Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist vergeten (stomme fout!)  (gelezen 6791 keer)

Offline Gast

• Vol lid
  • Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
Gist vergeten (stomme fout!)
« Gepost op: 19-05-2004 23:02 u »
He mensen, zoals de tekst al zegt: STOMME FOUT!:shelp:

Ik ga vrijdag brouwen (ik heb het mout al geschroot om het een beetje aantezuren, het ligt nu in de koelkast)..

En ik ben vergeten een gist te bestellen.
Ik heb nog een gist liggen "bavarian lager", maar het word een witbiertje,weize...  Nu kan ik dus 2 dingen doen, proberen met de bavarian lager (die ik eerst nog op moet starten morgen dus dat wordt ook kantje boord)... of met korrelgist.

Zeg het maar, ik hoop dat jullie snel reageren want dit is dus echt stressen!

THNX, Jordi

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re:gist vergeten (stomme fout!)
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2004 23:25 u »
Je kunt nog een giststarter proberen te maken van een paar flessen Witbier als je die hebt liggen. Zo niet? korrelen... of even naar Groningen rijden, heb nog wel wat in de koelkast ;)

Herman

Offline JoJo

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #2 Gepost op: 19-05-2004 23:43 u »
Heb hier nog een gist koek van Weihen Stephaner staan, daar kun je binnen 1 dag een starter mee maken.

Ik zie dat je in velzen NH woont, ik woon bij Amsterdam. Da´s nie ver van elkaar.

Laat maar weten of je daar wat aan hebt.

JoJo

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 19-05-2004 23:46 u »
Neem (sowieso) even contact op met SirIS (via PB) en bestel bij hem wat goede korrelgisten, die zijn er ook snel als je het geld morgen overmaakt zou je hem kunnen vragen de boel vrijdag op de post te doen en heb je zaterdag je gisten. Goede korrelgisten die je enkel 30 minuten dient te hydrateren.

:degroeten:  en brouw ze.

Wim  

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-05-2004 11:31 u »
Ik heb wat korrelgist gekocht, probleem "opgelost"..

Wel jammer want dit is het tweede echte biertje wat ik ga brouwen en dan de gist vergeten.. word waarschijnlijk iets minder lekker.
Of juist niet.. lekker fruitig (esters) :P

Offline Jeroen - Soest

• Vol lid
  • Bier brouwen is leuk, bier drinken nog leuker!
« Reactie #5 Gepost op: 20-05-2004 12:46 u »
Jordi,

Ik heb regelmatig korrelgist gebruikt en de resultaten waren zeker niet verkeerd. Mijn laatste blonde met korrelgist was zelfs zo lekker dat ie al weer bijna op is. Op zich is er dus prima te brouwen met korrelgist.

Groeten,
Jeroen ;)

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2004 16:06 u »
Dat is mooi om te horen!

Nog een klein vraagje: ik zit te twijfelen of ik er een schepje honing bij zal doen. Het moet dan niet overheersen maar een zeer lichte honing smaak lijkt me wel lekker... Moet ik rekening houden met suiker in de honing, hoeveel honing voor 20 l en wanneer toevoegen?

Jordi

Offline wim

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2004 16:58 u »

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-05-2004 17:49 u »
Dit is het recept, wat vinden jullie van de rusttijden? ik heb totaal geen ervaring met lange of korte rustperioden maar dit is echt super kort. Mijn vorige bier (pils) had een maischschema van ongveer 2 tot 3 uur uit mijn hoofd, dit is nog geen eens 1 uur

Ingrediënten voor 10 liter:

1000 gram   tarwemout
 940 gram   pilsmout
  30 gram   caramout
   4 gram   hop
Maischschema
temperatuur         44C    62C    72C   78C
tijd (in minuten)   10     20     20     5
Maischwater: 7 liter
Spoelwater: 6 liter
Kooktijd: 90 minuten tot 10,6 liter over is
2 gram hop na 10 min begin koken
2 gram hop 10 min voor einde koken

Offline wim

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2004 05:36 u »
Wat voor een bier wil je brouwen?

Waarom 42GrdC?
Waarom zo kort? (kijk als je de vorige keer ontdekt hebt dat je tussen de rusttemps wel erg lang bezig bent op de volgende temp te komen dan kan ik er iets van snappen)
Dus heb je te weinig vermogen om normaal (plm 1 GrdC per 1 a 2 min) omhoog te gaan dan pas je het schema daar op aan. Ga je echter gewoon omhoog dan lijkt het me dat je bij de 72 GrdC lang moet gaan wachten op een positieve jodiumproef en dus veel onvergistbare suikers zal krijgen en een moutige smaak, waarschijnlijk te moutig naar je zin.

Een beetje hop mag je wel proeven, 4 gram lijkt me veel te weinig, gooi het eens door Promash.

Om na 90 min koken op een hoeveelheid van 10.6 l te komen moet je rekening houden dat er een groter begin hoeveelheid nodig zal zijn.
Wederom gooi het ens door Promash;
1 er verdwijnt water in de droge graan dat je niet terug zal zien in het wort.
2 er blijft water achter in de bostel, water dat geen suikers bevat, waarschijnlijk enkel zaken die je niet in je bier wil (looizuren en andere smaakbestanddelen uit de kafjes) dat dus ook niet in het wort terecht komt.
3 na afkoeling zal je merken dat er minder wort overblijft dan verwacht (warme zaken nemen nu eenmaal meer ruimte in dan koude)

Ja even door Promash rammelen lijkt me echt het best kies dan de stijl uit wat je wil brouwen en je hebt gelijk de parameters en dus weet je hoeveel hop je toe moet voegen. En water

:degroeten:

Wim

PS ik zit eens te denken tijdens dit schrijven, dit is natuurlijk je limonadebier. En als ik je maischschema zo zie dan vermoed ik dat je een limonade hebt gevonden zonder Enummer toeveogingen (dat zijn meestal zuren die je na het vergisten van de suikers proeft) En die limonade wil je natuurlijk gaan toevoegen tijdens de vergisting om zodoende toch een alcoholpercentage te krijgen dat je wil en die moutigheid te voorkomen. Best goed gedacht, maar ik weet niet of het werkt, wellicht kunen anderen hier hun licht over laten schijnen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2004 14:44 u »
Zullen we het dan verder over het limonadebier hebben in het onderwerp waar het hoort!
Ik vind het nl ook een wat gek maischschema.
gr
MO

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2004 15:49 u »
Ik heb dit maischschema  zelf niet verzonnen, dit is een bestaand recept.. het staat zelfs op deze site!:>

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2004 16:49 u »
Welk recept dan? Het lijkt me inderdaad iets aan de korte kant, al zal het met verse mout wellicht nog wel goed kunnen gaan. Ik zou er voor de zekerheid gewoon 30' en 30' van maken.

Gewoon die 44C handhaven, al was het alleen maar om Martin te plagen - die wordt helemaal gek van dat soort temperaturen  ;D

:degroeten: JW.

Offline Gast

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2004 16:52 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/recept/weizen.html dit recept..Het bier is gebrouwen inmiddels en ik kwam uit op een veel te laag sg.. ik heb er maar wat extract bij gedaan en nu zit ik op een redelijk sg

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #14 Gepost op: 23-05-2004 11:08 u »
Hoewel dit allang niet meer over de vergeten gist gaat wil ik toch nog even reageren. Als je kijkt wie het recept oorspronkelijk brouwt, dan is het maischschema zo gek nog niet. Ik neem aan dat de Isar brouwerij een commerciele brouwerij is. Deze brouwen natuurlijk grotere hoeveelheden dan wij hobbybrouwers en zijn ook niet altijd in staat om een 1gr/min temperatuur verhoging te realiseren. De brouwer van us heit gaf aan dat hij om die reden een soortgelijk maischschema hanteert. Als je dit recept na wilt brouwen moet je dus of langzaam verwarmen of het maischschema aanpassen.

:degroeten:

Johannes

Tags: