Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Leren tappen met kegerator en comp. kranen  (gelezen 17134 keer)

Offline Oxhead

• Super lid
  • Land: nl
  • Elektriek fantastiek
Re: Leren tappen met kegerator en comp. kranen
« Reactie #25 Gepost op: 27-03-2010 20:27 u »
Een compensatorkraan is ook geen Hollandse pilsklapmaaropenkraan  ;D
 Maar nog een tipje, als de schuimkraag onvoldoende is kan je de kraan naar voren duwen om er een mooie kraag op te tappen. (althans bij die van ons)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #26 Gepost op: 27-03-2010 20:48 u »
Gisteren op 2 bar getapt met de compensatorkraan bijna dicht.

Op wat voor temperatuur staat het bier? Als het bier bij 9 graden staat, heb je bij 2 bar 3,5 volumes koolzuur. Staat het bier kouder, dan wordt het nog meer. Dat is wel heel veel voor de meeste biertypen. Voor een Weizen of een Saison is het prima, maar voor de meeste andere biertypen is het teveel. Ik heb zelf gemerkt dat bijvoorbeeld Engelse biertypen veel beter tot hun recht komen met minder koolzuur. Nu zal Jacques wel weer opmerken dat dat een kwestie van smaak is, en dat is het ook. Probeer het maar eens uit en zet niet standaard de druk op 2 bar. Ik vind zelf dat bij 6 tot 9 graden 1 bar voor de meeste bieren perfect is. Je zit dan op 2,4 à 2,5 volumes koolzuur. De hoppigheid komt bijvoorbeeld veel beter naar voren en bieren smaken veel zachter.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 27-03-2010 22:00 u »
Adrie, ik tap tegenwoordig ook met minstens 2 bar druk. De compensator gaat er nu wel in. Ook ik ben in de leer geweest van dezelfde Brand tapwacht waar Oxhead het over had: omhoog die druk en compenseren met de kraan, dat gaat veel beter dan tappen bij een lagere druk. Ik tap morgen op een bierfestival in Nieuwstadt, ik zal eens kijken hoe dat gaat.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #28 Gepost op: 28-03-2010 12:21 u »
Maar bij een kegerator het vat natuurlijk niet op 2 bar laten staan als je niet tapt.
Dan lost het op in het bier met een te hoog koolzuurgehalte tot gevolg.
De 2 bar druk op het vat is alleen tijdens het tappen

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #29 Gepost op: 28-03-2010 12:23 u »
Maar bij een kegerator het vat natuurlijk niet op 2 bar laten staan als je niet tapt.
Misschien is het wat om met stikstof te tappen?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 28-03-2010 14:33 u »

Dat snap ik niet. Tijdens het tappen voer je de druk op om die druk vervolgens met je compensatorkraan te compenseren. Waarom doe je dat in hemelsnaam? Ik tap perfect met 1 bar en 2 meter 4 mm leiding.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #31 Gepost op: 28-03-2010 15:17 u »
Ik denk dat die hogere druk (2 bar of iets dergelijks) goed werkt als de vaten niet gekoeld zijn.

Bij een kegerator staat het fustje koel bij een graad of 7. Dan kan je een lagere tapdruk gebruiken zonder dat er schuim in de slang ontstaat. Het voordeel bij een lagere tapdruk bij een lagere temperatuur is dat het bier niet verder verzadigd raakt als je de druk er vier weken op laat staan.

Als het fustje koel staat hoeft de tapdruk niet zo hoog te zijn om het koolzuur in de leiding in het bier te houden. Bij een lagere tapdruk kan je mooi de juiste druk voor die temperatuur erop laten staan. Hiervoor is een mooie tabel met Vol CO2 temperatuur en druk. Deze tabel staat hier ergens op het forum.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #32 Gepost op: 28-03-2010 21:07 u »
Dat snap ik niet. Tijdens het tappen voer je de druk op om die druk vervolgens met je compensatorkraan te compenseren. Waarom doe je dat in hemelsnaam? Ik tap perfect met 1 bar en 2 meter 4 mm leiding.

Lijkt me om de druk in de leiding hoog te houden, zodat je het verval pas in je glas hebt?
De leiding staat dan volledig onder druk en dus geen bubbels in de leiding. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 28-03-2010 23:19 u »

Het verhogen van de druk doe je om te voorkomen dat er koolzuur vrijkomt in de leiding. Het ligt inderdaad ook aan de temperatuur van het bier, de lengte en de doorsnede van de leiding. Mijn bierleiding is ruim 1 m lang en heeft een doorsnede van 7 mm. Als ik tap zonder compensatorkraan komt het bier met hoge snelheid uit de kraan en is het bier niet goed tapbaar. Verlagen van de druk zorgt voor veel schuim in de leiding en voor veel grof schuim in het glas dat snel inzakt.

Gisteren zijn op de feestavond van De Roerstok twee vaatjes van mij leeg getapt (Jacpils4 en Bertens' Best Bitter) met 2 bar druk.
Dat verliep perfect. De smaak was ook goed want ik ontving veel complimenten voor de smaak van deze bieren. De vaten waren niet voorgekoeld, het bier werd gekoeld door mijn uitstekend functionerende bierkoeler.

Door op deze druk te tappen heeft je bier meer koolzuur een betere schuimhoudbaarheid. Of je dat wilt hebben is een kwestie van smaak. Mij bevalt het in ieder geval prima. Plat bier zonder pareling spreekt mij minder aan.

Bij iedereen zijn de omstandigheden anders. Opslag van vaten in een kelder, koelkast of gewoon bij kamertemperatuur is bijvoorbeeld een factor. De leidingen zijn anders en we brouwen verschillende biertypen. Daarom hebben we allemaal verschillende tapervaringen.
Het aardige van een compensatorkraan is dat je hiermee het een en ander kunt regelen. Als door welke omstandigheid dan ook de druk in een vat wat hoger is geworden dan kun je zonder problemen toch tappen door het kraantje simpelweg meer dicht te draaien. Het aanpassen van de bierleiding is minder eenvoudig en snel uit te voeren.

Offline Sjakie

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 28-03-2010 23:24 u »
Bij iedereen zijn de omstandigheden anders. Opslag van vaten in een kelder, koelkast of gewoon bij kamertemperatuur is bijvoorbeeld een factor. De leidingen zijn anders en we brouwen verschillende biertypen. Daarom hebben we allemaal verschillende tapervaringen.

Ook commercieel bier dat niet in een tank zit die met luchtdruk wordt getapt heeft hier last van.
Dat is mijn vraag in dit hele hoofdstuk.
Als het bier warm de koeler in gaat is het minder goed te tappen.
Dit bij een hoge druk en vele malen sneller tappen als "wij" doen.
Ik heb het in deze situatie over een café.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #35 Gepost op: 28-03-2010 23:29 u »
Vandaag perfect getapt op 2 bar druk. Geen lucht meer in de leidingen, helemaal perfect. Ik moest zelfs wat schuim bij persen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 29-03-2010 09:19 u »
Als je je druk tot 2 bar moet opvoeren om koolzuur in je leidingen te voorkomen, dan betekent dat dat je vat ook op 2 bar staat. Als je zoveel koolzuur in je bier wilt hebben, is er natuurlijk geen enkel probleem. Als je zoals ik je bier kunstmatig verzadigt met koolzuur, dan regel je de druk zelf en kun je met diezelfde druk tappen. Door de juiste druk en temeratuur te kiezen, kun je precies zoveel koolzuur in je bier krijgen als je maar hebben wilt. Door de juiste lengte en dikte bierleiding hierbij te nemen, tap je altijd goed zonder trucs, compenasatorkranen of druk omhoog bij tappen en weer omlaag daarna.

Het verhogen van de druk doe je om te voorkomen dat er koolzuur vrijkomt in de leiding. Het ligt inderdaad ook aan de temperatuur van het bier, de lengte en de doorsnede van de leiding. Mijn bierleiding is ruim 1 m lang en heeft een doorsnede van 7 mm. Als ik tap zonder compensatorkraan komt het bier met hoge snelheid uit de kraan en is het bier niet goed tapbaar. Verlagen van de druk zorgt voor veel schuim in de leiding en voor veel grof schuim in het glas dat snel inzakt.

1 m 7 mm leiding is natuurlijk ook veel te dik/kort om voldoende drukval in je leidingen te krijgen om goed te kunnen tappen. Dan heb je inderdaad een compensatorkraan nodig.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 29-03-2010 10:57 u »
Ik heb je artikel nogmaals gelezen Adrie. Dat blijft een mooi verhaal. Tot op de kleinste details uitgezocht, precies zoals we gewend zijn van jou.
Ik heb gisteren getapt met 2 bar overdruk. Ik had helemaal geen last van veel koolzuur in het bier (juist vrij weinig, volgens mij was de hergisting niet optimaal verlopen). Het verschil is dat ik een middag sta te tappen en bij thuistappers staat een fust enkele weken aangesloten. Dat zal wat uitmaken.

Naast mij stond Christoffel te tappen met een geleende tapinstallatie. Ik schat dat de bierslang 10 mm was, en hij was echt niet 20 meter lang! Het bier tapte dan ook voor geen meter, wederom een bevestiging van het feit dat korte dunne bierslangen optimaal zijn.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #38 Gepost op: 29-03-2010 11:36 u »
Ik denk dat je tapdruk hoger moet zijn dan het druk op het vat. Bij een kegerator is dit lager omdat het vat gekoeld is.
De situatie waar ik en o.a Martin mee te maken hebben gaat over een ongekoeld vat wat missschien binnen getapt wordt en dus steeds warmer wordt.
De druk in het vat is dus hoger dan een gekoeld vat in een kegerator.
In theorie denk ik dat de tapdruk dus altijd hoger moet zijn dan je vatdruk om het koolzuur in het bier te houden.
Als je niet tapt met een kegerator moet je dan de koolzuurfles uit zetten. 

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2010 12:51 u »
Voor ongekoelde vaten gelden inderdaad wat andere wetten. Maar mijn artikel gaat dan ook over gekoelde vaten in een kegerator.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 29-03-2010 15:25 u »
Als je je druk tot 2 bar moet opvoeren om koolzuur in je leidingen te voorkomen, dan betekent dat dat je vat ook op 2 bar staat. Als je zoveel koolzuur in je bier wilt hebben, is er natuurlijk geen enkel probleem. Als je zoals ik je bier kunstmatig verzadigt met koolzuur, dan regel je de druk zelf en kun je met diezelfde druk tappen. Door de juiste druk en temperatuur te kiezen, kun je precies zoveel koolzuur in je bier krijgen als je maar hebben wilt. Door de juiste lengte en dikte bierleiding hierbij te nemen, tap je altijd goed zonder trucs, compenasatorkranen of druk omhoog bij tappen en weer omlaag daarna.

1 m 7 mm leiding is natuurlijk ook veel te dik/kort om voldoende drukval in je leidingen te krijgen om goed te kunnen tappen. Dan heb je inderdaad een compensatorkraan nodig.

Niet iedereen heeft de gelegenheid om zijn bier voor te koelen. Het probleem van te veel koolzuur in het bier is minder als je fust warmer staat. Immers bij een hogere temperatuur wordt er minder koolzuur opgelost in het bier.
Daarnaast zet ik alleen koolzuur op mijn bier als ik ga tappen. Na het tappen gaat de koolzuurkraan dicht. Op deze manier komt er weinig koolzuur extra in het bier. Deze 'truc' stelt niet zo veel voor. Kraantje open (kwartslag draaien)/kraantje dicht meer is het niet.
Voor mijn manier van werken is een compensatorkraan ideaal. En ik denk dat dit voor heel wat meer van ons geldt. Je hoeft je niet druk te maken om de temperatuur van het vat, dikte en lengte van leidingen. Iedereen kan tappen met een compensatiorkraan. Gewoon het hendeltje in de juiste stand zetten en druk voldoende hoog zetten, dat is alles...

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #41 Gepost op: 04-04-2010 17:36 u »
Yes, we hebben het. 1,8 bar is perfect, zowel voor tappen als carbonaten. Mooie constante stroom en prima schuimkraag.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #42 Gepost op: 05-06-2010 10:29 u »
Terwijl jullie lekker bij het ONK zijn, typ ik hier dit probleem. :biersmile:

We hebben nu een overcarbonation probleem met onze pilspoging op tap. En het witbier begint ook al verzadigd te raken. Op de een of andere manier was is heilig overtuigd dat er 1,6 bar druk op stond de afgelopen weken als de tap in het weekend opengezet werd. Maar nu zag Erik gisteren dat het 1,8 bar was. Dus gisteren de druk verlaagd en ja natuurlijk nu is het pils een schuimfeest. Net even gelezen op het forum dat je of de druk moet verhogen of wekenlang elke dag even de druk van het bier moet halen. We gaan voor het laatste.

Verder denken we er zwaar over de bierleidingen toch te vervangen door de kleinere diametervariant die bij kogelkranen normaal is. Zoals Adrie al aangaf. Onze vaten staan wel gekoeld namelijk....en raken overcarbonated.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #43 Gepost op: 05-06-2010 11:29 u »
Ik denk dat je de druk er niet op moet laten staan als je niet tap.
Er is namelijk een onderscheid in tapdruk en carbonisatiedruk (wat in het bier op moet lossen)

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #44 Gepost op: 05-06-2010 12:03 u »
Oxhead heeft gelijk denk ik.
Ik haal ook altijd de druk van het fust als het koolzuur goed is.
Dan kun je als je een aantal glazen hebt getapt de druk er weer op zetten door het kraantje even open te zetten.
Als de pils nu al teveel koolzuur heeft gewoon de druk van het fust halen en in de koekast laten staan.
Dan komt het koolzuur wel weer uit het bier. Duurt wel even maar moet lukken.

Andere leidingen lijkt me ook een goed plan. Dan kun je een glas tappen in plaats van vol druppellen.  ;)

Edit.
Ik haal niet de druk van het fust af als het koolzuur goed is maar draai het koolzuurkraantje dicht.
Dat is natuulijk wel een verschil. Er blijft dus druk in het fust alleen komt en niets meer bij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 06-06-2010 10:25 u »
Ook ik zet de kraan van de koolzuur dicht als ik niet tap. Met een compensatokraan is het nodig om leidingen te vervangen. Bij veel koolzuur in het fust zet je de kraan verder dicht. Het duurt dan wat langer voor het glas vol is maar dat hoeft toc niet zo'n probleem te zijn in een thuissituatie.

Offline Sjakie

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 06-06-2010 11:38 u »
Het is ook niet erg om wat langer te moeten tappen voor je glas vol zit.
Maar Kleine Schriek en ik hadden het over het "echte" tap gevoel.
Dan moet je wel een lekkere straal bier in je glas krijgen.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #47 Gepost op: 06-06-2010 11:45 u »
Het echte tapgevoel is inderdaad een factor die meespeelt, maar het punt is gewoon dat we de druk gisteren op 2 bar hebben moeten zetten om te kunnen tappen. Dan komt er een mooie straal uit. Normaal door de weeks staat de CO2 fles dicht. Alleen als we gaan drinken zetten we hem open.

Het bier staat dan toch enkele uren onder 2 bar druk en zal dus nog verder verzadigd raken. En dat willen we nu net niet. We doen zo'n 4-8 weken met een fust , drie avonden van 3 uur geeft na 6 weken toch 6*3*3=54 uur op 2 bar staan. Elke keer na het tappen de koelkast openen om CO2 hendel om te zetten is ook geen optie. Met de druk eraf kun je inderdaad max 3 glazen tappen, dus dan zou je om de drie glazen even in je koelkast moeten duiken. Dat kan, maar vind ik geen goede oplossing.

Ik zou graag met een lagere druk willen tappen dan de verzadigingsdruk is geweest. Dus 2 a 3 dagen op 1,6 carbonaten en dan druk eraf. Als je wilt tappen de CO2 druk op 1,2 bar zetten en houden. Denken jullie dat dat zal werken met een systeem waarbij de 4 mm leiding ongeveer op lengte is (zal 1,3 m nodig hebben volgens de spreadsheet) en dat we het laatste stukje compenseren met de compensatorkraan. Nu moet die kraan ongeveer 10 meter 7 mm leiding nabootsen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 06-06-2010 12:34 u »
Ik zelf tap wel eens bij 2 tot 2,3 bar. Zelf vind ik dat geen probleem.

Als je langere en dunnere leidingen gaat gebruiken wordt de weerstand in de leiding groter en daarmee zal het bier minder snel uit de tapkraan komen. Je kunt hetzelfde effect krijgen door de compenstiekraan wat meer dicht te zetten.

Offline Kleine_Schriek

• Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #49 Gepost op: 06-06-2010 13:57 u »
Ik zelf tap wel eens bij 2 tot 2,3 bar. Zelf vind ik dat geen probleem.

Als je langere en dunnere leidingen gaat gebruiken wordt de weerstand in de leiding groter en daarmee zal het bier minder snel uit de tapkraan komen. Je kunt hetzelfde effect krijgen door de compenstiekraan wat meer dicht te zetten.
Ik snap het nog steeds niet echt. Zoals ik het nu zie, compenseert de compensatiekraan het gebrek aan weerstand in de leiding. Het resultaat is een smalle straal. Als ik de leidingen vervang door 4 mm leiding hoeft de compensatiekraan niets te doen. Komt er dan dezelfde dunne straal uit de kraan of zal dat een brede straal zijn??

Tags: