Voor het sluiten van een kroonkurk is enkel een vertikale kracht benodigd.
Met het tafelmodel gaat dat uitstekend, met het handmodel vergt het oefening om alleen die vertikale kracht te produceren. Tijdens dat oefenen vallen flessen om, breken halzen, gaan doppen scheef en zo meer. Het verdient aanbeveling om de kunst met flesjes gevuld met water te leren...
Wat verder opvalt is dat doppen die met het handmodel zijn gedicht een cirkelvormige indruk kunnen hebben. Je kan met het handapparaat dus verder doordrukken dan noodzakelijk.
Ik heb lange tijd het tafelmodel gehad, maar dan een die met een schroef in hoogte verstelbaar was (dus niet met het gaatjes kliksysteem van tegenwoordig). Het ding werkte prima, maar schroefmechanisme ging na verloop van tijd loslaten, zodat de kop met elke dop iets omhoog schoof en na elke 10 flessen weer naar beneden versteld moest worden. Ik heb er 7 jaar mee gedaan en was dus toe aan een nieuwe...
Ik was toen van plan om nog zeker 35 jaar door te gaan met brouwen. Toendertijd kostte de Corona 5x meer dan het gewone tafelmodel (promo). Daarnaast verhoogt de Corona het bottelgenot enorm. De Corona was dus een financieel acceptabele investering. Ik denk ook dat de inruilwaarde van de Corona ongeveer gelijk is aan de nieuwprijs, dat ding krijg je onmogelijk stuk in een brouwersleven, dus de Corona is eigenlijk de goedkoopste van allemaal, als je de investering kunt doen. Ik heb er nog steeds erg blij mee.