ook niet nodig, de fabrikant heeft er voor gezorgd dat de cellen genoeg voeding en glycogeenvoorraad hebben voor de vermenigvuldiging. Je hoeft alleen nog maar het juiste aantal grammen te doseren.

Maar, zoals gezegd: een starter maken kán wel hoor. Die zakjes zijn echter zo goedkoop dat wat meer doseren veel makkelijker en sneller is (en zekerder wat betreft aantal cellen). Ik weet niet hoeveel liter van hoe zwaar wort je meestal brouwt, maar vaak is één zakje genoeg voor 20 liter. Even een calculatortje gebruiken.  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: BrouwMark op 12-05-2018  11:30 uGedroogde gist in die zakjes is 'stopgezet op het hoogtepunt' en staat klaar om je wort aan te vallen. Daarin vermenigvuldigen ze zich dan razend snel. Beluchten en voeden is ook niet nodig, de fabrikant heeft er voor gezorgd dat de cellen genoeg voeding en glycogeenvoorraad hebben voor de vermenigvuldiging. Je hoeft alleen nog maar het juiste aantal grammen te doseren.

Maar, zoals gezegd: een starter maken kán wel hoor. Die zakjes zijn echter zo goedkoop dat wat meer doseren veel makkelijker en sneller is (en zekerder wat betreft aantal cellen). Ik weet niet hoeveel liter van hoe zwaar wort je meestal brouwt, maar vaak is één zakje genoeg voor 20 liter. Even een calculatortje gebruiken.  :brouwen:

Ik maak uitsluitend een starter bij oude zakjes korrelgist, om zeker te zijn dat ik voldoende vitale gist ent. Met verse korrels zou ik dat niet doen. Makkelijker om meer gist te strooien alhoewel het maken van een starter wel leuk is om te doen.

Knobby

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  10:49 uIk dacht dat een starter en juist voor zorgde dat de cellen vermenigvuldigden? Daarom ook de extra gistvoeding?
Als je het hele zakje (dat bedoeld is voor ~20 liter) in 1,5 liter starter gooit dan zitten er zo veel cellen in zo'n klein volume met zo (relatief) weinig nutriënten dat je amper vermenigvuldiging krijgt, zelfs met gistvoeding. De cellen zullen dan snel niet genoeg meer te eten hebben en gaan interen op de reserves die ze van de fabrikant hebben 'meegekregen'.
De enige reden waarom je van korrelgist een starter zou maken is als het flink over datum is, of niet juist bewaard is, of je heel veel nodig hebt en maar 1 zakje voor handen hebt. Dan voeg je maar een heel klein deel van het zakje aan je starter en krijg je een hoop nieuwe gezonde cellen.

Laatst heb ik voor een zware RIS (1,103 begin SF, die ik ook nog eens wilde over-enten) een starter gemaakt met Nottingham korrelgist. Ik heb toen 4,5 liter starter gemaakt en maar iets van een tiende van het (oude) zakje toegevoegd. Ik had voor het equivalent iets van 5-6 zakjes moeten toevoegen.

Mark GA

Citaat van: Knobby op 12-05-2018  11:40 uAls je het hele zakje (dat bedoeld is voor ~20 liter) in 1,5 liter starter gooit dan zitten er zo veel cellen in zo'n klein volume met zo (relatief) weinig nutriënten dat je amper vermenigvuldiging krijgt, zelfs met gistvoeding. De cellen zullen dan snel niet genoeg meer te eten hebben en gaan interen op de reserves die ze van de fabrikant hebben 'meegekregen'.
De enige reden waarom je van korrelgist een starter zou maken is als het flink over datum is, of niet juist bewaard is, of je heel veel nodig hebt en maar 1 zakje voor handen hebt. Dan voeg je maar een heel klein deel van het zakje aan je starter en krijg je een hoop nieuwe gezonde cellen.

Laatst heb ik voor een zware RIS (1,103 begin SF, die ik ook nog eens wilde over-enten) een starter gemaakt met Nottingham korrelgist. Ik heb toen 4,5 liter starter gemaakt en maar iets van een tiende van het (oude) zakje toegevoegd. Ik had voor het equivalent iets van 5-6 zakjes moeten toevoegen.
Gisteren starter gemaakt (1,5 L inderdaad) - morgen brouwen... ben ik nog op tijd toch?
Verder: wat Jeukstaardt zegt. [emoji41]

BrouwMark

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 12-05-2018  08:41 uAls achtergond info:
Deze gist is voor mij één van de 'bewijzen' dat Kölsch en Belgisch Witbier samen met Luiksbier verwant zijn. Duitse bovengist voor Belgische Tarwebieren. Daarbij moet je dan weten; in Kölsch zit vaak tarwe en ongefilterd wordt Kölsch vaak als Wies verkocht. Wies - Wiet(zo spreken Vlamingen wit vaak uit)
Daarbij, Hoegaarden was een enclave van het Prinsbisdom Luik. Dat had weer een sterke link met het bisdom Keulen.
Maar prima om een Kölsch of witbier meer te brouwen. Variatie in de Gisttemperatuur brengt ook bij deze gist een smaakverschil. Wat warmer (20+) voor een Wit en en wat koeler (19-) voor een Kölsch of Alt.

Goede gedachte. Lijkt me een valide oorsprong van deze giststam. Luiks bier is ook een mooie optie om te overwegen, ik heb nog een zak speltmout liggen omdat ik dacht een viergranen-gose te gaan maken voor de wedstrijd.  :P

Citaat van: Mark Green Anchor op 12-05-2018  11:52 uGisteren starter gemaakt (1,5L inderdaad) - morgen brouwen... ben ik nog op tijd toch?
Verder: wat Jeukstaardt zegt. [emoji41]

Ik zou je starter koel zetten, dan stopt in ieder geval de intering. Maar inderdaad, starters maken is leuk!  :brouwen:

Knobby

ik zou hem in ieder geval in de koelkast zetten

Mark GA

Citaat van: BrouwMarkIk zou je starter koel zetten, dan stopt in ieder geval de intering. Maar inderdaad, starters maken is leuk!  :brouwen:
Zojuist gedaan. Bedankt voor de tip.

naero

Ik heb er net een soort van Kölsch mee gebrouwen, alleen maar Best Heidelberger Malz (vergelijkbaar met Premium Pilsener van Weyermann), en Perle als bitter- en aromahopgifte. Vergist bij 16°C.
Toen ik het bottelde was de geur niet best, een duidelijk geval van jong bier met scherpe randjes, zeker ook in de smaak. Nu, 2-3 weken later is het heerlijk fris, een klein beetje zuur. Een heerlijk zomerbiertje.
Ik heb daarna hetzelfde recept gemaakt met een klein beetje Carafa type3 (Weyermann) om te kijken hoe dat doorkomt. Heb het op de gistkoek laten klateren (ik weet dat dat niet de beste methode is, maar mijn smaakpupillen en die van mijn vrienden hebben nog nooit een vieze autolysesmaak kunnen bespeuren in mijn biertjes), en ook bij 16°C laten vergisten. Die zit nu ook op de fles maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.
Met het calciumrijke water uit de Jura zijn beide bieren erg helder geworden.

Ik vind het een leuke gist! Let wel op dat je genoeg kopruimte, had voor het eerst een spuitend waterslot met ~20cm kopruimte.

Mark GA

Citaat van: naero op 14-05-2018  13:47 u(...)maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht. in een week of twee eens kijken of die er dan nog is.(...)
Nu word ik toch wel heel benieuwd wat hier uit komt... heel aanlokkelijk om er een brouwdag aan te besteden klinkt het nog niet, zolang ik geen koelmogelijkheden heb.

jaapz

Zaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.

Mark GA

Citaat van: jaapz op 14-05-2018  21:30 uZaterdag nog een Alt gebrouwen met deze gist en die produceert nu een heel scala aan mooie frisse geuren. Putlucht ben ik bij deze gist nog niet tegengekomen.

De blonde die ik hier een week of wat geleden mee gebrouwen heb is inmiddels al op druk, is kraakhelder, en de gist plakt mooi onderop de fles. Ik ben er niet helemaal tevreden over, maar dat komt vooral door de verschillende kruiden die ik hier in heb gedaan.
Je hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

BrouwMark

Citaat van: naero op 14-05-2018  13:47 uToen ik het bottelde was de geur niet best... / ...maar had tijdens het bottelen een erg gore putlucht.

Hoe snel heb je gebotteld dan? Beter nog even laten staan als het nog niet goed is / ruikt. Wat je onder de dop stopt blijft er in principe onder zitten ...  :brouwen:

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Mark GA op 14-05-2018  22:38 uJe hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Als je mijn eerdere post hebt gelezen over deze gist en zijn (vermeende) geschiedenis, dan zou het me niet verbazen als een Hoegaarden ook met iets dergelijks vergist is. En de Hoegaarden Grand-Cru en Verboden vrucht in elk geval vroeger ook. Dan moet een blonde ook kunnen. Wel iets warmer (boven de 20) dan een Alt of een Kölsch (beneden de 18).

naero

@BrouwMark: Ik heb er gisteren (na ~1 week op de fles) een bruine open getrokken, de putlucht is richting zuur/zwavel gegaan, het typische 'dit bier is te jong' geurtje, wat ik ook wel eens bij Danstar Nottingham heb.
Naar mijn ervaring kan je een stinkend biertje best bottelen, het is niet de eerste keer dat ik dat doe, en na een paar weken op de fles is de geur prima tot heerlijk.

In het begin van het vergistingsproces rook-ie trouwens hartstikke lekker.

jaapz

Citaat van: Mark GA op 14-05-2018  22:38 uJe hebt er een blonde mee gebrouwen? Aparte keuze dan, deze gist. Ik zat aan hetzelfde te denken.

Ik wilde graag eens deze gist uitproberen, en ik wilde graag een blond bier maken met veel kruiden geinspireerd door "Lost in Spice" van De Koninck. Deze gist vergist heel clean, en in Lost in Spice merk ik ook weinig gistkarakter (misschien een heel klein pepertje maar dat kan ook prima van de kruiden komen). Ik denk dat dat tot nu toe een prima beslissing is geweest aangezien de gist inderdaad geen specifiek gistkarakter achterlaat, en de kruiden dus mooi naar voren komen.

Deze gist maakt trouwens een hele mooie dikke romige schuimlaag dus het is een goede kandidaat om mee open te vergisten. Ik heb er gisteren nog een paar potjes schuim afgehaald zodat ik die weer opnieuw kan gebruiken.

Ook in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!

Mark GA

Citaat van: jaapz op 15-05-2018  09:51 uOok in mijn Alt klontert de gist na een paar dagen al sterk, dus ik denk dat dit bier ook weer mooi helder in de fles gaat zijn!
Houd ons op de hoogte van het vergistingsproces svp?
Ik ga aankomend weekend ook een blonde maken met deze maar dan kruidenloos...

jaapz

Citaat van: Mark GA op 15-05-2018  10:18 uHoud ons op de hoogte van het vergistingsproces svp?
Ik ga aankomend weekend ook een blonde maken met deze maar dan kruidenloos...

Na 4 dagen vergisting was hij van  1.046 naar 1.019 gegaan, en binnen een week was de vergisting voor dit bier wel voorbij. Ik heb hem echter nog een week langer in de vergistingskast laten staan omdat ik geen tijd had om te bottelen. Eergisteren heb ik gebotteld en hij is geeindigd op 1.011.

Ook dit bier was tijdens het bottelen erg helder, en op de bodem lag een mooie dikke laag gist terwijl ik geen cold crash heb gedaan. Ik moet zeggen dat de hydrometer staal die ik voor het bottelen heb genomen me erg goed smaakte: mooi vol/rond mondgevoel, mout komt goed naar voren en nagenoeg geen specifiek gistkarakter. Lekker bitter nasmaakje van de gebrande mout en de hop.

De blonde was na twee week op de fles mooi op smaak en kraakhelder. De gist bleef redelijk goed plakken aan de bodem, alhoewel niet zo goed als bij bijvoorbeeld Nottingham of de Voss Kveik.

BrouwMark

Gisteren een kölsch gebrouwen. Een eenvoudig recept zonder tarwe, een ietsjepietsje caramout, zuurmout (op één of andere rare manier had ik dat in huis  :biersmile:), magnum voor de bitter en Saaz voor het aroma (totaal 30 EBU).
Nu in de kersverse gistingskast bij 15°C. Eens kijken wat het wordt...  :brouwen:

BrouwMark

Het duurde bijna 24 uur voordat de gisting zichtbaar op gang kwam bij deze temperatuur. Er ligt nu een romige laag schuim op het jongbier en er komt een lekkere broodachtige geur uit het waterslot.

BrouwMark

Zojuist van dit bier het sg gemeten en het staaltje in een glas gegoten. De boel is nog zeer melkerig, al is het bier vrijwel uitgegist (1010, voorspelling 1009, nog elke 3 minuten een blupje). Er ligt ook nog een mooie laag gist op het bier. Ik ben benieuwd of het relatief lage kalkgehalte in mijn water er voor gaat zorgen dat het uitvlokken lang gaat duren. Vandaag naar Almere gereden en oa calciumtoevoegingen gehaald voor mijn volgende bieren in ieder geval...

Het bier smaakt, op de gistigheid na, erg mooi zuiver. Hop en mout komen mooi naar voren. Vooralsnog vind ik dit een leuke gist!

RoodeLeeuwVenlo

Op welk alcohol% kom je uit?

BrouwMark

5% zoals het er nu uit ziet.

BrouwMark

Het bier is uitgegist maar wil nog niet klaren. De gist is erg stoffig, waarschijnlijk helpt mijn redelijk lage calciumgehalte niet mee.

Maar ja, nu ik toch een vergistingskast heb... Proberen we meteen maar een koudeklap. De koelkast heeft netjes de 1 ºC bereikt, komende week maar ergens bottelen.

In de smaak zit nu nog wat acetaldehyde-groenigs, geen last van diacetyl. Benieuwd hoe helder het bier wordt!

jaapz

Citaat van: jaapz op 30-05-2018  10:11 uOok dit bier was tijdens het bottelen erg helder, en op de bodem lag een mooie dikke laag gist terwijl ik geen cold crash heb gedaan. Ik moet zeggen dat de hydrometer staal die ik voor het bottelen heb genomen me erg goed smaakte: mooi vol/rond mondgevoel, mout komt goed naar voren en nagenoeg geen specifiek gistkarakter. Lekker bitter nasmaakje van de gebrande mout en de hop.

Ik moet zeggen dat alhoewel de blonde met kruiden die ik gebrouwen heb met deze gist me erg goed smaakte, vind ik de Alt eigenlijk gewoon vies. Na wat weken op de fles is het eigenlijk veels te moutig, zoetig, karamellig, terwijl er bijna geen karamelmout in dit bier zit. Voornamelijk pils en munchener.

Ik heb nu al een tijd dit krat bier staan en het komt maar niet op, dus waarschijnlijk gaat het de gootsteen in.

tdp

Ik zit te dubben om deze gist te gebruiken voor iets in de richting van een Weizenbock.
50% tarwe, 40% Vienna, 5% Municher, 5% Caramunich type 2, begin SG van rond de 1.065, en IBU van rond de 20.

BrouwMark

Zojuist gebotteld. Het bier is nog niet helemaal helder, maar wat mij betreft genoeg. Er zit nog een zweempje acetaldehyde in. De flessen op 18 ºC gezet voor de hergisting.

Zojuist mijn glas met het restje erin uit de koelkast gepakt: gadver! Had ik nou zo'n enorme autolyse? Niet te hachelen!

Oh nee, er ligt nog een camembert in de koelkast te stinken... De smaak was helemaal in mijn bier getrokken  :). Meer proefervaringen komen dus nog...

WouterD

Welke smaken produceert deze gist, is jullie ervaring?

Thom

Ik vind het wat moeilijk te oordelen omdat ik een American wheat heb gebrouwen. Maar: redelijk neutraal, soort van romig mondgevoel (had ik ook bij een ander biertje met deze gist) en een licht zuurtje. Misschien komt dat licht zurige ook ergens anders vandaan.

jaapz

Citaat van: WouterD op 12-09-2018  14:09 uWelke smaken produceert deze gist, is jullie ervaring?

Ik heb hem in de blonde expres gebruikt omdat hij aardig neutraal gist. Alle kruiden in dat bier kwamen goed naar voren. In mijn altbier werden de moutige smaken veels te veel benadrukt. Dus voor een moutig bier zou ik deze gist niet gebruiken.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: jaapz op 13-09-2018  09:57 uIk heb hem in de blonde expres gebruikt omdat hij aardig neutraal gist. Alle kruiden in dat bier kwamen goed naar voren. In mijn altbier werden de moutige smaken veels te veel benadrukt. Dus voor een moutig bier zou ik deze gist niet gebruiken.
Of je moet je moutstort aanpassen voor een Alt. Want het is wel de korrelgist voor Alt.

dirk

Supergist. Denk dat dit mijn gist wordt voor alle Duitse bieren die ik met bovengist wil laten vergisten. Ik vergist altijd bij 16°C, na hoofdgisting overhevelen in nieuwe mandfles en dan de temperatuur elke dag 0.5 °C verhogen tot 18°C geeft bij mij het beste resultaat.

tdp

Citaat van: dirk op 13-09-2018  17:44 uSupergist. Denk dat dit mijn gist wordt voor alle Duitse bieren die ik met bovengist wil laten vergisten. Ik vergist altijd bij 16°C, na hoofdgisting overhevelen in nieuwe mandfles en dan de temperatuur elke dag 0.5 °C verhogen tot 18°C geeft bij mij het beste resultaat.

Ook een Weizen? Ik zie potentie in ieder geval!

Thom

Ik vind hem zelf te neutraal voor een weizen. Het geeft niet echt bananen esters. Misschien wel bij hogere temperaturen.

jaapz

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 13-09-2018  17:07 uOf je moet je moutstort aanpassen voor een Alt. Want het is wel de korrelgist voor Alt.

Gelukkig zeg ik ook nergens dat je hem niet voor een Alt kunt gebruiken

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: jaapz op 14-09-2018  12:17 uGelukkig zeg ik ook nergens dat je hem niet voor een Alt kunt gebruiken
:biersmile:

BrouwMark

Ik zit nu aan een kölsch. Ik weet het, erg vroeg, het bier zit pas 10 dagen in de fles. Dat is ook wel te proeven, de appeltjes zijn volop aanwezig. Een gistwaasje heeft het ook nog. Als ik daar omheen probeer te proeven, denk ik wel dat het een vrij zuiver bier is geworden.

tdp

Gisteren een monster genomen om mijn SG te bepalen. Hele dikke gistlaag bovenop. Smaak van de mouten overheerst vooral, de gist zelf proef ik niet tot nauwelijks

BrouwMark

De kölsch vandaag: nog niet helder maar begint uit te zakken in de fles. Erg zuivere smaak, mout en hop. Appeltjes zijn weg. Voor een kölsch zelfs te weinig fruitigheid, het is net een pilsje  :biersmile:

BrouwMark



Het resultaat. Heel zuiver van smaak, maar toch met twee kanttekeningen:

1) de boel wordt niet helder, ook erg veel koudetroebeling. Dit zou wel eens heel erg aan mijn lage calciumgehalte kunnen liggen
2) giet je de gist mee, dan ontstaat er 'brokkelig' schuim. Staat heel raar.

Conclusie: ik ga de gist nog eens proberen met een gezonde hoeveelheid ca in het water. Smaak is top, maar het oog wil ook wat; het oog krijgt nu niet heel veel behalve een mooi laagje schuim.

dirk

Citaat van: BrouwMark op 04-10-2018  23:07 u

Het resultaat. Heel zuiver van smaak, maar toch met twee kanttekeningen:

1) de boel wordt niet helder, ook erg veel koudetroebeling. Dit zou wel eens heel erg aan mijn lage calciumgehalte kunnen liggen
2) giet je de gist mee, dan ontstaat er 'brokkelig' schuim. Staat heel raar.

Conclusie: ik ga de gist nog eens proberen met een gezonde hoeveelheid ca in het water. Smaak is top, maar het oog wil ook wat; het oog krijgt nu niet heel veel behalve een mooi laagje schuim.

Haha lekker toch? Heb hier ruim 2 kratten Altbier staan, ook vergist met K-97 op 16 graden en na overhevelen laten oplopen naar 18 graden . Heerlijk bitter met fijne moutige smaak, echt een blijvertje. Ben wel benieuwd naar WY1007 welk de vloeibare variant is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.