ONK 09 B2 Alt - Klaas Schipper

Gestart door Klaas58, 21-06-2009 19:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klaas58

Gevraagd om het recept van mijn Alt te plaatsen op deze site, winnaar 2e prijs ONK 2009 89 punten

Recept voor 30 l

Pilsmout                 4200 gram
Aromamout 150    600 gram
Tarwe                    600 gram

Saaz hop 3%        120 gram

Breferm korrelgist

53 ºC 25 min
63 ºC 35 min
73 ºC 15 min
78 ºC   1 min

Kooktijd 90 min.

Volgens keurmeester iets te licht van kleur.
Zelf vond ik het bier iets aan de bittere kant.

Veel succes er mee.

Jacques

Hoi Klaas,

Bedankt voor het plaatsen van het recept.

Zou je misschien nog wat meer kunnen vertellen over de manier waarop je dit bier gebrouwen hebt?

- Met hoeveel maischwater ben je begonnen?
- Met hoeveel liter heb je de bostel gespoeld?
- Hoelang heeft de hop meegekookt?
- Is de op in één keer toegevoegd of in etappes?
- Welke Brewferm gist heb je gebruikt?
- Bij welke temperatuur heeft de hoofdvergisting plaatsgevonden?
- Hoe lang heeft de hoofdgisting geduurd?
- Hoelang heb je gelagerd en bij welke temperatuur?
- Hoeveel gram suiker heb je toegevoegd voor de hergisting op fles?

Veel vragen alles bij elkaar. Ik zou het zeer op prijs stellen als je deze zou willen beantwoorden.

De-Geert

Inderdaad vele vragen. Nog ff toevoegen:
- Wat was het begin en eind SG?

Jacques

Citaat van: De-Geert op 22-06-2009  12:07 uInderdaad vele vragen. Nog ff toevoegen:
- Wat was het begin en eind SG?

Hé, die was ik inderdaad vergeten!

William

Citaat van: Jacques op 21-06-2009  20:57 uVeel vragen alles bij elkaar. Ik zou het zeer op prijs stellen als je deze zou willen beantwoorden.

Citaat van: De-Geert op 22-06-2009  12:07 uInderdaad vele vragen. Nog ff toevoegen:
- Wat was het begin en eind SG?

Ik ben bang dat Klaas van schrik niet meer terugkomt. De doodsteek werd gegeven door Geert  :o

Maar nog gefeliciteerd Klaas.

De-Geert

Citaat van: William op 22-06-2009  20:56 uIk ben bang dat Klaas van schrik niet meer terugkomt. De doodsteek werd gegeven door Geert  :o
Zo erg?  :-[

Je m'excuse! Uiteraard van harte gefeliciteerd Klaas.  :duimop: Ik ben toch erg benieuwd naar de gevraagde details, aangezien ik Alt een mooi biertype vind die ik nog vaak wil gaan brouwen.


Klaas58

Hallo Jacques en overige leden,

Hier mijn reactie op de vragen betreffende mijn ingezonden Alt bier.
Ik ben inderdaad wel wat geschrokken van de vele vragen die gesteld worden, ik ben langer bezig met beantwoorden dan met het brouwen van dat bier.
Aan de andere kant kan ik er wel inkomen dat jullie het naadje van dat voortreffelijke bier willen weten.
Ik zal dan ook wat geheimen prijs geven.

Allereerst moet het bier in alle rust en met liefde gebrouwen worden.

En dan, heb ik ingemaischt met 20 l, gespoeld met 15 l.
De hop is aan het begin toegevoegd en heeft 90 min. meegekookt.
Ik heb Breferm korrelgist (bovengist) gebruikt.
Temperatuur hoofdvergisting 19 gr. Celsius en heeft 6 dagen geduurd. Begin SG 1048
Er is 1 week gelagerd ook bij 19 gr.
Per flesje van 30 ml is 3 ml geinverteerde suiker toegevoegd.
Gebotteld bij SG 1006

Ik wens een ieder veel succes met het brouwen van dit bier, maar bedenk wel dat de auteursrechten aanzienlijk zijn. Ik hoor het wel als jullie mijn bankrekeningnummer nodig hebben.

Met vriendelijke groeten, Klaas Schipper.

Jacques

Hoi Klaas,

Bedankt voor het compleet maken van het recept.  :duimop:

Oscar

Citaat van: Klaas58 op 23-06-2009  22:30 uIk heb Breferm korrelgist (bovengist) gebruikt.
Temperatuur hoofdvergisting 19 gr. Celsius en heeft 6 dagen geduurd. Begin SG 1048
....
Gebotteld bij SG 1006

Nou alle theorieën over deze gist overboord.... 87,5% vergistingsgraad ...en een 2e prijs!!  Chapau  :duimop: en een alt zonder de German ale... Geef je te denken... ;D

De-Geert

Citaat van: Klaas58 op 23-06-2009  22:30 uIk ben inderdaad wel wat geschrokken van de vele vragen die gesteld worden, ik ben langer bezig met beantwoorden dan met het brouwen van dat bier.
Welkom in de forumwereld.  ;D

Dit bier gooit wel alle vooroordelen over Brewferm gist overboord, inderdaad.

Adrie

Citaat van: Oscar op 23-06-2009  23:03 uNou alle theorieën over deze gist overboord.... 87,5% vergistingsgraad ...en een 2e prijs!!  Chapau  :duimop: en een alt zonder de German ale... Geef je te denken... ;D

Citaat van: De-Geert op 24-06-2009  08:44 uDit bier gooit wel alle vooroordelen over Brewferm gist overboord, inderdaad.

Of het zegt iets over de keurmeesters, natuurlijk.  ;)  >:D

De-Geert

Ik wilde het niet zeggen.  ::)

RobinB

Citaat van: Klaas58 op 23-06-2009  22:30 uIk zal dan ook wat geheimen prijs geven.
...
Ik wens een ieder veel succes met het brouwen van dit bier, maar bedenk wel dat de auteursrechten aanzienlijk zijn. Ik hoor het wel als jullie mijn bankrekeningnummer nodig hebben.

Nu zal dit vast een geintje geweest zijn, maar dit vind ik altijd een bijzondere houding?
Alsof iemand ooit een bier exact na kan brouwen?
Alleen kijkend naar het recept is dit geen bijzonder recept. Het is zeer waarschijnlijk een goed bier geworden, dat wel.

De nu aangevulde gegevens vind ik persoonlijk bij het minimum recept horen, niet zozeer "het naadje van de kous"?

Citaat van: De-Geert op 24-06-2009  08:44 uWelkom in de forumwereld.  ;D

Inderdaad!
Welkom op het forum en nog gefeliciteerd met je bier!
 :brouwen: :proost2:

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-06-2009  10:47 uDe nu aangevulde gegevens vind ik persoonlijk bij het minimum recept horen, niet zozeer "het naadje van de kous"?

Gedurende de vele jaren dat ik recepten van prijswinnaars verzamel heb ik mogen ontdekken dat heel wat hobbybrouwers daar anders over denken. Niet iedereen gebruikt brouwsoftware waarin alles vastgelegd wordt. Kennelijk is dat ook niet nodig om in de prijzen te vallen.

William

Citaat van: Jacques op 24-06-2009  21:23 uGedurende de vele jaren dat ik recepten van prijswinnaars verzamel heb ik mogen ontdekken dat heel wat hobbybrouwers daar anders over denken. Niet iedereen gebruikt brouwsoftware waarin alles vastgelegd wordt. Kennelijk is dat ook niet nodig om in de prijzen te vallen.

Dat moesten we hier met z'n allen maar eens in onze oren knopen.

De-Geert

Citaat van: Jacques op 24-06-2009  21:23 uKennelijk is dat ook niet nodig om in de prijzen te vallen.
Citaat van: William op 24-06-2009  21:39 uDat moesten we hier met z'n allen maar eens in onze oren knopen.

Misschien niet nodig om in de prijzen te vallen, maar toch wel om enigszins in staat te zijn het bier na te brouwen.  :weetniet:

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-06-2009  21:23 uGedurende de vele jaren dat ik recepten van prijswinnaars verzamel heb ik mogen ontdekken dat heel wat hobbybrouwers daar anders over denken. Niet iedereen gebruikt brouwsoftware waarin alles vastgelegd wordt. Kennelijk is dat ook niet nodig om in de prijzen te vallen.

Voor deze gegevens heb je geen brouwsoftware nodig toch? Dit staat gewoon in je logboek als het goed is...
met betrekking tot prijzen winnen: alle software, brouwinstallatie- en gistingsmanagement investeringen lijken ook niet nodig maar ze kunnen het brouwen wel makkelijker maken.

Oscar

Citaat van: RobinB op 25-06-2009  08:42 umet betrekking tot prijzen winnen: alle software, brouwinstallatie- en gistingsmanagement investeringen lijken ook niet nodig

Wel om een redelijke constante kwaliteit te waarborgen.. ;)  In het verleden toch enkele keren gezien (en wellicht dit jaar ook) dat er bieren hebben gewonnen welke een lucky shot waren..die brouwers zie je daarna jaren lang niet meer in de ranglijsten. De mensen die jaren achter elkaar een 4e prijs scoren (Theo  ;) ;D)
brouwen natuurlijk veel beter (constanter) dan die enkeling die een keer een 1e of 2e prijs wint.... ;)

Dick

Nu ken ik Klaas een beetje.

Hij brouwt al jaren en niet onverdienstelijk gegeven de prijzen die hij de afgelopen jaren binnen ons gilde heeft behaald.

Ik zou dan ook niet van een lucky shot willen spreken :proost2:


Oscar

Citaat van: Dick op 25-06-2009  13:44 uIk zou dan ook niet van een lucky shot willen spreken :proost2:

Was ook niet specifiek naar hem gericht... niet iedereen doet ook altijd met het ONK mee.. Er zijn nog zal goede brouwers die niet met wedstijden meedoen  ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-06-2009  13:35 uWel om een redelijke constante kwaliteit te waarborgen.. ;)  In het verleden toch enkele keren gezien (en wellicht dit jaar ook) dat er bieren hebben gewonnen welke een lucky shot waren..die brouwers zie je daarna jaren lang niet meer in de ranglijsten. De mensen die jaren achter elkaar een 4e prijs scoren (Theo  ;) ;D)
brouwen natuurlijk veel beter (constanter) dan die enkeling die een keer een 1e of 2e prijs wint.... ;)

Ik kan dit niet beamen. Sommigen brouwen al jaren steeds op dezelfde wijze. Ze brouwen op gevoel en houden niet alles precies bij. Een aantal van die brouwers winnen zeer regelmatig prijzen. Dat geldt onder andere voor de huidige algemeen kampioenen. Vorig jaar wisten ze twee prijzen in de wacht te slepen. De geboeders Staaks weten dus heel goed wat ze doen maar houden niet alles precies bij. Er zijn duidelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.